25 حقیقت مهم و خواندنی درباره ویتامین A

ویتامین A یا آ یک نام کلی برای رتینوئیدها (retinoid) است؛ رتینوئیدها ترکیبات پیچیده بیولوژیکی هستند که در بافت‌های گیاهی و حیوانی به طور طبیعی تشکیل می‌شوند. ویتامین A موجود در منابع حیوانی، محلول چربی است و به شکل اسید رتینوئیک (retinoic acid) یافت می شود که آن هم رتینول است. از آنجاییکه این رتینوئیدها از نظر زیستی قابل دسترس بوده و در اندام‌هایمان ذخیره می‌شوند، دریافت میزان زیاد ویتامین A از منابع حیوانی می‌تواند در بدن تجمع یافته و ایجاد سَم نماید. با پروشات همراه باشید تا با 25 حقیقت جالب و مهم درباره ویتامین A آشنا شوید.


1. ویتامین A موجود در غذاها که از منابع حیوانی به دست می‌آید رتینول است. این ماده زرد بوده، همچنین محلول چربی و فعال‌ترین ویتامین A موجود در بدن می‌باشد.

2. ویتامین A موجود در میوه و سبزیجات پروویتامین A کاروتنوئید (provitamin A carotenoid) است که در بدن به رتینول تبدیل می‌شود.

3. ویتامین A در بینایی، عملکرد بهتر سیستم ایمنی، رشد جنین و سلول‌های قرمز خون، نقش اساسی دارد.

4. از آنجاییکه ویتامین A در معکوس کردن رشد تومور و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد، بنابراین مصرف آن می‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد.

5. ویتامین A با افزایش واکنش‌های لنفوسیت‌ها علیه آنتی ژن‌های بیماری، ایمنی بدن در مقابل عفونت را افزایش می‌دهد. این ویتامین همچنین رطوبت غشاهای موکوزی را افزایش داده تا ایمنی بهتر شود و فعالیت سلول‌های سفید خون را نیز افزایش می‌دهد.

6. این ویتامین از ورود میکروب به بدن جلوگیری کرده و همچنین در زمان ورود عفونت به بدن با آن مبارزه می‌کند، بنابراین محافظت دوگانه دارد.

7. ویتامین A واکنش چشم به تغییر نور را افزایش داده، رطوبت آن را حفظ کرده و دید در شب را افزایش می‌دهد. این ماده با افزایش مطابقت چشم با نور تیره و روشن از بیماری‌هایی نظیر خشکی چشم و ناتوانی در دید در شب جلوگیری می‌کند.

8. رتینول به شکل گیری رودوپسین در چشم کمک می‌کند که در نتیجه آن چشم بهبود یافته و شبکیه چشم شرایط خوبی خواهد داشت (رودوپسین (Rhodopsin) یک رنگدانه بیولوژیک است که در سلولهای حساس به نور شبکیه وجود دارد و مسئول اولین اتفاق در هنگام احساس نور است.).

9. ویتامین A احتمال بیماری‌هایی نظیر آب مروارید و تباهی لکه زرد که به دلیل افزایش سن ایجاد می‌شوند را کاهش می‌دهد. این ماده به بیماران گلوسمی هم کمک می‌کند (تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا (Macular degeneration)، شایعترین علت کوری در افراد مسن است.).

10. این ماده سموم و رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برد، زیرا این مواد به پوست آسیب می‌رسانند.

11. این ماده با حفظ رطوبت پوست، آن را صاف نگه می‌دارد و از بروز خشکی، لایه شاخی و پسوریازیس پوست جلوگیری می‌کند (پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) بیماری مزمنی است که طی آن، سیستم ایمنی بدن با فرستادن سیگنال‌های اشتباه به سلول‌های پوست، موجب رشد بیش از حد آنها می‌شود).

12. ویتامین A به استحکام استخوان و دندان کمک می‌کند. این ماده به شکل گیری دنتین (یک لایه سخت و محکم در زیر سطح دندان) کمک می‌کند.

13. این ماده از سنگ کلیه ناشی از تجمع کلسیم فسفات پیشگیری می‌کند.

14. ویتامین A ساختار مجاری ادراری را در بهترین حالت نگه داشته و احتمال سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

15. از آنجاییکه این ماده استخوان را سالم و قوی نگه می‌دارد، به رشد استخوان در کودکان و نوجوانان در حال رشد کمک خواهد کرد.

16. ویتامین A از تولید بیش از حد سموم پیشگیری کرده و احتمال بروز آکنه و جوش را کاهش می‌دهد.

17. این ماده همچنین از پوست محافظت کرده و سلامت و درخشش پوست را افزایش می‌دهد.

18. از آنجاییکه ویتامین A سموم را از بدن خارج کرده و با خواص آنتی اکسیدان خود سیستم پوست را پاکسازی می‌کند، ساختار پوست را محافظت نموده و رطوبت آن حفظ می‌شود.

19. این ماده می‌تواند بافت‌های قدیمی و فرسوده بدن را با بافت‌های جدید جایگزین کند.

20. این ماده به دلیل خواص ضد چروک خود شهرت دارد و می‌تواند لکه‌های پیری و چروک را از بین ببرد.

21. کمبود ویتامین A می‌تواند به بروز سرخک در کودکان منجر شود. مصرف غذاهای حاوی ویتامین A می‌تواند تب و کم آبی ناشی از سرخک را کاهش دهد.

22. غنی‌ترین منبع حیوانی رتینول، جگر گاو است. 85 گرم جگر گاو حاوی بیش از 27000 یکا ویتامین A است که بیش از نیاز متوسط روزانه یک فرد بالغ می‌باشد.

23. بهترین منبع طبیعی کاروتنوئیدها میوه و سبزیجاتی مانند هویج، اسفناج، کلم، کدوگردویی، مانگو، کدو تنبل، گرمک و سیب زمینی شیرین می‌باشد.

24. کمبود ویتامین A به بی اشتهایی، ضعف سیستم ایمنی و درنتیجه آن عفونت، ریزش مو، قرمزی پوست، خشکی پوست و چشم، مشکلات بینایی، رشد ناکافی و خستگی منجر می‌شود.

25. علاوه بر افراد مبتلا به سوتغذیه، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیز در معرض خطر کمبود ویتامین A قرار دارند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم