بیوگرافی جولیان مور از کودکی تا امروز + تصاویر

جولیان مور بازیگر آمریکایی-بریتانیایی و برنده اسکار و نویسنده کتاب کودکان است. جولیان مور بازیگر پرکار سینما از اوایل دهه ۱۹۹۰، هم در فیلم‌های هنری و هم در فیلم‌های تجاری موفق بوده‌است. وی برای نمایش‌های احساسی از زنان معمولی معروف بوده و ۴ نامزدی اسکار دارد. پس از پایان تحصیل در رشته تئاتر در دانشگاه بوستون، مور کارش را با مجموعه نقش‌هایی در تلویزیون آغاز کرد. در این مطلب بیوگرافی این بازیگر را مرور می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام جولیان مور (Julianne Moore)
متولد 3 دسامبر 1960 (12 آذر 1339)
سن 57 سال
محل تولد فورت برگ، ایالات متحده آمریکا
قد 160
شغل بازیگر
وضعیت تأهل متأهل

بیوگرافی جولیان مور

جولیان مور یک بازیگر آمریکایی است که استعدادش موردتوجه بسیاری از منتقدین قرار گرفته است. این بازیگر جوایز اسکار، امی، گلدن گلوب، بافتا و هیئت بازیگران فیلم آمریکا را دریافت کرده است.

جولی آن در فورت برگ، کارولینای شمالی به دنیا آمد. پدرش پتر مورد اسمیت وکیل دادگاه نظامی بود؛ مادرش هم روان شناس و فعال اجتماعی بود. جولی اولین فرزند خانواده بود. او یک خواهر کوچک‌تر به نام والری و یک برادر کوچک‌تر به نام پتر مور اسمیت جی آر دارد.

شغل پدرش باعث می‌شد این خانواده اغلب در قسمت‌های مختلف آمریکا و جهان در سفر باشند. به همین دلیل فرزندان خانواده هم اغلب مدارس خود را تغییر می‌دادند. جولی پس از پایان مدرسه در کالج آمریکایی مرتبط با سفارت آمریکا در فرانکفورت آلمان تحصیل کرد. او در سال 1979 به زادگاهش بازگشت و در دانشگاه بوستون در دانشکده تئاتر تحصیل کرد و چهار سال بعد کارشناسی هنر را دریافت نمود.

جولیان مور در جوانی

او پس از اتمام تحصیلات به نیویورک رفت، به عنوان یک پیشخدمت استخدام شد و در هر نقش آفرینی و رقابتی حضور یافت. این بازیگر ریزجثه (با قد 160 سانتی متر) توجه کارگردان‌ها را به خود جلب کرد. او برای تبدیل شدن به یک بازیگر رسمی در انجمن بازیگران آمریکا ثبتنام کرد. از آنجاییکه نام او قبلاً ثبت شده بود او باید نام دیگری انتخاب می‌کرد بنابراین با ترکیب دو نام و استفاده از نام فامیل پدربزرگش یک نام جدید ایجاد کرد و به جولیان مور تبدیل شد.

این تغییر اغلب طرفداران او را گیج می‌کند و گاهی اوقات او را با بازیگر مشهور دیگری، به نام دمی مور اشتباه می‌گیرند. در حقیقت این دو بازیگر هیچ نسبتی با هم ندارند، نه خواهرند و نه فامیل. نام فامیل مور در هالیوود رایج است و راجر مور هم یکی دیگر از این بازیگران هست.

فیلم‌های او

جولیان در نمایش برادوی و سپس برنامه تلویزیونی As the World Turns به مدت سه سال فعالیت داشت. در سال‌های 1980 او تنها در تلویزیون فعالیت داشت. اما تلاش‌هایش بیهوده نبود. برای مثال او در سال 1983 جایزه بهترین بازیگر زن دی تایم امی را دریافت کرد.

جولیان در سال 1990 برای اولین بار در فیلم سینمایی حضور یافت، او در فیلم ترسناک نوجوانانه “داستان‌هایی از تاریکی: فیلم سینمایی” (Tales from the Darkside: The Movie) یک نقش کوتاه برعهده داشت. سپس در فیلم‌های محبوب‌تر نقش آفرینی کرد: در تریلر محبوب “دستی که گهواره را تکان داد” (The Hand That Rocks the Cradle)، تریلر ملودرام “شهادت بدن” (Body of Evidence) در نقش مدونا، فیلم کارآگاهی برنده جایزه اسکار “فراری” (The Fugitive)، کمدی “نه ماه” (Nine Months)، تریلر “آدم کش ها” (Assassins) و فیلم‌های دیگر.

اما حرفه بازیگری او با بازی در فیلم اکشن “جهان گمشده: پارک ژوراسیک” (The Lost World: Jurassic Park) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال 1997، وارد مسیر جدیدی شد. گفته می‌شود که این کارگردان که بازی جولیان در فیلم فراری را دوست داشت بدون تست یا آزمون نقش دکتر سارا هاردینگ را به او سپرد.

جولیان مور در فیلم “جهان گمشده: پارک ژوراسیک”

فیلم بعدی او “شب‌های عیاشی” (Boogie Nights) بود که در آن تصویر خود را به کل تغییر داد و در نقش امبر ویوز ظاهر شد که یک ستاره پورن و مصرف کننده مواد مخدر و در عین حال مادر دلسوز بود. او با این نقش نه تنها محبوب شد و توجه منتقدین را به خود جلب کرد بلکه برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شد و جایزه گلدن گلوب را دریافت نمود.

او در سال 1999 در پنج فیلم بازی کرد که در بین آن‌ها فیلم اقتباسی از گراهام گرین “پایان رابطه” (The End of the Affair) و درام اجتماعی “مگنولیا” (Magnolia) محبوب‌تر بودند و باعث شدند مجدداً نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب شود.

جولیان مور در فیلم مگنولیا

فیلم دیگر او “هانیبال” (Hannibal) بود که ادامه تریلر ترسناک “سکوت بره‌ها” (The Silence of the Lambs) محسوب می‌شد و جولیان نقش کلاریس استارلینگ را ایفا کرد که در گذشته جودی فاستر آن را برعهده داشت. در همان سال کمدی جذاب “تکامل” (Evolution) با بازی دیوید دیوید دوکاونی و اورلاندو جونز اکران شد.

جولیان مور در سال 2002 و پس از نقش آفرینی در نقش اصلی کتی ویتکر در فیلم درام “دور از بهشت” (Far from Heaven) و بازی در نقش مکمل لورا براون در درام “ساعت‌ها” (The Hours)، در دو قسمت بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مکمل زن، نامزد اسکار شد. در سال 2004 جولیان مور و پیرس برازنان در فیلم “قوانین جذابیت” (Laws of Attraction) در نقش دو وکیل مطلقه ظاهر شدند.

فیلم‌های بعدی او عبارت‌اند از: تریلر فانتزی “فراموش شده” (The Forgotten)، کمدی تراژیک “بچه‌ها حالشان خوب است” (The Kids Are All Right)، درام “مرد مجرد” (A Single Man) و کمدی رمانتیک “معلم انگلیسی” (The English Teacher). او برای بازی در فیلم اقتباسی “هنوز آلیس” (Still Alice) از رمان لیزا جنوآ، سرانجام جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. این فیلم جوایز دیگری هم به همراه داشت: جایزه انجمن بازیگران فیلم، بافتا، گلدن گلوب و جایزه هیئت ملی بازبینی فیلم.

جولیان مور در فیلم “معلم انگلیسی”

این بازیگر در سال 2014 در تریلر کنایه‌ای “نقشه‌های ستاره‌های سینما” (Map to the Stars) ظاهر شد. از جمله فیلم‌های موفق دیگر او عبارت‌اند از فانتزی ماجراجویانه “هفتمین پسر” (Seventh Son) و “عطش مبارزه: زاغ مقلد – بخش 1” (The Hunger Games: Mockingjay). او در سال 2015 در درام “ملک مطلق” (Freeheld) نقش اصلی را برعهده داشت. او در نقش یک مأمور پلیس ظاهر شده که به علت بیماری می‌خواهد حق و حقوق خود را به معشوقه‌اش ببخشد. مشکل اینجاست که معشوقه او هم یک زن است و قوانین از چنین زوج‌هایی حمایت نمی‌کند.

زندگی شخصی او

جولیان مور و همسرش بارت فرویندلیش

جولیان مور در سال 1986 برای اولین بار ازدواج کرد: همسر او جان گلد رابین بازیگر سریال بود. این زوج 9 سال باهم زندگی کردند؛ اما شایعات باعث شد پس از ماه‌ها مراجعه به دادگاه از هم جدا شوند. این بازیگر در سال 1996 در صحنه فیلم The Myth of Fingerprints با کارگردانی به نام بارت فرویندلیش (Bart Freundlich) آشنا شد. آن‌ها در ابتدا در سال 2003 به طور رسمی با هم ازدواج کردند. جولیان و همسرش دو فرزند دارند: پسری به نام کلب (متولد 1997) و دختری به نام لئو هلن که از برادرش 5 سال کوچک‌تر است.

جولیان مور به همراه همسر و فرزندانش

این بازیگر اغلب در اینستاگرام تصاویر خود را به اشتراک می‌گذارد. این حساب او تأیید شده است. او تصاویر روزانه، سفرها، تعطیلات و ملاقات با دوستانش را در صفحه خود قرار می‌دهد که 357 هزار فالوور دارد.

جولیان مور در امروز

جولیان مور در سال 2016 در مراسم اسکار حضور یافت اما این بار او بود که جوایز را به ستارگان تقدیم می‌کرد. در مه 2017 فیلم درام اجتماعی”شگفت زده” (Wonderstruck) در فستیوال فیلم کن اکران شد. این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته برایان سلزنیک ساخته شده و شخصیت‌های اصلی فیلم مسافران کوچک کر هستند. شخصیت‌های اصلی فیلم را کودکان ایفا می‌کنند و جولیان مور هم نقش اصلی بزرگسال را برعهده دارد.

در سپتامبر 2017 فیلم کمدی اکشن “کینگزمن: محفل طلایی” (Kingsman: The Golden Circle) اکران شد. این فیلم دنباله فیلم‌های جاسوسی پیشین است. در این فیلم می‌بینیم که سازمان جاسوسی انگلیس تنها سازمان جاسوسی نیست و همتای آمریکایی آن نیز وجود دارد که Statesman نام دارد. جولیان در این فیلم نقش پاپی را برعهده داشت.

جولیان مور در فیلم “کینگزمن: محفل طلایی”

در پایان سال 2017 فیلم دیگری از او اکران شد که “سابر بیکن” (Suburbicon) نام داشت. این فیلم ژانرهای کمدی، رازآلود و درام جنایی را ترکیب نموده و یک شهر رؤیایی در سال‌های 1950 را نشان می‌دهد که رویای آمریکایی را به واقعیت تبدیل می‌کند. این فیلم با یک قتل رازآلود آغاز می‌شود که نمای دیگر شهر را نشان می‌دهد.

فیلم شناسی

  • جهان گمشده: پارک ژوراسیک، 1997 (The Lost World: Jurassic Park)
  • شب‌های عیاشی، 1997 (Boogie Nights)
  • پایان رابطه، 1999 (The End of the Affair)
  • مگنولیا، 1999 (Magnolia)
  • هانیبال، 2001 (Hannibal)
  • دور از بهشت، 2002 (Far From Heaven)
  • ساعت‌ها، 2002 (The Hours)
  • بچه‌ها حالشان خوب است، 2010 (The Kids Are All Right)
  • معلم انگلیسی، 2013 (The English Teacher)
  • کری، 2013 (Carrie)
  • نقشه ستاره‌های سینما، 2014 (Maps to the Stars)
  • پسر هفتم، 2014 (Seventh Son)
  • هنوز آلیس، 2014 (Still Alice)
  • ملک مطلق، 2015 (Freeheld)
  • شگفت زده، 2016 (Wonderstruck)

تصاویری از جولیان مور

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم