31 حقیقت جالب و خواندنی درباره کشور مصر

مصر کشوری است که آفریقای شمالی را به شرق خاورمیانه متصل می‌کند. تاریخ این کشور به دوران فراعنه باز می‌گردد که در کرانه رود نیل بناهای چند هزارساله ساختند، از جمله اهرام بزرگ جیزه، مجسمه ابوالهول، هیروگلیف‌های معبد کارناک و دره پادشاهان. در اینجا 31 حقیقت جالب و خواندنی درباره کشور مصر را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

1. گفته می‌شود که سه هرم جیزه براساس صورت فلکی شکارچی ساخته شده‌اند. این گفته می‌تواند درست باشد زیرا ستاره‌های این صورت فلکی در مصر باستان براساس خدای اوسیریس، خدای تولد و مرگ، نام گذاری شده است.

2. امضاها و نشانه‌های خانواده‌های سلطنتی مصر و نوادگانشان توسط هیروگلیف‌های کنده شده روی سنگ‌ها که کارتوش نام دارند ثبت شده‌اند.

3. در کشور مصر 5 میلیون کاربر فیسبوک وجود دارد که تعداد آن‌ها از کاربران کشورهای خاورمیانه شرقی دیگر بیشتر است. تا سال 2009 کشور مصر 20.136 میلیون کاربر اینترنتی داشت و بر این اساس 21 ومین کشور جهان بود.

4. یک پدر مصری نام دختر خود را فیسبوک گذاشت تا نقش فیسبوک در انقلاب 2011 مصر را نشان دهد. نام کامل او فیسبوک جمال ابراهیم است.

5. فرعون پپی دوم با 94 سال حکومت طولانی‌ترین حکومت در تاریخ مصر را داراست. او زمانی که تنها 6 سال داشت فرعون مصر شد. او برده‌های برهنه را به عسل آغشته می‌کرد تا مگس‌ها را از خود دور کند.

6. پرچم مصر همانند پرچم کشورهای سوریه، عراق و یمن است. در روی آن سه رنگ قرمز، سفید و سیاه دیده می‌شود که از پرچم آزادی عرب گرفته شده و و در قسمت سفید یک عقاب طلایی صلاح‌الدین وجود دارد. در پرچم مصر رنگ سیاه نشان دهنده سرکوب، قرمز نشان دهنده مقاومت خونین علیه سرکوب و سفید نشان دهنده یک آینده روشن نمادین است.

7. به طور متوسط سالانه 2 سانتی متر باران در مصر می‌بارد.

8. گفته می‌شود که تاریخ مصر از سال 3200 پیش از میلاد آغاز شده بود. زمانی که شاه منس قلمروهای بالا و پایین را باهم متحد کرد.

9. آخرین سلسله مصر در تاریخ 341 پیش از میلاد در مقابل پارسی‌ها شکست خورد و سپس با حکومت‌های یونان، روم و بیزانس جایگزین شد. در قرن هفتم اعراب دین اسلام و زبان عربی را به مصر معرفی کردند.

10. هرم بزرگ جیزه به عنوان مقبره شاه خوفو ساخته شد و آماده شدن آن 20 سال طول کشید. این هرم از بیش از 2 میلیون بلوک سنگ آهک ساخته شده که هر کدام به اندازه دو و نیم فیل وزن دارند.

11. مصری‌های باستان معتقد بودند که مومیایی کردن روح فرد را در زندگی بعدی به آرامش می‌رساند. این فرایند دو مرحله داشت، در مرحله اول جسد خالی شده، پیچیده شده و دفن می‌شد. در مرحله دوم تمام اندام‌ها در یک شیشه کانوپیک ذخیره شده و هر شیشه نشان دهنده یک خدا بود.

12. زنان مصر باستان در مقایسه با زنان دیگر دنیای باستان حق و حقوق بیشتری داشتند. برای مثال، آن‌ها اموال خود را داشتند، تجارت می‌کردند و طلاق را آغاز کردند. زنان طبق اشراف حتی می‌توانستند پزشک یا پرستار باشند.

13. مصری‌های باستان نان را مهم‌ترین غذای خود و آبجو را مهم‌ترین نوشیدنی خود می‌دانستند. حتی در مقبره مرده‌ها نیز آبجو می‌گذاشتند تا مطمئن شوند فرد متوفی در زندگی بعدی برای نوشیدن آبجو دارد.

14. هیروگلیف در سال 3000 پیش از میلاد توسعه یافت و احتمالاً در ابتدا به عنوان نقاشی دیواری آغاز شد. برخلاف الفبای انگلیسی که 26 حرف دارد، بیش از 700 هیروگلیف مصری متفاوت وجود دارد.

15. اولین هرم مصر یک هرم پله‌ای بود که در سال 2600 پیش از میلاد توسط معمار مصری ایمهوتپ برای فرعون جوزر ساخته شد.

16. کارگران ساخت اهرام روزانه یک گالن آب دریافت می‌کردند.

17. در مصر باستان گربه‌ها یک حیوان مقدس بودند. در مصر باستان دیدن گربه در خانه نشانه خوش شانسی بود.

18. در مصر باستان خدایان متعددی وجود داشت به طوری که هر چیز خدای خاص خود را داشت و تحت کنترل آن بود، از احساسات انسانی گرفته تا پدیده‌ها و حوادث طبیعی.

19. مصری‌های باستان اولین مردمی بودند که یک سال آن‌ها از 365 روز و 12 ماه تشکیل می‌شد. آن‌ها همچنین ساعت را اختراع کردند.

20. در مصر باستان برای خنک ماندن و جلوگیری از شپش زنان و مردان سرهای خود را تراشیده و از کلاهگیس استفاده می‌کردند. در حقیقت در مصر باستان کلاهگیس جز ابزار مد به شمار می‌رفت به طوریکه ثروتمندان از کلاهگیس موی طبیعی و فقرا از کلاهگیس ساخته شده از پشم یا الیاف سبزیجات استفاده می‌کردند.

21. ایمهوتپ اولین فیزیک دان، اولین مهندس و اولین معمار محسوب می‌شود.

22. برای پیشگیری از وقوع سیل سالیانه نیل، در سال 1971 یکی از بزرگ‌ترین سدهای جهان در کشور مصر ساخته شد و سد اسوان نام گذاری شد.

23. مصریان باستان بر این باور بودند که اشک‌های خدای ایسیس هر سال آب رودخانه نیل را روان می‌کرد. آن‌ها سیل را با فستیوال شب قطرات اشک جشن می‌گرفتند.

24. قبطی ها بزرگ‌ترین جمعیت مسیحیان مصر و شرق خاورمیانه محسوب می‌شوند. از آنجاییکه از قرن چهارم تا ششم مسیحیت دین اصلی مصری‌ها بود، بنابراین واژه “قبط” در حقیقت به معنای تمام مصری‌هاست.

25. 150 سال پیش آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصور می‌کردند که مومیایی‌ها خاصیت درمانی دارند. آن‌ها مومیایی را پودر کرده و از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

26. کلمه فرعون در ابتدا به عنوان نام مستعار شاهان مصری استفاده می‌شد. این واژه به معنای “خانه بزرگ” است زیرا همگان بر این باور بودند که جسم پادشاه خانه یکی از خدایان است. این واژه در حقیقت تا سلسله بیستم استفاده نشد.

27. در مصر باستان هر شهر بزرگ یک خدای محبوب داشت، درست همانند امروز که هر شهر از یک تیم حمایت می‌کند.

28. مصریان باستان باید زمان سیل رود نیل را پیشبینی می‌کردند و این پیش بینی‌ها به اولین تقویم جهان ختم شد.

29. اهرام مصر نه تنها یکی از عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌روند بلکه تنها عجایب هفتگانه هستند که تا به امروز باقی مانده است.

30. قدیمی‌ترین متون ریاضیات مکتوب حدود سال 1650 پیش از میلاد توسط منشی مصر باستان اهمز (Ahems) نوشته شد. این متن در پاپیروس ریاضیات راین یافته شده و عنوانش این است: “دروازه ورود به دانش تمام موجودات و رازهای ناشناخته.”

31. در سال 2011 باستان شناسان مجسمه عظیم فرعون مصر باستان، آمن توهب سوم، پدربزرگ توتان خامن را یافتند. این مجسمه یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های یافت شده است که یک بار در سال 1923 یافت و مجدداً ناپدید شد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم