25 وسیله کثیف که هر روز باید آن‌ها را لمس کنید

تعجبی ندارد که جهان یک جای کثیف با میلیون‌ها باکتری است. شاید اگر بدانید کثیف‌ترین چیزها در خانه خودتان و دنیا چه هستند تعجب کنید. پس از خواندن این لیست درباره لمس کردن وسایلی که در اطرافتان قرار دارد بیشتر دقت کنید و پس از آن دست‌هایتان را بشویید. آیا برای دانستن این که کثیف‌ترین چیزها در اطرافتان چه هستند آماده هستید؟ با پروشات همراه باشید تا این موارد را معرفی کنیم.


25. دستگیره در

اگرچه دستگیره‌های جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مقابل باکتری مقاوم باشند اما همیشه هم مؤثر نیستند. علاوه بر آن، دستگیره‌های قدیمی درها بدتر هم هستند. بنابراین دفعه بعد که می‌خواهید دری را در یک مکان عمومی باز کنید بیشتر دقت کنید.


24. دستگیره یخچال

با خودتان روراست باشید، هر چند وقت یک بار یخچال خانه‌تان را تمیز می‌کنید؟ شاید هرگز. باید در این باره بیشتر دقت کنید زیرا ممکن است باکتری‌های موجود در غذا یا گوشت‌ها در یخچال انباشته شود. زیرا اغلب افراد گوشت را از یخچال خارج کرده، ساندویچ درست می‌کنند و دوباره گوشت را در یخچال قرار می‌دهند، بدون اینکه دستشان را بشویند.


23. دکمه‌های دستگاه فروش خودکار

دفعه دیگر که می‌خواهید از دستگاه فروش استفاده کنید حواستان باشد که علاوه بر اسنک میکروب هم دریافت نکنید. از آنجاییکه دکمه‌های آن آلوده به باکتری هستند و سپس با آن دست غذا می‌خورید، باکتری‌ها مستقیماً به بدنتان منتقل می‌شود.


22. پارکومتر

طبق مطالعات اخیر، 40 درصد پارکومتر و کیوسک‌ها عامل اصلی بیماری‌های مسری هستند. بنابراین پارک کردن خودرو هم می‌تواند شما را بیمار کند.


21. دکمه‌های گذرگاه عابران پیاده

این روزها برای سالم ماندن در حین عبور از خیابان نگاه کردن به این طرف و آن طرف کافی نیست. دکمه‌های گذرگاه عابران پیاده میزان زیادی آدنوزین تری‌فسفات دارند، مولکولی که نشان دهنده وجود قارچ، باکتری و سلول‌های خطرناک است.


20. دستگاه خودپرداز

تحقیقات اخیر نشان داده که دستگاه‌های خودپرداز امروزی حاوی مقادیر زیاد سودومونا و باسیلوس هستند که باعث بیماری و اسهال می‌شود. این همان باکتری است که سرویس‌های بهداشتی عمومی را آلوده می‌کند. بنابراین دفعه بعد که می‌خواهید رمز کارتتان را وارد کنید تصور کنید دستتان را روی کاسه توالت گذاشته‌اید.


19. دستگاه کنترل

اگرچه تمیز بودن کنترل خانه به میزان بهداشتتان بستگی دارد، باید بدانید دستگاه کنترل بیمارستان، هتل و مکان‌های دیگر بسیار کثیف هستند. اگرچه لابه لای دکمه‌های کنترل باکتری و میکروب جای می‌گیرد بلکه مطالعات نشان داده که ذرات منی، ادرار و حتی سارس در دستگاه‌های کنترل عمومی وجود دارد.


18. صندلی دستشویی فرنگی

اگرچه شاید تصور کنید دستشویی فرنگی چندان آلوده و کثیف نیست و روزانه از آن استفاده نمایید. اما باید بدانید که در یک نقطه از سطح آن حدود 295 باکتری وجود دارد، بنابراین دفعه بعد که می‌خواهید از آن استفاده کنید باید بیشتر دقت نمایید.


17. تلفن همراه

بله تلفن همراهتان از کاسه دستشویی آلوده‌تر است. دلیلش این است که تلفن همراه گرم بوده و مکان مناسبی برای پنهان شدن میکروب و باکتری است. حتی یکی از مطالعات انجام شده در بریتانیا نشان داد که تلفن همراه مکانی برای رشد و تخم گذاری میکروب‌هاست که می‌تواند به عفونت پوست تا مننژیت منجر شود.


16. قفل داخلی در سرویس بهداشتی عمومی

زمانی که کاسه دسشویی شسته می‌شود مقداری از آن به روی در پاشیده خواهد شد. از آنجاییکه ساختار آن هم به گونه‌ای است که کمتر امکان شستن دارد بنابراین آلوده‌تر خواهد شد. دلیل دیگری که باید دستان خود را بشویید.


15. وان حمام

وان حمام می‌تواند از کاسه دسشویی هم کثیف‌تر باشد، مگر اینکه بخواهید هر هفته آن را تمیز کنید. عفونت استافیلوکوک، ذات الریه، عفونت مجاری ادراری و عفونت خون از وان کثیف منجر می‌شود.


14. کلید برق

کلید برق هم همانند بسیاری از موارد این لیست تمیز نمی‌شوند. از آنجاییکه طی چندین سال هزاران انگشت آن را لمس می‌کند بنابراین تعجبی ندارد که روی آن صدها باکتری وجود دارد. بنابراین بهتر است کمتر آن را لمس کنید.


13. دکمه‌های ماکروویو

اگرچه ممکن است ماکروویو خانه را مرتب تمیز کنید اما ماکروویو محل کار چنین نیست. شاید هم آن را تمیز کنید اما آب و صابون برای از بین بردن میکروب‌های آن کافی نیست. بنابراین در نزدیکی جایی که غذای خود را گرم می‌کنید یک کلنی رشد باکتری وجود دارد مگر اینکه با سفیدکننده به جنگ آن بروید.


12. کلید آسانسور

دیدن این مورد در این لیست تعجبی ندارد. این کلید هم همانند کلید برق است با این تفاوت که افراد بیشتری از آن استفاده می‌کنند.


11. دستگیره صندوق پست

تعجب کردید؟ همان مطالعات انجام شده درباره کلید گذرگاه عابران، دستگاه خودپرداز و پارکومتر، نشان می‌دهد که صندوق پست کنار خیابان هم یکی از مکان‌های مستعد رشد میکروب و باکتری است.


10. دستگاه خودپرداز فروشگاه‌ها

درست همانند دستگاه خودپرداز خیابان‌ها در دستگاه‌های خودپرداز فروشگاه‌ها نیز میکروب‌های بسیاری وجود دارد که لابه لای کلیدها پنهان شده است. از آنجاییکه در سوپرمارکت و فروشگاه‌ها غذا و خوراکی هم وجود دارد پس میزان میکروب‌ها افزایش می‌یابد.


9. پول

به طور کلی هرچقدر یک سطح کوچک‌تر باشد میزان میکروب‌های آن بیشتر خواهد بود. به همین دلیل بر روی یک اسکناس میزان زیادی میکروب وجود دارد. از آنجاییکه اسکناس‌ها ردوبدل می‌شوند بنابراین احتمال آلودگی آن‌ها بیشتر خواهد بود. تحقیقات انجام شده توط مرکز پزشکی رایت پترسون در اوهایو نشان می‌دهد که یک اسکناس آنقدر باکتری دارد که به فردی به سیستم ایمنی ضعیف (بیمار HIV یا سرطان) آسیب برساند.


8. دستگیره پمپ گاز

برای خرید خوراکی یا بنزین و گاز چند بار در خیابان توقف می‌کنید؟ به طور کلی خوردن غذا پس از استفاده از دستگیره پمپ گاز مانند این است که دست تمام کسانی را که از این دستگیره استفاده کردند را لیس بزنید. به طور کلی پمپ گاز و دستگیره‌های آن یکی از کثیف‌ترین چیزهای ممکن است.


7. ریل پله برقی

ریل پله برقی یکی از بی استفاده ترین چیزهای ممکن است که می‌تواند شما را آلوده کند، بنابراین بهتر است به آن دست نزنید مگر اینکه در حفظ تعادل خود مشکل داشته باشید.


6. کیبورد

اگر پس از استفاده از اینترنت در کتابخانه عمومی دست‌های خود را نمی‌شویید، مانند این است که هرگز دستان خود را نشسته‌اید. مطالعات نشان داده که باکتری‌هایی مانند باکتری‌های استافیلوکوک و ایکولی در آن یافت می‌شود.


5. سینک آشپزخانه

بر روی هر نقطه از سطح سینک ظرفشویی بیش از نیم میلیون باکتری وجود داشته باشد و بنابراین یکی از کثیف‌ترین نقاط ممکن است، حتی از حمام خانه هم کثیف‌تر است.


4. چرخ فروشگاه

محققان دانشگاه آریزونا اخیراً متوجه شده‌اند که میزان باکتری و جرم این چرخ‌ها از دستشویی عمومی، تلفن و حتی ریل پله برقی، بیشتر است. بنابراین امروزه در اغلب فروشگاه این امکان فراهم شده که پیش از ورود این چرخ‌ها را تمیز کنید.


3. آبخوری

از آنجاییکه در مدارس مختلف شیرهای آبخوری وجود دارد، در یک قسمت کوچک آن ممکن است بیش از 2.5 میلیون باکتری وجود داشته باشد. بنابراین این وسیله می‌تواند بسیار خطرناک باشد.


2. لوازم زمین بازی

اگرچه این حقیقت بر والدین پوشیده نیست اما در این جهان هیچ چیز از مهد کودک کثیف‌تر نیست. در حالی که کودکان بسیاری بر این وسایل می‌نشینند و بازی می‌کنند بنابراین ممکن است به بدن کودکان منتقل شود. اما ممکن است برای سیستم ایمنی کودکانتان مفید باشد.


1. دهانتان

اغلب جرم و باکتری‌های زمین بازی، آسانسور و کیبورد از یک نقطه می‌آیند… دهان انسان‌ها. از آنجاییکه در یک نقطه ممکن است 700 گونه مختلف باکتری وجود داشته باشد بنابراین تمام آن‌ها می‌توانند در دهانتان قرار بگیرند. اما یادتان باشد که تمام جرم‌ها مضر نیستند. باکتری‌های مفید در بدنتان زندگی می‌کنند و به هضم غذا کمک می‌کنند، در حالی که باکتری‌های مضر از وسایل بیرون به بدن منتقل می‌شوند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم