بایدها و نبایدهای شستن لباس: نکات ضروری!

چه کسی دوست ندارد با لباس‌های مناسب به سرکار برود؟ اما بعد از پوشیدن این لباس‌ها کثیف شده و به شستشو نیاز دارند. بنابراین برای این‌که بار دیگر بتوانید از آن استفاده کنید باید آن را شسته و اتو کنید. بنابراین باید بهترین راه را برای شستشو  انتخاب کنید. شستن لباس در خشک‌شویی عمر لباس را کاهش می‌دهد. استفاده از ماشین لباسشویی یا شستن لباس با دست نه‌تنها عمر لباس را افزایش می‌دهد بلکه آن را تمیزتر و شفاف‌تر می‌کند.

اما قبل از این‌که بایدها و نبایدهای ما را بخوانید بهتر است که مطمئن شوید لباستان باید شسته شود یا این‌که می‌توانید یک‌بار دیگر از آن استفاده کنید.

آیا لباس شما به شستشو نیاز دارد؟

یقه و آستین لباس مهم‌ترین بخش‌های لباس هستند که نیاز به شستشو را نشان می‌دهند. ممکن است نوشیدنی‌تان روی آن ریخته باشد. بنابراین باید به فکر شستن و اتو کردن آن باشید.

آیا برای شستن لباس زمان مناسبی است؟

باید در صورت نیاز لباس خود را شستشو دهید، زیرا لباس شما از پارچه تشکیل‌شده است بنابراین عمر چندانی ندارد. در صورت شستشوی بیش‌ازحد لباس‌ها عمر آن‌ها کاهش می‌یابد و سریع پاره می‌شوند. اگر فقط چند ساعت لباسی را پوشیده‌اید لازم نیست آن را بشویید. اما اگر حدود 10-12 ساعت در یک روز تابستانی آن را پوشیده‌اید پس باید شسته شود. پس به مدت‌زمان پوشیدن آن، میزان تعریق و مکانی که آن لباس را پوشیده‌اید بستگی دارد.

حالا نوبت بایدها و نبایدهاست!

لباس را شسته و خشک کنید

اگر برای شستن لباس وقت و انرژی کافی را ندارید می‌توانید از خشک‌شویی استفاده کنید. اما بهتر است از خشک‌شویی‌هایی استفاده کنید که به روش معمولی لباس شما را شسته و سپس اتو می‌کنند. از شستشو با بخار خودداری کنید.

لباس را در خانه با دست شسته و سپس اتو کنید

شستن لباس با دست بهترین راه است. برای انجام این کار فقط به کمی آب و پودر لباس‌شویی نیاز دارید. سپس با کف ایجادشده لک‌های لباس را از بین ببرید و آن را آب‌کشی کنید. از آب داغ استفاده نکنید. لباس‌ها را پهن کرده تا به صورت طبیعی خشک شوند. بعد از خشک شدن لباس‌ها بر اساس جنس پارچه آن را در دمای مناسب اتو کنید.

شستشو با بخار

گاهی اوقات لک‌های موجود در لباس با شستشوی معمولی از بین نمی‌روند و به شستشو با بخار نیاز دارند. در این شرایط لازم است که از خشک‌شویی استفاده کنید. مخصوصاً این‌که لک‌های چرب و روغنی با شستشوی معمولی از بین نمی‌روند. اگرچه این روش لباس را خراب نمی‌کند اما عمر آن را کاهش می‌دهد.

بنابراین فقط در صورت لزوم از خشک‌شویی استفاده کنید.

استفاده از خشک‌کن

استفاده زیاد و طولانی‌مدت از خشک‌کن عمر لباس را کاهش می‌دهد. بنابراین در حین استفاده از آن سعی کنید زمان کمتری را به این کار اختصاص دهید. تا جای ممکن سعی کنید لباس‌ها را به‌صورت طبیعی و در هوای آزاد خشک کنید.

استفاده از سفیدکننده چندان خوب نیست

استفاده زیاد از سفیدکننده عمر لباس را کاهش داده و پارچه را خراب می‌کند. بنابراین تا جای ممکن از آن استفاده نکنید.

دمای زیاد به پارچه لباس آسیب می‌رساند

شستشوی لباس با آب داغ پارچه لباس را خراب می‌کند. بنابراین همیشه لباس خود را با آب سرد بشویید. آب گرم فقط برای شستشوی جوراب مناسب است.

درنهایت اگر در شستشوی لباس خود این موارد را در نظر بگیرید، لباس‌هایتان خوب به نظر می‌رسند. استفاده کم از مواد شیمیایی، سفیدکننده و پودر لباس‌شویی، عمر لباس را افزایش می‌دهد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم