30 حقیقت جالب درباره کریتوس (خدای جنگ)

کرِیتوس (Kratos) یا روح اسپارتا (Ghost of Sparta)، یکی از شخصیت‌های بازی‌های کامپیوتری از مجموعه خدای جنگ (God of War) محصول استودیو سانتا مونیکای سونی است که یک اقتباس آزاد از اسطوره یونان به شمار می‌رود. او برای اولین بار در سال 2005 و در بازی ویدیویی خدای جنگ ظاهر شد که پس از آن در 6 بازی دیگر این سری نیز به عنوان قهرمان حضور یافت. سری بعدی این بازی هم در حال ساخت است و کریتوس را در اسطوره اسکاندیناوی نشان می‌دهد. در این مطلب می‌خواهیم حقایقی خواندنی را درباره این شخصیت بیان کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. کریتوس یک جنگنده اسپارتایی است که پس از کشتار تصادفی خانواده‌اش با حیله آرس به روح اسپارتا تبدیل می‌شود. او پس از کشتن آرس خدای جنگ خواهد شد.

2. او سپس متوجه می‌شود که نیمه‌خدا و پسر زئوس (که به کریتوس خیانت کرد) است. هر قسمت این بازی انتقام کریتوس از یکی از خدایان یونان را نشان می‌دهد.

3. چندگانه خدای جنگ پیشگام بازی‌های پلی استیشن بوده و کریتوس یکی از محبوب‌ترین و مشهوترین شخصیت‌های آن است.

4. کریتوس در زبان یونانی به معنای “قدرت” و “نیرو” است که به نیروی فیزیکی خدامانند کریتوس و قدرت کلی‌اش اشاره دارد.

5. اگرچه کریتوس (Kratos) یکی از شخصیت‌های اسطوره‌ای یونان نیست، اما در عوض یونانیان اسطوره‌ای به نام کراتوس (Cratos) دارند. طبق داستان‌های اساطیری یونان، کراتوس فرزند پلس (Pallas) و استیکس (Styx) و نماد قدرت و نیرو است. با این حال گرچه کریتوس تشنه انتقام از خدایان است، اما کراتوس به زئوس وفادار می‌ماند.

6. در اسطوره یونان، کراتوس و بایا (Bia) با دستور هفاستوس (Hephaestus) پرومته (Prometheus) را زندانی می‌کنند. از سوی دیگر، در خدای جنگ 2 کراتوس پرومته را از اسارت آزاد می‌کند.

7. در خدای جنگ 3 متوجه می‌شویم که قد کریتوس 2 متر و نیم است.

8. کریتوس در هر بازی یک خدا را می‌کشد، به جز بازی خدای جنگ 3 که هفت خدا را می‌کشد.

9. خانواده او تنها کسانی هستند که او حقیقتاً دوست داشت. برای مثال، تنها زمانی که لبخند او را می‌بینیم زمانی است که او دخترش کالیوپه (Calliope) را در دنیای زیرِ زمین می‌بیند.

10. از بازی خدای جنگ 1 تا خدای جنگ 3 خال‌کوبی کریتوس رفته رفته کوچک‌تر شده و در نهایت طراحی‌اش عوض می‌شود. در بازی اول این خال کوبی بر روی سینه او، از جناغ سینه یا نوک سینه‌اش حک شده است. در بازی دوم این خالکوبی نزدیک نوک سینه‌اش است. در بازی سوم این خالکوبی اصلاً نوک سینه‌اش را نمی‌پوشاند.

11. در بازی خدای جنگ 2، زمانی که آتروپوس کراتوس را در زمان به عقب و به نبرد خودش با آرس می‌برد، خالکوبی‌های قبلی او کم رنگ شده‌اند، تا زمانی که در پایان صحنه شمشیر خدایان را در دست گرفته و خالکوبی‌هایش درخشان می‌شوند.

12. در معبد لاکسیس در خدای جنگ 2، لاکسیس به کریتوس می‌گوید که در این ماجراجویی تنها مرگ انتظارش را می‌کشد و این گفته او به نظر درست می‌رسد؛ زیرا در پایان خدای جنگ 3 او تلاش می‌کند خودش را بکشد. با این حال، در صحنه‌های بعدی می‌بینیم که جسدش گم شده و رد خون تا به دریا می‌رسد.

13. استیگ آسماسون، توسعه دهنده بازی‌های ویدیویی فاش کرد که دیوید جف قصد داشت تا کریتوس را پس از شکست زئوس و خدایان یونان در مقابل خدایان اسکاندیناوی و مصر قرار دارد.

14. در تمام سری‌های این بازی در نقطه‌ای از بازی کریتوس به وسیله میله‌ای که به شکمش وارد می‌شود می‌میرد. او همچنین در هر بازی اصلی یک مرد را زنده زنده به آتش می‌کشد.

15. اغلب فعالیت‌های کریتوس در این بازی‌ها از خشم و انتقام نشات می‌گیرد، به جز زمانی که برای یافتن دخترش، امبروشه را جست و جو می‌کند و زمانی که برادرش دیموس را نجات داده و از خودکشی پاندورا برای قربانی کردن خود در مشعل المپیوس جلوگیری می‌کند.

16. در اولین تصاویر خدای جنگ، خالکوبی کریتوس به شکل نماد امگا و در بالای سرش قرار داشت.

17. مدت زمان سلطنت کریتوس به عنوان خدای جنگ مشخص نیست، اما از آنجاییکه دایدالوس (صنعت‌گر افسانه‌ای یونان) 4603 روز (حدود 12.6 سال) برای طراحی هزارتو کار کرده است، بنابراین از خدای جنگ 1 تا خدای جنگ 3 حدود 12.6 سال می‌گذرد.

18. با گذشت زمان در هر بازی و افزایش تجربه کراتوس شیوه پرواز او تغییر می‌کند. برای مثال، در بازی “خدای جنگ: عروج” (God of War: Ascension) او برای گرفتن دشمنان خود از شمشیر آشوب استفاده می‌کند در حالی که در بازی‌های دیگر ترجیح می‌دهد دشمنانش را با دستانش بگیرد.

19. کریتوس در “سول کالیبر: سرنوشت شکسته” (Soulcalibur: Broken Destiny) به عنوان مهمان ظاهر می‌شود و با شمشیر آشوب، شمشیر المپیوس، بال‌های ایکاروس و خشم پوزیدن مبارزه می‌کند.

20. در سال 2008 “بازی‌های سیمپسون” (The Simpsons Games) که هجو کریتوس است، در زمینه یک بیلبورد مشاهده شد. بر روی تصویری سیمپسون مانند از کریتوس که مشغول خوردن چاودر است کلمات “خدای اسکله” دیده می‌شود.

21. او همچنین در نسخه پلی استیشن 3 بازی “مورتال کامبت” (Mortal Kombat) سال 2011 دیده می‌شود که شیوه قبلی مبارزات‌اش تکرار شده و خدای جنگ میدان نبرد است.

22. بازی ModNation، کریتوس و مسابقه‌اش را به عنوان یک شخصیت جالب بازی نشان می‌دهد.

23. در “بزرگ سیاره کوچک” (Little Big Planet) محصول سال 2011 پوشش‌های کراتوس، مدوسا و نگهبانان پاندورا دیده می‌شود.

24. در “خدای جنگ: روح اسپارتا” یک نسخه زنانه از کریتوس هم وجود داشت که به علت برهنگی حذف شد.

25. در طراحی اولیه کریتوس، او موهای بلند و موج‌دار داشت و یک کودک را بر پشت اش حمل می‌کرد.

26. دیوید جف برای خلق این شخصیت شدیداً تحت تأثیر ری هری‌هاوزن (Ray Harryhausen) و نسخه کلاسیک “برخورد تایتان ها” (Clash of the Titans) محصول سال 1981 قرار گرفته بود.

27. توسعه‌دهندگان این بازی در هنگام رونمایی آن به رسانه‌ها در سال 2004 به روزنامه‌نگاران گفتند هدفشان این بود که اکشن “شیطان هم می‌گرید” (Devil May Cry) را با عناصر معمایی “ایکو” (Ico) ترکیب کنند.

28. صداپیشه کریتوس یعنی ترنس سی.کارسون در سریال Star Wars: Clone Wars در نقش میس ویندوی افسانه‌ای و چندین بازی ویدیویی جنگ ستارگان، حضور داشته است.

29. در بخشی از بازی، کراتوس متوجه می‌شود که برای پیشرفت فعالیت‌اش باید یک سرباز که از او التماس می‌کند را در قفس‌اش بسوزاند. در نسخه‌های فیلیپینی و ژاپنی این سرباز به شکل یک زامبی ترسناک درآمده نه یک مرد بی گناه که برای حفظ جانش التماس می‌کند.

30. هالیوود از زمان اولین بازی تلاش کرد تا کریتوس را به فیلم تبدیل کند. فیلم‌نامه آن تاکنون بارها ویرایش شده اما هنوز نتیجه‌ای به وجود نیامده است.

                               

دیدگاه‌ها (12)

بستن فرم

  1. LG

    اسفند 28, 1399

    میخوام با چکش ثور بزنم صورت کریتوس ذره ذره رو له کنم

    پاسخ

    • مارول در پاسخ به LG

      اسفند 28, 1399

      منم

      پاسخ

    • Maker در پاسخ به LG

      اسفند 28, 1399

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
      ۱۰ تا ثور رو هم به کریتوس بزنی هیچیش نمیشه
      به امید قصابی کردن هر چی خدای نورس به دست کریتوس

      پاسخ

    • sajjad در پاسخ به LG

      اردیبهشت 17, 1400

      اگه تونستی بزنی یه ثانیه نشده کف زمین کاغذ میشی
      ثور و هرکول تقریبا هم قدرتن و سرنوشت هرکول هم تو خدای جنگ3 دیدم
      که چطور صورتش لواشک شد
      کریتوس خدای جنگ3 اونقدر قوی شده بود که سانتا مونیکا مجبور شدن ضعیفش کنن تا بازی خدای جنگ4 یخ نشه
      تا اگه بمیره هم دوباره برمیگرده چون مردن و رفتن به جهنم واسه کریتوس مثل اینه که بره مثلا یه دور کیش خوشگذرونی و برگرده

      پاسخ

      • امیر محمد در پاسخ به sajjad

        اردیبهشت 18, 1400

        من میگم ممکنه تور(با کمال تاسف و ناراحتی این حرف رو میزنم.)بزنه کریتوس رو ابگوشت کنه و دست و پا و چشم راستش رو بکنه و بفرستتش اون دنیا.بعد به دو دلیل یکی اینکه توی نبرد مرده و یکی اینکه وقتی ما توی این بازی والکری ها رو ازاد میکنیم یکیشون بر میگرده میگه یه روزی برات جبران میکنم،بره به والهالا و برای رگناروک اماده بشه اما توی والهالا طغیان بکنه و بگه من نمی خوام واسه اودین بجنگم و فلان و بهمان.بعدشم که رگناروک شروع شد یهو بزنه زیر همه چی بگرده دنبال پسرش.(هر کی از والهالا برای رگنوراک بر میگرده به صورت دوران اوجش برمیگرده.یعنی ممکنه کریتوسی رو که تو خدای جنگ دو دیدیم ببینیم!) حالا نگو تو این سه سال(چون فیمبول وینتر سه سال طول میکشه بعد رگنوراک شروع میشه.)اترئوس مثل همونجایی که تو گاد اف وار 4 دیدیم بالای جنازه ی کریتوس بشینه بعد یورمونگارد از دهنش بزنه بیرون! بعد تور هم که اینو میبینه کف می کنه می فهمه اترئوس همون لوکیه با خودش میبردش زندانیش میکنه یه جایی بعد اترئوس یه دو سه ماه مونده به رگنوراک فرار میکنه میره فریر رو یه جوری(شاید اینبار هم دوباه بالا میاره!)به دنیا میاره.بعد کریتوس میاد دنبال پسرش با هم یا میرن پیش تیر،یا ایکه کریتوس خودش تیر هست و توی والهالا یه عالمه ادم رو با خودش همرا کرده و اونا رو لشکر خودش میکنه بعد دیگه چه شود. کیا با طوچئوری من موافق یا مخالفن؟میشه بگن؟

        پاسخ

        • aka در پاسخ به امیر محمد

          بهمن 1, 1400

          من که نفهمیدم چی گفتی ولی میدونم کریتوس تو هر جنگ خدایان که تهش میمیره (همون تور که جنگ خدایان ۴ فریا بهش گفت از پل رد نشو وگرنه بر نمی گردی) از پل رد نمیشه دم پل تغییر شکل میده و کریتوس میشه غول رو میکشه فرار میکنه غول دوباره زنده میشه کریتوس هم میره (اگر وست بازی بمیری منطقه ای که مردی اگر انتها ی بازی بمیره میره جنگ خدایان بعد) بازی تموم میشه

          پاسخ

    • دلسا در پاسخ به LG

      مرداد 15, 1400

      خداکنه زود بسازن فیلمشوووو🙁

      پاسخ

    • محمد در پاسخ به LG

      دی 25, 1400

      ثور به مراتب از هرکول قوی تره
      ولب قبول دارم که کریتوس از ثور و سوپرمن قوی تره
      ولی اگر نسخه کمیک ثور رو در نظر بگیریم
      ثور قوی تره
      و اینکه کریتوس ۸ تا خدا رو توی گاد اف وار ۳ کشته
      ن ۷ تا

      پاسخ

    • Spartan در پاسخ به LG

      اردیبهشت 16, 1401

      هر وقت تونستی چکش برداری بعد بیا بزن تو صورت خدا کش

      پاسخ

  2. مهدی

    اسفند 13, 1399

    خیلی مشتی بود

    پاسخ

  3. Gamer

    اسفند 14, 1398

    کریتوس غیر از خدای جنگ خدای محبوبیت و ابهت هم هست.

    پاسخ

  4. یونس

    تیر 6, 1398

    عالی بود !
    همرو مطالعه کردم
    مطالب خوبی بود دستتوت طلا😊😐
    I love kratos 😍

    پاسخ