نحوه پخت استیک در فر با تصاویر هر مرحله

بسیاری از افراد استیک را روی باربکیو می‌پزند، اما می‌توانید در داخل فر هم می‌توانید یک استیک خوشمزه طبخ کنید. برای این کار باید استیک را از قبل آماده کرد و در دمای ایده آل پخت. با پروشات همراه باشید.

مواد لازم

  • استیک
  • نمک
  • فلفل

بخش اول: آماده کردن استیک

1. فر را در دمای 230 درجه سلسیوس (450 درجه فارنهایت) گرم کنید. زیرا برای داشتن یک استیک کامل فر باید کاملاً داغ باشد.


2. با استیک‌های ضخیم کار خود را آغاز کنید. در اینجا باید استیک‌هایی با ضخامت دو سانت انتخاب کنید. زیرا اگر استیک ضخیم باشد پیش از اینکه قسمت درونی بسوزد و خشک شود قسمت بیرونی آن آماده خواهد شد. از سوی دیگر هرچقدر استیک باریک‌تر باشد سریع‌تر خشک شده و خواهد سوخت.

  • خرید دو استیک بزرگ و خوردن آن از خرید دو استیک کوچک آسان‌تر است. اگر استیک‌هایتان بزرگ است از خرد کردن آن نترسید (البته پس از پخت) تا بهتر سرو شود. زیرا برای مهمانانتان فرقی نمی‌کند که به جای یک استیک بزرگ دو عدد استیک کوچک‌تر بخورند. زیرا مزه استیک برای آن‌ها مهم است.

3. هرگونه رطوبت را از تمام قسمت‌های استیک پاک کنید. وجود رطوبت اضافی بر روی گوشت باعث بخارپز شدن آن می‌شود نه کباب شدنش. استیک بخارپز هم چندان خوشمزه نخواهد بود. بنابراین پیش از شروع کار با یک دستمال کاغذی استیک‌ها را خوب پاک کنید تا هیچ گونه رطوبتی روی آن وجود نداشته باشد.


4. به استیک خود نمک بزنید. درباره چگونگی و زمان نمک زدن به استیک موارد مختلفی وجود دارد. با توجه به شیوه نمک زدن به استیک یا می‌توانید یک استیک با ظاهر مناسب و طعم خوب داشته باشید و یا استیک بدشکل و بدمزه.

  • اگر آن‌قدر وقت ندارید، پیش از قرار دادن آن در تابه داغ سریع به آن نمک بزنید. چرا؟ زیرا با گذشت زمان نمک رطوبت را از داخل استیک جذب کرده و به بیرون آن می‌رساند. و همانطور که گفتیم، رطوبت در سطح خارجی استیک چندان خوب نیست.
  • اگر 45 دقیقه زمان دارید، بهتر است از سه ربع قبل به آن نمک بزنید. نمک رطوبت استیک را از داخل گرفته و به سطح خارجی می‌رساند، اما پس از 30 تا 40 دقیقه، استیک رطوبت را در فرایندی به نام اسمز به داخل بازمی گرداند. با این کار استیک طعم بسیار خوبی خواهد داشت و خوشمزه می‌شود.

5. در یک تابه فلزی یا ظرف فر روغن خنثی بریزید و آن را روی شعله با دمای بالا قرار دهید. بله در ابتدا باید استیک را روی اجاق قرار دهید و سپس به فر منتقل کنید. سرآشپزها، آشپزها و رستوران‌های سراسر جهان از این روش استفاده می‌کنند. بنابراین از این روش استفاده کنید.

  • به جای استفاده از روغن‌های غلیظ مانند روغن زیتون از یک روغن خنثی مانند روغن دانه کاج یا کانولا استفاده کنید. این روغن مزه استیک را بهتر خواهد کرد.
  • با داغ شدن روغن می‌توانید استیک را به آن اضافه کنید.

بخش دوم: پختن استیک

1. با دقت استیک را بررسی کرده و در صورت وجود رطوبت آن را پاک کرده و سپس با دقت در تابه قرار دهید. برای جلوگیری از پریدن روغن دسته تابه را بالا بگیرید تا روغن در یک نقطه جمع شود. به آرامی استیک را در تابه قرار داده و دوباره دستگیره را پایین بیاورید.

  • با انبر مخصوص استیک را در تابه طوری قرار دهید که تمام قسمت‌های آن به روغن آغشته شود اما آن را فشار ندهید تا بهتر بپزد. با گذشت زمان استیک به خودی خود می‌پزد. فشردن آن تنها مانع از آبدار شدن استیک خواهد شد.

2. استیک را به مدت 2 تا 3 دقیقه بپزید. آن‌قدر استیک را بپزید تا یک طرف آن تغییر رنگ دهد.


3. استیک را برگردانید تا به مدت 1 تا 2 دقیقه دیگر روی شعله زیاد بپزد. لازم نیست که طرف دیگر استیک هم به مدت طولانی بپزد زیرا در فر هم تغییر رنگ خواهد داد (از تماس با کف تابه).


4. زمانی که می‌خواهید استیک را در فر قرار دهید کمی کره به تابه اضافه کنید (اختیاری). البته این مرحله اختیاری است اما اگر پیش از قرار دادن استیک در فر یک تا دو قاشق غذاخوری کره به آن اضافه کنید، استیک شما خوش طعم، ترد و آبدار خواهد بود.


5. استیک را در همان تابه فلزی قرار داده، به فر منتقل کرده و بگذارید حدود 6 تا 8 دقیقه بماند. البته زمان لازم برای پخت استیک در فر به ضخامت استیک (هرچقدر استیک ضخیم‌تر باشد برای پخت به مدت زمان بیشتری نیاز دارد) و نوع پخت آن بستگی دارد (استیک پس از 6 دقیقه نیمه پخت است اما پس از 8 دقیقه کاملاً پخته خواهد بود).


6. با استفاده از دماسنج آشپزی مدت قرار گرفتن استیک در فر را دقیقاً تعیین کنید. دماسنج آشپزی می‌تواند در بسیاری از موارد به شما کمک کند. همچنین ارزان، کاربردی و دقیق است. با داشتن دماسنج دیگر لازم نیست استیک کمتر یا بیشتر از زمان لازم در فر بماند. تنها کافی است دماسنج را در وسط استیک قرار دهید. برای بررسی میزان پخت استیک به این دماها توجه کنید.

  • 120 درجه فارنهایت (48.8 سانتی‌گراد) = آبدار و خونی
  • 130 درجه فارنهایت (54.4 سانتی‌گراد) = آبدار
  • 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتی‌گراد) = نیم پز
  • 150 درجه فارنهایت (65.5 درجه سانتی‌گراد) = پخته
  • 160 درجه فارنهایت (71.1 درجه سانتی‌گراد) = مغزپخت

7. پس از خارج کردن استیک از فر آن را به مدت 7 تا 10 دقیقه در دمای اتاق قرار دهید. در حین پخته شدن استیک لایه‌های مختلف آن فشرده شده و آب گوشت در وسط انباشته می‌شود. اگر بلافاصله پس از خارج کردن استیک از فر آن را برش دهید، ازآنجایی‌که آب آن در یک نقطه جمع شده بلافاصله از گوشت خارج می‌شود. اما اگر پس از خارج کردن فر آن را به مدت 8 تا 9 دقیقه در دمای اتاق قرار دهید، لایه‌های خارجی گوشت کم حرارت شده و آب آن به لایه‌های قبلی بازمی‌گردد. درنتیجه استیک شما آبدارتر خواهد بود.

  • استیک را لای یک ورقه فویل آلومینیومی بپیچید تا حین آبدار شدن گرم بماند. یادتان باشد که در این حین استیک همچنان خواهد پخت.

8. از استیک خود لذت ببرید. می‌توانید استیک خوشمزه خود را به همراه سیب زمینی پخته، مارچوبه پخته و کمی سالاد سرو کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم