بیوگرافی جودی فاستر از کودکی تا به امروز + تصاویر

جودی فاستر یکی از بازیگران شناخته شده هالیوود است که علاوه بر بازیگری، تجربه کارگردانی و تهیه‌کننده‌گی را نیز در کارنامه خود دارد. برای توصیف تجربه و قدرت بازیگری او همین کافی‌ست که به دو جایزهٔ اسکار، سه جایزهٔ بَفتا و یک جایزه گلدن گلوب که دریافت کرده است اشاره کنیم. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این بازیگر را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام آلیشیا کریستین فاستر (Alicia Christian Foster)
متولد 19 نوامبر 1962 (28 آبان 1341)
سن 55 سال
محل تولد لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا
قد 161
شغل بازیگر و کارگردان آمریکایی
وضعیت تأهل متأهل

بیوگرافی جودی فاستر

آلیشیا کریستین فاستر که به جودی فاستر (Jodie Foster) شهرت دارد به نظر می‌رسد به عنوان یک ستاره هالیوودی متولد شد. چهارمین دختر خانواده لوسیوس فاستر و اولاین الا آلموند در نوامبر 1962 در لس آنجلس به دنیا آمد. پدرش بازنشسته نیروی هوایی، از یک خانواده ثروتمند بود که در عرصه مشاور املاک فعالیت کرد. اما او پیش از تولد جودی از همسرش جدا شد و بنابراین جودی بدون حضور پدر بزرگ شد. اولاین کارمند رسانه هالیوود بود و بنابراین مجبور شد جودی به همراه دو خواهرش سیندی و کانی و برادرشان بادی را خودش بزرگ کند.

جودی فاستر در کودکی

کوچک‌ترین دختر خانواده بسیار بااستعداد بود. او در سن 2 سالگی در تبلیغات حضور یافت و در سن 7 سالگی در سریال “خانواده پارتریج” (The Partridge Family) حضور پیدا کرد. او در سال‌های 1970 در پروژه‌های مختلف والت دیزنی حضور پیدا کرد. استعداد این کودک باعث شد که خانواده‌اش زندگی بسیار خوبی داشته باشند. مادرش مدیربرنامه او بود و تقریباً تمام پیشنهادها را می‌پذیرفت.

جودی فاستر در کودکی

اما حرفه سینمایی جودی فاستر مانع از تحصیل او نشد و او به مدرسه منتخب لس آنجلس رفت که زبان فرانسه هم تدریس می‌شد. اما رابطه او با همکلاسی‌ها چندان خوب نبود زیرا ستاره بودن او و استعدادهایش مانع علاقه همکلاسی‌ها به او می‌شد.

فاستر در سال 1980 مدرسه را با افتخار به پایان رساند. او به فرانسه تسلط کامل داشت و زبان‌های آلمانی، اسپانیایی و ایتالیایی را نیز متوجه می‌شد. او به عنوان دانش آموز برتر مدرسه در جشن پایان مدرسه سخنرانی کرد.

فیلم‌های او

اولین نقش مهم او در دوران ابتدایی بود. این بازیگر در سن 10 سالگی در فیلم خانوادگی “ناپلئون و ساماناتا” (Napoleon and Samantha) در مقابل مایکل داگلاس بازی کرد. شخصیت او در این فیلم یک شیر را به عنوان حیوان خانگی نگه می‌داشت. در حین فیلم برداری این فیلم این حیوان به جودی حمله کرد و زخم‌های آن روی بدن او باقی ماند که یاداور این اتفاق ترسناک است.

کارگردان‌های فیلم توانستند نظر موافق مادر او را جلب کنند تا به حرفه سینمایی‌اش ادامه دهد و بنابراین جودی در فیلم‌های دیگر حضور پیدا کرد: کونگ فو (Kung Fu)، خواهر هانک (My Sister Hank)، بمب گذار شهر کنساس (Kansas City Bomber)، خانواده آدامز (The Addams Family)، ماه کاغذی (Paper Moon)، روکی سال (Rookie of the Year)، باب و کارول و تد و آلیس (Bob & Carol & Ted & Alice). هر سال فیلم‌های جدید این بازیگر اکران شدند. البته تمام آن‌ها شاهکار نبودند و برای او موفقیت مالی به همراه داشتند.

جودی فاستر در فیلم پنج گوشه

اما فیلم‌های مارتین اسکورزی استثنا بودند. در سال 1974 این کارگردان جودی فاستر را به فیلم “آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند” (Alice Doesn’t Live Here Anymore) دعوت کرد و دو سال بعد هم او را در فیلم “باگزی مالون” (Bugsy Malone) قرار داد. اما این فیلم “راننده تاکسی” (Taxi Driver) بود که باعث شهرت جودی فاستر 14 ساله شد. او در این فیلم نقش یک فاحشه جوان و خام را ایفا کرد. این نقش بازیگر نوجوان را به یک ستاره هالیوودی تبدیل کرد و در عین حال هم سرنوشت ساز بود.

جودی فاستر در فیلم راننده تاکسی

جودی فاستر پس از پایان مدرسه به دانشگاه یل رفت و چند سال در حرفه‌اش وقفه افتاد. او به خوبی درس خواند و قرار بود در سال 1984 فارغ التحصیل شود. اما یک فرد روانی به نام جان هینکلی که فیلم راننده تاکسی را 15 بار تماشا کرده بود و شیفته جودی جوان شده بود و تصمیم گرفت به هر روشی او را به دست آورد.

به همین دلیل هینکلی به دانشگاه یل وارد شد و واحد نگارش خلاقانه را انتخاب کرد. او با نامه‌های عاشقانه و تماس‌های تلفنی برای جودی مزاحمت ایجاد می‌کرد. در مارس 1981 و پس از اینکه هینکلی یک بار دیگر راننده تاکسی را تماشا کرد، تلاش کرد رونالد ریگان را ترور کند. او تصور می‌کرد که با این کار می‌تواند عشق جودی را به دست آورد.

جودی در سال 1985 مدرک لیسانس ادبیات و دیپلم افتخار را دریافت نمود. 12 سال بعد جودی مدرک دکترای دانشگاه یل را دریافت نمود. آی کیوی این ستاره هالیوودی 132 است.

بازی در فیلم راننده تاکسی سیل پیشنهادات جدید را به سمت جودی روانه کرد. با این حال جودی دیگر حرفه بازیگری را جدی گرفت و به جای مادرش خودش تصمیم گیری کرد. او تنها نقش‌هایی را که به نظرش با ارزش بود قبول می‌کرد. او برای رهایی از سایه نقشش در فیلم راننده تاکسی در فیلم “خواب نیمروزی” (Siesta)، “پنج گوشه” (Five Corners) و “سرقت خانه” (Stealing Home) بازی کرد. جودی تصمیم گرفت شرایط را تغییر دهد. او در سال 1989 در درام “متهم” (The Accused) نقش اصلی را برعهده داشت. تصمیم او درست بود و اولین جایزه اسکار را به دست آورد.

جودی فاستر در فیلم متهم

فیلم شاهکار “سکوت بره‌ها” (The Silence of the Lambs) نیز دومین جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. حرفه جودی فاستر به اوج رسید و تنها هیلاری سوانک توانست به جایگاه او دست یابد: او پیش از 30 سالگی 2 جایزه اسکار به دست آورد.

جودی فاستر در سال 1995 و با بازی در فیلم “نل” (Nell) مجدداً نامزد اسکار شد اما این بار این جایزه را به جسیکا لانگ برای فیلم “آسمان آبی” (Blue Sky) واگذار کرد. برترین فیلم‌های او به نظر طرفدارانش عبارت‌اند از: سامرزبای (Sommersby) از ریچارد گر، ماوریک (Maverick) از مل گیبسون و تماس (Contact) از رابرت زمکیز.

جودی فاستر از جمله بازیگرانی است که عمیقاً در نقش خود فرو می‌رود و پس از هر فیلم به کمی زمان نیاز دارد تا به دنیای واقعی بازگردد. او از جمله بازیگرانی است که قابلیت اجرای نقش‌های مختلف را داراست: او می‌تواند نقش‌های کمدی و دراماتیک را بازی کند. او در سال‌های 2000 در تریلر “نقشه پرواز” (Flightplan) در نقش مرد ظاهر شد – یک مهندس هواپیما به نام کایل.

تریلرهای “اتاق وحشت” (Panic Room)، “مرد نفوذی” (Inside Man) و درام “شجاع” (The Brave One) شهرت جودی فاستر را چند برابر کرد. کمدی “جزیره نیم” (Nim’s Island) در سال 2008 با استقبال تماشاگران مواجه شد، او در این فیلم نقش اصلی را برعهده داشت.

او نه تنها یک بازیگر بااستعداد بلکه یک کارگردان مطرح است. او در سن 29 سالگی فیلم “کوچک مردی به نام تیت” (Little Man Tate) را کارگردانی کرد. سپس شرکت PolyGram Filmed Entertainment 100 میلیون دلار به این کارگردان اهدا کرد تا استودیوی فیلم سازی خود را باز کند و جودی فاستر پروژه‌های “خانه‌ای برای تعطیلات” (Home for the Holidays)، “سگ آبی” (The Beaver) و دومین فصل “خانه پوشالی” را ساخت. مل گیبسون و جودی فاستر شخصیت‌های اصلی خانه پوشالی را برعهده داشتند.

فاستر در سال 2013 جایزه جایزهٔ سیسیل ب دومیل گلدن گلوب را دریافت کرد. این جایزه در زمان مناسبی اعطا شد زیرا فیلم علمی تخیلی “ایلسیوم” (Elysium) او برای اولین بار به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در سال 2016 استعداد کارگردانی جودی فاستر در پروژه جدید “هیولای پول” (Money Monster) خود را نشان داد.

زندگی شخصی

هالیوود این بازیگر را یک شخص بااستعداد می‌داند. همکاران مرد کمی از او می‌ترسیدند و جرعت نداشتند با او رابطه عاشقانه داشته باشند. پس از اکران فیلم ماوریک گفته می‌شد که او و مل گیبسون باهم ارتباط دارند. مل گیبسون این شایعات را رد کرد و گفت نمی‌تواند با کسی رابطه داشته باشد که با یک مشت او از پای درمی آورد – در آن زمان جودی در عرصه بوکس فعالیت می‌کرد.

جودی فاستر و مل گیبسون

شایعات همجنسگرا بودن این ستاره درست از آب درآمد. در اواخر سال‌های 1990 و اوایل 2000 زندگی شخصی این ستاره در رأس اخبار قرار داشت. این بازیگر دو فرزند دارد، چارلز و کریستوفر؛ پدر آن‌ها مشخص نیست. این پسران از طریق آی وی آف به دنیا آمده‌اند و احتمالاً پدرشان دوست نزدیک او رندی استون است که بعدها پدرخوانده آن‌ها شد. برخی نیز معتقدند که گیبسون پدر آن‌هاست.

جودی فاستر و پسران اش

طبق اخبار این رندی استون فعال انجمن همجنس گراها بود که او را تشویق به نشان دادن هویت واقعی‌اش کرد. او در سال 2007 اعلام کرد که به همراه شریکش سیدنی برنارد زندگی می‌کند. با این حال این زوج چند ماه بعد از هم جدا شدند.

پس از مدتی او یک معشوقه جدید پیدا کرد، سینتیا مورت. سپس جودی با سوفی بی.هاکینز خواننده رابطه کوتاهی داشت.

جودی فاستر و الکساندرا هدیسون

در زمستان 2013 و در مراسم جوایز گلدن گلوب این بازیگر رسماً اعلام کرد که همجنسگراست. او در بهار سال بعد با الکساندرا هدیسون بازیگر و عکاس ازدواج کرد.

فیلم شناسی (به عنوان بازیگر)

  • ناپلئون و ساماناتا (Napoleon and Samantha)
  • آلیس دیگر این جا زندگی نمی‌کند (Alice Doesn’t Live Here Anymore)
  • متهم (The Accused)
  • سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs)
  • تماس (Contact)
  • آنا و پادشاه (Anna and the King)
  • اتاق وحشت (Panic Room)
  • نقشه پرواز (Flightplan)
  • شجاع (The Brave One)
  • جزیره نیم (Nim’s Island)

فیلم شناسی (به عنوان کارگردان سینما)

  • کوچک مردی به نام تیت (Little Man Tate)
  • خانه‌ای برای تعطیلات (Home for the Holidays)
  • سگ آبی (The Beaver)
  • خانه پوشالی (House of Cards)
  • هیولای پول (Money Monster)

تصاویری از جودی فاستر

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم