25 علامت ترسناک نزدیک بودن آخرالزمان

آیا تا به حال به اخبار گوش داده و حس کرده‌اید پایان جهان نزدیک است؟ شما تنها نیستید. در اخبار نشانه‌های مختلفی مبنی بر پایان جهان و آخرالزمان وجود دارد. اگرچه در گذشته افرادی پایان جهان را پیش بینی کرده و شکست خورده‌اند، اما در حال حاضر شرایط طور دیگری است. از هوش مصنوعی پیشرفته گرفته تا مهندسی ژنتیک و مشکلات سیاسی و تنش‌های روی داده بین قدرت‌های بزرگ جهان، همه و همه نشان دهنده پایان ترسناک حیات بشر است که انسان باید با آن رو در رو شود. با خواندن 25 مورد این لیست شاید ترجیح دهید یک مخفیگاه زیرزمینی ساخته و به آنجا بگریزید. پس با ما باشید تا با 25 علامت ترسناک نشان دهنده نزدیک بودن پایان جهان آشنا شویم. با پروشات همراه باشید.


25. ساعت روز ویرانی (Doomsday Clock)

هرساله گروهی از دانشمندان درباره زمان باقی مانده تا پایان جهان یک گزارش تهیه می‌کنند و آن را ساعت روز ویرانی می‌نامند. نزدیک‌ترین گزارش آن‌ها در سال 2018 نشان داد که (اگر ابتدای تشکیل جهان تا آخرالزمان را 24 ساعت در نظر بگیریم) ما تنها دو دقیقه با نیمه شب (و آخرالزمان) فاصله داریم! زیرا رهبران بزرگ جهان نتوانسته‌اند درباره تنش‌های هسته‌ای به نتیجه برسند. در حالی که در سال 1991 گزارش نشان داده بود که حدود 17 دقیقه تا نیمه شب باقی مانده است.


24. سیاست‌های فرا حقیقت (Post-Truth Politics)

برای مدت زمان طولانی روزنامه‌ها، اخبار تلویزیون و یافته‌های علمی از جمله منابع معتبر برای کسب اطلاعات بودند. با این حال از انتخابات سال 2016 امریکا و گسترش اخبار دروغین، سیاست مداران یک دنیای “فرا حقیقت” خلق کرده‌اند که در آن حقیقت و اطلاعات معتبر دیگر مهم نیست. بدون وجود حقیقت هرچیزی می‌تواند در ذهن افراد به حقیقت تبدیل شود. در نتیجه دموکرات‌های آزادی خواه، سرنگون شده و حقوق مدنی مردم از بین رفته و استبداد افزایش خواهد یافت.


23. ثروتمندان آماده

ثروتمندان آنقدر پول دارند که نمی‌دانند با پول‌های خود چه کار کنند. در این صورت برای پایان جهان میلیاردها دلار پول خرج می‌کنند، در زیر خانه‌های خود مخفیگاه‌هایی با تجهیزات کامل ساخته و زمین‌های نیوزلند را می‌خرند. برای مثال، پیتر تِیل (Peter Theil، کارآفرین میلیاردر امیرکایی) در نیوزیلند املاک و حتی حق شهروندی خریده و استیو هافمن مدیرعامل Reddit لیزیک کرده تا دیگر در آخرالزمان نگران عینک نباشد.


22. خشونت‌های مرتبط با مذاهب

مسیحیان معتقدند خشونت‌های مربوط به مذهب یکی از نشانه‌های آخرالزمان است. براساس مطالعات دانشگاه ییل، 50 میلیون نفر از خاورمیانه و آسیا به دلیل مشکلات مذهبی کشورشان تغییر مکان داده‌اند. همچنین یکی از مطالعات مرکز تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد که در سال 2015 مسیحیان در بیش از 128 کشور و بیش از هر گروه مذهبی دیگر، توسط دولت و گروه‌های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.


21. ذوب شدن قطب شمال

مناطق قطب شمال و جنوب نشان دهنده سلامت آب و هوای جهان هستند؛ اما میزان ذوب شدن یخ‌های شمالی و جنوبی اگر به همین منوال ادامه پیدا کند و کاهش یابد می‌توان به مصیبت تبدیل شود. دانشمندان 20 سال است که به وسیله ماهواره این تغییرات را بررسی می‌کنند و به این نتیجه رسیده‌اند که از سال 1990 میزان ذوب شدن یخ‌ها پنج برابر شده است. همچنین میزان ضخامت قطب شمال هم از سال 1960 حدود 40 درصد کاهش یافته است. دانشمندان پیشبینی کرده‌اند که تا سال 2040 در قطب شمال هیچ یخی وجود نخواهد داشت.


20. گسترش استبداد

از رهبر روسیه ولادیمیر پوتین گرفته تا رهبر چینشی جین پینگ، استبداد همیشه در جهان وجود داشته است؛ با این حال این ترس وجود دارد که حکومت‌های استبدادی در جای جای جهان شکل گرفته و ترس و وحشت را افزایش دهند. سرکوب کردن دموکراسی و تبلیغ ملی گرایی و استبداد می‌تواند به آزار و اذیت، از بین رفتن حقوق مردمی و جنگ منجر شود.


19. افزایش تنش میان قدرت‌های جهانی

در سال‌های اخیر، ایالات متحده، روسیه و چین با هم به مشکل برخورده و مشکلات موجود در سوریه و اوکراین، روابط روسیه و ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است. در حال حاضر چین تلاش می‌کند تا در آب‌های اطراف خود جزایر مصنوعی نظامی بسازد و آن را به سمت جنوب آسیا گسترش دهد. افزایش تنش و عدم وجود سیاست‌های مناسب می‌تواند به جنگ جهانی سوم که در حال حاضر به معنای هولوکاست هسته‌ای و مرگ میلیون‌ها تن است، منجر شود.


18. مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای دهه‌ها یکی از ناجیان دنیای پزشکی بوده است و توانسته بیماری‌های مرگبار را درمان کرده و جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد. با این حال، در سال‌های اخیر، به دلیل استفاده مکرر یا نا به جا از آنتی بیوتیک، برخی از باکتری‌ها در مقابل داروها مقاوم شده و به باکتری‌های مرگباری تبدیل شده که هیچ درمانی ندارند. اگر تمام این میکروب‌ها مقاوم شوند در نهایت انتی بیوتیک‌ها بی استفاده خواهند بود. در نتیجه مجددا به صدها سال قبل باز می‌گردیم و میلیون‌ها نفر جان خود را از دست می‌دهند.


17. آتشفشان‌های عظیم

شاید به یاد فیلم‌های ترسناک بیفتید اما باید بدانید که آتشفشان‌های عظیم که کاسه آتشفشانی نام دارند، یکی از بمب‌های ساعتی جهان هستند. برای مثال، یلو استون (Yellowstone) یک پارک زیبا و باشکوه در ایالات متحده، خانه چندین بمب ساعتی این چنینی است. زمین شناسان بر این باورند که انفجار احتمالی آتشفشان یلو استون هزار برابر قدرتمندتر از کوه سنت هلن (Saint Helens) است و می‌تواند کل ایالات متحده را با خاکستر پوشانده و به یک عصر جدید یخبندان تبدیل کند. انفجارهای اخیر کوه کیلاویا باعث شده که بسیاری تصور کنند یلو استون می‌تواند فاجعه بعدی را رقم بزند.


16. نظارت عمومی

اینترنت برای جهانیان فواید مختلفی دارد از جمله تبلیغات بهتر، بازارهای جدید و غیره. اما یکی از مشکلات آن نظارت عمومی است. افشاگری‌های اخیر ادوارد اسنودن و ویکی‌لیکس درباره نظارت دولتی تا رسوایی اخیر داده‌های فیسبوک نشان می‌دهد که دیگر فضای خصوصی معنی ندارد. بدون وجود قوانینی مبنی بر حقوق خصوصی شهروندان، یک دولت استبدادی می‌تواند به راحتی جامعه را فلج کرده و دموکراسی لیبرال را از بین ببرد.


15. وقوع یک عصر یخبندان جدید

یکی از پروفسورهای دانشگاه نورثامبریا به نام ولنتینا ژارکوفا معتقد است که تغییرات دمایی خورشید می‌تواند بین سال‌های 2020 تا 2050 زمین را به یک عصر یخبندان جدید تبدیل کند. او می‌گوید خورشید با میزان حرارت تولید شده‌اش به چرخه‌های مختلف وارد می‌شود. گفته می‌شود این اتفاق قبلا بین سال‌های 1645 و 1700 رخ داده بود.


14. سیارک 2000 SG344

پایان جهان یک نام دارد و آن 2000 SG344 است. شاید این نام چندان جالب و معنی دار نباشد، اما نام یک سیارک است. فضانوردان و دانشمندان سراسر جهان معتقدند که ممکن است در تاریخ 21 سپتامبر 2030 (حدود 12 سال بعد) این سیارک و زمین با هم برخورد کنند. ناسا در نظر دارد که با انجام یک مأموریت فضایی، این سیارک را به سمت مریخ نزدیک‌تر کند.


13. آنفولانزای همگانی

آخرین آنفولانزای همگانی آنفولانزای اسپانیا بود که در سراسر جهان حدود 500 میلیون نفر را از بین برد. این اتفاق حدود 100 سال قبل رخ داد. بیل گیتس و متخصصان پزشکی اخطار داده‌اند که باید منتظر یک انفولانزای همگانی دیگر باشیم. با وجود میزان نقل و انتقالات جهانی از جمله هواپیما، کشتی و قطار، یک ویروس انفولانزا می توند مانند یک سلاح کشتار جمعی گسترش یافته و در عرض چند ماه 30 میلیون نفر را از بین ببرد.


12. بیکاری در نتیجه پیدایش هوش مصنوعی

شکی نیست که هوش مصنوعی با سرعت بالایی در حال رشد است. متخصصان معتقدند با با افزایش ماشینی شدن تا سال 2030 یک سوم جمعیت ایالات متحده شغل خود را از دست خواهند داد. در سراسر جهان 800 میلیون نفر بیکار خواهند شد. شغل‌های فیزیکی، مانند ساخت ماشین آلات و آماده کردن فست فود، بیشتر در معرض ماشینی شدن قرار دارند. با افزایش نرخ بیکاری فاصله طبقاتی ثروتمند و فقیر افزایش یافته و تنش اجتماعی و فقر گریبان گیر خواهد شد.


11. یک رکود بزرگ اقتصادی دیگر

پیشبینی یا مشاهده وقوع یک رکود بزرگ اقتصادی دیگر چیز عجیبی نیست، اما اخیراً دانشمندان به ما اخطار می‌دهند که وقوع آن نزدیک است. مارک یاسکو، مدیر عامل مورگان کریک کپیتال، این پیش‌بینی را ارائه داده و معتقد است همان رخدادهای رکود اقتصادی قبل در حال وقوع است. مسلماً بیکاری ناشی از هوش مصنوعی یکی از دلایل آن است.


10. ربات‌های قاتل

پیشرفت هوش مصنوعی نه تنها شغلتان را می‌گیرد، بلکه ممکن است جانتان را هم بگیرد. قدرت‌های بزرگ جهانی در حال ساخت سلاح‌های هوشمندی هستند که نه تنها می‌تواند داده‌ها را بررسی کند، بلکه برای کشتن شما هم تصمیم گیری خواهد کرد. اگرچه برخی معتقدند استفاده از ربات‌های جنگی خونریزی میدان‌های نبرد را کاهش می‌دهد، اما این می‌تواند نشان دهنده پایان انسانیت باشد.


9. فاجعه مهندسی ژنتیک

ابزارهای پیشرفته مهندسی مانند CRISPR یک تکنولوژی جدید برای درمان سرطان و معلولیت‌های مادرزادی است. اما با دستکاری ژنوم های انسانی مشکلات بسیار زیادی به بار خواهد آمد، از جمله ایجاد نژاد جدید از انسان‌های قوی که گروه‌های ضعیف یا مسن را از بین برده و یا طراحی ویروس‌های مخرب.


8. شعله خورشیدی

150 سال قبل یک شعله خورشیدی بزرگ به زمین برخورد کرد. در آن زمان با وجود تکنولوژی الکتریکی ناچیز خرابی چندانی به بار نیامد. با این حال، دانشمندان معتقدند که در آینده چنین اتفاقی رخ خواهد داد و اگر مجدداً اتفاق بیفتد، برای جامعه ویرانی به بار خواهد آورد، زیرا این شعله با شبکه الکتریکی زمین برخورد کرده و تریلیون ها دلار خرابی ایجاد خواهد شد. از آنجاییکه امروزه جامعه ما به کامپیوتر وابسته است می‌توان به آسانی این آشوب را پیش بینی کرد.


7. تماس احتمالی با بیگانه‌ها

شاید تصورش دشوار باشد اما احتمالاً می‌توانیم با بیگانه‌ها ارتباط برقرار کنیم. در حقیقت، پیشرفت‌های تکنیکی احتمال آن را افزایش می‌دهد. برخی از دانشمندان معتقدند که در دهه آینده می‌توانیم با بیگانه‌ها ارتباط برقرار کنیم. اگرچه این مسئله ممکن است جالب باشد اما می‌تواند به نابودی جهان منجر شود. اگر بیگانه‌ها از ما پیشرفته‌تر باشند می‌توانند ما را نابود کنند. حتی ممکن است بیماری‌های جدید ایجاد کنند.


6. حمله سایبری نابودکننده

از آنجاییکه اینترنت به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل شده، بنابراین تعجبی ندارد که حملات سایبری از قبل رایج‌تر شوند. امروزه هکرها می‌توانند حیله‌های مختلفی به خرج دهند، از سرقت کارهای اعتباری گرفته تا سرقت اطلاعات شخصی. در سال 2017 یک حمله سایبری بیش از 150 کشور را هدف قرار داد و بسیاری از سیستم‌های جهان را فلج کرد. بنابراین ممکن است در آینده حمله دیگری روی داده و سیستم‌های مهم جهان را نابود کند.


5. فروپاشی اکوسیستم

آب و هوای زمین پیوسته در حال تغییر بوده و در مکان‌های غیرقابل تصور به سیل، قحطی و خشکسالی منجر می‌شود. با وجود چنین تغییراتی در محیط زیست، کل گونه‌های گیاهی و جانوری ممکن است منقرض شده و اکوسیستم نابود شود. دانشمندان با استفاده از ماهواره این رویداد را پیش‌بینی کرده‌اند.


4. خطای علمی

با وجود پیشرفت یافته‌های علمی در سال‌های اخیر، قدرت دانشمندان افزایش یافته است. با وجود یافته‌هایی مانند برخورد دهنده هادرونی بزرگ تا ایجاد هوش مصنوعی، به جایی رسیده‌ایم که با یک اشتباه کوچک در آزمایشگاه‌ها، همه چیز نابود شده و جهان ویران خواهد شد. شاید تصور کنید برای کنترل چنین اشتباهاتی پیشرفت‌های شایانی انجام گرفته اما دانشمندان در گذشته نیز اشتباهات زیادی داشته‌اند.


3. اثرات مخرب نانوتکنولوژی

نانوتکنولوژی یک یافته جدید است که باعث می‌شود ربات‌های بسیار کوچک قابلیت‌های مختلف داشته باشند. دانشمندان معتقدند این یافته‌ها به درمان و کنترل بیماری‌ها منجر می‌شود. آن‌ها همچنین از این می‌ترسند که نانوتکنولوژی بتواند در مسیر خود همه چیز را از بین برده و حیات را نابود کند.


2. جنون همگانی

با وجود اینکه در کشورهای پیشرفته زندگی روز به روز راحت‌تر می‌شود، اما آمار بیماری‌های روانی، مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دو قطبی، افزایش یافته است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که در سراسر جهان 300 میلیون نفر به افسردگی مبتلا هستند که این رقم از سال 2005 به میزان 18 درصد افزایش یافته است. اگر اختلالات روانی افزایش یافته و درمان نشده و نادیده گرفته شوند، جهان به راحتی به یک مکان غیرقابل زندگی تبدیل خواهد شد.


1. پایان جهان شبیه سازی شده

این مورد شاید عجیب به نظر برسد، اما نظریه‌ای رو به رشد در دنیای تکنولوژی وجود دارد که طبق آن احتمالا ما در یک شبیه‌سازی کامپیوتری زندگی می‌کنیم. این نظریه که فرضیه شبیه‌سازی (Simulation Hypothesis) نام دارد، می‌گوید ما در عصری هستیم که انسان‌ها توانسته‌اند زندگی را به طور کامل در کامپیوترها شبیه‌سازی کنند. اگر این فرضیه درست باشد و انسان بتواند به چنین علمی دست یابد، این احتمال وجود دارد که قبلا این اتفاق افتاده باشد و زندگی ما در حال حاضر در یک برنامه شبیه سازی شده در جریان باشد. طبق این فرضیه زمانی که ما در این دنیای شبیه‌سازی شده بتوانیم به همین تکنولوژی دست پیدا کنیم، جهان شبیه‌سازی خودمان به پایان می‌رسد. بنابراین پایان جهان می‌تواند به سادگی راه‌اندازی مجدد یک برنامه شبیه‌سازی باشد!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. کیارش

    مهر 3, 1398

    بعضی چیز ها قابل باورند و ارتباط با بیگانگان …

    پاسخ