نحوه خشک کردن میوه در خانه به روش های مختلف

خشک کردن میوه های فصلی برای مصرف در فصل‌های دیگر، یکی از تکنیک‌هایی است که هر خانم خانه‌داری باید بلد باشد. میوه‌های خشک یکی از منابع سرشار از مواد مغذی هستند که پر از ویتامین و مواد معدنی و سرشار از قند طبیعی می‌باشند. با استفاده از دستورالعمل ارائه شده در این مطلب می‌توانید میوه‌های مختلفی از قبیل انگور (سلطانی، مویز و کشمش)، سیب (خرد شده)، زردآلو، گلابی، هلو، خرما، انجیر، آلو و همچنین موز را خشک کنید. با خشک کردن این میوه‌ها می‌توانید در طول زمستان از میوه‌های تابستانی استفاده کنید. نحوه خشک کردن این میوه‌ها بسیار آسان بوده و به راحتی یاد می‌گیرید. با پروشات همراه باشید.


بخش اول: انتخاب میوه مناسب برای خشک کردن

1. میوه‌هایی را انتخاب کنید که برای خشک کردن مناسب هستند. نمی‌توان هر میوه‌ای را به خوبی خشک کرد، بنابراین تنها میوه‌هایی را انتخاب کنید که مزه و خواص آن‌ها با خشک کردن از بین نرود. این میوه‌ها عبارت‌اند از:

  1. میوه‌های درخت تاک مانند انگور و کیوی. توجه داشته باشید که از انگور می‌توان میوه‌های خشک مختلفی به دست آورد؛ برای مثال، مویز از انگورهای دانه ریز و سیاه به دست می‌آید؛ سلطانی از انگورهای دانه ریز سبزرنگ به دست می‌آید؛ و کشمکش از انگورهای شیرین دانه بزرگ مانند مسقط.
  2. میوه‌های دانه دار درختی (زردآلو، هلو، آلو، شلیل)، مانگو، موز، سیب، انجیر، خرما و گلابی.

2. میوه‌های رسیده را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که میوه‌های انتخابی رسیده هستند. میوه‌های نرسیده یا پخته شده ارزش غذایی چندانی ندارند و از آنجایی که میزان قند آن به حداکثر نرسیده، پس از خشک شدن مزه خوبی نخواهد داشت.


بخش دوم: آماده کردن میوه برای خشک کردن

1. میوه‌ها را بشویید. میوه‌ها را زیر آب سرد خوب بشویید تا هرگونه ذرات گرد و خاک از روی آن پاک شود. پس از شستن میوه‌ها آن‌ها را با دستمال کاغذی کاملا خشک کنید.

  • میوه‌های ریزتر مانند میوه‌های خانواده توت یا انگور را می‌توانید در آبکش قرار دهید تا به این صورت خشک شود.

2. میوه‌های بزرگ‌تر را در اندازه‌های باریک خرد کنید. بسیاری از میوه‌های درختی را باید در اندازه‌هایی به باریکی 0.3 تا 0.6 سانتی متر خرد کنید، اما بسیاری از میوه‌های خانواده توت می‌توانند در همان اندازه اصلی بمانند.

  • میوه‌هایی مانند انگور یا گیلاس‌هایی که دانه دار هستند باید از وسط نصف شده و دانه‌شان خارج شود.
  • همچنین باید ریشه و برگ‌ها را جدا کنید.

3. میوه‌ها را روی پارچه‌ای که روی آن کاغذ آشپزی قرار داده‌اید، بگذارید. برگه‌های میوه باید در یک لایه روی کاغذ قرار داده شوند و روی هم نباشند.

  • اگر از دستگاه خشک کن میوه استفاده می‌کنید، به جای قرار دادن میوه‌ها روی پارچه آن‌ها را روی توری دستگاه قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید میوه‌ها را در سینی ریخته و در فضای بیرون خشک کنید، به جای ریختن آن‌ها روی پارچه، آن‌ها را در سینی بریزید.

بخش سوم: خشک کردن میوه‌ها

خشک کردن در فر

1. سینی میوه‌ها را در فر قرار دهید. دمای فر را در کمترین میزان ممکن قرار دهید (50 تا 80 درجه سانتی گراد). میوه‌ها فقط باید خشک شوند، نه اینکه بپزند. پس از اینکه فر کمی گرم شد، میوه‌ها را به همراه کاغذ آشپزی داخل فر قرار دهید.


2. میوه‌ها را به مدت 4 تا 8 ساعت خشک کنید. براساس نوع میوه، دمای دقیق فر و ضخامت میوه‌ها، خشک کردن آن‌ها می‌تواند 4 تا 8 ساعت طول بکشد. طی فرایند خشک شدن میوه‌ها مراقب باشید تا نسوزند.

  • فرایند خشک شدن میوه‌ها باید چند ساعت طول بکشد؛ سعی نکنید با افزایش دمای فر فرایند خشک کردن را تسریع کنید، زیرا با این کار میوه‌ها سوخته و غیرقابل خوردن خواهند شد.

3. زمانی که میوه‌ها کاملاً خشک و بدون آب شدند آن‌ها را از فر خارج کنید. میوه‌ها باید کمی نرم و قابل جویدن باشند، نه خیلی ترد و شکننده.


4. میوه‌های خشک و خوشمزه شما آماده خوردن هستند!


سرخ کردن روی سینی در فضای بیرون

1. یک روز آفتابی را انتخاب کنید. دما باید حداقل 86 درجه فارنهایت (30 درجه سلسیوس) یا گرم‌تر باشد. همچنین باید بدانید که خشک کردن میوه‌ها در فضای باز چند روز طول می‌کشد بنابراین دمای هوا باید ثابت باشد.

  • میزان رطوبت باید در هنگام خشک کردن میوه‌ها زیر 60 درصد، و آب و هوا باید صاف و آفتابی باشد.

2. میوه‌ها را روی پارچه توری قرار دهید. یک سطح استیل، تفلون فایبرگلاس یا پلاستیک انتخاب کنید. میوه‌ها را به صورت یک لایه روی یک پارچه توری بریزید.

  • می‌توانید از سینی‌های چوبی هم استفاده کنید، اما از چوب‌های سبز، کاج، سدر، بلوط، سرخ چوب استفاده نکنید.
  • همچنین از سطوح سفت و سخت مانند سیم‌های توری خودداری کنید.

3. سینی را در مقابل نور خورشید قرار دهید. سینی توری را روی دو بلوک قرار دهید تا از زمین فاصله داشته باشد. روی آن را با پارچه پنیر پوشانده و در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

  • حتماً باید میوه‌ها را از رطوبت زمین دور نگه دارید. همچنین قرار دادن آن‌ها روی بلوک‌ها باعث می‌شود هوا جریان داشته و فرایند خشک کردن تسریع شود.
  • می‌تواند زیر تور یک ورقه حلب یا آلومینیومی قرار دهید تا نور خورشید را بیشتر منعکس کرده و میوه‌ها سریع‌تر خشک شوند.
  • پوشاندن میوه‌ها آن‌ها را از هجوم پرندگان و حشرات دور می‌کند.
  • شب‌ها سینی را به درون خانه ببرید زیرا خنک شدن هوا رطوبت را به میوه برمی‌گرداند.

4. پس از چند روز میوه‌ها را جمع کنید. خشک کردن میوه‌ها در این روش چند روز طول می‌کشد. هر روز فرایند خشک شدن میوه‌ها را بررسی کنید تا ببینید میوه‌ها چه زمانی خشک و جویدنی شده‌اند.


خشک کردن با دستگاه میوه خشک کن

1. دستگاه میوه خشک کن را در تنظیمات میوه قرار دهید. اگر چنین تنظیماتی وجود ندارد دمای آن را در 135 درجه فارنهایت قرار دهید (57 درجه سلسیوس).


2. میوه‌ها را به مدت 24 تا 48 ساعت خشک کنید. میوه‌ها را روی توری دستگاه در یک لایه پخش کنید. میزان دقیق زمان خشک کردن میوه‌ها براساس میوه و ضخامت آن متفاوت خواهد بود، اما معمولاً پس از یک تا دو روز آماده خواهد بود.

  • پس از 24 ساعت اولیه میوه‌ها را بررسی کنید تا بیش از حد خشک نشوند. پس از آن هر 6 تا 8 ساعت آن را بررسی کنید.

3. میوه‌های خشک شده را جمع کنید. پس از آماده شدن، میوه‌ها باید خشک و جویدنی باشند. میوه‌ها را امتحان کنید، آن‌ها باید خشک بوده و رطوبت نداشته باشند.


بخش چهارم: بسته بندی و مصرف میوه‌های خشک

1. میوه‌ها را در یک ظرف در بسته قرار داده و در یک مکان خنک نگه دارید. اگر میوه‌ها را به این صورت بسته بندی کنید 9 تا 12 ماه ماندگاری خواهد داشت. پس از باز کردن میوه‌های بسته بندی شده باید سریع‌تر مصرف شوند و حتی بهتر است آن‌ها را در کیسه‌های زیپ دار در یخچال قرار دهید تا خراب نشوند. این کار زمانی بیشتر ضرورت دارد که میوه‌های خشک هنوز کمی مرطوب بوده و کاملاً خشک نباشند.


2. میوه‌های خشک را برای آشپزی، شیرینی پزی و خوردن استفاده کنید. برخی از میوه‌های خشک پس از قرار گرفتن در آب گرم دوباره نرم و آبدار می‌شوند. این کار را معمولاً برای میوه‌هایی چون سیب، زردآلو، هلو، آلو و گلابی انجام می‌دهند. مانگوها و پاوپاوهای خشک شده با قرار گرفتن در آب سرد به مدت یک ساعت پیش از مصرف زنده می‌شوند. میوه‌های خشک دیگر مانند سلطانا، مویز و کشمش، با قرار گرفتن در الکل زنده می‌شوند و می‌توان آن را در کیک یا پودینگ میوه خشک به کار برد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم