4 عادت غذایی که به درمان میگرن کمک می‌کنند

افرادی که به میگرن مبتلا هستند از مشکلات بسیاری رنج می‌برند. علاوه بر سردردهای طاقت‌فرسا، با تهوع و حساسیت به نور نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این بیماران بازدهی مغز نیز کاهش می‌یابد و بدتر از آن، یکی از تحقیقات اخیر نشان داده که میگرن – مخصوصاً میگرن اورا – به‌مرور زمان ساختار مغز را تغییر می‌دهد. تحقیقاتی که در دانشگاه کپنهاگن دانمارک انجام‌گرفته، نشان می‌دهد که افراد مبتلا به میگرن اورا 68% بیش از افراد سالم، درخطر ضایعات مغزی قرار می‌گیرند. این آمار نشان می‌دهد که برای درمان میگرن و مقابله با این بیماری باید اقدامات لازمی انجام دهیم.

داروهای تجویزشده کافی نیستند

اولین کاری که در هنگام حملات میگرن انجام می‌دهیم مصرف قرص یا مسکن است. اما اکثر داروهای موجود در بازار عوارض بسیاری دارند، که شرایط را دشوارتر می‌کنند. طبق یکی از تحقیقات انجام‌شده، عوارض این داروها از این قبیل هستند: خواب‌آلودگی، خستگی، تپش قلب و عدم تمرکز. بنابراین آیا برای درمان میگرن راه دیگری وجود دارد؟

اولین راه‌حل طبیعی برای مقابله با میگرن، تغییر رژیم غذایی است. با توجه بیشتر به رژیم غذایی خود و اعمال چند تغییر جزئی، می‌توان با این بیماری مقابله کرد.

 1. مراقب غذاهای هورمون دار باشید

در انتخاب و مصرف غذاهای هورمون دار، بخصوص گوشت و لبنیات، هوشیار باشید. غذاهای تازه و ارگانیک مصرف کنید و از فسفوپروتئین خودداری کنید. گروهی از فسفوپروتئین ها در شیر، به نام پروتئین شیر، که 80% ساختار آن را تشکیل می‌دهند، حملات سردرد بیماران میگرنی را افزایش می‌دهند. بنابراین پزشکان مصرف کلیه مواد غذایی که این نوع پروتئین را دارا هستند، را توسط بیماران میگرنی منع می‌کنند. این پروتئین به‌عنوان “کازئینات سدیم”، “کازئینات کلسیم” یا “پروتئین شیر” شناخته می‌شود.

2. از خوردن غذاهایی که حاوی کربوهیدرات‌های ساده یا قند هستند، خودداری کنید

واکنش‌های قند خون که در اثر تغذیه ایجاد می‌شوند، یکی از دلایل ابتلا به میگرن به شمار می‌روند. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر سفید و پاستا، موجب ابتلا به میگرن می‌شود. با مصرف کربوهیدرات‌های ساده، قندخون افزایش می‌یابد و بدن برای تجزیه قند افزایش‌یافته، انسولین اضافی تولید می‌کند. درنتیجه آن قند خون به‌سرعت کاهش می‌یابد. این کاهش ناگهانی قند خون باعث ایجاد سردرد می‌شود.

 3. مصرف هیدرات اشکالی ندارد اما از نوشیدنی‌های محرک خودداری کنید

همه ما می‌دانیم که کم شدن آب بدن باعث ایجاد سردرد شده و شرایط را برای مبتلایان به میگرن دشوارتر می‌کنند. متخصصان اعتقاددارند که باید مصرف نوشیدنی – بخصوص آب – را افزایش دهیم اما از نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنیم. همچنین باید نوشیدن زیاد چای، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار را کاهش داد، زیرا این نوشیدنی‌ها مقادیر بالای قند و کافئین را دارا هستند.

 4. غذا و نوشیدنی‌های سرد و یخ‌زده را به‌آرامی مصرف کنید

گاهی اوقات بعد از خوردن غذاهای خیلی سرد یا نوشیدنی‌های یخی به سردرد دچار می‌شویم. به این صورت که قسمت جلوی سر و پشت چشم به شدت درد گرفته و بینی ما حدود 5 دقیقه بسته می‌شود. محققان اعتقاددارند که این حالت‌ها در مبتلایان به میگرن شدیدتر است و افراد سالم را نیز به میگرن مبتلا می‌کند. پس دفعه دیگر که خواستید نوشیدنی سرد بنوشید، این کار را آرام‌آرام انجام دهید.


همانطورکه اشاره کردیم، ساختار مغز بیماران مبتلا به میگرن پس از مدتی تغییر می‌کند، درحالی‌که این حالت در افراد سالم دیده نمی‌شود. بنابراین با اعمال چند تغییر جزئی و بازنگری در رژیم غذایی‌تان، می‌توانید حملات میگرن را کنترل کنید و تغییر در ساختار مغز خود را کاهش دهید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم