25 حقیقت جالب و خواندنی درباره ویتامین B

ویتامین B از هشت ویتامین شیمیایی مجزا تشکیل شده که در گذشته تصور می شد یک ویتامین هستند و امروزه آن را ویتامین ب کمپلکس (B Complex) می نامند. تمام ویتامین های B محلول در آب بوده و باید روزانه مصرف شوند زیرا در بدن اندوخته نخواهد شد. در اینجا 25 حقیقت جالب و خواندنی درباره ویتامین B را به شما معرفی می کنیم.


1. هر ویتامین B در بدن وظیفه خاص و جداگانه ای دارد. اما زمانی تصور می شد که عملکرد آن ها اشتراکی است.

2. هر ویتامین B در سلامت عملکرد مغز نقش خاص خود را دارد مانند رشد و هوش مغزی.

3. ویتامین های B برای شکل گیری سروتونین، دوپامین و اپی نفرین که سه ماده شمیایی حیاتی برای مغز هستند، ضروری می باشند.

4. ویتامین B1 را تیامین می نامند.

5. سلول های بدن انسان در صورت نداشتن ویتامین B1 نمی توانند از اکسیژن استفاده کرده و انرژی بدن را ذخیره کنند.

6. ویتامین B برای متابلویسم انرژی کربوهیدرات ها، الکل ها و چربی، عملکرد سلول های مغز، تولید انرژی و عملکرد سالم قلب، ضروری هستند.

7. ویتامین B1 اولین ویتامین B کشف شده است.

8. غذاهای سرشار از ویتامین B عبارت اند از گوشت، غلات غنی شده، تخم مرغ، توت، روغن جوانهٔ گندم، آجیل، مارچوبه، قارچ، سبزیجات برگ تیره، کلم بروکسل، گوجه‌ فرنگی، بادمجان، حبوبات، ماهی تن و دانه آفتاب گردان.

9. ویتامین B2 ریبوفلاوین نامیده می شود.

10. ریبوفلاوین برای تبدیل کربوهیدرات به انرژی، شکل گیری گلبول های قرمز خون و رشد و تنفس سلولی لازم است.

11. ریبوفلاوین برای مصرف ویتامین B6 در بدن ضروری است.

12. منابع غنی ویتامین B2 عبارت اند از شیر، گوشت، قارچ، جگر، سبزیجات برگ تیره و غلات غنی شده.

13. ویتامین B3  نیاسین یا نیکوتینیک اسید نامیده می شود.

14. نیاسین برای متابولیسم، رشد و اکسایش-کاهش بدن ضروری است.

15. این ماده سیستم عصبی مرکزی و عملکرد مغز را تحریک می کند، قند خون مبتلایان به دیابت را کاهش داده و به اتصال مفاصل در آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک می کند.

16. منابع غنی ویتامین B3 عبارت اند از غلات، سبزیجات سبز، گوشت، مرغ، سالمون، تن، جگر، ماهی، شیر، مخمر، نخود و لوبیای خشک و غلات غنی شده.

17. ویتامین B5 که پانتوتنیک اسید هم نامیده می شود و در تمام سلول های زنده به صورت کوآنزیم آ یافت شده برای ادامه حیات آن ها ضروری است. این ماده برای متابولیسم کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها ضروری است.

18. ویتایمن B5 برای تولید ملاتونین ضروری بوده و از سفید شدن مو و چروک پوست پیشگیری می کند. غذاهای سرشار از ویتامین B5 عبارت اند از جگر، لوبیا، مخمر، زرده تخم مرغ، شیر، آووکادو، ملاس، سبوس گندم و سیب زمینی شیرین.

19. ویتامین B6 با نام پیریداکسین شناخته شده و برای جذب و مصرف آمینو اسید و چربی مفید بوده، رفتار و خلق و خو را ثبات داده، گلبول قرمز خون تولید کرده و به سیستم ایمنی کمک می کند.

20. این ویتامین برای تعادل تغییرات هورمونی در زنان و رفع دردهای پیش قاعدگی و قاعدگی مفید واقع می شود. این ماده همچنین از سرطان و بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

21. ویتامین B7 بیوتین یا ویتامین اچ نامیده می شود و با کمک به انتقال کربن دی اکسید در بدن به متابولیسم کربوهیدرات و چربی کمک می کند. این ویتامین همچنین به ترکیب آمینو اسید و اسیدهای چرب کمک خواهد کرد.

22. ویتامین B9 که فولیک اسید، ویتامین ام یا ویتامین بی سی نامیده می شود برای شکل گیری هموگلبین ضروری است.

23. ویتامین B12 که سیانوکوبالامین یا کوبالامین نامیده می شود برای عمکلرد صحیح سیستم عصبی مرکزی مفید است.

24. این ویتامین به شکل گیری گلبول های قرمز خون کمک کرده و برای رشد و تکامل کودکان مفید است.

25. ویتامین B12 به طور طبیعی در محصولات حیوانی شکل می گیرد بنابراین اگر رژیم غذایی شما از غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات تشکیل شده باشد با خطر کمبود ویتامین B12 مواجه خواهید شد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم