30 حقیقت جالب درباره بازی سوپر ماریو

ماریو یک شخصیت تخیلی بازی سوپر ماریو (Super Mario) است که توسط شیگرو میاماتو (Shigeru Miyamoto) خلق شد و شرکت نینتدو حق امتیاز آن را به عهده دارد. بسیاری از ما خاطرات زیادی از این بازی داریم و بخشی از کودکی خود را در کنار این شخصیت زندگی کرده‌ایم. این شخصیت نماد این شرکت محسوب شده و از زمان خلقش در بیش از 200 بازی کامپیوتری دیده شده است. در اینجا می‌خواهیم 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره ماریو را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. ماریو تا به حال لوله کش، نجار، فیزیک دان، باستان شناس و رئیس یک اسباب بازی فروشی بوده است.

2. در برنامه The Super Mario Brothers Super Show کشتی‌کج‌کار حرفه‌ای، کاپیتان لو آلبانو (Captain Lou Albano)، نقش او را بازی کرد.

3. لوئیگی (Luigi) که نام برادر کوچک‌تر ماریو است در زبان ژاپنی به معنای “مشابه” می‌باشد.

4. بازی “ماریو گم شده” در سال 1991 اولین حضور لوئیگی بود.

5. Yoshi’s Safari در سال 1993 اولین بازی بود که در آن پرنسس تواداستول (Princess Toadstool) به عنوان «پرنسس پیچ» (Peach in the West) شناخته شد.

6. پرنسس پیچ بیش از هر شخصیت مؤنث دیگر در تاریخ بازی‌های کمپیوتری حضور داشته است.

7. در بازی برادران سوپر ماریو اگر با فردی مواجه شوید که چکش در دست دارد آنقدر دنبالتان می‌کند تا از نفس بیفتید.

8. طبق داستان کتاب برادران ماریو زمانی که کوپاها برای اولین بار پادشاهی قارچ‌ها را تصاحب کردند تمام مردمان آن به بلوک تبدیل شدند.

9. ماریو اولین بار در بازی معروف Donkey Kong دیده شد. با این حال در آن بازی نامش مرد پرشی (Jumpman) بود و نجاری می‌کرد نه لوله کشی.

10. دلیل کلاه پوشیدن ماریو این است که نقاش آن در کشیدن مو مشکل داشت و به این دلیل برای او سبیل گذاشتند که دیدن سبیل او از دهانش آسان‌تر بود.

11. نام او بر اساس صاحبخانه نینتندو انتخاب شد که برای دریافت اجاره خشونت به خرج می‌داد.

12. ماریو و برادرش به نام برادران ماریو شناخته می‌شوند، در واقع نام کامل او «ماریو ماریو» است.

13. ماریو سرهمی قرمز و تی شرت آبی می‌پوشید. اما از زمان سوپر ماریوی 2 تی شرت قرمز و سرهمی آبی می‌پوشد.

14. نام اصلی سوپر ماریو گلکسی ۲ این است: سوپر ماریو گلکسی بیشتر (Super Mario Galaxy More). این نام نشان می‌دهد که نینتندو می‌خواست این بازی را کمی وسعت دهد نه این که یک سری جدید بسازد.

15. قرار بود واریو (Wario) از ماریو چاق‌تر باشد، زیرا حرف ام روی کلاه ماریو نشانه مدیوم یا متوسط بود در حالی که روی کلاه واریو حرف دابلیو قرار دارد یعنی چاق (wumbo).

16. اگرچه شیگرو میاماتو را خالق ماریو می‌دانند، اما او در ایجاد سرزمین سوپرماریو که اولین بازی ماریو در Gameboy بود نقشی نداشت. این بازی توسط گونپی یوکوی (Gunpei Yokoi) طراحی شد.

17. طراحی بازی ماریو به گونه‌ای انجام گرفته بود که با محدودیت پیکسلی آن زمان مطابقت داشته باشد. به این دلیل برایش سبیل گذاشته شد که گذاشتن یک دهان مناسب ممکن نبود. برایش کلاه گذاشته شده بود زیرا کشیدن موی حقیقی دشوار بود و به این دلیل سرهمی می‌پوشید تا مثلاً هنگام راه رفتن و دویدن دستانش پشت دکمه زرد پنهان شوند.

18. تانک‌های موجود در قلعه دنیای 1 تا 7 برادران سوپر ماریو دشمنانی هستند که تغییر چهره داده‌اند و با کشتن آن‌ها به وسیله نارنجک می‌توان به ماهیت حقیقی‌شان پی برد.

19. سوپر قارچ‌های استفاده شده در ماریو از نوعی قارچ به نام آمانیتا ماسکاریا (Amanita Muscaria) الهام گرفته شده‌اند و با خوردن این قارچ بزرگ‌تر می‌شوید. تأثیر آن در آلیس در سرزمین عجایب هم استفاده شده است.

20. بوته و ابرهای موجود در برادران سوپر ماریو از همان نوع قبلی هستند که تغییر رنگ داده‌اند.

21. مرد ستاره‌ای (starman) اولین قدرت ماریو بود که چشم داشت؛ تا آن زمان تمام قدرت‌های دیگر که در برادران سوپر ماریو دیده می‌شد نابینا بودند.

22. اسناد اولیه برادران سوپر ماریو نشان می‌دهد که قرار بود ماریو در یک مرحله از بازی، راکت جت، تفنگ و سلاح داشته باشد.

23. «ماریو کارت-64» در ابتدا محصولاتی از دنیای واقعی را استفاده می‌کرد؛ مانند سیگار مارلبرو، گاز آگیپ، روغن موبیل 1 و تایرهای گودیر. این محصولات به دو دلیل بین المللی حذف شدند، اول اینکه شرکت‌هایی که مسخره‌شان کرده بودند سیگار می فروختند و دوم اینکه هر کدام از آن‌ها می‌توانستند شکایت کنند.

24. موجودات در زنجیر که ماریو را دنبال می‌کردند از خاطرات کودکی شیگرو میاموتو الهام گرفته شده بودند که سگ‌های در زنجیر او را دنبال کردند.

25. شخصیت همزاد قدرتمند دنیای سه بعدی سوپر ماریو زمانی ایجاد شد که یکی از اعضای شرکت به طور تصادفی دو شخصیت قابل کنترل ماریو را در یک زمان روی صفحه قرار داد.

26. در داده‌های سوپر ماریو 64 یک تخم انیمیشنی یوگی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار بود که یوشی در این بازی همانند دنیای سوپرماریو نقش بزرگ‌تری داشته باشد.

27. در زمان رشد شوروی شرکت نینتندو تصمیم داشت تا رنگ ماریو را از قرمز تغییر دهد؛ زیرا می‌ترسید این بازی را به کمونیسم نسبت دهند. این تغییر بعدها در شخصیت لوئیگی مشاهده شد.

28. وومپ‌ها (Whomp) از مخلوقات اسطوره‌ای ژاپن که Nurikabe نامیده می‌شوند الهام گرفته شده‌اند. گفته می‌شود که نوریکابه‌ها خود را به دیوار تبدیل می‌کردند تا مسافران را فریب داده و به دام بیندازند.

29. در نسخه ژاپنی دنیای سوپر ماریو برای سوپر نینتندو، یوشی می‌توانست دلفین‌ها را بخورد. اما این صحنه از انتشار بین المللی حذف شد. دلیل حذف آن می‌تواند این باشد که در فرهنگ‌های مختلف دلفین معنای متفاوتی دارد، یا اینکه اتمام این بازی راحت‌تر شود. البته بعدها این قابلیت به تمام نسخه‌های بازی دنیای سوپر ماریو اضافه شد.

30. یکی از جزایر بازی « دنیای ماریو 3» شبیه کشور ژاپن است که قلعه‌اش جایی است که کیوتو و همچنین سران نینتندو قرار دارند. پادشاه این قلعه شبیه ماریو است که می‌توان آن را پادشاه نینتندو دانست.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم