بیوگرافی هلی بری از کودکی تا امروز + تصاویر

هَلی ماریا بری (Halle Maria Berry) یا به اختصار هلی بری یک بازیگر آمریکایی است که تاکنون توانسته است جوایز امی و گلدن گلوب را تصاحب کند و تنها زن سیاه‌پوستی است که جایزه بهترین بازیگر را دریافت کرده‌است. او در سال ۲۰۰۱ به خاطر بازی در فیلم مهمانی هیولا جایزه اسکار را نیز دریافت کرده‌است.در این مطلب بیوگرافی این بازیگر را مرور می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام هَلی ماریا بری (Halle Maria Berry)
متولد 14 اوت 1966 (23 مرداد 1345)
سن 51 سال
محل تولد کلیولند، اوهایو، ایالات متحده آمریکا
قد 166
شغل بازیگر آمریکایی سینما
وضعیت تأهل مطلقه

بیوگرافی هلی بری

هلی بری (Halle Berry) یک بازیگر آمریکایی سینماست. مسلماً نقش آفرینی او در فیلم‌های مشهور هالیوودی را به یاد دارید. ماریا هلی بری در اوت 1966 در کلولند در ایالت اوهایو به دنیا آمد. نام او را از فروشگاه بزرگ شهر انتخاب کردند. او به جز خودش یک خواهر بزرگ‌تر هم داشت که هایدی نامیده شد.

والدین آن‌ها در یک کلینیک روانپزشکی کار می‌کردند. جودیت آن هاکینز، مادر هلی، پرستار بود. جروم جسی بری، پدر این ستاره آینده هالیوود هم راننده بود. زمانی که هلی چهارساله و هایدی شش ساله بود والدین اش از هم جدا شدند. از آن پس این کودکان درباره پدرشان خبری نداشتند. مادرشان تمام وقت خود را به رشد و تحصیلات آن‌ها اختصاص داد.

هلی بری در جوانی

زمانی که هلی به مدرسه رفت اولین بار نژادپرستی را حس کرد. او تا کلاس سوم به آموزشگاهی در نزدیکی محل زندگی خود که مخصوص سیاهپوستان در آن زندگی می‌کردند می‌رفت. مردم با تعجب به جودیت آن هاکینز سفیدپوست نگاه می‌کردند. در مدرسه همه تصور می‌کردند که هلی یک فرزند به سرپرستی گرفته شده است. زمانی که خانواده به شهر بزرگتری که محل زندگی سفیدپوستان بود نقل مکان کردند دیگر این هلی بود که به دلیل رنگ پوستش احساس ناراحتی می‌کرد.

او به زودی مهارت‌های رهبری خود را نشان داد و به عنوان مبصر کلاس انتخاب شد. او همچنین به عنوان ویراستار روزنامه مدرسه و همچنین کاپیتان تیم چیرلیدر یا تشویق کننده‌ها انتخاب شد. او پس از پایان دوران راهنمایی به یک فروشگاه محلی رفت تا در آنجا کار کند. اما کار در آنجا چندان طول نکشید زیرا با ورود به کالج دفتر روزنامه را به عنوان محل کار انتخاب کرد.

او همچنین در مسابقات زیبایی شرکت داشت. او در سال 1985 به عنوان “نوجوان زیبای آمریکا” انتخاب شد، سپس در سال بعد به عنوان “بانوی شایسته اوهایو” انتخاب شد. در پایان سال 1986 این زیبای جوان شش مرحله از مسابقات “بانوی جهان” را طی کرد و به اولین شرکت کننده آفریقایی آمریکایی تبدیل شد.

موفقیت‌های پی در پی او در عرصه مدلینگ باعث شد که او کالج را رها کرده و به دنیای مد روی بیاورد. قد 166 سانتی متری او مانع ورود به صنعت مد می‌شد اما او راه دیگری پیدا کرد. او به دنیای تبلیغات تلویزیونی روی آورد که دیگر قدش چندان مهم نبود. او به زودی توجه برند آرایشی Revlon را جلب کرد و با او قرارداد امضا کردند.

فیلم‌های او

هلی بری به زودی به صفحه تلویزیون آمد و به یک چهره مشهور تبدیل شد. اما او می‌خواست چهره بزرگ‌تری باشد، نه فقط مدل محصولات آرایشی گرانقیمت. او رؤیای بازی در فیلم‌های سینمایی را در سر داشت. او به مصاحبه‌های سینمایی رفت و تست داد. این آزمون‌ها موفق بودند و او برای سریال “عروسک‌های زنده” (Living Dolls) انتخاب شد. اگرچه این سریال در آمریکا موفق نبود اما به این بازیگر یک شانس داد تا خودش را معرفی کند.

هلی بری در سریال Living Dolls

به زودی نقش یک دختر معتاد در فیلم “تب جنگل” (Jungle Fever) به او پیشنهاد شد. هلی برای اینکه در این نقش بهتر ظاهر شود برای مدتی با معتادان واقعی ارتباط برقرار می‌کرد. او نقش قهرمان داستان یعنی ویوین را آنقدر خوب ایفا کرد که حتی کارگردان فیلم اسپایک لی هم از مهارت و تلاش او شگفت زده شد.

این نقش او شروع حرفه سینمایی این ستاره بود و این فیلم هم به یکی از فیلم‌های موفق حرفه سینمایی او تبدیل شد. او دیگر همه چیز داشت: شهرت، تحسین و پیشنهاد کاری از جانب کارگردان‌ها.

هلی بری در فیلم Jungle Fever در کنار اسپایک لی

سپس در کمدی “بومرنگ” (Boomerang) در کنار ادی مورفی قرار گرفت. کار بعدی او فیلم “آخرین پسر پیش آهنگ” (The Last Boy Scout) بود که در کنار بروس ویلیس به ایفای آن پرداخت. سپس در فیلم “شدیداً کاری” (Strictly Business) ظاهر شد که پس از آن طرفداران این بازیگر زیبای سیاهپوست دو برابر شدند.

این بازیگر جوان نمی‌خواست خود را به یک نقش یا سبک محدود کند و به همین دلیل در ژانرهای مختلف نقش‌های متفاوت را انتخاب می‌کرد. سپس در کمدی “پدری” (Father Hood) و درام “گم شدن اشعیا” (Losing Isaiah) شرکت کرد. سپس در سریال “ملکه الکس هیلی” (Alex Haley’s Queen) و “فریژر” (Frasier) بازی کرد و با نقش آفرینی در فیلم “سلیمان و سبا” (Solomon & Sheba) همگان را شگفت زده نمود. سپس همه منتقدین درباره بری صحبت می‌کردند و مهارت‌های اجرای او در فیلم “بول ورث” (Bulworth) که در سال 1998 اکران شد را تحسین می‌کردند. او در نقش یک فعال اجتماعی جوان ظاهر شد که سیاست مداران مسن را وادار کرد تا به مسائل مهمی توجه کنند.

هلی بری در سریال Alex Haley’s Queen

این بازیگر در همان سال 1998 در فیلم زندگی نامه‌ای “چرا احمق‌ها عاشق می‌شوند” (Why Do Fools Fall in Love) ظاهر شد و در سال بعد به خاطر بازی در فیلم “معرفی دوروتی دندریج” (Introducing Dorothy Dandridge) جوایز مختلفی کسب کرد که جایزه‌امی و گلدن گلوب هم جز آن‌ها بود. موضوع این فیلم درباره اولین زن آفریقایی آمریکایی است که جایزه اسکار دریافت می‌کند. این نقش مهارت او را به رخ کشید و نشان داد که شایسته جایزه اسکار است. هلی بری در سال 2002 نامزد جایزه اسکار شد. او این بار به خاطر بازی در فیلم “مهمانی هیولا” (Monster’s Ball) نامزد این جایزه شده بود. او نقش همسر یک قاتل اعدامی را برعهده داشت. او علاوه بر جایزه اسکار، جایزه هیئت ملی بازبینی فیلم و جایزه انجمن بازیگران فیلم را نیز دریافت کرد.

هلی در سال 2002 برای بازی در فیلم Monster’s Ball جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت نمود

یکی دیگر از نقش افرینی های او در فیلم “مردان ایکس” (X-Men) در کنار هیو جکمن، فامکه یانسن، آنا پاکوین و جیمز مارسدن است. پس از ساخت این فیلم از کتاب‌های کامیکز دو سری دیگر آن نیز در سال‌های 2003 تا 2006 ساخته شدند.

گریم هَلی بری در فیلم مردان ایکس

در همان دوران تریلر جاسوسی “یک روز دیگر بمیر” (Die Another Day) اکران شد و هلی بار دیگر در آن نقش معشوقه جیمز باند را ایفا کرد. سپس مخاطبین شاهد تریلر “گوتیکا” (Gothika) بودند که هلی بری در ویدیو شات لیمپ بیزکیت حضور داشت. طرفداران اجرای او در این ویدیو که به موسیقی متن فیلم تبدیل شد را دوست داشتند و معتقد بودند هلی باید در عرصه موسیقی هم فعالیت کند. کار در این فیلم برای هلی دشوار بود و حتی یکی از صحنه‌ها موجب شکسته شدن دستش شد. او مجبور بود طی دو ماه وضعیت سلامتی‌اش را بهبود ببخشد.

های بری در فیلم Die Another Day

بازی در فیلم اکشن “زن گربه‌ای” (Catwoman) در سال 2004 باعث شد که هلی بالاترین میزان دستمزد در دوران حرفه کاری خود را دریافت کند – 12.5 میلیون دلار. این فیلم برای عوامل و بازیگران فیلم موفقیت بسیاری به همراه آورد اما به هلی بری جایزه تمشک طلایی تعلق گرفت. اما هلی بری واکنش خوبی نشان داد و به دومین بازیگر زن تاریخ تبدیل شد که پس از ساندرا بولاک شخصاً این جایزه را دریافت کرد.

هلی بری در فیلم Catwoman

پروژه بعدی این ستاره فیلم “چشمان آن‌ها خدا را تماشا می‌کرد” (Their Eyes Were Watching God) به کارگردانی اوپرا وینفری بود. بری در این فیلم نقش زنی در سال‌های 1920 را ایفا کرد که بدون ترس از عواقب بعدی اعتراضات جنسیتی و اجتماعی خود را مطرح کرد. هلی برای این نقش مجدداً جایزه‌امی دریافت نمود. فیلم‌های “دوریس پین کیست” (Who Is Doris Payne?) و “چیزهایی که در آتش از دست می‌دهیم” (Things We Lost in the Fire) از جمله آثار مهیج سال‌های اخیر محسوب می‌شوند.

او اکنون یکی از گران‌ترین ستاره‌های هالیوودی است و برای بازی در هر فیلم 10 میلیون دلار دریافت می‌کند. او در آوریل 2007 در خیابان مشاهیر هالیوود ستاره خود را دریافت نمود. او در سال 2010 و برای چهاردهمین بار در فهرست “زیباترین سلبریتی ها” قرار گرفت.

زندگی شخصی

اولین نامزد هلی بری دیوید جاستیس، بازیکن بیسبال بود. آن‌ها در سال 1993 ازدواج کردند. اما این ازدواج تنها 2 سال دوام داشت. آن‌ها یک سال پس از جدایی به طور رسمی طلاق گرفتند.

هلی بری و همسر اولش دیوید جاستیس

این بازیگر در سال 2001 با اریک بنت موزیسین ازدواج کرد. اما این ازدواج هم دیری نپایید و آن‌ها در آغاز سال 2005 از هم جدا شدند. اما در همان سال زندگی شخصی هلی بری بهتر شد. او با مدل کانادایی گابریل آبری آشنا شد. این زوج در عکس برداری‌ها با هم آشنا شدند. آن‌ها در همان سال ازدواج کردند. در سال 2008 دخترشان آریلا به دنیا آمد. اما دو سال بعد ازدواجشان پایان یافت.

در طی فیلم برداری فیلم “جزر و مد تاریک” (Dark Tide) در سال 2010 زندگی او دچار تغییر شد. او با یکی از عوامل فیلم، الیویر مارتینز، آشنا شد. آن‌ها در تابستان 2013 ازدواج کردند. در پاییز پسرشان ماکئو رابرت به دنیا آمد.

هلی بری و همسر سومش الیویر مارتینز

در اکتبر 2015 زندگی دو ساله آن‌ها پایان یافت. آن‌ها از هم جدا شدند. بعداً مشخص شد که آن‌ها ماه‌ها جدا از هم زندگی می‌کردند و در کمال صلح از هم جدا شدند.

این ستاره هر سال در لیست زیباترین زنان جهان قرار می‌گیرد اما او نقص‌هایی هم دارد. گفته شده که دست راست او شش انگشت دارد. پزشکان این مشکل او را پلی داکتیلی می‌نامند و معتقدند از یک کودک از هر 5 هزار کودک با این نقص به دنیا می‌آید. پس از به دنیا آمدن کودک انگشت اضافه او طی عمل جراحی برداشته می‌شود اما والدین او تصمیم گرفتند انگشت او را نگه دارند.

هلی بری و فرزندانش

هلی بری در امروز

در سال 2017 گفته می‌شد که او باردار است زیرا شکمش حالت گردی داشت اما بسیاری از طرفداران او عنوان کردند که وزنش اضافه شده است (وزن هلی بری 55 کیلوگرم است). تصاویر او در مراسم سالانه باترفلای باعث ایجاد چنین شبهاتی شد.

هلی معتقد بود که لباسش باعث شده که چاق‌تر به نظر برسد. او در اینستاگرام در زیر این تصاویر کامنت گذاشت و در کنار یکی از تصاویری که خودش قرار داد این گونه نوشت: “یک زن نمی‌تواند استیک یا سیب زمینی سرخ کرده بخورد؟”. همچنین شبکه خبری TMZ نیز معتقد است که نزدیکان این بازیگر چنین اخباری را تأیید نکرده‌اند و بارداری او شایعه است.

این بازیگر به حرفه بازیگری خود ادامه می‌دهد. فیلم “کوین هارت: حالا چی” (Kevin Hart: What Now?) در سال 2016 اکران شد.

در اوت 2017 فیلک “آدم ربایی” (Kidnap) اکران شد که هلی در آن نقش اصلی را برعهده داشت. در سپتامبر 2017 فیلم “کینگزمن: محفل طلایی” (Kingsman: Golden Ring) اکران شد. در این فیلم علاوه بر هلی بری ستارگان دیگری چون کالین فرث، تارون اگرتون، جولیان مور، چنینگ تیتوم، مایکل گمبون و غیره حضور داشتند.

فیلم شناسی

  • تب جنگل، 1991 (Jungle Fever)
  • بومرنگ، 1992 (Boomerang)
  • با خورشید مسابقه بده، 1996 (Race The Sun)
  • تصمیم اداری، 1996 (Executive Decision)
  • بول ورث، 1998 (Bulworth)
  • چرا احمق‌ها عاشق می‌شوند، 1998 (Why Do Fools Fall in Love)
  • معرفی دورتی دندریج، 1999 (Introducing Dorothy Dandridge)
  • مهمانی هیولا، 2001 (Monster’s Ball)
  • گوتیک، 2003 (Gothika)
  • زن گربه‌ای، 2004 (Catwoman)
  • مردان ایکس: آخرین ایستادگی، 2006 (X-Men: The Last Stand)
  • جزر و مد تاریک، 2012 (Dark Tide)
  • کلود اطلس، 2012 (Cloud Atlas)
  • مردان ایکس: روزهای گذشته آینده، 2014 (X-Men: Days of Future Past)
  • کوین هارت: حالا چی، 2016 (Kevin Hart: What Now)

تصاویری از هلی بری

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم