نکات تاریخی حمله ژاپن به امریکا در پرل هاربر (Pearl Harbor)

حمله به پرل هاربر (Pearl Harbor) یک حمله نظامی شوکه کننده بود که در صبح روز 7 دسامبر 1941، توسط ارتش نیروی دریایی ژاپن امپریالیسم علیه پایگاه ناوگان دریایی ایالات متحده در پرل هاربر واقع در هاوایی به وقوع پیوست. این حمله باعث ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم شد. رهبری ارتش ژاپن این حمله را عملیات هاوایی (Hawaii Operation)، عملیات ای.ال (Operation AI) و عملیات زد (Operation Z) می‌نامد. بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی نیز در واقع پاسخی از جانب امریکا به حمله پرل هاربر بود که منجر به پایان جنگ جهانی دوم شد. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره حمله به پرل هاربر را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. ژاپنی‌ها در طی دو مرحله که 24 دقیقه از هم فاصله داشتند هواپیماهای خود را فرود آوردند. موج اولین هواپیماها در ساعت 7:55 صبح به پرل هاربر رسیدند در حالی که موج دوم در ساعت حدود 8:40 صبح.

2. زمانی که فرمانده ارتش ژاپن میتسوئو فوچیدا، با رسیدن بر فراز پرل هاربر، فریاد زد “تورا، تورا، تورا” (به معنای “پلنگ، پلنگ، پلنگ”) می‌خواست به کل نیروی دریایی ژاپن اعلام کند که آمریکا را غافلگیر کرده‌اند.

3. نیروی دریایی ژاپن برای حمله به پرل هاربر 5471 کیلومتر در اقیانوس آرام به جلو رفت. نیروی حمله در 270 کیلومتری شمال جزیره اوآهو (Oahu) واقع در هاوایی قرار گرفت.

4. برنامه ریزی برای حمله غافلگیرکننده به ایالات متحده از ژانویه 1941 آغاز شد. نیروهای ژاپنی توسط دریا سالار چویچی ناگومو رهبری شده و در مجموع 353 هواپیما داشتند.

5. ژاپنی ها برای حمله به پرل هاربر از نام سری عملیات هاوایی استفاده می‌کردند، اما بعدها آن را به عملیات زد تغییر دادند. ژاپنی‌ها به این دلیل برای حمله روز یکشنبه را انتخاب کردند که تصور می‌کردند در آن روز اغلب آمریکایی‌ها استراحت کرده و برای مقابله فرصت کمتری خواهند داشت.

6. بسیاری از نیروهای ایالات متحده در پرل هابر در زمان حمله یا پیژامه پوشیده بودند و یا اینکه در سالن‌های شلوغ مشغول خوردن صبحانه بودند. آن‌ها با دیدن دایره‌های بزرگ و قرمز هواپیماهای ژاپنی که آن را کوفته قلقلی می‌نامیدند متوجه شدند که حمله از جانب ژاپن است.

7. ژاپنی‌ها تنها به کشتی‌های پرل هاربر و هواپیماهای فرودگاه هیکمن حمله کردند، اما نواحی اطراف آن مانند لوازم تعمیرات، پایه زیردریایی و انبارهای سوخت، دست نخورده باقی ماندند.

8. آن‌ها به فرودگاه هیکمن، ویلر، اوا، شوفیلد باراکز و ایستگاه نیروی دریای کانیوهی، حمله کردند.

9. حاملان نیروی هوایی ایالات متحده هدف اصلی آن ها بودند، اما در آن زمان در آنجا قرار نداشتند. به همین دلیل ژاپنی‌ها دومین حمله برنامه ریزی شده خود را لغو کردند.

10. در آن روز در پرل هاربر 8 کشتی جنگی قرار داشت که شامل تمام کشتی‌های جنگی ایالات متحده بودند به جز کشتی جنگی کلرادو 7. از 8 کشتی جنگی 7 عدد از آن‌ها در ردیف نبرد (Battleship Row) قرار داشتند. تمام کشتی‌های جنگی در طی حمله یا غرق شدند و یا آسیب دیدند. اما در کمال تعجب دو عدد از این کشتی‌های جنگی، آریزونا و اوکلاهاما تعمیر شده و مجدداً استفاده شدند.

11. کشتی جنگی آریزونا زمانی که یک بمب به مخازن مهمات در قسمت جلوی آن برخورد کرد منفجر شد و 1100 نظامی آمریکایی کشته شدند.

12. کشتی جنگی اوکلاهاما پس از مورد اصبت قرار گرفتن چنان کج شد که به حالت وارونه قرار گرفت. در طی حمله، کشتی جنگی نوادا اسکله ردیف نبرد را ترک کرد و به ورودی لنگرگاه نزدیک شد. اما پس از چندین بار مورد حمله قرار گرفتن در همان جا به گل نشست.

13. ژاپنی‌ها برای کمک به هواپیماهایشان 5 زیردریایی را به زیر آب فرستادند تا به کشتی‌های جنگی بهتر حمله شود؛ اما آمریکایی‌ها 4 زیردریایی را غرق کرده و پنجمی را هم گرفتند.

14. به طور کلی، 11 کشتی دیگر غرق شده و 188 هواپیما نابود شدند. 2،343 نظامی کشته شده، 1،272 تن زخمی شده و 960 تن گم شدند. 68 غیر نظامی کشته و 35 تن زخمی شدند. ژاپنی ها 65 تن از نیروهای خود را از دست داده و برخی از آن‌ها هم دستگیر شدند. 28 هواپیمای ژاپنی مورد شلیک قرار گرفته و 5 زیردریایی غرق شدند.

15. در روز بعد آمریکایی‌ها اعلام جنگ کرده و فرانکلین دی روزولت در کنگره، سخنرانی معروف روز ننگین را ارائه داد.

16. ایالات متحده در روز 11 دسامبر و پس از اعلان جنگ با ژاپن، اعلام کرد که با آلمان و ایتالیا هم جنگ خواهد کرد.

17. در سال 1962 بر روی لاشه کشتی غرق شده آریزونا یک یادبود ملی شناور نصب شده بود.

18. برخی معتقدند که فرانکلین روزولت ژاپنی‌ها را به حمله تحریک کرد تا اذهان مردم آمریکا را مشوش کرده و ورود ایالات متحده به جنگ را ممکن سازد.

19. فراموش نکنید که پرل هاربر فریاد جنگ سربازان ایالات متحده در طی جنگ جهانی دوم بود.

20. دریا سالار یاماموتو ایسوروکو با دقت و توجه حمله را برنامه ریزی نمود. تمام هواپیماهای جهشی موجود و کشتی‌های ژاپنی کاملاً سوخت رسانی و مجهز شده بودند. این هواپیماها در عرض 90 دقیقه به پرل هاربر رسیده و یک ناوگان با 30 کشتی را نابود کردند.

21. با اینکه برنامه ریزی این حمله از هفته‌ها قبل آغاز شده بود، اما ژاپنی‌ها با بیانات دروغین و اظهار تمایلشان به صلح، ایالات متحده را فریب دادند.

22. دریا سالار هاسبند ای. کیمل و ژنرال واتر شرت به دلیل آماده نبودن نظامیان ایالات متحده برکنار شدند. این حمله، نیروی دریایی و هوایی ایالات متحده در اقیانوس آرام را به شدت تخریب کرد.

23. یکی از نیروی‌های خصوصی ارتش آمریکا که در صفحه رادار خود متوجه پرواز هواپیماها شده بود این موضوع را گزارش داد، اما به او گفته شد توجهی نکند زیرا قرار بود هواپیماهای B-17 آمریکا به آنجا بیایند.

24. هدف از این حمله این بود که پیش از قدرت گرفتن کشتی‌های امریکا و ممانعت از پیروزی ژاپن، نیروهای ژاپنی تقویت شوند و از دخالت ارتش آمریکا در غلبه ژاپن بر آسیای جنوب شرق هم پیشگیری شود. با این حال ژاپنی‌ها توانایی آمریکا برای بازسازی نیروهای خود و ورود به جنگ را دست کم گرفتند.

25. زیردریایی HA-19 با دو تن از خدمه‌اش، ساکاماکی و ایناگاکی، به اسارت امریکا درآمد. آن‌ها به دلیل شکستن قطب نمایشان 3 بار به یک صخره برخورد کرده و پس از بالا آمدن آن کشتی را ترک کردند. ایگاناکی غرق و ساکاماکی هم دستگیر شد.

26. دریا سالار هارا تادایچی ژاپنی درباره این حمله چنین گفت:

“ما در پرل هاربر یک پیروزی تاکتیکی بزرگ به دست آوردیم، اما در ازای آن در جنگ شکست خوردیم.”

27. دو شهر ژاپنی هیروشیما و ناکازاکی در پاسخ به حملات انجام شده در پرل هاربر توسط بمب‌های اتمی آمریکا نابود شدند و به جنگ جهانی دوم در سال 1945 پایان دادند.

28. در نتیجه‌ی حمله به پرل هاربر، صدها رهبر آمریکایی ژاپنی‌تبار به اردوگاه‌های بسیار سری فراخوانده شده و بیش از 110،000 آمریکایی ژاپنی‌تبار توقیف شدند.

29. این حمله قرار بود نیم ساعت پس از اعلامیه رسمی جنگ رخ دهد. با این حال، اعلامیه 5000 کلمه‌ای بسیار دیرتر به سفارت ژاپن در واشنگتن رسید و سفیر ژاپن هم آن را به موقع اعلام نکرد.

30. در سال 1999 اسناد یافت شده توسط یک پروفسور حقوق ژاپن نشان داد که در دولت ژاپن درباره مطلع کردن واشنگتن از نیت ژاپن برای آغاز جنگ، بحث‌های فراوانی به میان آمد. طبق این اسناد ارتش نمی‌خواست علناً اعلام جنگ کند و خواسته‌اش را به کرسی نشاند. از آنجاییکه پیش از حمله به پرل هاربر اخطار یا اعلان رسمی انجام نشده بود، بنابراین دادگاه نظامی بین المللی آن را یک جرم جنگی خواند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم