28 حقیقت جالب و خواندنی درباره سیاه‌چاله‌ها

سیاه چاله‌ها نقاطی با نیروی گرانشی بسیار قوی هستند که هیچ چیز، حتی ذرات ریز و امواج الکترومغناطیس مانند نور هم نمی‌تواند از داخل آن بگریزد. نظریه نسبیت نشان می‌دهد که یک توده متراکم می‌تواند فضازمان را تغییر شکل داده و یک سیاه چاله ایجاد کند. در اینجا 28 حقیقت جالب و خواندنی درباره سیاه چاله‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. اجسام در حال چرخش می‌توانند از طریق دیسک تحرک که مجموعه‌ای از گاز، گرد و خاک، ستارگان و سیارات است، در اطراف سیاه چاله بچرخند.

2. هرچقدر به سیاه چاله نزدیک‌تر باشید زمان کندتر سپری می‌شود. اجسامی که به سیاه چاله نزدیک می‌شوند به داخل آن فرورفته و هرگز از آن خارج نمی‌شوند.

3. نقطه عدم بازگشت در اطراف یک سیاه چاله افق رویداد نامیده می‌شود. در این ناحیه گرانش سیاه چاله بر چرخش اجسام در اطراف آن در دیسک تحرک غلبه می‌کند. زمانی که جسمی در افق رویداد قرار بگیرد هرگز نمی‌تواند از سیاه چاله خارج شود؛ از جمله زمان و نور.

4. فرضیه وجود سیاه چاله‌ها در ابتدا در قرن 18 ارائه شد اما تا زمان کشف اولین سیاه چاله در سال 1964 تنها به یک نظریه ریاضی تبدیل شد. این سیاه چاله کشف شده ماکیان ایکس یک نام داشت، یک منبع اشعه ایکس در صورت فلکی ماکیان.

5. سیاه چاله‌ها به خودی خود امواج ساتع نمی‌کنند. بلکه با گرم شدن اجسام نزدیک شده به سیاه چاله‌ها در دیسک تحرک امواج ایجاد می‌شود.

6. همانطور که ساعت در نواحی نزدیک به دریا از سفینه فضایی کندتر کار می‌کند، در نزدیکی سیاه چاله بسیار کند بوده یا اصلاً کار نمی‌کند.

7. طبق گفته برخی از دانشمندان سیاه چاله‌ها می‌توانند بیش از حد بزرگ باشند.

8. در کهکشان ما سیاه چاله‌هایی وجود دارد اما سیاه چاله‌ای که ممکن است زمین را نابود کند حدود 1600 سال نوری از ما دورتر است.

9. در مرکز کهکشان راه شیری یک سیاه چاله بسیار بزرگ وجود دارد. این سیاه چاله 30،000 سال نوری دورتر بوده و 30 میلیون برابر خورشید ماست.

10. سیاه چاله‌ها در نهایت تبخیر می‌شوند. به گفته برخی از دانشمندان زمانی که سیاه چاله‌ها امواج ساتع می‌کنند حجم خود را از دست خواهند داد. این فرایند سرانجام باعث نابودی سیاه چاله می‌شود.

11. در برخی موارد انفجار هسته یک سیاه چاله می‌تواند کوچک‌تر از یک اتم یا الکترون باشد تا جایی که به طول پلانک برسد. طول پلانک به اندازه کوانتوم است و اندازه گیری آن را دشوار می‌کند.

12. سیاه چاله‌ها تونلی نیستند بلکه کروی هستند.

13. زمانی که هسته یک ستاره منفجر می‌شود، ستاره سریع‌تر و سریع‌تر چرخیده و در عین حال کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود. زمانی که به حدی برسد که برای تبدیل شدن به سیاه چاله حجم کافی نداشته باشد متراکم شده و به یک ستاره نوترونی تبدیل شده و با سرعت می‌چرخد. حتی زمانی که سیاه چاله‌ها تا به اندازه طول پلانک کوچک شوند بازهم می‌چرند.

14. سیاه چاله‌ها باعث تغییر شکل فضا می‌شوند و با ادامه چرخش آن‌ها آن تغییر شکل ابتدایی هم دچار تغییر می‌شود. این تغییر شکل تا بی نهایت ادامه خواهد داشت.

15. اگرچه در اطراف سیاه چاله حیات ممکن نیست اما برخی تصور می‌کنند با نزدیک شدن به آن منفجر می‌شوند. با این حال، اگر به یک سیاه چاله نزدیک شوید به مرگ محکوم خواهید شد زیرا هر قسمت از بدن شما که به افق رویداد نزدیک شود گرانش بیشتری را جذب خواهد کرد.

16. اگرچه سیاه چاله‌ها را با رنگ سیاه می‌شناسیم اما امواج الکترومغناطیس تابیده از آن‌ها باعث می‌شوند که رنگ‌ها مختلف داشته باشند.

17. سیاه چاله‌ها در بیشتر موارد مخرب هستند، اما براساس اغلب نظریه‌ها، مطالعات و پیشنهادات، سیاه چاله‌ها می‌توانند به دلیل انرژی و سفر فضایی‌شان مهار شوند.

18. از آنجاییکه سیاه چاله‌ها می‌توانند با هم ادغام شوند بنابراین بزرگ و بزرگ‌تر شده و با هر ادغام اندازه‌شان حجیم‌تر می‌شود.

19. فضانوردان مدرن نشان داده‌اند که سیاه چاله‌ها انواع متفاوت دارند: سیاه چاله‌های چرخان، سیاه چاله‌های الکتریکی و سیاه چاله‌های الکتریکی چرخان. نوع سیاه چاله به میزان انرژی تابشی در حین تغییر شکل فضای اطراف بستگی دارد.

20. در سال 1783 دانشمندی به نام جان میچل اولین کسی بود که پس از تفکر درباره اینکه آیا یک نیروی گرانشی می‌تواند آنقدر قوی باشد که نور هم نتواند از آن بگریزد، درباره سیاه چاله‌ها نظریه‌ای ارائه داد.

21. سیاه چاله‌ها برای این که برای جذب نور به درون خود گرانش کافی داشته باشند باید در یک فضای کوچک جرم بسیار زیادی داشته باشند. به این معنا که جرم سیاه چاله‌ها حدود 10 تا 30 میلیارد بیشتر از جرم خورشید است.

22. زمانی که یک سیاه چاله چیزی را به درون خود می‌کشد، افق رویداد آن سرعت ذرات را به اندازه سرعت نور افزایش داده و صدای استاتیک تولید می‌کند. با این حال، این صدا تنها با لوازم مخصوص شنیده می‌شوند زیرا خلأ فضا به امواج صوتی اجازه حرکت نمی‌دهد.

23. تنها راه فرار از سیاه چاله این است که سرعت حرکتتان از سرعت حرکت نور بیشتر باشد.

24. دانشمندان معتقدند که سیاه چاله‌ها با تجذیه اجسام به ذرات زیراتمی عناصری را تولید می‌کنند. این ذرات توانایی ایجاد عناصر سنگین‌تر از هلیم را دارند، مانند آهن و کربن، که برای تشکیل حیات ضروری خواهند بود.

25. زمانی که یک توده به سیاه چاله وارد شود اجزایش شدیداً متراکم شده و ذرات آن آنقدر فشرده شده که نهایتاً به ذرات ریز اتمی تبدیل می‌شوند. برخی از دانشمندان معتقدند که این ذرات می‌توانند نهایتاً به پدیده‌ای به نام سفید چاله منجر شوند.

26. از لحاظ فنی ستارگان تنها چیزی نیستند که می‌توانند به سیاه چاله تبدیل شوند. برای مثال، اگر چیزی که به کوچکی یک مداد باشد به اندازه یک نقطه منقبض شده و همچنان جرم خود را حفظ کند، تراکم آن به اندازه نجومی رسیده و نیروی گرانش آن شدیداً زیاد خواهد شد.

27. براساس نظریه‌های مدرن، اجسام داخل یک سیاه چاله به تراکم بی نهایت رسیده و فضا زمان دیگر وجود نخواهد داشت. با این اتفاق قوانین فیزیک از بین رفته و دیگر کارایی نخواهد داشت.

28. برخلاف باور عموم که در داخل یک سیاه چاله یک تونل وجود دارد، تنها چیزی که دیده می‌شود یک توده حجیم است که شدیداً فشرده شده است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم