10 حقیقت جالب و خواندنی درباره ماهاتما گاندی

مهانداس کارامچاند گاندی (Mohandas Karamchand Gandhi) معروف به ماهاتما گاندی، رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. او در طول زندگیش استفاده از هر نوع ترور و خشونت برای رسیدن به مقاصد را رد می‌کرد. فلسفهٔ بی‌خشونتی گاندی روی بسیاری از جنبش‌های مقاومت بدون خشونت در سراسر جهان و تا امروز تأثیر گذارده است. او متولد ۲ اکتبر ۱۸۶۹ (۱۰ مهر ۱۲۴۸) بود و در تاریخ ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ (۹ بهمن ۱۳۲۶) و در سن 78 سالگی در طی یک عملیات ترور و با شلیک گلوله از دنیا رفت.

زمانی که درباره مهم‌ترین شخصیت‌های جهان صحبت می‌کنیم، مسلماً گاندی هم در لیست ما خواهد بود. او آن‌قدر معروف بود که حتی درباره زندگی‌اش یک فیلم ساختند. او متولد هند بوده و به عقیده بسیاری از هندوها پدر هند محسوب می‌شود. اگرچه گاندی ظاهر ضعیف و لاغری داشت، اما شجاعت او در برابر قدرت، الهام بخش بسیاری از مردم جهان بود.

گاندی به میراث هند افتخار می‌کرد و به تسلط انگلستان بر هند برای همیشه پایان داد. پیش از گاندی، هند توسط انگلستان اداره می‌شد و یک کشور مستقل نبود. استقامت او باعث شد که هند سرانجام در سال 1947 به استقلال برسد. جالب اینجاست که او با اعتراض بدون خشونت به چنین موفقیتی دست یافت. در اینجا ده حقیقت جالب درباره زندگی گاندی را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. او خیلی خجالتی بود

حتماً تصور می‌کنید رهبر کشور بزرگی چون هند باید یک فرد برونگرا باشد؛ اما درباره گاندی عکس آن حقیقت داشت. افرادی که او را می‌شناختند معتقد بودند که او بسیار خجالتی است و صحبت کردن در جمع را دوست ندارد. او از جمعیت زیاد و یا عکس گرفتن هم خوشش نمی‌آمد. زمانی که درباره یکی از مشهورترین شخصیت‌های جهان صحبت می‌کنید مسلماً این گفته باورکردنی به نظر نمی‌رسد.


9. او در سن کم ازدواج کرد

از آنجایی که در بسیاری از کشورهای جهان هنوز رسم بر ازدواج در سنین پایین است، درباره او هم چنین بود. او تنها 13 سال داشت که با کاستربای ماخنجی 14 ساله ازدواج کرد. اولین فرزند آن‌ها زمانی به دنیا آمد که گاندی 15 ساله بود، اما متأسفانه کودک زنده نماند. بعد از آن آن‌ها صاحب 4 فرزند شدند که خوشبختانه زنده ماندند.


8. او در زمان جک قاتل در لندن بود

طی یک اتفاق جالب، گاندی در همان زمانی که جک قاتل در لندن افراد را به قتل می‌رساند، یعنی در سال 1888، به لندن رفت تا در آنجا زندگی کند. خوشبختانه او با جک قاتل برخورد نکرد. به جای این با زندگی انگلیسی خو گرفت و بسیاری از رسم و رسوم جامعه آن روز لندن را پذیرفت. او لباس ابریشمی می‌پوشید و به کلاس ویلن می‌رفت. حتی زمانی که با نویسندگان مشهوری چون لئو تولستوی ملاقات کرد به عضویت انجمن گیاهخواران لندن ملحق شد.


7. او فعالیت خود را از آفریقای جنوبی آغاز کرد

گاندی پس از ترک لندن به آفریقای جنوبی رفت تا در یک شرکت هندی کار کند. اگرچه قرار بود مدت کوتاهی در آنجا باشد، اما این مدت کوتاه تبدیل شد به 21 سال! در این زمان بود که تصمیم گرفت شرایط هندی‌ها را بهبود بخشد؛ زیرا هندی‌ها در افریقای جنوبی شرایط خوبی نداشتند. او به رهبر جامعه هندی آن کشور تبدیل شد و روش مقاومت بی خشونت را در آنجا توسعه داد.


6. گاندی راه رفتن را دوست داشت

به نظر می‌رسید که راه رفتن سرگرمی و ورزش موردعلاقه او بود. حتی پیش از فعالیت‌های آزادی خواهانه خود روزانه 16 کیلومتر راه می‌رفت. به نظر می‌رسد که او در لندن هم به فعالیت خود ادامه داد. او در لندن روزانه 16 کیلومتر راه می‌رفت تا از قسمت‌های مختلف شهر دیدن کند. این شیوه او باعث شد بعدها برای جلب توجه به برنامه اعتراض آمیزش از این راهپیمایی‌ها استفاده کند.


5. او ارتباط با همسرش را متوقف کرد

گاندی در سن 37 سالگی از برقراری رابطه جنسی با همسرش دست کشید. او همچنین به خام خواری روی آورد. او با این کار می‌خواست بر مأموریت آزادی خواهانه خود تمرکز کند و حواسش پرت نشود. شاید این تصمیم او افراطی به نظر برسد اما در نهایت نتیجه بخش بود.


4. او با دندان مصنوعی غذا می‌خورد

شاید بسیاری خبر نداشته باشند که گاندی دندان مصنوعی داشت. او تنها در حین غذا خوردن از آن‌ها استفاده می‌کرد و آن را در دهان می‌گذاشت. رژیم غذایی او از میوه و سبزیجات خام تشکیل می‌شد که مسلماً بدون دندان، خوردن آن دشوار بود. او پس از تمام کردن غذایش دندان‌ها را می‌شست و در جامه‌اش می‌گذاشت.


3. جایزه صلح نوبل هرگز به او تعلق نگرفت

این حقیقت همگان را متعجب می‌کند. از آنجایی که او یکی از بهترین نمونه‌های صلح بدون خشونت است، بنابراین حتماً باید حداقل یک بار جایزه صلح نوبل را دریافت می‌کرد. اگرچه او بارها نامزد این جایزه شد، اما به دلایلی جایزه به او تعلق نگرفت. سازمان دهندگان نوبل نمی‌خواستند پس از ترور او این جایزه را در اختیارش قرار دهند؛ زیرا برخلاف قوانین بود.


2. گاندی با لهجه ایرلندی صحبت می‌کرد

اگرچه عجیب به نظر می‌رسد، اما این مورد 100% حقیقت دارد. اولین معلم انگلیسی گاندی لهجه ایرلندی داشت و این مسئله روی دانش آموز جوان تأثیر گذاشت. همان معلم، کتاب “موعظه سر کوه” را به او معرفی کرد که گاندی هر روز برای تقویت زبان انگلیسی آن را مطالعه می‌کرد. گاندی آن‌قدر به این کتاب علاقه مند شد که در طول زندگی خود هر شب آن را می‌خواند.


1. یادبود گاندی به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است

خاطرات گاندی به عنوان یک چهره مهم توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند. چرخ نخ ریسی او که در پونه استفاده می‌کرد، در سال 2013 به مبلغ 110،000 پوند فروخته شد. آخرین وصیت او هم در همان حراجی به مبلغ 20،000 پوند فروخته شد. تصور کنید که اگر جامه او در حراجی قرار بگیرد به چه قیمت بالایی فروخته شود.

ماهاتما گاندی یکی از مهم‌ترین و الهام برانگیزترین شخصیت‌های جهان است. اعتراض بدون خشونت او یکی از بهترین روش‌های مقاومت محسوب می‌شود. میراث گاندی آن‌قدر بزرگ است که او برای همیشه به عنوان یک شخص خاص در قلب مردم زنده خواهد ماند. این میراث برای هندی‌ها بزرگ‌تر است، زیرا او مردی است که توانست آن‌ها را از زیر سلطه انگلیسی‌ها خارج کند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم