بیوگرافی پنه لوپه کروز از کودکی تا به امروز

پنه‌لوپه کروز سانچز یک بازیگر اسپانیایی است. وی در ۱۵ سالگی توسط یک آژانس استعداد یابی شناخته شد، سپس اولین کار بازیگری خود را در ۱۶ سالگی با حضور در تلویزیون آغاز کرد و در پی آن و در همان سن با شرکت در فیلم خامون، خامون (۱۹۹۲) (Jamón Jamón) پابه عرصه سینما نهاد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت. در این مطلب بیوگرافی این بازیگر را مرور می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام پنه لوپه کروز سانچز (Penélope Cruz Sánchez)
متولد 28 آوریل، 1974 (8 اردیبهشت 1353)
سن 44 سال
محل تولد الکوبنداز، اسپانیا
قد 168
شغل بازیگر و مدل اسپانیایی
وضعیت تأهل متأهل، همسر خاویر باردم

بیوگرافی پنه لوپز کروز

پنه لوپه کروز (Penelope Cruz) یک مدل و بازیگر اسپانیایی است که هم در کشور خودش اسپانیا و هم در هالیوود که در فیلم‌های بین المللی بسیاری حضور یافته، شهرت دارد. این بازیگر در فیلم‌هایی چون “دزدان دریایی کارائیب: بر امواج بیگانه” (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)، “تقدیم به رم با عشق” (To Rome with Love)، “نه” (Nine)، “دمیدن” (Blow)، “آسمان وانیلی” (Vanilla Sky) و فیلم‌های دیگر حضور یافته و به عنوان اولین بازیگر اسپانیایی و اولین بازیگر زن اسپانیایی جایزه اسکار را دریافت کرده است. او همچنین در فیلم‌های هنری اسپانیا، فرانسه و ایتالیا نقش آفرینی کرده است.

پنه لوپه کروز سانچز در آوریل 1974 در شهر اسپانیایی الکوبنداز به دنیا آمد. والدین او افراد ساده و فقیری بودند. مادرش انکارنا سانچز یک آرایشگر و پدرش ادواردو کروز خرده فروش بود. پنه لوپه بزرگ‌ترین فرزند محسوب میشد. برادرش ادورادو و خواهرش مونیکا هم از اعضای دیگر خانواده بودند. فرزندان این خانواده طبق آیین کاتولیک پرورش یافتند.

او به گفته خودش کودکی شادی داشته است. او از کودکی به رقص باله علاقه داشت و در هنرکده اسپانیا به آموزش رقص باله پرداخت. پنه لوپه پس از فارغ التحصیلی به آمریکا رفت و در مدرسه کریستینا روتا در نیویورک به مدت چهار سال تحصیل کرد.

پنه لوپه در سن 14 سالگی به حرفه بازیگری علاقه پیدا کرد. او با دیدن فیلم کمدی Tie Me Up! Tie Me Down! به کارگردانیِ پدرو آلمودوار به هنرپیشگی دلبست. او مدت‌ها به دنبال استعداد یاب بود اما به دلیل سن کمش کسی را نیافت. اما در 15 سالگی شانس به او رو آورد و استعداد یاب پیدا کرد. او یک قرارداد بلندمدت را امضا کرد. پنه لوپه تلاش کرد تا از بین سیصد شرکت کننده انتخاب شود.

او برای اولین بار در سال 1989 در گروه موسیقی مسانو حضور یافت. او سپس با خواننده اصلی این گروه دوست شد. این بازیگر از سال 1990 تا 1997 مجری گری یک برنامه تلویزیونی مخصوص نوجوانان را برعهده داشت.

فیلم‌های او

حرفه سینمایی پنه لوپه کروز در سال 1991 و با سریال اروتیک Série rose آغاز شد. این بازیگر جوان نقش کوتاهی را برعهده داشت اما باید کاملاً برهنه می‌شد. برهنگی او در این سریال باعث شد که موردتوجه قرار بگیرد. او در سال بعد در فیلم “خامون خامون” (Jamon, Jamon) نقش اصلی را برعهده داشت. او برای این نقش برای اولین بار نامزد جایزه شد؛ این جایزه، جایزه گویای اسپانیا بود. مجله مردم او را به عنوان بازیگر جذاب سال انتخاب کرد.

او در سال 1993 در کمدی “دوران زیبا” (Belle Epoque) شرکت کرد و جایزه انجمن بازیگران اسپانیا را دریافت نمود. او پس از این کمدی به مدت 3 سال در فیلم‌های اسپانیایی و ایتالیایی بازی کرد. این بازیگر اسپانیایی در سن 25 سالگی به نیویورک نقل مکان کرد تا باله یاد گرفته و انگلیسی خود را تقویت کند.

پنه لوپه کروز در فیلم عشق می‌تواند بطور جدی به سلامتی شما آسیب بزند

پنه لوپه کروز در سال 1997 در کمدی ” عشق می‌تواند بطور جدی به سلامتی شما آسیب بزند ” (Love Can Seriously Damage Your Health) در نقش یکی از طرفداران جان لنون حضور یافت. اما توجه مخاطبین بیشتر به فیلم‌هایی چون “گوشه‌ای از بهشت” (A Corner of Paradise) و “جسم زنده” (Live Flesh) جلب شد. او در فیلم آخر در نقش یک روسپی حضور یافت. این ملودرام به کارگردانی پدرو آلمودوار همکاری مشترک این بازیگر و کارگردان اسپانیایی بود. پنه لوپه نه تنها در بسیاری از فیلم‌های آلمودوار شرکت کرد بلکه آن‌ها دوستان نزدیک هم هستند. این کارگردان بزرگ پنه لوپه را الهام بخش خود می‌داند.

هالیوود

پنه لوپه در سال 1998 در اولین فیلم آمریکایی وسترن خود، “کشور هایلو” (The Hi-Lo Country) بازی کرد. این فیلم در گیشه و در نظر منتقدین چندان موفق نبود اما پنه لوپه نامزد جایزه آلما شد. این بازیگر در فیلم ” دختر رویاهای شما ” (The Girl of Your Dreams) نقش یک خواننده را ایفا کرد. او توجه مخاطبین را جلب کرد و جوایز مختلفی به دست آورد که مهم‌ترین آن جایزه گویا و نامزد شدن در جوایز فیلم اروپا بود. پنه لوپه در سال 1999 و 2000 در دو فیلم مهم پدرو آلمودوار شرکت کرد. او در فیلم ” همه چیز درباره مادرم ” (All About My Mother) یک نقش کوتاه و در فیلم “زن در بالا” (Woman On Top) نقش اصلی را برعهده داشت.

پنه لوپه کروز در فیلم زن در بالا

پنه لوپه سال 2001 را یک سال مهم در حرفه بازیگری خود می‌داند. او در دو فیلم بازی کرد که باعث شهرت او شد. او در فیلم “آسمان وانیلی” در نقش سوفیا دوست دختر شخصیت اصلی ظاهر شد. اگرچه این فیلم با واکنش متفاوت منتقدین مواجه شد اما مخاطبین آن را دوست داشتند. این فیلم در گیشه هم موفق بود و بیش از 200 میلیون دلار فروش داشت. درام “دمیدن” هم موفق بود و با واکنش مثبت مخاطبین کشورهای مختلف مواجه شد، اما در گیشه کمتر از فیلم قبلی فروش داشت. اگرچه نقش‌های او در این فیلم‌ها باعث شهرت او شدند اما او جایزه تمشک طلایی را دریافت کرد.

اما سال‌های 2001 تا 2006 برای او سال‌های خوبی نبود. از بین ده فیلم تنها یک فیلم او موفق بود، فیلم “حرکت نکن” (Don’t Move). او برای بازی در نقش اصلی این فیلم جایزه دیوید دوناتلو و یک جایزه دیگر گویا را به دست آورد.

این دوره استراحت باعث پیشرفت او شد. پنه لوپه در کمدی اکشن “باندیداس” (Bandidas) در کنار سلما هایک و در فیلم “ولور” (Volver) به کارگردانی آلمودوار حضور یافت. فیلم ولور شهرت بی نظیری را در اختیار او نهاد و باعث شد نامزد اسکار شود. او همچنین در انجمن جوایز دیگری نظیر جایزه گلدن گلوب، بافتا و هیئت بازیگران در ایالات متحده نامزد شد. او همچنین یک جایزه دیگر اسکار در اسپانیا دریافت کرد.

سال 2008 یک سال فوق العاده برای او بود. او در فیلم‌های “شعر سوگ” (Elegy)، “مانولت” (Manolete) و ” ویکی کریستینا بارسلونا ” (Vicky Cristina Barcelona) حضور یافت. این سه فیلم با استقبال زیاد مخاطبین و منتقدین مواجه شد اما آخرین فیلم برای این ستاره اسپانیایی یک موفقیت بی نظیر بود. پنه لوپه برای نقش مکمل جایزه اسکار را دریافت کرد. او اولین بازیگر اسپانیایی است که جایزه اسکار را دریافت کرد.

او با بازی در فیلم “نه” به کارگردانی راب مارشال نامزد اسکار شد. او در این فیلم در کنار نیکول کیدمن حضور داشت. او سپس به دعوت این کارگردان در فیلم ” دزدان دریایی کارائیب: بر امواج بیگانه ” حضور یافت. او نقش آنجلیکا معشوقه جک اسپارو را بازی کرد. جانی دپ هم مانند همیشه نقش دزد دریایی را ایفا کرد. کروز برای این نقش باید شمشیربازی یاد می‌گرفت. در برخی از صحنه‌های این فیلم خواهر او بازی کرد زیرا پنه لوپه حامله بود.

پنه لوپه در سال 2011 در خیابان مشاهیر هالیوود یک ستاره دریافت کرد. او در سال‌های 2012 و 2013 ارزش خود برای دریافت این ستاره را نشان داد. او در فیلم ” تقدیم به رم با عشق ” از وودی آلن و تریلر “مشاور” (The Counselor)، در نقش قهرمان بازی کرد.

پنه لوپه کروز به همراه جانی دپ

این بازیگر در سال 2012 مجدداً در نقش اصلی حضور یافت. او در فیلم (Twice Born) براساس رمانی از مارگارت مازانتینی در نقش جمای ایتالیایی حضور یافت. این شخصیت خاطرات گذشته خود در ساراجو، روابط قبلی، اقدام برای دریافت مجوز سرپرستی، تشکیل خانواده کوچک خود و جنگ داخلی در بوسنی را به یاد می‌آورد.

او در سال 2013 در کمدی “خیلی هیجان زده هستم” (I’m So Excited!) از پدرو آلمودوار در نقش اصلی حضور یافت. در این فیلم صحنه‌های تراژدیک دیده می‌شود. پرواز مکزیکو دچار مشکل شده است. مشکلات الکتریکی موجب به دردسر افتادن خدمه و مسافرین خواهد شد. نقش اصلی این فیلم را آنتونیو باندراس برعهده داشت.

پنه لوپه کروز در سال 2015 در درام اسپانیایی ” ما ما” (MaMa) حضور یافت. او در نقش اصلی یک معلم با استعداد به نام ماگدا ظاهر شد که تلاش می‌کند بر بیماری غلبه یافته و به زندگی شادش بازگردد.

زندگی شخصی

در زندگی این بازیگر چند دوست مشهور وجود دارد. پنه لوپه حدود 20 سال با پدرو آلمودوار دوست است. او با سلما هایک هم دوستی دیرینه و صمیمانه دارد.

پنه لوپه کروز و سلما هایک

این بازیگر اسپانیایی به مدت سه سال با تام کروز رابطه داشت. با وجود پایان رابطه‌شان آن‌ها دوستی خود را حفظ کردند. پنه لوپه یکی از اولین دوستان کروز بود که دختر او سوری را دید. او پس از پایان رابطه با تام کروز با کتیو مک کاناهی رابطه کوتاه مدتی داشت.

پنه لوپه در سال 2010 با خاویر باردم ازدواج کرد. آن‌ها در یکی از اولین فیلم‌های پنه لوپه یعنی خامون خامون باهم آشنا شده اما در سال 2007 عاشق هم شدند. آن‌ها پسری به نام لئوناردو و دختری به نام لونا دارند که در سال‌های 2011 و 2013 متولد شدند.

پنه لوپه به چهار زبان مسلط است. او در کنار زبان بومی اسپانیایی‌اش به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، ایتالیایی نیز صحبت می‌کند. این بازیگر گیاهخوار است و کارهای خیریه بسیاری انجام می‌دهد. او پس از ملاقات با مادر ترزا انجمن حمایت از دختران بی خانمان هندی را راه اندازی کرد. او به همین دلیل با هزینه خود یک مدرسه و کلینیک در کلکته ساخت.

پنه لوپه در دنیای مد بسیار شناخته شده می‌باشد. او در سال 2006 به عنوان چهره لورئال انتخاب شد. او معمولاً در تبلیغ پوشاک شرکت اسپانیایی مانگو و خانه مد رالف لورن حضور پیدا می‌کند. او و خواهرش در مادرید فروشگاه لباس دارند. این بازیگر در اینستاگرام حساب شخصی دارد و پوستر فیلم‌های جدید، سلفی، عکس با بازیگران دیگر، تصاویر مناظر زیبا و فیلم‌هایش را با طرفدارانش به اشتراک می‌گذارد. با وجود اینکه او معمولاً تصاویر شخصی را پست نمی کند اما صفحه‌اش به خوبی گویای شخصیت اوست. 1.9 میلیون نفر صفحه او را دنبال می‌کنند.

پنه لوپه کروز در امروز

در اوایل سال 2006 فیلم کمدی “زولندر 2” (Zoolander 2) اکران شد و بن استیلر در ادامه زولندر قبلی نقش اصلی را برعهده داشت. پنه لوپه نقش اصلی زن فیلم را برعهده داشت. این بازیگر در نقش مأمور پلیس حضور یافت که برای یافتن کلید قتل‌های زنجیره‌ای مدل‌ها از زولندر بازپرسی می‌کند.

این بازیگر در مارس 2016 در تریلر کمدی “گریمسبای” (Grimsby) که فیلم نامه آن را ساشا بارون کوئن نوشت حضور یافت.

او در نوامبر 2016 در فیلم کمدی “ملکه اسپانیا” (The Queen of Spain) که دنباله درام “دختر رویاهای شما” در سال 1998 بود، نقش خواننده و بازیگری به نام ماکارنا گرانادا را ایفا کرد. داستان این فیلم در سال 1938 روی می‌دهد. گرانادا نقش ملکه ایزابلای اول، قهرمان اسپانیایی که باعث اتحاد کشور شد را بازی خواهد کرد. این بازیگر از کشور آلمان که در آنجا بسیار مشهور است به اسپانیا می‌رود تا در آنجا برای نقشش آماده شود، اما با دوستان قدیمی مواجه شده و با رژیم فرانکو آشنا می‌شود.

فیلم جنایی ” قتل در قطار سریع‌السیر شرق” (Murder on the Orient Express) در سال 2017 اکران شد. این فیلم از کتاب‌های کاراگاه هرکل پوآرو نوشته آگاتا کریستی اقتباس شد. پنه لوپه کروز در این فیلم نقش گرتا اولسون را بازی کرد.

فیلم شناسی

  • چشمانت را باز کن (Open Your Eyes)
  • کشور هیلو (The Hi-Lo Country)
  • دختر رویاهای شما (The Girl of Your Dreams)
  • زن در بالا (Woman on Top)
  • دمیدن (Blow)
  • آسمان وانیلی (Vanilla Sky)
  • ویکی کریستینا بارسلونا (Vicky Cristina Barcelona)
  • نه (Nine)
  • ولور (Volver)
  • حرکت نکن (Don’t Move)
  • آغوش‌های گسسته (Broken Embraces)
  • دزدان دریایی کارائیب: بر امواج بیگانه (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)
  • تقدیم به رم با عشق (To Rome with Love)
  • خیلی هیجان زده هستم (I’m So Excited!)
  • زولندر 2 (Zoolander 2)
  • ملکه اسپانیا (The Queen of Spain)

تصاویری از پنه لوپه کروز

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم