30 حقیقت جالب درباره انقلاب اکتبر و تشکیل شوروی

انقلاب اکتبر (October Revolution) که با نام‌های انقلاب بزرگ سوسیالیستی اکتبر، اکتبر سرخ، قیام اکتبر و انقلاب بلشویکی (Bolshevik) نیز شناخته می‌شود، انقلابی در روسیه به رهبری بلشویک‌ها و ولادیمیر لنین بود که به عنوان ابزاری برای انقلاب بزرگ‌تر روسیه در سال 1917 استفاده شد. این انقلاب در 25 اکتبر 1917 طی یک شورش مسلح در پتروگراد رخ داد. در اینجا به 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره انقلاب اکتبر نگاهی می اندازیم. با پروشات همراه باشید.

 

1. انقلاب اکتبر دنباله روی انقلاب فوریه بود که در همان سال 1917 رخ داده بود که طی آن حکومت تزاری سقوط کرد و پس از عدم پذیرش گرند دوک میشل، برادر تزار نیکلای دوم، دولت موقت قدرت را به دست گرفت.

2. پس از کنگره سوسیالیست شوروی که در آن زمان قدرت را در دست داشت، برخی از اعضای بلشویک‌ها و گروه‌های چپ‌گرای دیگر مانند انقلابی‌های سوسیالیست چپ‌گرا، برای جایگاه‌های جدید انتخاب شدند.

3. این انقلاب به رهبری بلشویک‌ها انجام گرفت که با استفاده از تاثیر خود در پتروگراد سوسیالیست نیروهای نظامی را سازماندهی کردند.

4. در 7 نوامبر 1917، ارتش سرخ بلشویک، تحت نظر کمیته انقلابی ارتش، ساختمان‌های دولتی را اشغال کردند.

5. در 23 اکتبر 1917، کمیته مرکزی بلشویک‌ها با آرای 10 به 2 به شورش مسلحانه رای دادند و معتقد بودند که زمان آن فرا رسیده است.

6. در همان جلسه لنین به این موضوع پرداخت که مردم روسیه مدت‌ها بود که منتظر یک شورش مسلحانه بودند و زمان آن رسیده که بلشویک‌ها به قدرت برسند. او همچنین معتقد بود از آنجاییکه بلشویک ماه‌هاست که برای به قدرت رسیدن تلاش می‌کند، پس این شورش موفقیت آمیز خواهد بود.

7. بلشویک‌ها در پتروگراد سوسیالیست یک کمیته ارتشی انقلابی تشکیل دادند که توسط رئیس حذب سوسیالیست، تروتسکی، رهبری می‌شد.

8. کمیته ارتشی انقلابی از کارگران، دریانوردان و سربازان مسلح تشکیل شده و از حمایت پادگان پایتخت برخوردار بود. این کمیته همچنین برای برپایی جایگاه‌های استراتژیک در شهر برنامه ریزی کرد.

9. در 25 اکتبر 1917 بلشویک‌ها نیروهای خود را به شورش در پتروگراد (که همان سن‌پترزبورگ امروزی و پایتخت آن زمان روسیه بود) و علیه حکومت موقت کرنسکی ترغیب کردند. دولت موقت کرنسکی در مقابل ارتش بزرگ بلشویک‌ها کاملا بی دفاع بود.

10. بلشویک توسط ولادیمیر لنین و الکساندر بوگدانف، برای ایجاد شکافی در حذب کارگر سوسیالیست دموکرات روسیه ایجاد شد.

11. بلشویک به معنای “اکثریت” است، زیرا در کنگره حزب دوم بیشترین آرا را دریافت کردند. بعدها آن را سرخ‌ها (The Reds) نامیدند.

12. بلشویک‌ها در زمان قدرت گرفتن در مقابل حزب دیگری که منشویک نام داشت، قرار می گرفتند. منشویک به معنای اقلیت است.

13. بلشویک‌ها در مارس 2018 به حذب کمونیست بلشویک روسیه و در سال 1925 به حذب کمونیست روسیه تغییر نام دادند.

14. کلمه روسی شوروی (soviet) به معنای شورا (council) است. در اوایل قرن بیستم، شوروی‌ها دولت‌های شهری بودند که سیاست‌های جمعی را اتخاذ می کردند.

15. انقلاب اکتبر برخلاف انقلاب فوریه به خوبی برنامه ریزی و هماهنگ شده بود. بلشویک‌ها به جای اینکه بی هدف به خیابان بریزند، ساختمان‌های دولتی و مکان‌های استراتژیک پتروگراد را اشغال کردند.

16. این انقلاب از نوشته‌های رادیکال لنین که از عقاید کارل مارکس گرفته شده بود، الهام گرفت. در حقیقت این ایدئولوژی سیاسی به «مارکسیست-لنینیسم» (Marxist-Leninism) مشهور شد و هدفش این بود که جایگاه‌های اجتماعی را تغییر دهد.

17. لنین حزب بلشویک را کنترل می‌کرد، در نتیجه کنترل دولت جدید را هم برعهده داشت.

18. پس از انقلاب اکتبر، دولت جدید با آلمان صلح کرد، صنایع خود را ملی کرد و کل خانواده امپراتوری را اعدام کرد.

19. روسیه پس از خودداری از جنگ طی عهدنامه برست-لیتوفسک (Brest-Litovsk) و با شرایط دشوار، بخش عظیمی از قلمروی خود را به آلمان بخشید.

20. زمانی که آلمانی‌ها اعلام کردند پیمان ورسای (Treaty of Versailles) در پایان جنگ شرایط دشواری دارد، متفقین اعلام کردند که شرایط پیمان ورسای از عهدنامه برست-لیتوفسک بسیار راحت‌تر است.

21. پس از انقلاب، دولت باید مرکزی شده و توسط یک شخص که توسط مردم انتخاب می‌شد رهبری شود. با این کار بلشویک‌ها متوجه شدند که در یک سیستم دموکراتیک باید قدرت را تقسیم کنند، در نتیجه دیکتاتوری پرولتاریا (dictatorship of the proletariat) را مطرح کردند.

22. بلشویک‌ها در سال 1918 پایتخت را از پتروگراد به مسکو تغییر دادند، زیرا مسکو برای قلمرویی که آن‌ها قصد کنترل‌اش را داشتند مرکزیت بیشتری داشت.

23. سازمان دولتی چکا (The Cheka) یک سیستم امنیتی انقلابی برای کنترل و تنبیه “دشمنان ملت” بود. این سیستم امنیتی بعدها به کاگ‌ب (KGB) تبدیل شد.

24. تمام این وقایع به یک جنگ داخلی منجر شدند که به مرگبارترین جنگ داخلی تاریخ مبدل شد. از سال 1917 تا 1922 حدود 1.5 میلیون سرباز کشته شده و حدود 8 میلیون غیرنظامی به دلیل جنگ، خشکسالی و بیماری از دنیا رفتند.

25. جنگ داخلی بین بلشویک‌ها، که ارتش سرخ نامیده می‌شدند و فرقه‌ای به نام ارتش سفید که از سوسیالیست‌ها، سلطنت‌طلبان، آنارشیست‌ها، خودکامه‌های محافظه‌کار و اربابان جنگ در گرفت.

26. ارتش سفید نام خود را از جنبش سفید (که آن‌ها هم نام خود را از تزار اول روسیه، ایوان سوم که شاه سفید نام داشت برداشته بودند) گرفته بود. اگرچه از نام‌شان پیداست که خواهان سلطنت بودند، اما به دلیل شکل‌گیری از تفکرات مختلف، ایدئولوژی مشخصی نداشتند.

27. ارتش سفید از حمایت ژاپن، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده برخوردار بود.

28. در حالی که ارتش سفید در مقابل ارتش سرخ جنگید، اما ضدیهود بود و در طی جنگ بیش از 60،000 یهودی را به قتل رساند.

29. ارتش سرخ پس از به قدرت رسیدن لئون تروتسکی (Leon Trotsky) آنقدر قوی شد که می‌توانست در جنگ پیروز شود؛ به همین دلیل در 1922 لنین و ارتش سرخ اعلام پیروزی کرده و اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی را تشکیل دادند.

30. پس از شکست ارتش سفید، حامیان آن‌ها تبعید شده و در ایالات متحده حزب ضدکمونیست تشکیل دادند.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. مهسا

    آبان 2, 1400

    با اجازتون اولین تصویر رو دانلود کردم.

    پاسخ