راهنمای سفر زمینی و هوایی به باکو + راهنمای رزرو بلیط ارزان بوتا

این راهنما بر اساس تجربیات شخصی و با هدف ارائه یک راهنمای عملی برای سفر به باکو تالیف شده است. سعی شده مطالبی ارائه شود که پیش تر در جای دیگری ارائه نشده و برای خودم سوال بوده است. این راهنما در انتخاب مسیر و لذت هرچه بیشتر از سفر کمکتان خواهد کرد. همچنین لینک سایت ها و اپلیکیشن هایی که معرفی شده به سایت مورد نظر لینک شده تا قادر به استفاده از آن ها باشید.

همچنین لازم میدانم از مهدی.چ عزیز که تجربیات ارزشمند خود را با در میان گذاشت قدارنی نمایم.

 

من یک مرتبه با اتوبوس از تهران به سمت باکو حرکت کردم و یک بار هم به صورت هوایی. در ادامه هر دو تجربه رو با شما به اشتراک میگذارم.

سفر زمینی با اتوبوس به باکو

شما میتونید به صورت زمینی  هم به مرز بیله سوار در اردبیل (که من تجربه آن را ندارم) و یا  به مرز آستارا در استان گیلان بروید و از اونجا ماشین هایی هستند که میتونید با آن ها پس از عبور از مرز به سمت باکو حرکت کنید (که البته این را هم تجربه نکردم).
یک راه دیگر از طریق ترمینال غرب (ترمینال آزادی) تهران است که طی روزهایی از هفته راس ساعت 22 اتوبوس به سمتباکو حرکت میکند. من با شرکت سیما سفر غرب رفتم و بلیطم رو هم از طریق سایت safar724.com گرفتم و اون زمان (آذر 1396) 150 هزار تومان بود و الان (سال 1397)  هم که قیمت را مجددا چک کردم همان 150 هزار تومان است.

در اینترنت در مورد شرکت های دیگری که برای باکو اتوبوس دارند چیزی پیدا نکردم، اما فکر میکنم شرکت سیر و سفر نیز برای باکو سرویس داشته باشد. ولی جهتاطمینان باید تماس بگیرید. در صورتی که به اطلاعات دقیقتری در مورد شرکت های دیگر دست یافتید از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
بریم سراغ خوبی ها و بدی های سفر از تهران به سمت باکو از طریق اتوبوس.

مزایا

شاید دیدن مناظر زیبای بین راه خصوصا بعد از عبور از مرز آستارا پر رنگ ترین خوبی سفر با اتوبوس باشه و من حقیقتا چیز دیگه ای پیدا نکردم.

معایب

اول اینکه اتوبوسی که ما با آن جرکت کردیم با وجود VIP بودن اما خیلی هم نو و درست و درمون نبود و صندلی هاش
هم خیلی راحت نبود. قبل از سفر به ما گفته شد که مدت زمان سفر 15 الی 16 ساعت بیشتر نیست. اما تجربه ای که ما داشتیم این بود که ساعت 22 شب از تهران حرکت کردیم و ساعت 18 روز بعد رسیدیم ترمینال باکو، یعنی 20 ساعت!
یکی از معایب بزرگ سفر به این طریق زمانی خود را نشان میدهد که به مرز آستارا میرسید. مرز آستارا معمولا ساعت 8 صبح شروع به کار میکند و اتوبوس ما که ساعت 7 به مرز رسیده بود باید یک ساعت منتظر می ماند، بنابراین یک ساعتی داشتیم تا در اطراف شهر قدم بزنیم. راس ساعت 8 کارمندان مرز سمت ایران به محل کار خود آمده و پس از دریافت عوارض خروج از کشور روی پاسپورت ها مهر خروج زدند.

به محض اینکه از در خروجی مربوط به مرزبانی ایران عبور کردیم یه پل آهنی قرار داشت که به نوعی مرز ایران و آذربایجان را از هم جدا میکرد. راننده اتوبوس به ما گفت که قبل از پل منتظر بمانیم تا نوبت بازرسی اتوبوس ما شود. از آن جایی که تعداد بسیار زیادی ماشین سنگین در صف بازرسی بودند این انتظار ما دقیقا 5 ساعت به طول انجامید. چرا که علاوه بر طولانی بودن صف خودروها مرزبانی آذربایجان چندین مرتبه اتوبوس را به صورت کامل بررسی و تمام وسایل را خالی میکنند! نهایتا این که در مرز زمینی بسته به شلوغ بودن مرز انتظار چنین تاخیرهایی را داشته باشید.
در ضمن اکثر مسافران هم آذربایجانی هستند و مدام در حال مکالمه و اگر آدم حساسی هستید توصیه میکنم دور اتوبوس را خط بکشید آن هم از نوع قرمز!

جمع بندی

من اصلا توصیه نمیکنم کسی به صورت زمینی به باکو سفر کند، مخصوصا الان که عورض خروج زمینی و هوایی یکسان است.
در ضمن دوستانی که نیاز به منات دارند، ابتدای مرز آستارا همیشه افرادی هستند که میتوانید معادل ریالی یا دلار به آن ها بدید و منات دریافت کنید. من این کار را کردم و مشکلی هم پیش نیامد.

همچنین نزدیک مرز چند صرافی هم هستند که از آنجا هم میتوانید منات بگیرید. حتما مقداری منات تهیه کنید چون به محض اینکه به ترمنیال باکو برسید برای کرایه تاکسی و پرداخت هزینه هتل به منات نیاز خواهید داشت.
نکته: موقع خرید منات حتما نرخ روز منات رو از اینترنت چک کنید. چون اگر قیمت نداشته باشید مثل آب خوردن سرتون کلاه میزارن. من خودم از کسی که منات خریداری کردم میخواست 20 منات کمتر بهم بده و وقتی که فهمید قیمت روز رو دارم از موضعش عقب نشینی کرد و پولی که باید میداد رو داد!

 

پیشنهاد مطالعه: 15 جاذبه دیدنی آذربایجان (باکو)


سفر هوایی ارزان به باکو با خط هوایی بوتا

به لطف هواپیمایی Buta Airways شما میتوانید با هزینه خیلی مناسب به صورت هوایی و طی 1 ساعت و 30 دقیقه تهران را به مقصد باکو ترک کنید. از سایت بوتا ایرویز میتونید برنامه پرواز ها و هزینه ها رو چک کنید و بلیط پرواز تهران-باکو را رزرو کنید.

نکاتی که در مورد پروازهای شرکت بوتا باید بدانید

1- از آن جایی که امکان خرید بلیط بوتا توسط سایته ای پرواز ایرانی مانند علی بابا امکان پریر نیست، بنابراین خودتان باید از طریق تهیه کردیت کارت مجازی از طریق سایت های پرداحت ایرانی به این کار اقدام کنید.

تذکر: متاسفانه دیده شده که برخی وبسایت های ایرانی برای اینکه بتوانند بلیط های پرواز بوتا را به قیمت های گزاف به فروش برسانند در سایت های خود به مسافران هشدار میدهند که در صورتی که بلسط بوتا را به قیمت ارزان تهیه کنند این بلیط ها معتبر نسیتند و در فرودگاه برایشان ایجاد مشکل میکند! دروع بودن چنین جمله ای موقعی مسجل میشود  که شما بلط را بصورت مستقیم ار خود ایرلاین تهیه میکنید و در صورتی که بلسط ارزان مشلی میداشت خود ایرلاین بلیط ارزان صادر نمیکرد. ضمن اینکه تاکنون هواپیمایی بوتا و هواپیمایی ایران هیچگونه خبری در رابطه با بلیط های ارزان منتشر نکرده اند. بنابراین با خیال کاملا راحت و بدون دغدغه بلیط خود را از سایت رسمی بوتا تهیه کنید و به تبلیعات دروعین برخی شرکتهای گردشگری توحهی نکنید.

2 .شما اگر پرواز رفت و برگشت رو با هم بگیرید و پرواز رفت را به هر دلیل از دست بدهید به صورت خودکار پرواز برگشت تان هم لغو خواهد شد! بنابراین در چنین حالتی برای بازگشت، باید دوباره بلیت تهیه کنید که بلیت لحظه آخری اکثر ایرلاین ها معمولا با افزایش قیمت همراه است.

3 .در پروازهای شرکت بوتا برای چمدانی که همراه خودتان میبرید هزینه بار جداگانه دریافت میشود. بدین صورت که با پرداخت 30 دلار میتوانید تا 23 کیلوگرم بار با خود ببرید. کیف دستی های کوچکی که مجموع ابعاد طول و عرض و ارتفاع آن ها بیشتر از 75 سانتی متر نباشد را میتوانید بدون پرداخت هزینه با خود داشته باشید. علاوه بر این میتوانید یک سری از وسایل خود را داخل پلاستیک دستی داخل هواپیما ببرید.

4 .هنگامی که از طریق سایت بوتا ایرویز بلیط رزرو میکنید، جای صندلی هایتان به صورت سیستمی انتخاب میشود و اگر چندین نفر باشید معمولا کنار هم قرار نمیگیرید و برای اینکه صندلی هایتان کنار هم باشد باید به ازای هر نفر 3 دلار و خورده ای هزینه اضافی پرداخت کنید. حال نکته اینجاست که بسته به زمان سفرتان معمولا پرواز های بوتا صندلی های خالی زیاد دارند. شخصی که در ترمینال فرودگاه امام بود به ما توصیه کرد بگذاریم هواپیما از زمین که بلند شد برویم و کنار همراه مان بشینیم و ما هم همین کار را انجام دادیم و مهمان دارها هم با این موضوع کاری نداشتند و گیر ندادند (هم در پرواز رفت و هم در پرواز برگشت). البته سعی کنید با احتیاط این کار را انجام دهید، مثلا یک دفعه به سمت ردیف اول و جلوی سر مهماندار خیز برندارید!

5 .در سایت بوتا قابلیتی با عنوان Online Check-in وجود دارد که 24 ساعت قبل از پرواز فعال میشود و با کد رزرو تان میتوانید کارت پرواز خود را از سایت دریافت کنید و روز پرواز با خیالی آسوده به سمت گیت بروید. حتما از این قابلیت استفاده کنید و کارتهای پرواز را روی گوشی تان نگه دارید تا زمانی که به سمت کانتر مورد نظر می روید کارت پرواز را به متصدی مربوطه نشان دهید.
در سایت بوتا نوشته شده که در  فرودگاه 3 یورو برای in-check میگیرند اما در فرودگاه باکو نیز چندین دستگاه هوشمند برای گرفتن کارت پرواز وچود دارد. البته همون طور که پیشتر گفتم به صورت آنلاین هم میتونید کارت پرواز  بگیرید.

6 .از آن جایی که بوتا یک شرکت هواپیمایی جدید هست ، قوانین آن را بسیاری از مسافران و حتی کارکنان فرودگاه هم نمیدانند! بنابراین به شدت توصیه میکنم حتما نگاهی به قوانین این هواپیمایی در سایت آن داشته باشید. این باعث میشود وقتی ببینند شما از قوانین اطلاعات کافی دارید برخورد بهتری با شما خواهند داشت و پول اضافی هم اشتباهی از شما نخواهند گرفت.

7 .داخل هواپیما آب و همچنین ساندویچ کالباس (که البته آذربایجانی ها گویا به آن سوسیس می گویند!) به صورت رایگان عرضه می شود ولی برای نوشابه یا غذاهای دیگر باید پول پرداخت کنید.

8 .فرودگاه باکو (فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف) دو ترمینال دارد. زمانی که شما از تهران به باکو میرسید (Arriving) در ترمینال 1 پیاده میشوید. اما زمانی که بخواهید از باکو به تهران بازگردید (Departure) باید به به ترمینال 2 (ورودی شمالی) بروید.

نکته: برای بازگشت به تهران لازم است ابتدا از گیتهای 16,17,18,19 در ترمینال 1 عبور کنید، سپس توسط اتوبوس به ترمینال 2 منتقل خواهید شد. آمدن اتوبوس و جابجایی مسافرین به ترمینال 2 ممکن است تا نیم ساعت طول بکشد بنابراین حتما زودتر در فروگاه حضور داشته باشید.

نکاتی در مورد ویزای فرودگاهی

هنگامی که وارد فرودگاه حیدرعلی اف می شوید با دستگاه هایی مانند دستگاه ATM روبرو میشوید که بارکد پاسپورت تان را اسکن میکنند و اطلاعات تان روی صفحه نمایشگر ظاهر میشود. سپس یک سری سوال را باید پاسخ بدهید مثل اهل کدام کشورید؟ نام هتل محل اقامت و آدرس ایمیل (کارمندانی هستند که در این زمینه کمک تان میکنند). برای پرداخت هزینه هم میتوانید با کارتاعتباری (که ما ایرانی ها معمولا نداریم) و هم پول نقد استفاده کنید. ما (در خرداد 1397) به ازای هر نفر 27 دلار برای دریافت ویزا پرداخت کردیم.

نیازی نیست حتما دلار همراه تان باشد چون در کنار میزی که ویزا صادر میکنند متصدی Kapital Bank باکو قرار دارد و هر پول رایجی را change میکند. (البته منظور از پول رایج ریال ایران نیست، مثلا یورو همراه داشته باشید و امثالهم). از همان جا میتوانید مقداری منات بگیرید برای پول هتل، کرایه تاکسی و غیره.

از درب فرودگاه که خارج شوید یک دستگاه برای صدور Baku Card وجود دارد. از باکو کارت برای وسایل نقلیه عمومی و مترو میتوانید استفاده کنید. قیمت کارت خام 2 منات است و دقت داشته باشید که پول درشت تحویل دستگاه ندهید چون باقی مانده را به عنوان شارژ حساب کرده و چیزی پس نمیدهد. برای آشنایی با نحوه کار با این دستگاه ها جهت دریافت Baku Card به سایت باکو کارت مراجعه کنید.

نکته: کلی راننده تاکسی تا شما را ببینند به سمت تان می آیند و میخواهند به شما خدمت کنند! راننده تاکسی های باکو کم از راننده تاکسی های خودمان ندارند و به قول معروف: اگر شل بزنید سفت میخورید!

اگر با این راننده ها میخواهید بروید حتما قبل از سوار شدن کرایه را طی کنید و اگر بیشتر از یک نفر هستید مطمئن شوید قیمتی که میدهند قیمت کلی باشد. من خودم یکبار با همراهم برای اولین بار که تاکسی گرفتیم راننده گفت 10 منات، وقتی رسیدیم گفت 20 منات! بعد مدعی شد که من گفتم نفری 10 منات نه کلا 10 منات. پس کاملا  حواس جمع باشید.

اتوبوس های تند رو فرودگاه

مقابل درب فرودگاه اتوبوس های تند رو فرودگاه قرار دارند که تا مرکز شهر شما رو با دقیقا 1.30 منات جابجا میکنند. البته توجه داشته باشید که این اتوبوس ها پول نقد قبول نمی کنند و باید باکو کارت همراه داشته باشید. این اتوبوس ها مستقیما مرکز خرید 28 می میبرند و از اونجا با هزینه ای بهتر میتونید تاکسی بگیرید. برای مشاهده ساعات کاری این اتوبوس ها به این آدرس مراجعه کنید

پیشنهاد مطالعه: 16 عکس از غذاهای خوشمزه آذربایجان (باکو)


استفاده از UBER

پیشنهاد من بدون تردید استفاده از برنامه UBER هست. با این برنامه رفت و آمدهای شما در باکو به طور فوق العاده ای کاهش پیدا میکند.

تنها کاری که باید کنید دانلود و نصب این برنامه و سپس ایجاد یک حساب کاربری است. اسم و فامیل خود را به درستی وارد کنید. قیمت های اوبر در باکو فوق العاده است و به راحتی میتوانید از این سمت شهر به سمت دیگر آن رفته و از مناظر شهر لذت ببرید.
نکته مهم: در مکان هایی درخواست اوبر دهید که شما و راننده راحت بتوانید یکریگر را پیدا کنید. چون اکثر راننده های اوبر در باکو انگلیسی بلد نیستند و اگر جایی باشید که نتوانید به هر دلیل ماشین را پیدا کنید راننده اعلام میکند که شما سر قرار نیامدید (!) و هزینه آن سفر را باید در سفر بعدی تان پرداخت کنید. (این اتفاق یکبار برای من افتاد)

استفاده از سیم کارت باکو برای ثبت نام در UBER

برای استفاده از اوبر باید سیم کارت بخرید تا بتوانید از اینترنت سیم کارت در سطح شهر استفاده کنید. هزینه تهیه سیم کارت bakcell با 1 گیگ اینترنت حدود 8 منات است. (برای خرید سیم کارت باید پاسپورت همراه داشته باشید)

نکته : در باکو برای جلوگیری از سرقت موبایل طرحی راه اندازی شده است که بر اساس آن وقتی یک سیم کارت جدید را استفاده میکنید تا 30 روز به شما اجازه استفاده داده میشود و طی این 30 روز باید اقدام به ثبت IMEI گوشی خود کنید. اگر این کار را انجام ندهید سیم کارت پس از 30 روز از اولین استفاده به صورت خودکار غیرفعال خواهد شد. نهایتا اگر شما همین چند روز را باکو هستید نیازی به انجام این پروسه نیست. اما اگر برای آینده وباره برنامه سفر به باکو دارید و می خواهید از همان سیم کارت یا گوشی استفاده کنید بهتر است با پاسپورت به دفاتر پستی یا مراکز خدمات مشتریان سیم کارت خود مراجعه کنید و با پرداخت 5 منات IMEI گوشی تان را ثبت کنید تا برای همیشه بتونید از سیم کارت استفاده کنید.

اگر حوصله این کار را ندارید میتوانید یک سیم کارت جدید دیگر خریداری کرده و روی یک گوشی دیگر به مدت 30 روز از آن استفاده کنید.

 

توصیه های پایانی

در ضمن کنار مرکز خرید ParkMetro باکو یک بانک وجود دارد که تبادل ارزی را برای شما انجام میدهد و اگر منات کم آوردید میتوانید از این صرافی استفاده کنید.

در پایان توصیه میکنم حتما Park Upland باکو که به نوعی بام باکو به حساب می آید را هم جزء برنامه هایتان قرار دهید. این محل چون هم به برج های 3 شعله نزدیک است و هم منظره فوق العاده زیبایی برای عکس گرفتن و ریلکس کردن دارد.

از اپلیکیشن MAPS.ME میتونید برای پیدا کردن مکان های باکو در نقشه استفاده کنید. مزیت این برنامه این است که میتوانید نقشه ها را از قبل دانلود کنید و به صورت آفلاین از این برنامه فوق العاده استفاده کنید. این برنامه فقط از GPS استفاده میکند البته اگر اینترنت داشته باشید قطعا به امکانات بیشتری دسترسی خواهید داشت.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم