30 حقیقت جالب و خواندنی درباره نبرد نرماندی

نبرد نرماندی (Invasion of Normandy) نام یکی از نبردهای جنگ جهانی دوم است که در 6 ژوئن 1944 رخ داد، زمانی که ایالات متحده، کانادا، فرانسه و بریتانیا در پنج ساحل نرماندی فرود آمدند. این نبرد بزرگ‌ترین نبرد زمینی و دریایی در طول تاریخ بود و در طی جنگ جهانی دوم توسط متفقین غربی انجام شد. روز تاریخی آن را روز دی (D-Day) می‌نامند. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره نبرد نرماندی را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. نبرد در شب آغاز شد. زمانی که نیروهای هوایی حمله کرد و سربازان با چتر و گلایدر فرود آمدند، نیروی دریایی بمب گذاری کردند و در صبح روز پنجم به سواحل نرماندی رسیدند. این پنج ساحل عبارت‌اند از جونو، گلد، اوماها، یوتا و سورد.

2. این نبرد باعث به قدرت رسیدن متفقین غربی شد و در نتیجه ان حکومت نازی چند ماه بعد از بین رفت.

3. پیش از روز نبرد حدود 3200 مأموریت انجام گرفت تا درباره موقعیت و نقاط قوت نیروهای آلمانی اطلاعاتی به دست آید.

4. متفقین طی عملیاتی گمراه‌کننده که عملیات بردباری (Operation Fortitude) نامیده می‌شد درباره زمان و مکان این حمله نازی‌ها را فریب دادند.

5. نازی‌ها درباره این حمله اطلاع داشتند اما درباره جزئیات وقوع آن چیزی نمی‌دانستند.

(اگر به دانستن تاریخ نازی‌ها علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب 10 حقیقت عجیب و خواندنی درباره نازی‌ها را نیز مطالعه کنید.)

6. در نبرد اولیه روز دی حدود 156،000 سرباز در سواحل نرماندی فرود آمدند.

7. آلمان در فرانسه 55 لشکر داشت و برای متفقین غافلگیر کردن دشمن بسیار مهم بود، زیرا آن‌ها در صبح روز دی تنها می‌توانستند از 8 لشکر خود در سواحل نرماندی استفاده کنند.

8. پیش از نبرد نیروهای هوایی طی 14،000 مأموریت تلاش کردند تا نیروی نازی را ضعیف کنند؛ زیرا آن‌ها در سواحل سنگرهای قدرتمندی ساخته بودند. آن‌ها بین 1 آوریل تا 5 ژوئن 1944 12،000 نیروی هوایی و 2000 هواپیمای جنگی را از دست دادند.

9. در روز دی یا روز نبرد هم 127 هواپیمای دیگر نابود شد. در پایان نبرد نرماندی هم 28،000 خلبان و عضو نیروی هوایی کشته شدند.

10. سری بودن عملیات روز نبرد باعث شد که دومین لشکر آلمان به جای دو روز طی دو هفته به خط مقدم برسد. جاسوسان و مقاومت فرانسه باعث دیرکرد نیروی آلمان شد.

11. در 11 شب روز 5 ژوئن حدود 24،000 سرباز در پشت خط آلمان فرود آمدند تا امنیت استراتژیک جاده‌ها و پل‌ها را تأمین کنند. در برخی مکان‌ها هم چترهای قلابی فرود آمد تا آلمانی‌ها را گمراه کند.

12. در ساعت 3 صبح روز 6 ژوئن بمب‌های متفقین حمله به آلمان را آغاز کرده و در آن روز حدود 3000 تُن (3 میلیون کیلوگرم!) ماده منفجره مصرف شد.

13. نیروی دریایی متفقین عبارت بودند از 7 کشتی جنگی، 43 ناو شکن و 18 رزمناو که در ساعت 5 صبح حملات خود را آغاز کردند.

14. در ساعت 6:31 صبح سربازان آمریکا به ساحل رفتند و به دنبال آن‌ها نیروهای بریتانیا و کانادا هم رهسپار شدند. روز دی نبرد نرماندی از آنچه که انتظار می‌رفت تلفات کمتری داشت، با این حال 4572 تن از نیروی متفقین و 9000 تن از نیروهای آلمانی از دنیا رفتند.

15. نام سری نبرد که توسط نیروهای متفقین برای آن پنج ساحل استفاده شده بود هنوز هم در برخی از نقشه‌ها و علائم دیده می‌شود. همچنین در نرماندی چندین گورستان جنگی وجود دارد که نیروهای متفقین و آلمانی دفن شده‌اند.

16. برنامه ریزی برای عملیات بارگذاری در سال 1943 و با دستور دوایت آیزنهاور آغاز شد. ژنرال بریتانیایی برنارد مونت گومری، قهرمان ارتش هشتم آفریقای جنوبی، فرمانده سربازان زمینی بود.

17. در تابستان 1943 یکی از نسخه‌های این برنامه ریزی تصادفاً از پنجره Norfolk House در لندن به بیرون پرت شد. رهگذری که به صورت اتفاقی آن نسخه‌ها را برداشت چشمش ضعیف بود و نمی‌توانست بخواند.

18. نیروهای متفقین به جای پا-دو-کاله زمین‌های ساحلی را انتخاب کردند زیرا نیروهای دفاعی آن جا ضعیف‌تر بوده و سربازان پیشرفته مجبور نبودند از رودخانه و کانال‌ها رد شوند.

19. حرف دی در روز دی دی (D-Day) معادل روز بود و برای سری نگه داشتن ماجرا استفاده می‌شد.

20. در 28 آوریل 1944 در خارج از ماسه‌های اسلپتون، در دوون، زمانی که قایق‌های آلمانی کاروانی از کشتی‌هایی که برای روز نبرد خود را آماده می‌کردند را غرق کردند، 946 خدمات چی آمریکایی کشته شدند.

21. جاسوس دو جانبه اسپانیایی تبار، گاربو، با گفتن اینکه نبرد نرماندی دروغ است توانست آلمانی‌ها را فریب دهد.

22. در مه 1944 کلمه‌های سری روز دی در تلگراف‌های روزانه دیده شد. اما تحقیقات انجام گرفته نتوانست به ماهیت آن پی ببرد.

23. فرمانده ارشد تصور می‌کرد در فرود موفق 10،000 مرگ و میر و 30،000 زخمی خواهد داشت به همین دلیل 30،000 برانکار و 60،000 پتو آماده کرد.

24. ترانس اوتوی، که لشکرش نبرد مرویل را برعهده داشتند تصمیم گرفت امنیت سربازانش را آزمایش کند. او 30 تن از زنان نیروی هوایی را به کلوپ‌های محلی و در اطراف سربازان فرستاد تا ببیند هیچ کدام از آن‌ها نقشه را لو می‌دهند اما کسی این کار را نکرد.

25. شب پیش از فرود، وینستون چرچیل نخست وزیر به همسرش گفت، “آیا می‌توانی درک کنی صبح که از خواب بیدار شوی 20،000 نفر کشته شوند؟”

26. اولین سرباز بریتانیایی کشته شده در روز نبرد دن برادریج بود که به محض فرود در فرانسه با گلایدر در ساعت 16 دقیقه بامداد با شلیک به گردنش کشته شد. لشکران ها با پل پگاسوس را در اختیار می‌گرفت که موفق شد.

27. لوازم دفاعی آلمان در سواحل نرماندی عبارت بودند از سلاح‌های بتونی، چوب، معادن، موانع ضد تانک، سیم خاردار و تله موشکی. حدود 50،000 سرباز آلمانی آماده و در انتظار نیروهای متفقین بودند.

28. مارشال آروین رامل رئیس نیروهای دفاعی شمال فرانسه از هجوم متفقین بود اما در روز 6 ژوئن برای پنجاهمین سالگرد تولد همسرش در آلمان به سر می‌برد و به او گفته بودند که دریا برای فرود مساعد نیست.

29. رهبر نازی‌ها یعنی آدولف هیتلر در زمان نبرد در خواب بود. هیچ کس جرعت نمی‌کرد او را بیدار کند و وقت کشی سربازانش برای اطلاع رسانی به او ضررات جبران ناپذیری وارد نمود.

30. داروی جدید پنی سیلین در روز نبرد برای درمان سربازان استفاده شد و جان هزاران نفر را نجات داد.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. پدرام رضائی

    شهریور 12, 1399

    خیلی حالب بود. همچنین فیلمش

    پاسخ