تصویر ذهنی شما از خودتان چگونه است؟

وقتی درباره خودتان فکر می‌کنید چه تصویری در ذهنتان می‌آید؟

ذهن ما همانند یک آینه تصویری از ما حک کرده و آن را در اختیارمان قرار می‌دهد. به همین دلیل است که تمام ما تلاش می‌کنیم به فرد دیگری تبدیل شویم و تصویر بهتری از خودمان داشته باشیم. اما باید بدانید که تنها کسی که می‌تواند این تصویر ذهنی را بهتر کند، خودمان هستیم. درواقع بیشتر اوقات ما خودمان را با دیگران مقایسه کرده و متوجه می‌شویم که از تصویر ذهنی خود ناراضی هستیم. از شکل بینی‌مان گرفته تا شغل و حساب بانکی‌مان. به نظر می‌رسد که تصویر ذهنی بدی از خودمان داریم.

بنابراین تصویر ذهنی شما چگونه است؟

تصویر ذهنی فریبنده است، زیرا تصویر ذهنی هرگز نمی‌تواند نشان دهد که ما چه کسی هستیم. نام یا شغل ما نمی‌تواند ثابت کند که ما چه جور انسانی هستیم. برای مثال اگر شما اسم فردی را بشنوید مجموعه‌ای از صفات و مشخصات به ذهنتان می‌رسد. اما هیچ‌کدام از این مشخصات نمی‌تواند آن فرد را کاملاً توصیف کند. بنابراین این عناوین و اسامی در ارائه تصویری از ما موفق نیستند. درواقع تنها کسی که می‌تواند تصویر خوبی از شما نشان دهد خودتان هستید.

حالا چشمان خود را ببندید و ببینید چه تصویری از خود در ذهنتان دارید، آیا می‌توانید به این تصویر افتخار کنید و به دیگران نشان دهید؟

آیا دنیا برای ما انتخاب می‌کند؟

بیشتر افراد از تصویر ذهنی خود راضی نیستند. ما می‌توانیم خودمان تصویر ذهنی خود را انتخاب کنیم. اما متأسفانه به‌جای این کار به بقیه اجازه می‌دهیم این کار را انجام دهند و به‌جای ما تصمیم بگیرند. به همین دلیل است که بیشتر افراد از خود ناراضی هستند.

تصویر ذهنی شما باید شاد و پرانرژی باشد. زیرا این زندگی شماست. زیرا شما قدرت اختیاردارید، فرصت زندگی دارید، آرزوها و رویاهای بسیاری دارید، پس چرا شاد نباشید؟

اما مشکل اینجاست که اطرافیان هم مقصر هستند. خانواده، دوستان و رسانه دائم در حال قضاوت دیگران‌اند. اگر چاق باشید همه می‌گویند باید لاغر شوید، درنتیجه باعث می‌شوند که حس خوبی نسبت به خود نداشته باشید. اما این کار اشتباه است زیرا این زندگی ماست، ما نباید کنترل زندگی خود را در اختیار دیگران قرار دهیم.

چگونه می‌توان تصویر ذهنی خود را بهبود بخشید؟

چگونه می‌توان تصویر بهتری از خود داشت؟ چگونه می‌توانید به این نتیجه برسید که باید این تصویر را تغییر دهید؟ اگر واقعاً تصمیم بگیرید این تصویر را تغییر دهید باید چه کارکنید؟

درواقع تنها کسی که می‌تواند این کار را انجام دهد خودمان هستیم. باید عواملی که برما تأثیر می‌گذارند را بشناسیم و با آن‌ها روبه‌رو شویم و به خودمان اطمینان دهیم که تنها خودمان می‌توانیم بر خودمان اثر بگذاریم. بنابراین باید شیوه قبلی خود را کنار بگذاریم. به یکدیگر احترام بگذاریم و سعی کنیم چهره خوبی از یکدیگر بسازیم نه اینکه همدیگر را تحقیر کنیم.

کسی شما را مجبور نمی‌کند. اگر از تصویری که از خود دارید راضی هستید می‌توانید همان فرد باقی بمانید. در آن صورت وظیفه شما این است که از طریق شما تصویر خوبی از خودشان به دست آورند. پس تصویر خوبی از آن‌ها داشته باشید. ویژگی‌های مثبت آن‌ها را ببینید.

اما اگر از تصویر خودتان راضی نیستید و تصویری که می‌بینید شما را به وحشت می‌اندازد، توصیه ما به شما این است:

تصوری که دوست دارید از خودتان داشته باشید را رسم کنید. حتماً لازم نیست تصویر خودتان باشد، مثلاً اگر بخواهید شبیه یک عقاب شجاع آزاد باشید، تصویر یک عقاب را رسم کنید. آن را روی آینه بچسبانید و هرروز صبح روز خود را با دیدن آن آغاز کنید.

هر شب با دیدن آن تصویر به خواب بروید، تا این‌که با تمام وجود آن تصویر در ذهن شما حک شود و به آن نزدیک شوید. زمانی که خود را آن‌گونه قبول کنید می‌توانید به هر چیزی که خواستید دست پیدا کنید.

پس به تصویر خود خیره شوید. این‌که چقدر زیبا و ایده آل هستید. این خود واقعی شماست. اگر این تصویر را بپذیرید در ذهن شما حک می‌شود و به همان تصویر تبدیل خواهید شد.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Hosein

    مرداد 14, 1402

    سلام
    واقعا ممنونم از مطالب سایتتون خیلی تو زمینه اعتماد به نفس و عزت نفس بهم کمک کرده ❤️
    بعد یه سئوال داشتم ازتون ممنون میشم جواب بدید
    درباره اصلاح خودپنداره یه جایی نوشته بودید یک انسانی که دوست داشتنی هست رو تو ذهنتون خودتون تصورش کنید تا کم کم خودپنداره شما اصلاح بشه
    منظورتون این هستش که رفتارمون روهم شبیه به اون انسان دوست داشتنی بکنیم؟!

    پاسخ