بیوگرافی مت دمون از کودکی تا امروز + تصاویر

مت دیمون (Matt Damon) یک بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی است. دوران حرفه‌ای او از زمانی شروع شد که با همراهی بن افلک در فیلم ویل هانتینگ خوب (Good Will Hunting) به عنوان نویسنده فعالیت کرد و جایزه اسکار بهترین نمایشنامه اصلی را کسب کردند. همچنین مت دیمون برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار، جایزه گلدن گلاب، جایزه ستلایت و جایزه انجمن بازیگران فیلم شد.

بعد از آن مت دیمون در فیلم زیبای نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan) و در کنار بازیگرانی چون تام هنکس (Tom Hanks) حضور پیدا کرد. نقش او نسبتاً کوتاه ولی کلیدی بود. سپس در فیلم‌های سه‌گانهٔ «اوشن» و بعد، مجموعه فیلم‌های جیسون بورن نقش آفرینی کرد. دیمون در ژانر درام نیز به خوبی ظاهر شد. فیلم‌های زیبایی همچون سیریانا (Syriana)، چوپان خوب (The Good Shepherd) و رفتگان (The Departed) از جمله آثار درام وی است. او همچنین بخاطر بازی‌اش در فیلم شکست‌ناپذیر (Invictus) نامزد دریافت جایزهٔ گلدن گلاب شد. در سال ۲۰۰۷ ستارهٔ مت دیمون را در پیاده‌رو شهرت هالیوود نصب کرد و مجله پیپل او را به عنوان یکی از جذاب‌ترین بازیگران مرد جهان معرفی نمود. مت دیمون همچنین در گروه هنرمندان فعال در زمینه‌های خیریه جای می‌گیرد. وی مؤسس و پشتیبان مؤسسات خیریه در حوزه‌های مختلفی از جمله مقابله با فقر و گرسنگی در آفریقا و فراهم کردن آب آشامیدنی سالم برای مردم نیازمند جهان است.

اطلاعات کلی

نام متیو پیج دیمون (Matthew Paige Damon)
متولد 8 اکتبر، 1970 (16 مهر 1349)
سن 47 سال
محل تولد کمبریج، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا
قد 178
شغل بازیگر، تولیدکننده، فیلم‌نامه‌نویس
وضعیت تأهل متأهل

بیوگرافی مت دیمون

مت دیمون یک بازیگر آمریکایی است. او همچنین در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی و تولید هم بسیار موفق است. این بازیگر سه بار و برای بازی در فیلم‌های ویل هانتینگ خوب (Good Will Hunting)، شکست‌ناپذیر (Invictus) و مریخی (The Martian) نامزد اسکار شد اما سرانجام فیلم‌نامه‌نویسی جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. او در سال 1998 و برای فیلم‌نامه فیلم “ویل هانتینگ خوب” جایزه اسکار را از آن خود نمود.

کودکی، نوجوانی و جوانی

متیو پیچ دیمون در کمبریج، ماساچوست به دنیا آمد. پدرش کنت دیمون مأمور مالیات و مادرش نانسی کارلسون پیج در مدرسه خصوصی لسلی معلم ابتدایی بود. متیو برادر بزرگتری به نام کایل دارد که یک مجسمه ساز مشهور است.

مت اولین سال‌های زندگی خود را در بوستون گذراند. اما زمانی که هنوز سه ساله نشده بود پدر و مادرش تصمیم گرفتند از هم جدا شوند. متیو و کایل به همراه مادرشان به کمبریج بازگشتند و در یک آپارتمان زندگی کردند. مت در سال 1978 بن افلک را ملاقات کرد. آن دو از دوران کودکی باهم دوست بودند و باهم به روی صحنه رفتند.

مت پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان به دانشگاه هاروارد وارد شد و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تحصیل کرد. او همچنین به کلاس‌های نویسندگی رفت. اما پس از 3 سال تحصیل در هاروارد تصمیم گرفت بازیگری را امتحان کند. زمانی که این ایده را با مادرش مطرح کرد، مادرش حاضر نشد هزینه سفر او به هالیوود را پرداخت کند اما اگر خودش هزینه سفرش را تقبل می‌کرد اشکالی نداشت.

اما حرفه بازیگری او با موفقیت آغاز نشد. او تنها با 200 دلار در جیب خود به هالیوود رفت و در فیلم “پیتزای جادویی” (Mystic Pizza) در سال 1988 یک نقش کوتاه به دست آورد. دومین نقش او در فیلم “سرزمین رؤیاها” (Field of Dreams) در سال 1989 – در نقش منتقد ورزشی – هم کوتاه بود. مت که ناامید شده بود به خانه بازگشت، از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و بازهم تلاش کرد که یک ستاره سینمایی شود.

فیلم‌های او

اولین نقش‌های جدی مت دیمون در فیلم‌های School ties، گرونیمو: یک آمریکایی افسانه‌ای (Geronimo: An American legend) و شجاعت در زیر آتش (Courage Under Fire) بود. تمام این فیلم‌ها آثار پیچیده‌ای بودند که به روانکاوی شخصیت‌ها می‌پرداختند. اما در حرفه بازیگری او تأثیر نداشتند بنابراین تصمیم گرفت گام دیگری بردارد.

او این بار با بن افلک همراه شد. آن دو فیلم‌نامه دانشجویی مت دیمون برای فیلم “ویل هانتینگ خوب” را تکمیل کرده و پروژه خود را به وجود آوردند. بسیاری از استودیوها این فیلم‌نامه را دوست داشتند اما از خرید آن امتناع کردند زیرا شرطشان این بود که در آن فیلم نقش‌های اصلی را بر عهده داشته باشند. تنها شرکت Miramax Films تصمیم گرفت به آن‌ها یک فرصت دهد و با آن‌ها قرارداد امضا کند.

این فیلم که در سال 1997 و با بودجه 10 میلیون دلاری ساخته شد، بسیار موفق بود و بیش از 225 میلیون دلار فروش داشت. همچنین چندین جایزه را از آن خود کرد، ازجمله: 9 نامزدی در اسکار و دو جایزه. بن و مت به ‌عنوان بهترین فیلم‌نامه‌نویسان جایزه اسکار را از آن خود نمودند. همچنین این فیلم جایزه گلدن گلوب، خرس نقره‌ای فستیوال فیلم برلین و جوایز منتخب منتقدین آمریکا را از آن خود نمود.

مت دیمون پس از این موفقیت در فیلم “باران‌ساز” (The Rainmaker) و درام جنایی “راندرز” (Rounders) نقش اصلی را بر عهده گرفت. نقش فرعی او در فیلم “نجات سرباز رایان” (Saving Private Ryan) از استیون اسپیلبرگ باعث شد در جوایز بهترین بازیگران آمریکا نامزد شود. دیمون نقش سرباز رایان را بر عهده داشت.

او یک سال بعد در تریلر روانشناسانه “آقای ریپلی بااستعداد” (The Talented Mr. Ripley) ساخته مینگلا حضور پیدا کرد. عنوان کامل فیلم که در زیرنویس دیده می‌شود، نشان دهنده 15 کنایه به افکار مالیخولیایی، علاقه به موسیقی و آزار و اذیت آقای ریپلی است. این فیلم بر اساس رمانی از پاتریشیا های اسمیت – اولین سری رمان‌هایی که درباره تام ریپلی کلاه‌بردار نوشته شد – ساخته شده است. البته این فیلم سعی کرده لحظات خشن زندگی ریپلی را ملایم‌تر نشان دهد. مت دیمون در نقش جوانی این حقه باز ظاهر شد. جود لاو و گوینت پالترو نقش‌های اصلی را بر عهده داشتند.

اما دیمون و لاو تنها به خاطر استعداد بازیگری‌شان نقش‌های اصلی را بر عهده نگرفتند. در قسمتی از فیلم آقای ریپلی تظاهر می‌کند که دوستش دیکی است، نقشی که جود لاو بر عهده دارد. بنابراین دو بازیگر این نقش باید شباهت‌های ظاهری می‌داشتند. هردوی این بازیگران موهای بلوند دارند و صورتشان شبیه هم است. همچنین قد هردوی این بازیگران 178 سانتی متر است.

بازی در نقش اصلی تریلر روانشناسانه “آقای ریپلی بااستعداد” پنج نامزدی در فستیوال‌های سینمایی مختلف آمریکا، ازجمله جوایز گلدن گلوب و MTV را برای او به ارمغان آورد. پس از آن نقش‌های موفق به مت دیمون پیشنهاد شد. در سال 1999 این بازیگر در فیلم “جزم اندیشی” (Dogma) نقش فرشته مغضوب لاکی را بر عهده داشت. نقش همراه او را بن افلک بر عهده دارد. کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس این فیلم کوین اسمیت بود که “جزم اندیشی” را به دنیای فانتزی فیلم‌هایش وارد کرد.

داستان این فیلم بسیار جالب است: کلیسا منزلت خود را از دست داده، معتادان به مواد مخدر پیام آور مسیح هستند، فرشته‌های مغضوب سعی می‌کنند قوانین بهشت را زیر پا بگذارند، و شخصیت‌ها دائم درباره نژاد و خواستگاه شخصیت‌های کتاب مقدس سؤال می‌کنند. با این حال این فیلم در فستیوال کن به نمایش درآمد و با اعتراض یا نقد مواجه نشد.

دیمون در فیلم “افسانه بگر ونس” (The Legend of Bagger Vance) در نقش بازیکن گلف رانولف جوناو، در فیلم “چسبیده به تو” (Stuck on You) در نقش یکی از دوقلوهای سیامس، و در کمدی جنایی “یازده یار اوشن” (Ocean’s Eleven) و ادامه‌اش “دوازده یار اوشن” (Ocean’s Twelve) نقش لینوس کالدول، را بر عهده داشت. او در فیلم “جری” (Gerry) که فیلم‌نامه آن را خودش نوشت یکی از دو نقش اصلی را بر عهده داشت.

موفقیت دیگر او نقش‌آفرینی در فیلم “هویت بورن” (The Bourne Identity) بود، فیلمی درباره یک مأمور سابق سیا که یک مزدور بود و حافظه خود را از دست داد. این فیلم در سال 2002 اکران شد، در گیشه بسیار پرفروش بود و با واکنش مثبت منتقدین مواجه گشت. او در سپس در سری‌های دیگر این فیلم یعنی “برتری بورن” (The Bourne Supremacy) و “اولتیماتوم بورن” (The Bourne Ultimatum) شرکت کرد.

این بازیگر در سال 2006 در تریلر جنایی “رفتگان” (The Departed) ظاهر شد. عمده موفقیت این فیلم به دلیل حضور این بازیگر بود. مت دیمون شبیه یک بازیگر دیگر به نام مارک والبرگ است. شباهت این دو بازیگر آن‌قدر زیاد است که اغلب در صدر بازیگران شبیه به هم قرار می‌گیرند. معمولاً فیلم سازان دو بازیگر شبیه به هم را در یک فیلم قرار نمی‌دهند تا مخاطب گیج نشود. اما مارتین اسکورزی، کارگردان فیلم “رفتگان” از انتخاب این دو بازیگر شبیه به هم در نقش‌های اصلی واهمه‌ای نداشت.

مت دیمون در این فیلم در نقش فردی که برای یک رئیس خلاف‌کار به نام کولین سالیوان کار می‌کند ظاهر شد. او در اداره پلیس کار می‌کند تا برای مافیا جاسوسی کند. نقش مقابل او را لئوناردو دی کاپریو ایفا می‌کند، او فارغ‌التحصیل آکادمی پلیس کاستیگان است که برای مافیا کار می‌کند تا برای پلیس اطلاعات جمع کند. جک نیکلسون هم در نقش رئیس مافیا ظاهر شد.

این فیلم چهار جایزه اسکار دریافت کرد: جایزه بهترین فیلم، بهترین ویرایش، بهترین کارگردانی، و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، زیرا طرح این فیلم از فیلم اکشن هنگ کنگی Infernal Affairs اقتباس شده است.

همچنین لازم به ذکر است که مت دیمون و هیث لجر در تریلر فانتزی ماجراجویانه “برادران گریم” (The Brothers Grimm) نقش برادران افسانه‌ای را ایفا کردند، در فیلم کمدی سیاه “خبرچین” (The Informant)، در درام زندگی نامه‌ای “شکست‌ناپذیر” (Invictus)، نقش فرانسیس پینرا را ایفا کرد که باعث شد نامزد جایزه اسکار، گلدن گلوب و جوایز بازیگران برتر آمریکا شود.

مت دیمون در سال 2015 در فیلم “مریخی” (The Martian) که اقتباسی از یک رمان علمی تخیلی به همین نام از اندی ویر بود در نقش فضانوردی به نام مارک واتنی حضور پیدا کرد. این فضانورد باید تلاش می‌کرد تا روی ماه زنده بماند، او به خاطر حضور در این فیلم جایزه گلدن گلوب و امپایر را برد و نامزد اسکار شد.

زندگی شخصی

مت دیمون در دوران دبیرستان و دانشگاه با اسکایلر ساتنستین رابطه داشت که الهام بخش او برای نقش اسکایلر در فیلم “ویل هانتینگ خوب” بود. او در سال 1997 با زنان مشهور رابطه داشت، برای مثال، مینی درایور، که در صحنه فیلم “ویل هانتینگ خوب” با او آشنا شد و کلر دینز، همکار او در فیلم “باران ساز”.

مت دیمون در جشن سال نو در 31 دسامبر 1997 ویونا رایدر ملاقات کرد و با او رابطه داشت اما آن‌ها در بهار 2000 از هم جدا شدند.

او از سال 2001 به مدت 2 سال با دستیار شخصی بیلی باب تورنتون و بن افلک – اودسا ویتمایر رابطه داشت. اما آن‌ها در سال 2003 از هم جدا شدند.

این بازیگر در سال 2003 با لوسیانا باروسو آشنا شد که در آن زمان در یک کلوپ محلی کار می‌کرد. آن دو در دسامبر 2005 باهم ازدواج کردند و در تابستان دخترشان ایزابلا به دنیا آمد. سپس دو سال بعد مت دیمون برای دومین بار پدر شد – دختران او جیا و استلا به دنیا آمدند. این خانواده در مجموع چهار دختر دارد – مت دختر بزرگ‌تر لوسیانا یعنی الکسیا را نیز بزرگ می‌کند.

دیمون اخبار زندگی شخصی‌اش را با بقیه در میان نمی‌گذارد. در اینستاگرام صفحات معدودی با تصاویر این بازیگر وجود دارد. هرکدام از این صفحات هزاران فالوور دارند اما هیچ کدام از این حساب‌ها تائید نشده نیست. بنابراین به نظر می‌رسد که این بازیگر در این شبکه اجتماعی صفحه ندارد.

مت دیمون در امروز

مت دیمون در سال 2016 در نقش بورن در فیلم اکشن “جیسون بورن” (Jason Bourne) به صفحه سینما بازگشت. این بازیگر یکی از فیلم‌نامه‌نویسان این اثر است.

این فیلم وقایع ده سال بعد پس از قسمت قبلی را نشان می‌دهد. مأمور بورن قبلی فراموشی را شکست داد و از راه مبارزه زندگی خود را می‌گذراند. اما جزئیات جدید کارهای گذشته، استخدام او و زندگی پدر جیسون باعث می‌شود که بورن به تحقیقات و رویارویی با خدمات سری بازگردد. این فیلم جایزه بهترین تریلر “امپایر” را از آن خود نمود.

این بازیگر در دسامبر 2016 با فیلم فانتزی ماجراجویانه “دیوار بزرگ” (The Great Wall) بر روی پرده سینماهای ژاپن ظاهر شد. این فیلم در اوایل 2017 به اکران عمومی درآمد. کارگردانی آن را ژانگ ییموی چینی بر عهده داشت.

دیمون در این فیلم نقش کمانداری به نام ویلم را بر عهده داشت. این فیلم چینی آمریکایی ماجراجویان اروپایی را نشان می‌دهد که می‌خواهند راز پودر سیاه چینی را کشف کنند اما به جای آن با هیولاهای وحشتناکی مواجه شده و متوجه می‌شوند که دیوار چین برای محافظت علیه نامیراها ساخته شده نه علیه مردم کشورهای دیگر.

مت دیمون در نوامبر 2017 در نسخه سینمایی درام جنایی “سابربیکن” (Suburbicon) و در نقش اصلی ظاهر شد. طرح فیلم به سال‌های 1950 بازمی‌گردد. در ابتدای فیلم شهر سابربیکن همانند یک بهشت و رؤیای آمریکایی‌ها به نظر می‌رسد. خانه‌های زیبا، همسایگان مؤدب و خانواده‌های شاد شهر را پر می‌کنند.

پس از اینکه دزدها رز لاج همسر شخصیت دیمون را به قتل می‌رسانند همه چیز تغییر می‌کند. گاردنر لاج به این حوادث واکنش متفاوتی نشان داده و متوجه می‌شویم که زیر پوسته جذاب شهر پر از دروغ، باج گیری و رازهای کثیف است.

در پایان دسامبر 2017 کمدی “کوچک کردن” (Downsizing) به سینماها آمد. فیلم درباره داوطلبانی است که در آزمایشاتی برای کوچک کردن بدن‌هایشان شرکت می‌کنند. از دیگر بازیگران این فیلم عبارت‌اند از مت دیمون، کریستن ویگ، جیسون سودیکیس، الک بالدوین و نیل پاتریک هریس.

در تابستان 2018 دیمون در فیلم جنایی “هشت یار اوشن” از لینوس کالدول حضور خواهد یافت. این بازیگر در کنار بازیگران دیگران به وقایع مربوط به سری‌های دیگر این فیلم می‌پردازد. اگرچه این فیلم تبلیغات رسمی خود را آغاز نکرده اما با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شده است. برخی از طرفداران از حضور بازیگران زن مختلف در این فیلم خوشحال‌اند که باعث تفاوت این اثر خواهد شد. در حالی که برخی دیگر معتقدند حضور بازیگران مرد کافی بود، در حالی که خلق شخصیت‌های مؤنث تنها بر اساس نیاز جامعه ایجاد شده نه به خاطر داستان و نوآوری این سری از فیلم.

فیلم شناسی

  • 1997 – ویل هانتینگ خوب
  • 1998 – نجات سرباز رایان
  • 1999 – آقای ریپلی بااستعداد
  • 1999 – داگما
  • 2001 – یازده یار اوشن
  • 2002 – هویت بورن
  • 2005 – برادران گریم
  • 2006 – رفتگان
  • 2009 – شکست‌ناپذیر
  • 2015 – مریخی
  • 2016 – جیسون بورن
  • 2016 – دیوار بزرگ

تصاویری از مت دیمون

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم