31 حقیقت جالب و خواندنی درباره کره زمین

کره زمین سومین سیاره از خورشید و تنها نقطه در جهان برای زندگی است. طبق شواهد رادیومتریک و مدارک دیگر کره زمین در بیش از 4 میلیارد سال گذشته ساخته شد. در اینجا 31 حقیقت جالب و خواندنی درباره کره زمین را با شما در میان خواهیم گذاشت. با پروشات همراه باشید.

1. زمین 365.26 روز به دور خورشید می‌چرخد که یک سال زمینی محسوب می‌شود. در طول این مدت، زمین حدود 366.26 بار به دور محور خودش نیز می‌چرد.

2. چرخش زمین به دور خودش باعث ایجاد فصل‌های مختلف در زمین خواهد شد.

3. نیروی گرانش میان زمین و ماه، جزر و مد را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود زمین در مدار خود ثابت مانده و رفته رفته چرخشش کاهش یابد.

4. زمین متراکم ترین سیاره منظومه شمسی بوده و از چهار سیاره خاکی دیگر در منظومه شمسی بزرگ‌تر است.

5. سنگ کره زمین به صفحات زمین ساختی سخت تقسیم می‌شود که طی میلیون‌ها سال روی سطح حرکت می‌کنند.

6. حدود 71% از سطح زمین از آب پوشیده شده است که اغلب آب اقیانوس‌هاست. 29% باقی مانده شامل قاره‌ها و جزایر است که در آن‌ها هم دریاچه، رودخانه و منابع دیگر آب یافت شده و هیدروسفر را تقویت می‌کنند.

7. اغلب بخش‌های قطبی زمین پوشیده از یخ است، از جمله یخ‌های قطب جنوب و دریای یخی توده یخ شمالگان.

8. در داخل زمین یک هسته جامد فلزی فعال وجود دارد که توسط هسته بیرونی احاطه شده که میدان مغناطیسی زمین را ایجاد می‌کند و این لایه نیز توسط گوشته که حرکات صفحات زیرساختی را منجر می‌شود، احاطه شده است.

9. در چند میلیارد سال اول تاریخ زمین، حیات در اقیانوس‌ها ایجاد شد و به اتمسفر و سطح زمین جریان یافت و باعث تکثیر اندام‌های هوازی و بی هوازی شد.

10. برخی از یافته‌های زمین شناسی نشان می‌دهد که حیات ممکن است از 4.1 میلیارد سال قبل آغاز شده باشد.

11. از آغاز پیدایش حیات، فاصله زمین از خورشید، ویژگی‌های فیزیکی‌اش و تاریخ زمین شناسی آن باعث تکامل و بقای حیات شده است.

12. تنوع زیستی در طی تاریخ با تغییرات بسیاری مواجه شده و حتی انقراض‌های انبوه در آن رخ داده است.

13. بیش از 99% تمام گونه‌هایی که بر روی زمین زیسته‌اند منقرض شده‌اند، با این حال انسان تنها گونه باهوش است که توانسته در مدت زمان طولانی در برابر انقراض مقاومت کند.

14. امروزه تخمین تعداد گونه‌های روی زمین بسیار دشوار است، زیرا اغلب گونه‌های روی زمین هنوز کشف نشده‌اند.

15. بیش از 7.6 میلیارد انسان روی زمین زندگی می‌کنند و برای بقا و ادامه زندگی به زیست کره و منابع طبیعی آن نیاز دارند.

16. واژه انگلیسی Earth به معنای زمین از واژه‌های انگلیسی قرون وسطا گرفته شده که آن‌ها هم از اسامی انگلیسی قدیمی ریشه گرفتند که در اغلب آن‌ها eoroe به معنای زمین بود.

17. در آیین بت پرستی آلمانی، زمین به همراه ترا و گایا از جمله الهه‌ها بود. تاکیتوس فرشته‌ها را انتخاب کرده بود تا به خدمت نرتوس در بیایند و سپس در اسطوره اسکاندیناوی جورو هم دیده شد، یک الهه غول پیکر که مادر ثور نامیده می‌شود.

18. در حقیقت از زمان قرون وسطا واژه زمین (Earth) معنای عام نداشت و اگر قرار بود به جهان اشاره شود، پیش از نام زمین از حرف اشاره the استفاده می‌کردند؛ اما در زمان مدرن و با تاکید بر روی برخی کلمات، واژه زمین یا earth به the Earth تبدیل شد.

19. اتمسفر و اقیانوس‌های زمین توسط فعالیت‌های آتشفشانی و خروج گازها که به بخار آب منجر شدند، پدید آمدند.

20. چگالش ناشی از آب و یخ‌های سیارک‌ها، اجرام آسمانی و ستاره‌های دنباله دار، به پدید آمدن اقیانوس منجر شدند.

21. زمانی که خورشید تازه شکل گرفته تنها 70% روشنایی امروز را داشت گازهای گلخانه‌ای اتمسفر از انجماد اقیانوس پیشگیری کردند.

22. در 3.5 میلیارد سال قبل میدان مغناطیسی زمین تشکیل شد و مانع از این شد که اتمسفر توسط بادهای منظومه‌ای از بین برود.

23. حدود 4 میلیارد سال قبل واکنش‌های شیمیایی به ایجاد اولین مولکول خودبارور (self-replicating) منجر شد.

24. تکامل فتوسنتزی باعث شد که انرژی خورشید مستقیماً توسط گیاهان جذب شود؛ مولکول‌های اکسیژن تولید شده به اتمسفر راه یافته و در اتمسفر خارجی، لایه محافظت کننده اوزون را تشکیل دادند.

25. حیات طولانی مدت زمین مستقیماً به خورشید وابسته است. 1.1 میلیارد سال بعد، روشنایی خورشید 10% بیشتر از حالت کنونی خواهد شد و در 3.5 میلیارد سال بعدی 40% دیگر هم افزایش خواهد یافت. این افزایش دما حیات بر روی کره زمین را غیرممکن خواهد ساخت و البته مسلم است که امواج خورشیدی، چرخش زمین را با اشکال مواجه کرده و باعث می‌شوند که زمین وارد اتمسفر خورشید شده و نابود شود.

26. ماه با تعادل آب و هوای زمین بر تکامل حیات بر این کره تأثیر داشته است. یافته‌های دیرینه شناسی و شبیه سازی های کامپیوتری نشان می‌دهد که شیب محور زمین توسط تداخل‌های جزرومدی ماه کنترل می‌شود.

27. بزرگ‌ترین نظریه پیدایش ماه که فرضیه برخورد بزرگ نام دارد و توسط عموم پذیرفته شده است می‌گوید که در آغاز پیدایش منظومه‌های شمسی ماه از برخورد شبه سیارک مریخ مانند Theia ایجاد شد.

28. تا ژوئن 2016 حدود 1419 ماهواره عملیاتی ساخت دست انسان به دور مدار زمین می‌چرخید. علاوه بر آن ماهواره‌های بدون استفاده هم در جو زمین قرار دارند از جمله Vanguard 1، که قدیمی‌ترین ماهواره در حال چرخش است و بیش از 16،000 قطعه فضایی دیگر.

29. بزرگ‌ترین ماهواره مصنوعی انسان ایستگاه فضایی بین المللی است.

30. در فرهنگ انسان تصورات مختلفی از کره زمین وجود دارد. برای مثال گاهی اوقات زمین را خدا می‌دانند و در بسیاری از فرهنگ‌ها نیز با مادر زمین از ان یاد می‌کنند که بازهم به الهه باروری اشاره دارد.

31. اما در قرن بیستم و زمانی که انسان برای اولین بار زمین را از فضا مشاهده کرد و مخصوصاً به کمک عکس‌های گرفته شده از زمین توسط برنامه آپولو، تصورات درباره زمین تغییر یافت.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم