بیوگرافی مورگان فریمن از کودکی تا امروز + تصاویر

مورگان فریمن (Morgan Freeman) نامی آشنا برای طرفداران سینما و مستند می‌باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد. او کارنامه بسیار پرباری در حوزه سینما و تلویزیون دارد و در فیلم‌ها و مستندهای بسیار مهمی ایفای نقش و گویندگی کرده است. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)، مستند داستان خدا با مورگان فریمن (The Story of God with Morgan Freeman)، سون (Se7en)، عزیز میلیون دلاری (Million Dollar Baby)، سه‌گانه بتمن با کارگردانی کریستوفر نولان (Batman)، نابخشوده (Unforgiven)، مستند درون کرمچاله (Through the Wormhole) و بسیاری آثار دیگر اشاره کرد. در این مطلب می‌خواهیم بیوگرافی این شخصیت دوست‌داشتنی را مرور کنیم. با پروشات همراه باشید.

اطلاعات کلی

نام مورگان فریمن (Morgan Freeman)
متولد 1 ژوئن 1937 (11 خرداد 1316)
سن 80 سال
محل تولد ممفیس، تنسی، ایالات متحده آمریکا
قد 188
شغل بازیگر و کارگردان
وضعیت تأهل مطلقه

بیوگرافی مورگان فریمن

مورگان فریمن یک بازیگر و صداپیشه آمریکایی است که اغلب به عنوان بهترین بازیگر هالیوود شناخته می‌شود. او چهار بار نامزد اسکار شد. او جوایز بسیاری دارد که یکی از آن‌ها مجسمه اسکار است.

مورگان فریمن در 1 ژوئن 1937 در شهر آمریکایی ممفیس به دنیا آمد. مادرش نظافت چی بود و پدرش یک آرایشگاه کوچک داشت اما درآمدش کم بود. مشکلات مالی باعث شد که خانواده به دنبال منبع درآمد کوچ کنند. به همین دلیل مورگان در گرینوود، گری و شیکاگو زندگی کرد. او اولین بار در شیکاگو به روی صحنه رفت. او در مدرسه نقشی را برعهده گرفت و آن را عالی اجرا کرد.

اولین تجربه باعث شد که درباره حرفه آینده خود تصمیم بگیرد اما در ابتدا باید مدرسه تمام می‌کرد و به ارتش ملحق می‌شد. پنج سال تجربه در نیروی هوایی شخصیت او را قوی‌تر نمود. او به دنبال رؤیاهای خود به لس‌آنجلس رفت.

او به کلاس‌های بازیگری رفت و در همان حین به عنوان کارمند در یک کالج عمومی کار می‌کرد تا پول در بیاورد. اولین نقش او در یکی از نمایش‌های برادوی بود. این نمایش برای او شهرتی به همراه نداشت اما توجه کارگردان‌ها را به او جلب کرد.

فیلم‌ها

در سال‌های 70 میلادی زمانی که در سریال تلویزیونی محبوب “کارخانه الکتریک” (Electric Company) بازی می‌کرد شهرت به سراغش آمد. سپس نقش دیگری گرفت اما دیگر خبری نشد. کارگردان‌ها به مدت نه سال مورگان را فراموش کردند. او دلیل این فراموشی را سن خود می‌دانست زیرا یک بازیگر جوان نمی‌توانست توجه کارگردان‌ها را به خود جلب کند.

زمانی که فریمن 43 ساله بود به فیلم “بروبیکر” (Brubaker) دعوت شد و نقش یک مرد باهوش میان‌سال را ایفا کرد. این بازیگر در این فیلم در زمان آینده ظاهر می‌شد و مخاطبین بازی او را دوست داشتند.

در سال‌های 1980 تا 1986 چهار فیلم با بازی او اکران شدند: ماری (Mary)، حال و آینده (Now and Then)، معلم‌ها (Teachers) و مکان استراحت (Resting place). مورگان فریمن در سال 1987 در فیلم “مهارت شهرنشینی” (Street Smart) در نقش فست بلک ظاهر شد. منتقدین این بازی او را تحسین کردند. این بازیگر برای این نقش نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب شد اما هیچ کدام را دریافت نکرد.

در سال 1989 برای فیلم “رانندگی برای خانم دیزی” (Driving Miss Daisy) جایزه گلدن گلوب را به خانه برد. از آن زمان به بعد مورگان اغلب در فیلم‌های کارگردان‌های مشهور دیده می‌شود. فیلم “نابخشوده” (Unforgiven) با بازی او در قسمت “بهترین فیلم سال” نامزد جایزه اسکار شد.

در سال 1994 مورگان فریمن برای سومین سال نامزد اسکار شد، این بار برای فیلم “رستگاری در شاوشنک” (The Shawshank Redemption) اما این بار هم جایزه را به دست نیاورد. اما سرانجام جایزه اسکار ده سال بعد و برای فیلم “عزیز میلیون دلاری” (Million Dollar Baby) به او تعلق گرفت که در آن با کلینت ایستوود همکاری کرد.

در همان زمان مورگان در فیلم کمدی “بروس قادر مطلق” (Bruce Almighty) بازی کرد. اگرچه جیم کری نقش اصلی را برعهده داشت اما مورگان در نقش خدا بود. داستان فیلم از این قرار است که خدا از شکایت‌های بنده‌های خود خسته شده و قدرت‌های ماورالطبیعه خود را در اختیار یکی از بندگانش به نام بروس قرار می‌دهد تا به مردم نشان دهد که چقدر کارش دشوار است.

در بیوگرافی این بازیگر خلاق بیش از 70 نقش دیده می‌شود. بسیاری از فیلم‌های او به فیلم‌های موفق تبدیل شدند. او هم بازیگری می‌کند و هم صداپیشگی و نمایشنامه خوانی.

در سال 2005 مورگان فریمن راوی فیلم “جنگ دنیاها” (The War of the Worlds) از استیون اسپیلبرگ بود، یک اقتباس باز از رمانی با همین نام نوشته هربرت ولز.

این بازیگر در همان سال به فیلم‌های بتمن ساخته کریستوفر نولان ملحق شد که توسط کمپانی DC و براساس زندگی این ابرقهرمان در کامیکز ساخته می‌شد. فریمن نقش یک مخترع نابغه به نام فاکس را ایفا کرد که با کمک نوآوری‌های تکنیکی ابرقهرمان‌ها را تجهیز می‌کرد، نوآوری‌هایی مانند لباس رزم یا دوربین‌های شهری. او در این فیلم‌ها نقش آفرینی کرد: بتمن آغاز می‌کند (Batman: The Beginning)، شوالیه تاریکی (The Dark Knight) و شوالیه تاریکی برمی خیزد (The Dark Knight: The Renaissance of the Legend).

مورگان فریمن در سال 2006 در فیلم تریلر جنایی “عدد شانس اسلوین” (Lucky Number Slevin) نقش بأس را ایفا کرد.

در سال بعد مورگان فریمن و جک نیکلسون در کمدی “فهرست باکت” (The Bucket List) نقش آفرینی کردند. این فیلم اولین سری از فیلم‌های کمدی بود که به موضوع مرگ می‌پردازد و هر سال هم دیده می‌شود. داستان از این قرار است که شخصیت‌های اصلی با وقوع یک بیماری مرگبار متوجه مرگ قریب الوقوع خود می‌شوند و در نتیجه از کارهایی که باید پیش از مرگ انجام دهند یک لیست تهیه می‌کنند. کارهای دیوانه وار و حرکات تأثیرگذار، مانند چترسواری یا سفر به هاوایی هم در این لیست دیده می‌شود و به شخصیت‌ها این فرصت را می‌دهد تا از زندگی خود لذت ببرند.

این بازیگر در سال 2008 در فیلم رازآلود “پیمان ویورها” (Brotherhood of Weavers) نقش اصلی را برعهده دارد که طی آن یک سازمان قاتل‌های کارکشته آماده می‌کند. آنجلینا جولی و جیمز مک آوی نیز ازجمله بازیگران شخصیت‌های اصلی بودند.

مورگان فریمن در سال 2009 یک نقش زندگی نامه‌ای برعهده گرفت. او در فیلم شکست ناپذیر (Invictus) در نقش نلسون ماندلا ظاهر شد و مبارزه ماندلا با آپارتاید را نشان داد. در اواسط فیلم اپیزودهای واقعی این مبارزات به همراه وقایع رخ داده در سومین قهرمانی راگبی جهانی سال 1995 به نمایش درآمد.

این بازیگر در سال 2010 مجدداً در فیلم‌های اقتباسی کامیکز حضور پیدا کرد. او در کمدی اکشن “رد” (RED) در نقش یک مأمور بازنشسته سیا ظاهر شد، این فیلم براساس کتاب وارن آلیس و کالی همنر و توسط کمپانی DC ساخته شد.

در همان سال مورگان فریمن در شبکه دیسکاوری مستند علمی Through the Wormhole را اجرا کرد. این بازیگر در این برنامه به عنوان مجری ظاهر شده و یافته‌های علمی درباره جهان و کهکشان را در اختیار بینندگان قرار می‌دهد.

این بازیگر در سال 2013 در دو فیلم پرفروش نقش اصلی را برعهده داشت. این بازیگر در فیلم اکشن “المپیوس سقوط کرده است” (Olympus Has Fallen) در نقش رئیس مجلس نمایندگان آلن ترامبال ظاهر شد. فیلم درباره حمله تروریستی کره‌ای‌ها به کاخ سفید است که قدرت آلن ترامبال را افزایش داده و طی آن تروریست‌ها فرصت پیدا می‌کنند تا سلاح‌های هسته‌ای را منفجر کنند. تنها رئیس پیشین که به دلیل نجات ندادن بانوی اول عزل شده می‌تواند با آن‌ها روبرو شود.

او در تریلر کمدی “اکنون مرا می‌بینی” (Now You See Me) نقش جادوگری به نام تادسز بردلی را ایفا می‌کند که چهار جادوگر دیگر که با نیروی خود از بانک سرقت کرده‌اند را به دام می‌اندازد.

زندگی شخصی

این بازیگر درباره زندگی شخصی خود در رسانه‌ها صحبت نمی‌کند زیرا معتقد است که انتشار چنین اخباری بخشی از زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مورگان فریمن چهار بار ازدواج کرد و هر بار جدا شد. گفته می‌شود که همسر چهارم او به دلیل علاقه مورگان به نوه 27 ساله‌اش ایدن هینس از او جدا شد. اما مورگان تمام این شایعات را تکذیب می‌کند.

این بازیگر هالیوودی چهار فرزند دارد: آلفونسو، سایفولایه، دینا و مورگانا و با آن‌ها رابطه خوبی دارد. دینا از همسر اولش ژانت ادیر برادشا است. همچنین مورگان یک دختر را به سرپرستی قبول کرد و نام خود را بر او گذاشت.

مورگان فریمن در امروز

مورگان فریمن در سال 2016 در فیلم حماسی “بن هور” (Ben-Hur)، اقتباسی از رمان لو والاک به همین نام و فیلمی با همین عنوان محصول سال 1959، در نقش شیخ ایلدریم ظاهر شد. این بازیگر در سال 2016 در دو سری فیلم‌های قبلی خود یعنی “اکنون مرا می‌بینی 2” و “لندن سقوط کرده است” (London has fallen)، ادامه “المپیوس سقوط کرده است” ظاهر شد.

این بازیگر در سال 2016 دوباره در تلویزیون ظاهر شد و با کانال نشنال جئوگرافیک مستند “داستان خدا” (The story of God) را اجرا کرد.

در سال 2017 در فیلم “مد روز” (Going in Style) در نقش اصلی ظاهر شد. این فیلم بازسازی فیلمی محصول سال 1979 به همین نام است. سه بازنشسته که پس اندازشان در بانک است تصمیم می‌گیرند از آن انتقام گرفته و از بانک سرقت کنند.

این بازیگر در سال 2018 در فیلم “فندق‌شکن و چهار قلمرو” (The Nutcracker and the Four Realms) در نقش Drosselmeyer ظاهر خواهد شد. او همچنین در فیلم “فرشتگان مغضوب” (Fallen Angel) هم اجرا خواهد داشت.

او در حال حاضر مشغول فیلم برداری فیلم اکشن “ام” (M) و تریلر کمدی Cold Warriors است. که تاریخ اکرانشان مشخص نیست.

فیلم شناسی

فریمن در بیش از 70 نقش مختلف بازی کرده و همچنین در مستندها و انیمیشن‌های زیادی نیز به عنوان گوینده و نمایشنامه‌خوان حضور داشته است. در اینجا تنها به بخشی از کارنامه هنری او اشاره می‌کنیم:

  • باران سخت – 1998 – (Hard Rain)
  • ضیافت عشق -2007 – (Feast of Love)
  • دختران را ببوس – 1997 – (Kiss The Girls)
  • جمع تمام ترس‌ها – 2002 – (The Sum of All Fears)
  • قرارداد – 2006 – (Contract)
  • هفت – 1995 – (Seven)
  • اکنون مرا می‌بینی 2013 – (Now You See Me)
  • المپیوس سقوط کرده است – 2013 – (Olympus Has Fallen)
  • لوسی – 2014 – (Lucy)
  • بروس قادر مطلق – 2003 – (Bruce Almighty)
  • فهرست باکت – 2007 – (The Bucket List)
  • عدد شانس اسلوین – 2006 – (Lucky Number Slevin)
  • شوالیه تاریکی – 2008 – (The Dark Knight)
  • تحت تعقیب – 2008 – (Wanted)
  • رد – 2010 – (RED)
  • بن هور – 2016 – (Ben-Hur)
  • مد روز – 2017 – (Going in Style)

جوایز

فریمن در عمر دوران حرفه‌ای خود موفق به نامزدی و کسب جوایز بسیار زیادی شده که می‌توانید لیست کامل آن‌ها را در صفحه انگلیسی ویکی‌پدیا مربوط به جوایز مورگان فریمن مطالعه کنید. برخی از مهم‌توین جوایز او عبارتند از:

  • ۲۰۰۵ – برنده اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم دختر میلیون دلاری
  • ۱۹۹۵ – نامزد اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم رستگاری از شاوشنگ
  • ۱۹۹۰ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی
  • ۱۹۸۸ – نامزد اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم مهارت شهرنشینی
  • ۱۹۹۰ – برنده خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین بهترین گروه بازیگری برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی همراه با جسیکا تندی

تصاویری از مورگان فریمن

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم