ارتباط عکس‌های سلفی با شخصیت افراد

امروزه عکس‌های سلفی بسیار رایج و همه‌گیر شده‌اند و هرروز عکس‌های سلفی مختلفی با چهره‌های شاد، غمگین، شوخ یا جدی می‌بینید. حتی گاهی اوقات افراد از لحظات مستی خود نیز سلفی‌های مختلفی ثبت می‌کنند.

اما جالب است بدانید که از سلفی افراد می‌توان به شخصیت و روحیات آن‌ها پی برد. نویسندگان مختلفی اعتقاد دارند که امروزه سلفی گرفتن به بخشی از کارهای روزانه ما تبدیل‌شده است.

  • طبق گفته روانشناسان زمانی که افراد مشهور تصاویر سلفی بدون آرایش خود را به اشتراک می‌گذارند، نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس بالای آن‌هاست.
  • افرادی که سلفی‌های زیادی از خود می‌گیرند، خودشیفته هستند.
  • افرادی که به‌هیچ‌وجه راضی نمی‌شوند از خود سلفی بگیرند و در این زمینه خجالتی هستند، خود را دوست ندارند.
  • برخی از تصاویر و سلفی‌ها هم نشانه قدرت‌نمایی افراد هستند.

اگرچه این برداشت‌ها واضح هستند، اما سلفی گرفتن معانی دیگری نیز دارد.

سلفی ضمیر خودآگاه نوین است

امروزه سلفی گرفتن به بخشی از کارهای روزانه افراد تبدیل‌شده و یک رفتار اجتماعی به شمار می‌رود. بااین‌حال نمی‌توانیم کورکورانه آن را قبول کنیم و برداشت خودمان را داشته باشیم. درواقع این رفتار آن‌قدر رایج شده که نمی‌توان عوامل آن را یافت، بنابراین یا باید با جماعت همراه شویم و یا از بقیه دور بمانیم.

زمانی که فردی عکس سلفی خود را به اشتراک می‌گذارد، با لایک و نظرات دیگران مواجه می‌شود، برخی از این نظرات او را تأیید و برخی او را رد می‌کنند. در حقیقت همین نظرهای مختلف باعث می‌شود که فرد بازهم سلفی‌های به اشتراک بگذارد. در مقابل افراد بازدیدکننده هم از قضاوت دیگران لذت می‌برند، بخصوص افرادی که کمی خودشیفته هستند. بنابراین مجموعه این رفتارها باعث می‌شود که افراد مختلف به این کار تمایل نشان دهند.

از سوی دیگر همین دلیل باعث می‌شود که افراد خجالتی که اعتمادبه‌نفس کمتری دارند از گذاشتن سلفی خودداری کنند. زیرا آن‌ها از مورد قضاوت قرار گرفتن بیزارند. افراد خودشیفته و با اعتمادبه‌نفس بالا بیشتر به این کار تمایل نشان می‌دهند.

سلفی نشان‌دهنده شخصیت فردی و جمعی افراد است

اما سلفی معانی دیگری نیز دارد و به همین برداشت‌ها محدود نمی‌شود. در حقیقت با به اشتراک گذاشتن سلفی افراد چهره و وجهه اجتماعی برای خود ایجاد می‌کنند. در حقیقت این‌که ما چه کسی هستیم از تصویر و وجهه اجتماعی ما در شبکه‌های اجتماعی مشخص می‌شود. سلفی افراد نشان‌دهنده نژاد، ملیت، جنسیت و ویژگی‌های قومیتی آن‌ها می‌باشد. بنابراین به‌عنوان یک هنر جمعی راهی برای بیان هویت و شخصیت افراد است که دو حقیقت را نشان می‌دهد.

  1. این سلفی‌ها فرهنگ فرد سلفی گیرنده را نشان می‌دهد، ضمن ایفای این نقش فرد می‌خواهد به‌عنوان عضوی از آن فرهنگ پذیرفته شود.
  2. با قبول برخی از قوانین و تغییر بخش دیگری، این افراد قوانین را در جامعه اشاعه داده و باعث می‌شوند دیگران نیز آن‌ها را کورکورانه قبول کنند.

اما برای این‌که از سلفی فرد به شخصیت و روحیات او پی ببریم باید بدانیم او روزانه چند سلفی می‌گیرد. برای مثال افرادی که روزانه 20-30 سلفی می‌گیرند واقعاً خودشیفته محسوب می‌شوند.

در سال 2015 جمعی از محققین به این نتیجه رسیده‌اند که سلفی پرتره ایده آل فرد محسوب می‌شود و با اشتراک گذاشتن آن، فرد نشان می‌دهد که تمایل دارد دیگران او را به چه شکل ببینند. اما درنهایت فرد بازدیدکننده تصمیم می‌گیرد که فرد سلفی گیرنده را چگونه می‌بیند و قضاوت می‌کند. زیرا نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم که تصویر خوبی از ما در ذهن خود ثبت کند.

“به نظرم این‌که هنر را به‌منزله ارضای نیازهای روحی هنرمند بدانیم، نوعی خودخواهی محسوب می‌شود.”

لو رید

افراد پشت دوربین

این محققین تلاش کردند از طریق برنامه‌های کامپیوتری بر اساس این تصاویر به شخصیت افراد پی ببرند، و در این راه از معیار و شاخص‌های مختلفی استفاده نمودند. این محققین به این نتیجه رسیدند که میان برخی از شاخص‌های تصویری و رفتارها ارتباطی وجود دارد.

  • تصاویری که نشان‌دهنده احساسات مثبت هستند، مقبولیت فرد را نشان می‌دهند.
  • لبخند نشان‌دهنده پذیرش متقابل است.
  • صورت ناراحت نشان‌دهنده ناراحتی و عصبی بودن فرد است.
  • با توجه به مکانی که سلفی در آن گرفته‌شده می‌توان به روحیه وی پی برد.
  • بر اساس نگاه فرد به دوربین می‌توان به میزان راحتی وی پی برد.
  • برعکس تصور عموم، سلفی برهنه نشان‌دهنده تمایل فرد به رابطه جنسی نیست. بلکه نشان‌دهنده قابلیت‌های اوست.

بنابراین سلفی‌ها اطلاعات ارزشمندی در اختیارمان قرار می‌دهند. آیا می‌خواهید با این اطلاعات به شخصیت شما پی برد؟ تصور کنید با این اطلاعات می‌توان چه‌کارهایی انجام داد. در آینده می‌توان از این اطلاعات به‌عنوان استراتژی بازاریابی استفاده نمود (البته اگر تابه‌حال این اتفاق نیفتاده باشد).

هنوز معلوم نیست که با این سلفی‌ها می‌توان چه‌کاری انجام داد، اما چیزی که واضح است این است که می‌توانیم بر اساس این تصاویر دیگران را قضاوت کنیم.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم