32 حقیقت جالب و خواندنی درباره آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی (South Africa) در جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا قرار گرفته و مشخصه آن داشتن اکوسیستم‌های متنوع است. سواحل دماغه مغرب، تاکستان‌های استلنبوش و پارل، صخره‌ای زیبا در دماغه امید نیک، جنگل و تالاب‌های جاده گاردن و شهر دماغه تیپ که همه و همه در دامنه کوه هموار تیبل قرار دارند. در اینجا 32 حقیقت جالب و خواندنی درباره آفریقای جنوبی را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. آفریقای جنوبی 11 زبان رسمی دارد که زبان انگلیسی رایج‌ترین آن‌هاست.

2. ماهاتما گاندی در سال 1893 و در سن 24 سالگی به آفریقای جنوبی رفت. او قرار بود به مدت یک سال و به عنوان نماینده رسمی تاجران هندی مسلمان در شهر پرتوریا فعالیت کند.

3. پرچم ملی آفریقای جنوبی یکی از سه پرچم ملی است که در طراحی‌اش شش رنگ دیده می‌شود.

4. کرم مومپان نوعی کرم ابریشم است که در آفریقای جنوبی یافت می‌شود. معمولاً این کرم را جمع آوری کرده، پاک کرده و خشک می‌کنند تا قابل خوردن باشد. حتی آن را سرخ هم می‌کنند.

5. در آفریقای جنوبی تفکیک نژادی برای اولین بار توسط دولت هلند پیاده شد. سپس توسط دولت بریتانیا ادامه یافت و سرانجام در سال 1991 سرکوب شد.

6. نلسون ماندلا اولین رئیس جمهور سیاهپوست منتخب آفریقای جنوبی بود.

7. کشور آفریقای جنوبی بیشترین آمار مبتلایان به ایدز را داشته و حدوداً از هر 5 نفر 1 نفر به ویروس ایدز مبتلاست.

8. در این فرودگاه 10 فرودگاه مختلف وجود دارد که 3 عدد از آن‌ها برای سفرهای بین المللی و 7 عدد از آن‌ها برای سفرهای داخلی استفاده می‌شوند.

9. مارک شاتلورث از آفریقای جنوبی به پروژه فضایی روسیه 200 دلار پرداخت تا اولین آفریقایی باشد که به ایستگاه فضایی سفر کرده است.

10. کوه تیبل، یکی از جاذبه‌های اصلی آفریقای جنوبی، یکی از قدیمی‌ترین کوه‌های جهان است. در این کوه بیش از 2200 گونه گیاهی وجود دارد که 79% آن‌ها بومی هستند.

11. بزرگ‌ترین دهانه‌های آتشفشانی قابل دید در آفریقای جنوبی قرار دارند. حود 2030 میلیون سال قبل شهاب سنگی به اندازه یک کوه به نقطه‌ای از زمین که امروزه ایالت آزاد آفریقای جنوبی نامیده می‌شد برخورد کرده و یک دهانه آتشفشانی با قطر 300 کیلومتر ایجاد نمود. این دهانه آتشفشانی قدیمی‌ترین دهانه آتشفشانی ساخته شده توسط یک ستاره دنباله دار یا شهاب سنگ است و گفته می‌شود که بزرگ‌ترین انرژی خارج شده در تاریخ از این دهانه آتشفشانی خارج شده است.

12. جاده 850 کیلومتری به سمت دماغه تاکستان طویل‌ترین جاده تاکستانی جهان است. مسیر 26 بین کیپ تاون، کنستانتیا به بندر الیزابت، از اودتشوم و جاده گاردن، تاریخ 350 ساله شراب سازی مزارع هلند و کیپ، کوهستان‌های سرسبز، 200 انبار و کیلومترها تاکستان را در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد.

13. مهاجرت ماهی‌های آفریقای جنوبی آنقدر زیاد است که می‌توان آن را از فضا مشاهده کرد. سالانه میلیون‌ها ماهی کوچک نقره‌ای از ماه‌های مه و جولای در ژرفای آب‌های سرد دماغه آفریقای جنوبی تا کرانه‌های دماغه شمال شرقی و جنوبی‌ترین نقطه کوازولو-ناتال مهاجرت می‌کنند.

14. استخوان‌های یافت شده در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که نظریه پیدایش انسان مدرن در آفریقا حقیقت دارد. فسیل‌های استخوانی انسانیان متعلق به سال‌های بین 4.5 و 2.5 میلیون سال قبل در غارهای آهکی 50 کیلومتری شمال غرب ژوهانسبورگ یافت شدند.

15. بزرگ‌ترین پستاندار زمینی جهان، فیل بیشه آفریقایی بومی آفریقای جنوبی است. این حیوانات بزرگ می‌توانند تا 11 تن وزن داشته باشند.

16. در کشور آفریقای جنوبی حدود 900 گونه مختلف پرنده وجود دارد.

17. 9 میراث یونسکو در آفریقای جنوبی وجود دارد، از جمله جزیره روبن، دماغه ناحیه فلوریستیک و پارک دراکنسبرگ.

18. گفته می‌شود که در کرانه آفریقای جنوبی حدود 3000 کشتی شکسته وجود دارد.

19. آفریقای جنوبی اولین کشور آفریقایی بود که ازدواج همجنس گرایان که در سال 2006 روی داد را به رسمیت شناخت. این کشور پنجمین کشور جهان بود که این قانون را پذیرفت.

20. کشور آفریقای جنوبی به طور داوطلبانه در سال 1989 برنامه‌های سلاح هسته‌ای خود را کنار گذاشت و تنها کشوری است که این کار را انجام داد.

21. انسان‌های اولیه آفریقای جنوبی سان و خوی ها هستند. قبیله‌های سان که شکارچی و قبیله خوی که دامدار بودند در کنار هم خوی سان شناخته می‌شدند. آن‌ها در حدود سال 300 پس از میلاد در ناحیه‌ای که امروز دماغه مغرب نامیده می‌شود زندگی می‌کردند.

22. آپارتاید حدود 50 سال در آفریقای جنوبی قدرت داشت. زمانی که این حزب ملی آفریقایی در سال 1948 به قدرت رسید، با استفاده از سیاست آپارتاید سفیدپوستان و سیاهپوستان را تفکیک کرد، صدها هزار نفر را به سرزمین‌های سیاه پوستان فرستاد و به اسارت گرفت، کشت و یا تبعید کرد.

23. پرچم آفریقای جنوبی برای اولین بار در روز آزادی در سال 1994 استفاده شد. شکل هفت مانندی که به صروت افقی قرار گرفته نماد اتحاد عناصر مختلف جامعه آفریقای جنوبی و یکی بودن آن‌هاست.

24. حیوان ملی آفریقای جنوبی غزال جهنده است که نوعی غزال می‌باشد. غزال جهنده نشان و نام مستعار تیم ملی راگبی آفریقای جنوبی است.

25. حدود 80% جمعیت آفریقای جنوبی مسیحی هستند. 20% بقیه عبارت‌اند از هندوها، مسلمانان، بودایی‌ها و مذاهب دیگر.

26. بزرگ‌ترین مسابقات دوچرخه سواری جهان در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود. 35،000 شرکت کننده در مسیر 109 کیلومتری تور دوچرخه سواری کیپ تاون به سمت جزیره جنوبی کیپ تاون و جاده کوهستانی که چپ من پیک درایو نام دارد، دوچرخه سواری می‌کنند.

27. آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین تولیدکننده پلاتین در جهان است. این کشور در سال 2014 حدود 110،000 کیلوگرم پلاتین تولید کرد که میزان آن چهار برابر میزان تولیدی پلاتین روسیه که بزرگ‌ترین تولیدکننده بعدی است، می‌باشد.

28. در آفریقای جنوبی مدرسه 13 سال طول می‌کشد که از سال صفر آغاز شده و تا کلاس دوازدهم ادامه دارد.

29. قانون اساسی آفریقای جنوبی یکی از پیشرفته‌ترین قوانین اساسی جهان مدرن است و از قوانین برابری، سلامت، تحصیل و دسترسی به قانون حمایت می‌کند.

30. هتل “قصر شهر گمشده” (The Palace of the Lost City) یکی از بزرگ‌ترین هتل‌های طراحی شده جهان است که توسط یک جنگل 25 هکتاری مصنوعی احاطه شده است.

31. جنوبی میزبان جام جهانی فوتبال، راگبی و کریکت بوده است و تنها کشوری است که به این موفقیت دست یافته است.

32. در آفریقای جنوبی بیش از 45 میلیون تلفن همراه وجود دارد. در آفریقای جنوبی استفاده از تلفن همراه از رادیو، تلویزیون و کامپیوتر بیشتر است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم