طرز تهیه روست بیف

روست بیف یک غذای کلاسیک خوش طعم است که می‌تواند یک نهار دلپذیر خانوادگی باشد. باقی مانده آن را نیز می‌توانید در روز بعد در ساندویچ به کار ببرید. می‌توانید در ابتدا از تکه‌های کمتر گوشت استفاده کرده و آن را طبخ کنید تا اینکه به تدریج در این کار خبره شوید. اگر می‌خواهید شام امشبتان به یاد ماندنی شود از گام اول آغاز کنید. با پروشات همراه باشید.

مواد لازم

  • یک کیلو و هفتصد گرم گوشت بدون استخوان کبابی از ساق گاو یا راسته
  • روغن زیتون
  • سیر تازه
  • نمک و فلفل
  • 3 عدد هویج
  • 3 عدد شقاقل
  • 1 عدد پیاز متوسط
  • سبزیجات دیگر، در صورت تمایل

بخش اول: آماده کردن گوشت

1. گوشت را در دمای اتاق قرار دهید. اگر نیم ساعت پیش از روست کردن گوشت، آن را از یخچال خارج کرده و در دمای اتاق قرار دهید، بافت گوشت کاملاً نرم و آماده استفاده خواهد شد؛ اما اگر گوشت را به صورت سرد در فر قرار دهید، زمان پخت کاهش پیدا کرده و گوشت یا نمی‌پزد و یا اینکه خشک می‌شود.

  • نکته‌ای درباره گوشت: اطمینان حاصل کنید که گوشت مورد استفاده از ساق یا راسته گاو باشد. استفاده از روش کباب کردن آهسته برای گوشت‌های بدون استخوان تنه چندان مؤثر نیست، زیرا گوشت‌های این قسمت نرم‌تر هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که گوشت انتخابی شما بدون استخوان باشد و گوشتی را به کار ببرید که تازه و براق بوده و رنگش صورتی پررنگ باشد. همچنین بسته به اندازه، گوشت ممکن است با چربی همراه باشد.

 2. گوشت را لای نخ بپیچید (اختیاری). اگر می‌خواهید روست بیف شما شکل جالب و متقارن داشته باشد پیش از روست کردن آن را با نخ بپیچید. می‌توانید از قصاب بخواهید خودش این کار را انجام دهید و یا اینکه خودتان در خانه انجام دهید. تنها کافی است چند برش از نخ را آماده کرده و آن را از طول دور گوشت بپیچید. اگر به ظاهر گوشت خود روی بشقاب اهمیتی نمی‌دهید می‌توانید این مرحله را نادیده بگیرد.


3. به گوشت ادویه بزنید. تمام قسمت‌های گوشت را به روغن زیتون آغشته کنید، سپس نمک و فلفل را روی آن بپاشید. می‌توانید با دست ادویه جات را روی آن بریزید. در صورت تمایل می‌توانید از ادویه جات دیگری مانند پودر سیر یا فلفل چیلی استفاده کنید – با این حال در روش روست کردن یا کباب کردن، گوشت به خودی خود مزه خوبی خواهد داشت.

  • آغشته کردن تمام قسمت‌های گوشت باعث می‌شود که گوشت به خوبی کباب شده و کباب تهیه شده مزه خوبی داشته باشد. همچنین ادویه دار کردن گوشت باعث طعم‌دار شدن آن خواهد شد.

4. سبزیجات را آماده کنید. اگر می‌خواهید سبزیجات کبابی هم داشته باشید باید آن‌ها را در این مرحله آماده کنید. هویج‌ها را پوست کنده و در اندازه‌های کوچک خرد کنید. شقاقل‌ها (نوعی سبزیجات از خانواده هویج) را نیز به همین صورت پوست کنده و خرد کنید. پیاز را هم پوست کنده و خرد کنید. می‌توانید از سبزیجات دیگر مانند سیب زمینی شیرین، اسکواش یا سبزیجات فصلی دیگر استفاده کنید. اگر می‌خواهید  فقط گوشت را کباب کنید این مرحله را نادیده بگیرید.


5. سیر را جدا کنید. حبه‌های سیر را جدا کرده و روی تخته خردکن قرار دهید. پوست سیر را نکنید، زیرا در آن صورت به سرعت می‌پزد. تنها کافی است حبه‌های سیر را جدا کنید و در انتها سیرهای کباب شده خوشمزه‌ای خواهید داشت که به همراه گوشت سرو می‌شوند.


بخش دوم: روست کردن گوشت

1. فر را در دمای 190 درجه سلسیوس قرار دهید تا گرم شود.


2. ظرف فر را آماده کنید. اگر از سبزیجات استفاده می‌کنید، آن‌ها را در سینی فر قرار داده و به شکل یک لایه پهن کنید. کمی نمک و فلفل و روغن زیتون روی آن اضافه نمایید. سیر را هم به صورت یک لایه قرار دهید. گوشت را در بالای سبزیجات قرار دهید.

  • اگر از سبزیجات استفاده نمی‌کنید کافی است که گوشت را در سینی قرار داده و سیرها را در کنار آن بگذارید.
  • برای کباب کردن گوشت می‌توانید به جای سینی از تابه فر استفاده کنید که دیواره‌هایش بلندتر و کف آن دندانه دار باشد. کف دندانه دار آن مانع جمع شدن آب گوشت در کف ظرف شده و در نتیجه گوشت به خوبی پخته می‌شود، زیرا حرارت به خوبی بین ظرف و گوشت در جریان خواهد بود.

3. سینی را در فر قرار دهید تا به مدت 1 ساعت و نیم کباب شود. در نیم ساعت اول، گوشت در دمای بالاتر پخته و در نتیجه سطح گوشت کباب می‌شود. فراموش نکنید که پس از یک ساعت و نیم به سراغ کباب بازگردید.


4. دما را به 110 درجه سلسیوس کاهش داده و بگذارید گوشت کباب شود. گوشت در این دما به پختن ادامه داده و آماده خواهد شد. بسته به شکل و برش گوشت پخت آن یک ساعت و نیم تا دو ساعت و نیم طول می‌کشد، بنابراین فرایند آماده شدن آن را کنترل کنید.


5. با یک دماسنج آشپزی دمای گوشت را بررسی کنید. با استفاده از یک دماسنج گوشت یا دماسنج آشپزی، دمای داخلی گوشت را بررسی کنید. دماسنج را در مرکز گوشت فرو ببرید اما نه تا حدی که با کف تابه فر برخورد کند. زمانی که دمای قسمت داخلی فر به 60 درجه سلسیوس برسد گوشت آماده است.

  • اگر دوست دارید گوشتتان کمی نیم پخت شود، زمانی که دمای آن به 55 درجه سلسیوس رسید آن را خارج کنید.

بخش سوم: کباب کردن گوشت

1. بگذارید گوشت کمی در فویل بماند. پس از اینکه گوشت به دمای موردنظر رسید، آن را از فر خارج کرده و یک تکه فویل آلومینیومی روی آن قرار دهید تا دمای آن حفظ شود؛ اجازه دهید که گوشت به مدت 15 تا 20 دقیقه در آن دما بماند. در این زمان آب گوشت می‌تواند به طور برابر در گوشت پخش شده و در آن باقی بماند؛ نه اینکه در حین سرو کردن از آن خارج شود؛ در نتیجه گوشت خوش طعم و آبدار خواهد بود.


2. سس گریوی را آماده کنید. 3 قاشق غذاخوری اشک کباب را در یک تابه کوچک ریخته و روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید. پس از داغ شدن آن، یک قاشق چای خوری نشاسته یا آرد اضافه کرده و هم بزنید تا غلیظ شود. می‌توانید با افزودن آب یا آب گوشت آن را رقیق‌تر کرده و یا با افزودن کره آن را غلیظ‌تر کنید. مواد را هم بزنید تا به غلظت موردنظر برسد، سپس آن را به ظرف سس خالی کنید.


3. گوشت و سبزیجات را در ظرف مناسب قرار دهید. گوشت را در وسط یک ظرف قرار دهید و سبزیجات و سیر را در اطراف آن بگذارید. زمانی که آماده سرو کردن بودید، گوشت را در اندازه‌های 6 در 6 سانتی‌متر ببرید. سپس گوشت را با سس گریوی سرو کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم