بیوگرافی خاویر باردم از کودکی تا به امروز + تصاویر

خاویر باردم (Javier Bardem) و همسرش پنه لوپه کروز اولین بازیگران اسپانیایی هستند که جایزه آکادمی دریافت کردند. او در ابتدای بهار 1969 در جزایر قناری متولد شد. این بازیگر از نسل بازیگران آغاز کننده سینمای مدرن اسپانیا محسوب می‌شود. او به همراه برادرش کارلوس و خواهرش مونیکا، نوه‌های بازیگر زن مشهور اوایل قرن 20 اسپانیا، متیلده مونیوس، و پدربزرگ آن‌ها رافائل باردم (کارگردان) هستند.

اطلاعات کلی

نام خاویر آنجل انسیناس باردم (Javier Ángel Encinas Bardem)
متولد 1 مارس، 1969 (10 اسفند 1347)
سن 49 سال
محل تولد لاس پالماس، جزایر قناری، اسپانیا
قد 181
شغل بازیگر
وضعیت تأهل متأهل (همسر: پنه لوپه کروز)

بیوگرافی خاویر باردم

مادرش پیلار باردم و دایی‌اش خوآن آنتونیو نیز در سینما فعالیت داشتند. پدرش خوزه کارلوس انسیناس یک تاجر بود که اجدادش در کوبا متولد شده بودند. زمانی که خاویر کودک بود والدین اش از هم جدا شدند، و پیلار به همراه فرزندانش از جزایر به پایتخت اسپانیا نقل مکان کرد. پیشینه خانوادگی خاویر بر دوران کودکی او تأثیر گذاشت و او در سن شش سالگی در اولین فیلم خود “تقلب” (Cheat) ظاهر شد.

خاویر باردم در جوانی

اما او به حرفه بازیگری فکر نمی‌کرد. سرگرمی او نقاشی بود. او به دوره‌های نقاشی می‌رفت و حتی می‌خواست نقاشی را به عنوان حرفه خود انتخاب کند. به همین دلیل به هنرستان رفت و در کنار آن بازیگری هم می‌کرد تا هزینه تحصیلش را تأمین کند. اما به زودی متوجه شد که نمی‌تواند یک هنرمند بزرگ شود بنابراین به چیزی روی آورد که در آن موفق بود – بازیگری.

فیلم‌های او

او در سن 20 سالگی به خاطر مادرش به فیلم “سال‌های لولو” (The Ages of Lulu) دعوت شد که اولین فعالیت جدی او بود. این بازیگر جوان توجه کارگردان فیلم یعنی بیگاس لونا را به خود جلب کرد و در نتیجه به کار بعدی او یعنی “خامون خامون” (Ham, Ham) دعوت شد. این کمدی نه تنها در اسپانیا بلکه در فستیوال ونیز هم مورد توجه قرار گرفت و این بازیگر جوان نامزد جایزه شیر نقره‌ای شد.

لازم به ذکر است که خاویر اولین بار در این فیلم پنه لوپه کروز را ملاقات کرد. اما آن‌ها رابطه عاشقانه نداشتند زیرا کروز تنها 16 سال داشت و به تازگی این حرفه را آغاز کرده بود.

خاویر باردم در سنین جوانی

این بازیگر پس از حضور در این فیلم‌ها توسط کارگردان‌ها به فیلم‌های موفق دیگر هم دعوت شد: توپ‌های طلایی (Golden Balls)، دهان دهان (Mouth to Mouth)، در میان پاهایت (Between Your Legs) و خلسه (Éxtasis). اما این بازیگر برای بازی در فیلم‌های انگلیسی زبان و موفقیت بین المللی باید زبان انگلیسی خود را تقویت می‌کرد. سرانجام در سال 1996 بود که هموطن هالیوودی او باردم را به پروژه “رقص با شیطان” (Dance with the Devil) دعوت کرد.

او در جوانی در نقش مردان زن باره و یا عشاق ظاهر می‌شد اما بعدها این تصویر را کنار گذاشت.

خاویر موردتوجه هالیوود قرار گرفت و در آغاز هزاره جدید در فیلمی نقش آفرینی کرد که او را به عنوان یک بازیگر درام به همه شناساند. خاویر برای بازی در درام “پیش از آنکه شب برسد” (Before Night Falls) از جولیان اشنابل در نقش شاعر همجنسگرایی به نام رینالدو آرناس در اسکار 2001 و گلدن گلوب نامزد دریافت بهترین بازیگر مرد شد اما هیچ کدام از جوایز را دریافت نکرد.

پس از اکران این فیلم آل پاچینو به این بازیگر زنگ شد و بازیگری او را تحسین کرد. خاویر هنوز هم صدای ضبط شده بت بازیگری خود را نگه داشته است.

این بازیگر همچنان این مسیر را ادامه داد و به موفقیت‌های بیشتری رسید: کمدی تراژدی “دوشنبه‌ها در آفتاب” (Mondays in the Sun)، “دریای درون” (The Sea Inside)، درام تاریخی “اشباح گویا” (Goya’s Ghosts). خاویر برای هر کدام از این نقش‌ها برای مدت زمان طولانی خود را آماده کرد و توانست اجرای کاملاً متفاوتی نشان دهد. به همین دلیل است که فیلم‌های او توجه منتقدین را به خود جلب کرده و او اغلب یا نامزد جایزه گویا می‌شود و یا فستیوال کن.

خاویر باردم در فیلم جایی برای پیرمردها نیست

او در سال 2007 در تریلر “جایی برای پیرمردها نیست” (No Country for Old Men) به کارگردانی برادران کوئن به خوبی توانست در نقش یک قاتل دیده شود. این بازیگر که در ابتدا از فیلمنامه خوشش آماده بود بعدها متوجه شد که فیلم پر از صحنه‌های خشن و خون آلود است. با این حال باردم هنوز به انگلیسی مسلط نبود و نمی‌توانست به خوبی از پس نقش بربیاید. اما تولیدکنندگان او را متقاعد کردند که نقش را بازی کند، نتیجه این نقش دریافت جایزه اسکار بود.

خاویر باردم در فیلم جایی برای پیرمردها نیست

باردم به عنوان اولین بازیگر اسپانیایی توانست جایزه بازیگران منتخب آمریکا را دریافت کند. او همچنین در خیابان مشاهیر هالیوود در لس آنجلس ستاره خود را دریافت نمود.

فیلم موفق دیگر این بازیگر “بخور، عبادت کن، عشق بورز” (Eat Pray Love) است که در کنار برد پیت و جولیا رابرتز در آن حضور پیدا کرد. فیلم برداری این فیلم در بالی انجام گرفت و با تحسین همگان مواجه شد.

خاویر باردم در فیلم بخور، عبادت کن، عشق بورز

باردم در فیلم‌های جیمز باند هم حضور موفقی داشت. او در سال 2012 در فیلم “اسکای فال” (Skyfall) جیمز باند که به مناسبت پنجاهمین سالگرد این چندگانه ساخته شد، نقش آفرینی داشت. خاویر در نقش دشمن جیمز باند – نقش منفی فیلم ظاهر شد. نقش خاویر یک مأمور بازنشسته است که به دلایل شخصی از مأمور 007 انتقام می‌گیرد.

خاویر باردم در مراسم اسکار

ظاهر او

خاویر باردم ظاهر بسیار خشنی دارد. او 181 سانتی متر قد دارد، هیکلش عضلانی است و پرمو می‌باشد. او از جوانی عضلات خود را حفظ کرده است: او در کنار تحصیل در هنرستان در تیم راگبی هم بازی می‌کرد. او حتی به تیم ملی اسپانیا هم وارد شد و در چندین مسابقات بین المللی حضور داشت.

برخی از مخاطبین معمولاً این سؤال‌ها را می‌پرسند: چه بر سر بینی این بازیگر آمده؟ آیا ظاهر طبیعی‌اش چنین است با بینی‌اش شکسته؟ او در مصاحبه‌ها گفته که بینی‌اش طی یک دعوا در بار شکست. این اتفاق در سال‌های 90 رخ داد که حرفه بازیگری خود را تازه آغاز کرده بود.

جالب است بدانید که او در هالیوود بدل دارد. یکی از بدل‌های او جفری دین مورگان آمریکایی است. او به دلیل بازی در سریال‌های بخش فوریت‌های پزشکی (ER)، آناتومی گری (Grey’s Anatomy) و مردگان متحرک (Walking) به شهرت رسید. بدل دیگر او رابرت داونی جی آر است که اگرچه کاملاً شبیه او نیست اما در برخی تصاویر شباهت‌های بسیاری بین آن‌ها دیده می‌شود.

زندگی شخصی

خاویر باردم برخلاف ظاهر جذاب اش هرگز آنقدرها زن باره نبوده است. اولین رابطه عاشقانه او 10 سال طول کشید. او در فیلمبرداری “خامون خامون” با مترجم فیلم کریستینا پلز آشنا شد. او به خاویر انگلیسی یاد می‌داد، آن دو آنقدر عاشق هم شدند که دیگر با هم زندگی می‌کردند. اما رابطه‌شان به ازدواج ختم نشد و از هم جدا شدند.

دومین رابطه خاویر هم در طی فیلم برداری یک فیلم آغاز شد. او در فیلم برداری فیلم “دریای درون” با ماریا بلن رودو گارسیا پوررو که یک زن متأهل و مادر چهار فرزند بود، رابطه‌ای را آغاز کرد. اما پس از پایان فیلم برداری رابطه آن‌ها نیز به پایان رسید. او اغلب از تنهایی و درک نشدن توسط زنان گله می‌کرد.

اما سرانجام شانس به او روی آورد. او در سال 2007 و در صحنه فیلم “ویکی کریستینا بارسلونا” (Vicky Cristina Barcelona) با بازیگر اسپانیایی پنه لوپه کروز آشنا شد. آن‌ها پس از سال‌ها دوستی سرانجام به هم علاقه مند شده و نامزد شدند.

اظهار عشق خاویر به پنه لوپه در نوع خودش جالب بود. این اتفاق در جریان فستیوال فیلم کن رخ داد که خاویر هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم “بیوتیفول” (Biutiful) به روی صحنه رفت و اظهار عشق کرد. حضار او را تشویق کردند و پنه لوپه هم از دور برای او بوسه فرستاد.

آن‌ها در سال 2010 در باهاما مراسم ازدواج خود را جشن گرفتند. یک سال بعد پسرشان لئوناردو و دو سال بعد دخترشان لونا به دنیا آمد.

خاویر باردم در کنار همسرش پنه لوپه کروز

خاویر باردم در امروز

خاویر باردم در سال 2016 به فیلم “دزدان دریایی کارائیب: مردان مرده هیچ داستانی نمی‌گویند” (Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales) دعوت شد. او در این فیلم داستان کاپیتان برندا را ایفا کرد. کریستف والتز، قهرمان تریلرهای تارانتینو هم برای این نقش تست داد اما کارگردان‌ها خاویر را ترجیح دادند.

فیلم شناسی

  • خامون خامون، Ham, Ham) – 1992)
  • توپ‌های طلایی، Golden Balls) – 1993)
  • جسم زنده ،Live Flesh) – 1997)
  • پیش از آنکه شب برسد، Before Night Falls) – 2000)
  • دریای درون، The Sea Inside) – 2004)
  • وثیقه ، Collateral) – 2004)
  • اشباح گویا ، Goya’s Ghosts) – 2006)
  • جایی برای پیرمردها نیست، No Country for Old Men) – 2007)
  • ویکی کریستینا بارسلونا، Vicky Cristina Barcelona) – 2008)
  • بیوتیفول، Biutiful) – 2009)
  • بخور، عبادت کن، عشق بورز، Eat Pray Love) – 2010)
  • اسکای فال، Skyfall) – 2012)
  • به سوی شگفتی، To the Wonder) – 2012)
  • مشاور، The Counselor) – 2013)
  • عقرب عاشق، Scorpion in Love) – 2013)
  • اتوماتا، Autómata)- 2014)
  • تیرانداز، The Gunman) – 2014)
  • آخرین چهره، The Last Face) – 2016)
  • مادر، Mother!) – 2017)
  • پابلوی عاشق، Loving Pablo) – 2017)
  • دزدان دریایی کارائیب: مردان مرده هیچ داستانی نمی‌گویند، Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales) – 2017)

تصاویری از خاویر باردم

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم