8 نظریه ثابت‌شده برای داشتن خواب بهتر

امروزه خواب نقش مهمی در سلامتی ما دارد. در هنگام خواب، سلول‌ها بازسازی‌شده و مغز هم تقویت می‌شود. بدون داشتن خواب کافی، در روز بعد عملکرد خوبی نخواهیم داشت. اگر می‌خواهید خواب بهتر داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این 8 مورد را رعایت کنید.

1. برنامه خواب منظمی داشته باشید

برای اینکه خواب منظمی داشته باشید، باید برنامه روزانه منظمی هم داشته باشید. می‌توانید هر شب پیش از خواب فعالیت ثابتی را انجام دهید تا مغز شما به آن عادت کند. برای مثال اگر هر شب قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید، یوگا انجام دهید یا کتاب بخوانید، مغز شما پایان آن فعالیت را هم‌زمان با خواب می‌داند و فرمان خوابیدن را صادر می‌کند.

2. اتاق‌خواب خود را تاریک نگه دارید

نور بر ریتم شبانه‌روزی بدن تأثیر مستقیمی دارد و نبود نور به این معناست که فعالیت بدن باید متوقف شود و فرد به خواب برود. بنابراین با تاریک کردن اتاق‌خواب می‌توانید خود را برای خواب آماده کنید. اگر نور خیابان یا مکان‌های دیگر به اتاق‌خواب شما وارد می‌شود، از پرده‌های ضخیم استفاده کنید تا مانع نور شود. حتی نور دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی مانند تلفن همراه و کامپیوتر هم می‌تواند مانع خواب شود.

3. در طول روز فعالیت بیشتری داشته باشید

اگر در طول روز فعالیت زیادی داشته باشید، برای مثال 8 ساعت پشت میز نشسته باشید، شب راحت‌تر به خواب می‌روید. سعی کنید روزانه حداقل 15 دقیقه بدوید یا ورزش کنید. فعالیت‌هایی که فشارخون و ضربان قلبتان را تندتر می‌کنند، انرژی بیشتری گرفته و شما را خسته‌تر می‌کنند.

4. روی تخت خواب خود فقط بخوابید

اگر روی تخت خواب خود فیلم ببینید، کتاب بخوانید یا غذا بخورید، مغز شما آنجا را به‌عنوان مکان خواب در نظر نمی‌گیرد. پس سعی کنید از غذا خوردن یا انجام کارهای دیگر روی تخت خواب خودداری کنید.

5. پیش از دراز کشیدن افکار خود را خالی کنید

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، مهم‌ترین دلیل بی‌خوابی افراد تمرکز کردن بر موضوعات مختلف است. بنابراین به‌جای اینکه چشمان خود را ببندید و به گذشته یا آینده خود فکر کنید، مغز خود را از افکار مختلف خالی نموده و با خیال راحت بخوابید.

می‌توانید قبل از خواب افکار خود یا کارهایی را که باید در روز بعد انجام دهید، یادداشت کنید، به این صورت افکار و ترس‌های خود را تخلیه نموده و با آرامش خاطر و به‌آسانی به خواب بروید.

6. عادات غذایی خود را تغییر دهید

علاوه بر مغز، رژیم غذایی هم بر خواب ما تأثیر دارد. برای مثال می‌توانید میزان مصرف کافئین را کاهش دهید تا خواب بهتری داشته باشید. با مصرف میوه، سبزیجات و غلات و کاهش مصرف قند و غذاهای پرکالری، می‌توانید راحت به خواب بروید. علاوه بر این، با معده خالی یا خیلی پر به خواب نروید.

7. تلویزیون، لپ‌تاپ یا گوشی خود را زودتر کنار بگذارید

اغلب مردم عادت دارند که قبل از خواب برنامه‌های موردعلاقه‌شان را ببینند یا به شبکه‌های اجتماعی سرک بکشند، اما این کار باعث می‌شود که به‌سختی به خواب بروند. حداقل 1 ساعت پیش از خواب این دستگاه‌ها را خاموش کرده و کتار بگذارید.

بنابراین وسوسه نشوید و گوشی خود را برندارید. زیرا نور این دستگاه‌ها حتی در نیمه‌های شب هم شما را بی‌خواب می‌کند.

8. برای بیدار شدن راه‌های بهتری پیدا کنید

درنهایت برای اینکه خواب بهتری داشته باشید باید به راه‌های بیدار شدن خود فکر کنید. شاید بیدار شدن با اولین صدای زنگ غیرممکن به نظر برسد، اما هنگام خوابیدن متوجه تأثیر آن خواهید شد.

پس از خاموش کردن ساعت یا تلفن همراه در هنگام زنگ زدن خودداری کنید. 5 یا 10 دقیقه خوابیدن بیشتر نه‌تنها شما را آرام‌تر نمی‌کند بلکه باعث می‌شود که شب سخت‌تر به خواب بروید. بعدازاینکه از تخت بیرون آمدید، پرده‌ها را کنار بزنید. نور خورشید به شما می‌گوید که روز فرارسیده و باعث می‌شود که راحت‌تر بیدار شوید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم