حقایق تاریخی درباره بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم در تاریخ 6 و 9 اوت 1945، ایالات متحده امریکا دو شهر ژاپنی هیروشیما و ناکازاکی (Hiroshima And Nagasaki) را با بمباران اتمی نابود کرد. ایالات متحده با رضایت بریتانیا و طی توافق کِبِک این بمباران را انجام داد. طی این بمباران حدود 129،000 نفر کشته شدند که اغلب آن‌ها افراد غیرنظامی بودند. این اولین بار بود که سلاح‌های هسته‌ای طی یک جنگ استفاده شدند. این حمله به نوعی پاسخ به حمله ژاپن به امریکا در پرل هاربر بود. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

(یادداشت مترجم: ناگاساکی (Nagasaki) نام صحیح شهر بمباران شده ژاپن است که در فارسی به اشتباه «ناکازاکی» هم گفته می‌شود. به همین دلیل در ادامه این مقاله، از واژه صحیح «ناگاساکی» استفاده می‌کنیم.)

1. ایالات متحده پیش از انداختن این بمب‌ها کاغذهایی را در شهر هیروشیما انداخت و درباره این بمباران به مردم هشدار داد.

2. تا دهه‌ها پس از این بمباران شهردار هیروشیما، تاداتوشی آکیبا، هر بار که یک بمب هسته‌ای آزمایش می‌شد نامه‌ای می‌فرستاد و خواهش می‌کرد تا به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پایان دهند.

3. پس از اولین بمباران هیروشیما، یکی از پلیس‌های هیروشیما به ناگاساکی رفت تا درباره شیوه غوطه‌ور شدن در آب پس از حمله اتمی آموزش دهد. در نتیجه آموزش او هیچ‌کدام از پلیس‌های ناگاساکی پس از بمب اتمی از بین نرفتند.

4. مشعل صلح هیروشیما از سال 1964 به یاد قربانیان این بمباران شعله‌ور است. این مشعل زمانی خاموش می‌شود که تمام سلاح‌های هسته‌ای از جهان پاک شده و زمین از تهدید سلاح‌های هسته‌ای در امان باشد.

5. در سال 1945 مردی به نام تسوتوما یاماگوچی که از بمباران هیروشیما زنده مانده بود، خود را به یک پناهگاه امن رساند، شب را در آنجا ماند و سپس با قطار به ناگاساکی رفت تا به موقع به محل کارش برسد. جالب اینکه در آن‌جا هم از بمباران اتمی جان سالم به در برد!

6. خرزهره، گل رسمی هیروشیما است؛ زیرا اولین گیاهی بود که پس از انفجار شکوفه داد.

7. در اتاقک خلبان انولا گی (Enola Gay، هواپیمای بمب‌انداز مدل بوئینگ B-29 که حامل بمب‌های اتمی بود) 12 قرص سیانید وجود داشت که در صورت لو رفتن ماموریت بمباران هیروشیما خلبان‌ها باید آن را می‌خوردند.

8. تنها 3 تن از 12 خدمه انولا گی از دلیل ماموریت هیروشیما مطلع بودند.

9. پس از بمباران هیروشیما صدها نفر به دنبال سرپناه به ناگاساکی رفتند. از بین آن ها 165 نفر از هر دو بمب‌گذاری زنده بیرون آمدند.

10. گاوصندوق اصلی یکی از بانک‌های هیروشیما که توسط یک امریکایی ساخته شده بود، در بمباران هیروشیما سالم ماند و محتویات آن از بین نرفتند. پس از بازسازی آن بانک، مدیر جدید به سازنده گاوصندوق یک نامه‌ای بابت تشکر و تبریک ارسال کرد.

11. هیروشیما یکی از تنها مکان‌هایی در خارج از ایالات متحده است که روز مارتین لوتر کینگ در آن برگزار می شود؛ زیرا او چند هفته پیش از مرگش به ژاپن نامه نوشت و تقاضا کرد تا از این کشور دیدن کرده و پیام صلح را به مردم آن کشور ابلاغ کند.

12. در سال 1976 ژاپن به مناسبت جشن دویست سالگی ایالات متحده 53 درخت بونسای به آن‌ها اهدا کرد از جمله یک کاج سفید که از سال 1625 نگهداری می‌شد و از انفجار اتمی هیروشیما نیز جان سالم به در برده بود. البته تا سال 2001 و تا زمانی که دو برادر به موزه رفتند تا درخت پدربزرگ‌شان را ببینند کسی در این باره چیزی نمی‌دانست.

13. در زمان بمباران هیروشیما، مسابقات سه روزه قهرمانی بازی گو (Go championship game) در آن‌جا در حال انجام بود. ساختمان مربوطه کاملا ویران شد و چندین تماشاگر مجروح شدند، اما بازی پس از نهار ادامه یافت و در پایان آن روز به اتمام رسید.

14. طراحی بمب پسر کوچک (Little Boy)، اولین بمب اتمی که روی هیروشیما انداخته شد، تا پیش از استفاده هرگز آزمایش نشده بود. دانشمندان در طراحی آن آنقدر مطمئن بودند که به نظرشان نیازی به طراحی بمب تست نبود.

15. میزان مرگ و میر غیرنظامیان در بمباران فرشی توکیو، از مرگ و میر نظامیان در بمباران‌های هیروشیما و ناگاساکی بیشتر بود.

(یادداشت مترجم به نقل از ویکی‌پدیا: بمباران اشباع یا بمبارانِ فرشی (به انگلیسی: saturation bombing یا carpet bombing) بمباران هواییِ بزرگ و همه‌جانبه‌ای است که به گونهٔ پیشرونده‌ای آسیب‌های زیادی را به بخشِ مشخصی از یک منطقه وارد کند. به بیان دیگر بمباران اشباع، بمباران متراکم یک منطقه با تعداد زیادی بمب است. خساراتِ اینگونه بمباران بگونه‌ای است که تصورِ یک قالی را به بیننده می‌دهد، زیرا همان‌گونه که یک قالی یا فرش کل سطح یک اتاق را می‌پوشاند، در بمباران اشباع (بمباران فرشی) نیز انفجار بمب‌ها کل سطح یک منطقه را تخریب می‌کند. در اینگونه از بمباران معمولاً از بمب‌های غیر هدایت شونده استفاده می‌شود. در برابرِ بمباران اشباع، بمبارانِ دقیق قرار دارد که در آن هدفی کوچک همچون یک پناهگاه زیرزمینی، فرودگاه یا یک واحد نظامی موردِ هجوم قرار می‌گیرد.)

(یادداشت مترجم: بمباران توکیو در سال 1944 توسط امریکا انجام گرفت که تعداد کشته شدگان در طی این بمباران بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ هزار نفر ذکر شده‌است.)

16. حدود 20 آمریکایی نیز در نتیجه بمباران هیروشیما کشته شدند. این مرگ‌ها تا سال‌های 1970 توسط دولت ایالات متحده به رسمیت شناخته نشدند.

17. جیمی کارتر تنها رئیس جمهور آمریکایی است که از نقطه مرکزی بمباران هیروشیما دیدن کرد.

18. برنارد والدمن، یکی فیزیکدان آمریکایی، در زمان بمباران هیروشیما به آن جا رفت تا برای تحقیقات بیشتر لحظه انفجار را ثبت کند. با این حال فراموش کرد شاتر دوربین را باز کند و هیچ چیز ضبط نشد!

19. یک ماه پس از بمباران هیروشیما یک طوفان عظیم به نام طوفان ماکورازاکی به شهر حمله کرد و 2000 نفر را کشت.

20. زمانی که بمب اتمی در هیروشیما انداخته شد، شدت انفجار آنقدر زیاد بود که در همان لحظه افراد و اشیا را سوزاند و خاکسترشان روی زمین ریخت.

21. در سال 1945، اپراتورهای رادار ژاپن ورود چندین هواپیمای آمریکایی را مشاهده کردند که یکی از آن‌ها حامل بمب بود، اما از آنجاییکه چند هواپیما را به عنوان تهدید حساب نمی‌کردند آن را جدی نگرفتند.

22. درخت کهن‌دار (Gingko Biloba) یک گونه 270 میلیون ساله است که به ندرت به بیماری یا آفت دچار می شود. این گیاه جز معدود موجودات زنده‌ای بود که از بمباران هیروشیما زنده بیرون آمد. این درختان به سرعت درمان شده و هنوز هم وجود دارند.

23. 3 ساعت طول کشید تا توکیو متوجه بمباران هیروشیما شود.

24. پس از این بمباران ارتش ژاپن در نظر داشت که تمام مردان، زنان و کودکان ژاپن را وادار کند تا پای جان با ایالات متحده مبارزه کنند. آن‌ها حتی پس از تسلیم شدن امپراتور نیز اقدام به اجرای یک کودتا کردند.

25. نزدیک‌ترین بازمانده به مرکز بمباران در یک زیرزمین پنهان شده بود که تنها 170 متر با نقطه برخورد مرکزی فاصله داشت.

26. پس از بمباران هیروشیما بازماندگان شاهد «رژه مورچه مانند شبه‌تمساح‌ها» شدند. آن‌ها مردان و زنانی بودند که “اکنون چشم و صورت نداشتند و سرشان به توده سیاهرنگ تمساح مانند تبدیل شده بود و در وسط آن حفره قرمزرنگی وجود داشت که دهان‌شان بود.”

(یادداشت مترجم: عبارت «ant-walking alligators» توسط بازماندگان بمباران ایجاد شد و اشاره به افرادی داشت که در جریان بمباران به شدت زخمی شده بودند اما هنوز نفس می‌کشیدند. پوست بدن و صورت این افراد غالبا ذوب شده بود و در صورت آن‌ها تنها یک دهان برای نفس کشیدن دیده می‌شد و بدن‌شان نیز از شدت سوختگی شبیه به پوست تمساح شده بود. این توصیف‌های وحشتناک از زبان بازماندگان نقل شده است. اکثر این مجروحین فوت شدند اما تعداد بسیار اندکی از آن‌ها در شرایط ظاهری بسیار وحشتناکی به زندگی ادامه دادند.)

27. میزان ماده‌ای که در بمب اتمی هیروشیما به انرژی تبدیل شده بود حدود 700 میلی گرم بود، یعنی بسیار کمتر از وزن یک سکه معمولی!

28. ناخن‌های برخی از بازماندگان هیروشیما به رنگ سیاه درآمد، این ناخن‌های سیاه چوب مانند جریان خون داشت و پس از شکستن بدون وقفه خون ریزی می کرد.

29. گودزیلا توسط ژاپن و به عنوان واکنشی نسبت به بمباران هیروشیما خلق شد. این شخصیت تخیلی در نتیجه ویرانی هیروشیما و ناگاساکی به وجود آمده بود.

30. در طی جنگ جهانی دوم، شهر کیوتو (Kyoto) توسط هنری ال.استیمسون که وزیر جنگ ایالات متحده بود از بمباران نجات پیدا کرد، او چهار دهه قبل از آن، برای ماه عسل به کیوتو رفته بود و زیبایی این شهر را ستوده بود. استیمسون ناگاساکی را جایگزین کیوتو کرد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم