30 حقیقت جالب و خواندنی درباره اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی (Bipolar disorder) که با نام افسردگی مانیا (manic depression) نیز شناخته می‌شود، یک بیماری روانی جدی است که اغلب به رفتارهای پرخطر، روابط مخرب و حتی در صورت عدم درمان به تمایل به خودکشی منجر می‌شود. اگرچه پزشکان درباره دلایل وقوع این بیماری اطلاعی ندارند، اما درباره گستره آن دانش بسیاری داشته و می‌دانند که چگونه می‌توانند آن را درمان کنند. در اینجا 30 حقیقت جالب و خواندنی درباره اختلال دوقطبی را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. اختلال دوقطبی یک اختلال خلقی است که فرد به اختلالات شدید خلقی از شیدایی گرفته تا افسردگی مبتلا می‌شود.

2. این بیماری دوره‌ای است، به این معنا که بین دوره‌های شیدایی دوقطبی و افسردگی، دوره‌های ثبات خلق و خو نیز دیده می‌شود.

3. اواخر نوجوانی تا اوایل بیست سالگی سنینی است که اختلال دوقطبی مشهود می‌شود.

4. این بیماری قابل درمان نیست، بلکه می‌توان با درمان ثبات خلق و خو آن را کنترل کرد.

5. اگرچه این بیماری همیشگی است، اما قابل کنترل بوده و افراد مبتلا به آن می‌توانند به روش‌های مختلف مورد درمان و دارو قرار بگیرند.

6. اختلال دوقطبی معمولاً در زنان به اشتباه به عنوان افسردگی و در مردان به عنوان شیزوفرنی قلمداد می‌شود.

7. اگرچه ژنتیک در مبتلایان به اختلال دوقطبی نقش مهمی دارد، اما این اختلال در حالت کلی ارثی نیست. حتی گاهی اوقات دوقلوهای همسان نیز آن را به ارث نمی‌برند.

8. فردی که آمادگی اختلال دوقطبی را دارد در صورت قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی چون استرس به آن دچار می‌شود.

9. عوامل محیطی مانند تغییرات فصلی یا کم خوابی به دوره‌های اختلال دوقطبی منجر می‌شود.

10. اختلال دوقطبی نوع 1 حداقل یک دوره شیدایی یا ترکیبی دارد. دوره شیدایی در اختلال دوقطبی نوع 1 بسیار جدی بوده و گاهی اوقات به دوقطبی روانی منجر می‌شود.

11. در اختلال دوقطبی نوع 2 حداقل یک دوره نیمه شیدایی و یک دوره شیدایی اساسی دیده می‌شود. دوره نیمه شیدایی به این معناست که از حالت مانیا کمی کمتر است.

12. اختلال دوقطبی نوع 3 اختلال خلق ادواری (cyclothymia) نام دارد و یک بیماری و اختلال خلق جدی است که به افسردگی و دوره‌های نیمه شیدایی منجر می‌شود. این اختلال از لحاظ پزشکی به این معناست که دوره‌های مکرر نیمه شیدایی و افسردگی ناگهانی رخ می‌دهد.

13. بیش از 10 میلیون آمریکایی از اختلال دوقطبی رنج می‌برند. این اختلال در زنان و مردان و در تمام نژادها، ملیت‌ها و طبقات اجتماعی و اقتصادی روی می‌دهد.

14. اگرچه این اختلال بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده می‌شود، اما ممکن است در یک کودک 6 ساله هم دیده شود.

15. اگرچه اختلال دوقطبی با افسردگی شباهت‌هایی دارد، اما با آن یکی نیست. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی به جای دوره‌های افسردگی از تغییرات خلق و خو رنج می‌برند.

16. برای تشخیص این اختلال، آزمایش خون یا اسکن وجود ندارد؛ بلکه تنها راه تشخیص مراجعه به روان شناس متخصص در زمینه اختلالات خلق و خو است.

17. برخی از موارد شیدایی به همراه اختلال دوقطبی به دوره‌های روان پریشی و اختلالات شدید خلق و خو منجر می‌شوند.

18. در دوره‌های روانی شیدایی فرد تصور می‌کند ثروتمند و معروف است و در نتیجه تصمیمات خطرناک و ریسک دار اتخاذ می‌کند.

19. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی به ندرت به خود یا اطرافیان آسیب می‌رسانند. در حقیقت مطالعات نشان داده که این افراد بیشتر به هدف جرائم یا خشونت دیگران تبدیل می‌شوند.

20. داروهای دوقطبی براساس مراحل بیماری تغییر می‌کنند. گاهی اوقات برای ثبات فرد لازم است که از داروهای ترکیبی استفاده شود.

21. لیتیوم (Lithium) بهترین دارو برای درمان اختلال دو قطبی است، زیرا خلق و خو را ثبات بخشیده و در درمان شیدایی و افسردگی نیز مؤثر است.

22. گاهی اوقات برای درمان افسردگی دوقطبی از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌شود، اما این موضوع همواره بحث برانگیز بوده است؛ زیرا احتمال دارد که خود داروهای ضدافسردگی هم به شیدایی فرد منجر شوند.

23. گفته می‌شود برخی از داروهای ضد روان‌پریشی می‌توانند اختلال دوقطبی را درمان کنند، زیرا تحقیقات نشان داده این داروها خواص ثبات کننده خلق و خو دارند و بنابراین برای درمان شیدایی دوقطبی استفاده می‌شوند.

24. اغلب مبتلایان به اختلال دوقطبی بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند تا شیدایی.

25. مبتلایان به اختلال دوقطبی باید ترکیبی از دارو و گفتار درمانی را تجربه کنند.

26. رفتاردرمانی شناختی در درمان اختلال دوقطبی سابقه خوبی دارد، زیرا رفتارها و باورهای منفی، مخرب و ناسالم فرد را شناسایی کرده و به آن‌ها می‌آموزد که آن‌ها را با باورها و رفتارهای سالم، حقیقی و مفید جایگزین کنند.

27. روایت درمانی هم با بیان داستان‌هایی به این بیماران که آن را به خود تلقین کنند به آن‌ها کمک می‌کند.

28. درمان کوتاه مدت راه حل محور (که از روایت درمانی متفاوت است) به حال و آینده پرداخته و راه حل‌های عملی ارائه می‌دهد. این روش می‌تواند به مبتلایان به اختلال دوقطبی کمک کند.

28. درمان چرخه فردی و اجتماعی یک برنامه درمانی است که بر اعمال یک برنامه منظم از فعالیت‌های روزانه و ثبات در ارتباطات شخصی تاکید می‌کند. تأثیر این درمان بر اختلال دوقطبی ثابت شده است.

29. در کنار تمام ویژگی‌های منفی این اختلال، جالب است بدانید که بیش از 70% مبتلایان به اختلال دوقطبی زندگی کاری موفقی دارند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم