25 حقیقت جالب و خواندنی درباره ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب بوده و در مرکبات یافت می‌شود. این ویتامین از بروز کمبود ویتامین C که بسیاری از دریانوردان را در سفرهای طولانی از بین می‌برد، خودداری خواهد کرد. در اینجا 25 حقیقت جالب و خواندنی درباره ویتامین C را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. اگرچه اغلب گیاهان و حیوانات می‌توانند ویتامین C مورد نیاز خود را تولید کنند اما انسان نمی‌تواند. به همین دلیل ما باید روزانه میزانی از ویتامین C را مصرف کنیم.

2. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به همین دلیل است که افراد برای پیشگیری از سرماخوردگی پرتقال خورده و یا مکمل ویتامین C مصرف می‌کنند.

3. ویتامین C برای رشد صحیح، بهبود و ترمیم زخم ضروری است. زیرا این ماده کلاژن موردنیاز برای سلامت دندان، بدن، رگ‌های خونی و استخوان را فراهم می‌کند.

4. از آنجاییکه ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است می‌تواند برای پیشگیری از آسیب سموم و آلاینده‌هایی مانند آلودگی و دود سیگار به بدن استفاده شود.

5. در سال‌های 1700 میلادی مردان نیروی دریایی بریتانیا را لیمویی می‌خواندند زیرا مجبور بودند در سفرهای طولانی لیمو بخورند. زیرا دریانوردان به دلیل ویتامین C ناکافی به کمبود ویتامین C مبتلا می‌شدند.

6. ویتامین C در ساخت هورمون‌های مخصوص مغز که انتقال دهنده عصبی هستند و به عملکرد مغز کمک می‌کنند مفید است.

7. اگر میزان ویتامین C بدن بیش از حد باشد به کم آبی بدن و درد معده مبتلا می‌شوید.

8. درصورت پخت یا انجماد غذا ممکن است ویتامین C موجود در آن از بین برود. بهترین راه دریافت ویتامین C مصرف میوه و سبزیجات تازه است.

9. ویتامین C اولین ویتامین دست ساز بود که در کارخانه ساخته شد و به شکل قرص درآمد.

10. از خوراکی‌های دیگری که برای جلوگیری از کمبود ویتامین C در سفرهای طولانی استفاده می‌شوند عبارت‌اند از آب لیمو، پرتقال و کلم ترش.

11. ویتامین C گاهی اوقات برای درمان سرماخوردگی استفاده شده و گاهی اوقات به مقدار بسیار زیاد برای درمان برخی از سرطان‌ها به کار می‌رود.

12. از آنجاییکه خوکچه هندی نمی‌تواند مانند انسان ویتامین C مورد نیاز بدن را بسازد بنابراین یکی از اولین حیواناتی بود که برای این کار آزمایش شد. در حقیقت آزمایش‌های انجام شده بر روی خوکچه هندی بود که اهمیت ویتامین C و نقش آن در کمبود ویتامین C را نشان داد.

13. مردم قبیله اینوئیت هرگز میوه نمی‌خورند و هرگز هم به کمبود ویتامین C مبتلا نمی‌شوند. دلیل آن خوردن میزان زیاد گوشت خام است که سرشار از ویتامین C می‌باشد. قسمت اعظم این ویتامین با پخت و پز از بین می‌رود.

14. از آنجاییکه ویتامین C در ساخت کلاژن نقش اساسی دارد بنابراین پوست را سفت می‌کند. بدون وجود کلاژن پوست خشک شده و سفت بودن خود را از دست می‌دهد.

15. سیگاری‌ها 30 درصد بیش از افراد غیر سیگاری به ویتامین C نیاز دارند در غیر این صورت علائم کمبود ویتامین C مانند خونریزی فک و افتادن دندان را نشان خواهند داد.

16. مصرف روزانه ویتامین C باید 70 تا 80 میلی گرم باشد، با این حال برنده جایزه نوبل، آلبرت سنت-گیورگی، کاشف ویتامین C، در زمان سلامت روزانه 1000 میلی گرم و در زمان بیماری 8000 تا 9000 ویتامین C مصرف می‌کرد.

17. از بینن تمام گیاهان یافت شده در اروپای مرکزی توت خولان بیشترین میزان ویتامین C را داشته و از این جهت در جایگاه پنجم قرار دارند.

18. زمانی که آلبرت سنت-گیورگی ویتامین C را مجزا کرد آن را شکر “نامشخص” یا “نامش را نمی‌دانم” گذاشت. سپس آن را اسکوربیک اسید نام گذاری کرد.

19. ویتامین C استفاده شده برای مکمل‌های دارو و تغذیه از ذرت گرفته می‌شوند.

20. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C با کاهش فشار خون و میزان کلسترول بد می‌تواند سلامت رگ‌های قلب را افزایش دهد.

21. پستاندارانی که ویتامین C مورد نیاز خود را می‌سازند می‌توانند 8 تا 10 برابر سن فیزیکی‌شان عمر کنند. در صورتی که انسان به سختی می‌تواند 3 تا 4 برابر سن فیزیکی‌اش زنده بماند.

22. بهترین منبع غذایی ویتامین C عبارت است از پرتقال، فلفل دلمه زرد و قرمز، کلم، بروکلی، کلم بروکسل، کیوی، گریپ فروت، گواوا، توت فرنگی، پاپایا.

23. افرادی که به بیماری کلیه مبتلا هستند نباید میزان زیاد ویتامین C مصرف کنند زیرا باعث بروز بیماری‌های دیگر در آن‌ها خواهد شد.

24. افرادی که داروی رقیق کردن خون را دریافت می‌کنند در صورت مصرف مقادیر بالای ویتامین C با مشکل مواجه خواهند شد.

25. محققان دانشگاه اوتاگو که درباره سرطان معده تحقیق کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که تومورهای حاوی مقادیر بالای ویتامین C غیر تهاجمی بوده و سرعت رشد آن‌ها در مقایسه با تومورهایی با میزان ویتامین C پایین، کمتر خواهد بود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم