بیوگرافی ساموئل ال. جکسون از کودکی تا امروز

ساموئل ال. جکسون (Samuel L. Jackson) یک ستاره هالیوودی است که در فیلم‌های کوئنتین تارنتیتنو (داستان عامیانه (Pulp Fiction)، بیل را بکش 2 (Kill Bill: Volume 2)، جنگوی زنجیرگسسته (Django Unchained)، هشت نفرت انگیز (The Hateful Eight)) نقش آفرینی کرده است. او تاکنون جوایز بافتا، نخل طلایی و رس نقره‌ای را خریداری کرده و نامزد اسکار هم شده است. در این مطلب بیوگرافی این بازیگر کهنه‌کار را مرور می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام ساموئل لروی جکسون (Samuel Leroy Jackson)
متولد 21 دسامبر 1948 (30 آذر 1327)
سن 69 سال
محل تولد واشنگتن دی.سی، ایالات متحده آمریکا
قد 189
شغل بازیگر و تولیدکننده سینما
وضعیت تأهل متأهل

بیوگرافی ساموئل ال. جکسون

ساموئل در 21 دسامبر 1948 در واشنگتن دی. سی به دنیا آمد. پدرش به کانزاس رفته بود و او به همراه مادر و پدربزرگش زندگی می‌کرد. خانواده سپس به چاتانوگا نقل مکان کردند و ساموئل دوران کودکی‌اش را در آنجا گذراند.

ساموئل ال. جکسون در جوانی

ساموئل در مدرسه موفق بود. او به موسیقی هم علاقه مند شد و در ارکستر مدرسه ساز کر را نواخت. او در نوجوانی می‌خواست معمار شود و به کالج آتلانتا، دانشکده معماری رفت اما به زودی دانشکده خود را تغییر داد و به دانشکده درام همان کالج رفت. ساموئل سپس به یک گروه تئاتر آماتور رفت که اغلب اعضای آن را سیاهپوستان تشکیل می‌دادند.

مادر و پدربزرگ او به مهارت‌های بازیگری ساموئل ایمان نداشتند و مطمئن نبودند که آیا حرفه مناسبی را انتخاب کرده یا خیر. اما پس از حضور او در تبلیغات همبرگر در تلویزیون همه چیز تغییر کرد. او آنقدر با اشتها همبرگر می‌خورد که تماشاگران باور نمی‌کردند که او بازیگر است. بنابراین این دانشجو اولین درآمد خود را دریافت نمود.

این دانشجوی جوان اغلب با نژادپرستی مواجه می‌شد. بی عدالتی اجتماعی باعث شد که به یکی از مبارزان حقوق سیاهپوستان تبدیل شود. ساموئل جکسون در سن 20 سالگی به همراه دوستانش در جلسه‌ای که مارتین لوتر کینگ پس از آن ترور شد شرکت داشت. به همین دلیل به مدت دو سال از دانشگاه اخراج شد و به سختی توانست به تحصیلات خود ادامه دهد. او در سال 1972 مدرک لیسانس هنر را دریافت کرد و به نیویورک مهاجرت نمود، شهری که فرصت‌های بزرگ بازیگری را در اختیارش قرار داد.

فیلم‌های او

ساموئل ال. جسکون در فیلم Together For Days و درام “رگتایم” (Ragtime) بازی کرد. اولین نقش‌های او موفقیتی به همراه نداشتند و برعکس باعث شدند که کارگردان‌ها برای 10 سال آینده او را فراموش کنند. او در این دوران در تئاتر فعالیت کرد.

او در سریال Spenser: For Hire نقش آفرینی کرد. دو سال بعد در کمدی “ادی مورفی بی تجربه” (Eddie Murphy Raw) در نقش عموی ادی ظاهر شد. در سال 1990 در درام جنایی “آدم‌های خوب” (The Nice Guys) نقش کوتاهی را برعهده گرفت.

در این زمان ساموئل جکسون می‌توانست نقش‌های بیشتری را برعهده بگیرد اما عادت مصرف الکل و مواد مخدر او را از این شانس‌ها محروم کرد. آماده سازی برای موزیکال Two Trains Running یک موقعیت تأثیر برای او بود: قرار بود ساموئل نقش اصلی را ایفا کند اما کارگردان بازیگر دیگری را انتخاب کرد. این شرایط باعث شد که ساموئل تصمیم بگیرد این اعتیاد خود را ترک کند و استقلال خود را به دست آورد.

پس از ترک اعتیاد نقش یک معتاد در فیلم “تب جنگل” (Jungle Fever) به او پیشنهاد شد. این پروژه در حرفه این بازیگر یک نقطه عطف محسوب می‌شد. او در حقیقت نقش خودش را ایفا می‌کرد. این بازیگر نشان داد که توانایی بالایی دارد و به همین دلیل جایزه نخل طلایی را دریافت کرد.

او در سال 1993 در فیلم “اسلحه پر” (Loaded Weapon) و در فیلم “پارک ژوراسیک” (Jurassic Park) استیون اسپیلبرگ نقش آفرینی کرد.

سامودل ال. جکسون در فیلم اسلحه پر

فیلم “داستان عامیانه” باعث موفقیت این بازیگر شد. او در نقش جولز وینفیلد ظاهر شد و بازیگران دیگر این فیلم هم عبارت‌اند از جان تراولتا، بروس ویلیس و اما تورمن. این بازیگر در سال 1994 نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب شد و جایزه بافتا را نیز دریافت نمود. در نهایت ساموئل جکسون به شهرت رسید و پیشنهاد کارگردان‌ها به سمت او سرازیر شد. این بازیگر سال بعد در فیلم “جان سخت 3” (Die Hard with a Vengeance) حضور یافت؛ یک سال بعد هم در فیلم کارآگاهی “زمانی برای کشتن” (A Time to Kill) نقش آفرینی کرد و یک بار دیگر نامزد گلدن گلوب شد.

سال 1997 برای این بازیگر یک سال پر بار بود زیرا در سه فیلم “یک هشت هفت” (187)، “جویبار ایو” (Eve’s Bayou) و “جکی براون” (Jackie Brown) نقش آفرینی کرد. ساموئل برای آخرین فیلم جایزه خرس نقره‌ای را دریافت کرد و برای چهارمین بار نامزد گلدن گلوب شد. در آغاز قرن جدید “جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح” (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace) از جرج لوکاس اکران شد و ساموئل در نقش اصلی میس ویندو، مقام عالی رتبه شورای جدای ظاهر شد. مخاطبین از این فیلم استقبال کردند. این فیلم در اولین سال اکران 1 میلیارد دلار فروش داشت.

با افزایش شهرت این بازیگر درآمد او نیز افزایش یافت. جکسون برای فیلم “مذاکره کننده” (The Negotiator) پنج میلیون دلار، برای فیلم “کارآگاهی “نشکن” (Unbreakable) هفت میلیون دلار و برای نقش اصلی در تریلر “شفت” (Shaft) ده میلیون دلار دریافت نمود.

سامودل ال. جکسون در فیلم مقررات درگیری

این بازیگر در تابستان 2000 در خیابان مشاهیر هالیوود یک ستاره دریافت کرد. قرن جدید برای او نقش‌های جدیدی به ارمغان آورد. جکسون در فیلم‌های “مقررات درگیری” (The Fight Rules)، “نشکن” (Unbreakable) و “ایالت پنجه و یک” (The 51st State) حضور یافت. او سپس در سال 2002 با بازی در نقش اصلی فیلم اکشن جنایی “تریپل ایکس” (xXx) به کارگردانی راب کوهن، در کنار بازیگرانی چون وین دیزل، آزیا آرجنتو و مارتون سوکاس، حضور یافت. او سپس در سری دوم و سوم این فیلم در نقش مأمور آگوستوس گیبونس حضور یافت.

در سال 2004 کوئنتین تارانتینو از او دعوت کرد تا در پروژه جدیدش “بیل را بکش: 2” نقش روفوس را ایفا کند. طبق گفته تارنتینو این اثر بهترین پروژه کارنامه فیلمسازی اوست.

ساموئل ال.جکسون در کنار کوئنتین تارانتینو در پشت صحنه فیلم «بیل را بکش 2»

در سال 2008 فرانک میلر ساخت یک فیلم اکشن نوآر جدید به نام “روح” (The Spirit) را آغاز کرد که گابریل مچ، اسکارلت جوهانسون و ادا مندس در آن نقش آفرینی می‌کنند. ساموئل ال. جکسون نقش منفی اختاپوس را ایفا کرد.

او در سال 2010 قرار دادی را امضا کرد که طبق آن می‌توانست در 9 فیلم در نقش نیک فیوری حضور پیدا کند که چهار فیلم از آن اکران شده بود.

“جنگوی آزاد شده” فیلم دیگر او بود که به کارگردانی کوئنیتن تارانتینو در سال 2012 اکران شد. او در این فیلم نقش استیون پیشخدمت را ایفا کرد. او سه سال بعد در وسترن جدید پر فروش “هشت نفرت انگیز” (The Hateful Eight) نقش آفرینی کرد. او در همین سال در کمدی اکشن “کینگزمن: سرویس مخفی” (Kingsman: The Secret Service) از متیو وان نقش ریچموند ولنتاین میلیاردر خوشگذران را ایفا کرد.

پیش از آن این بازیگر به فیلم ماجراجویانه “بازی بزرگ” (Big Game) از فیلمسازان فنلاندی، المانی و انگلیسی، دعوت شد. ساموئل نمی‌توانست این پیشنهاد را رد کند، او باید در این فیلم نقش رئیس جمهور امریکا را ایفا می‌کرد. جکسون در تریلر جنایی “شک منطقی” (Beyond a Reasonable Doubt) نقش اصلی را برعهده گرفت و در مقابل دومینیک کوپر ظاهر شد.

زندگی شخصی

ساموئل جسکون یک عاشق واقعی است. او در کالج با همسرش لاتانیا ریچاردسون آشنا شد. آن دو در سال 1980 ازدواج کردند؛ دو سال بعد دخترشان زو به دنیا آمد. این خانواده خوشبخت در لس آنجلس زندگی کردند. او عاشق فوتبال است و از تیم باشگاه لیورپول حمایت می‌کند. او گاهی اوقات خودش هم فوتبال بازی می‌کند. دخترش استعداد فوتبالی او را به ارث برده است. زو تولیدکننده کانال ورزشی است.

این بازیگر کلکسیون کلاه دارد و حدود چند صد کلاه دارد. ساموئل و همسرش کارهای خیریه هم می‌کنند و از جمله حامیان ورزش محسوب می‌شوند.

ساموئل ال. جکسون در امروز

جکسون در سال 2017 در کمدی “بادیگارد مزدور” (The Hitman’s Bodyguard) و در کنار بازیگرانی چون رایان رینولدز، سلما هایک، الودی یانگ و گری اولدمن، حضور یافت. ساموئل در همان سال در فیلم “کونگ: جزیره جمجمه” (Kong: Skull Island) درباره ماجراجویی‌های یک گوریل، در نقش کلنل پرستون پاکارد ظاهر شد.

این بازیگر همچنین در فیلم‌هایی ظاهر شده که در دو سال آینده اکران خواهند شد. فیلم‌های آینده او عبارت‌اند از “کاپیتان مارول” (Captain Marvel)، “خود زندگی” (Life Itself)، “وارونگی” (Inversion) و غیره.

در اوت 2017 ساموئل ال. جکسون و دوستش مجیک جانسون سروصدای زیادی به پا کردند. آن دو برای تعطیلات به ایتالیا رفته بودند و در خیابانی در رم استراحت می‌کردند اما مردم محلی تصور می‌کردند آن‌ها فراری هستند. مدل ایتالیایی نینا موریک در صفحه فیسبوک خود این عکس را قرار داد و در پایین آن از دولتمردان کشور درخواست کرد تا از ارائه بیمه بیکاری به خارجی‌ها دست بردارد. افرادی که این ستاره‌ها را شناختند کامنت گذاشتند. این تصویر در صفحات مختلف اینستاگرام نمایش داده شد و حواشی جالبی برانگیخت.

فیلم شناسی

  • رگ تایم، 1981 (Ragtime)
  • تب جنگل، 1991 (Jungle Fever)
  • پارک ژوراسیک، 1993 (Jurassic Park)
  • داستان عامیانه، 1994 (Pulp Fiction)
  • جکی براون، 1997 (Jackie Brown)
  • جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح، 1999 (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace)
  • شفت، 2000 (Shaft)
  • بیل را بکش: 2، 2004 (Kill Bill: Volume 2)
  • روح، 2008 (The Spirit)
  • جنگوی آزاد شده، 2012 (Django Unchained)
  • بازی بزرگ، 2014 (Big Game)
  • کینزمن: سرویس مخفی، 2015 (Kingsman: The Secret Service)
  • هشت نفرت انگیز، 2015 (The Hateful Eight)
  • بادیگارد مزدور، 2017 (The Hitman’s Bodyguard)

تصاویری از ساموئل ال. جکسون

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم