راهنمای انتخاب و خرید عینک آفتابی – مرحله به مرحله

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هنگام خرید عینک آفتابی عادت دارید بیشتر براساس ظاهر عینک آن را بخرید، مخاطب اصلی مان شما هستید. در اینجا می‌خواهیم فوت و فن های انتخاب عینک آفتابی استاندارد را برایتان شرح دهیم، پس در ادامه با راهنمای خرید عینک آفتابی با ما همراه باشید.

پیش از انتخاب عینک دودی لازم است با برخی اصطلاحات آشنا شوید. آیا درباره محافظت از چشم در برابر اشعه فرابنفش (uv protection)، میدان دید عینک و مانپگاری آن چیزی شنیده اید؟ درباره مدل سر و صورت خود چطور؟

باید بدانید در هنگام خرید عینک آفتابی باید موارد مختلف را بررسی کنید نه فقط مدل عینک را.


بخش اول: انتخاب عینک آفتابی برای محافظت از چشم

1. محافظت از چشم باید اولین و مهم‌ترین دلیل انتخاب عینک آفتابی باشد. قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش به مدت طولانی می‌تواند برای چشمتان مشکلات بسیاری ایجاد کند، مانند آب مروارید، سوزش و سرطان.


2. اگر می‌خواهید از چشم خود در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت کنید، به دنبال عینکی باشید که حداقل 99% اشعه UVB و 95% اشعه UVA را مسدود کند. سپس میدان دید عینک را بسنجید، یعنی اینکه آیا از اطراف فریم نور خورشید میتواند به صورت و چشم ها بتابد؟

  • براساس اینکه عینک را برای ورزش می‌خواهید یا برای بیرون رفتن، باید فریم مناسب را خریداری کنید. بهتر است که روی بخش وسط عینک که روی بینی قرار میگیرد محافظ‌های لاستیکی وجود داشته باشد. اگر می‌خواهید عینک را برای ماهیگیری یا روی آب استفاده کنید باید عینک پولاریزه داشته باشید، زیرا عینک‌های پولاریزه حداکثر محافظت در برابر نور خورشید را مهیا می‌کنند.

3. عینک‌هایی را که درباره میزان محافظت در برابر UV اطلاعاتی ندارند و یا تزئینی هستند خریداری نکنید. (این عینک ها معمولا برچسب cosmetic دارند) اغلب عینک‌ها، لنزهای شکننده ای دارند بنابراین عینک‌هایی را انتخاب کنید که ضد خش هستند. اگر می‌خواهید برای خرید عینک پول زیادی بپردازید باید عینکی انتخاب کنید که شیشه های آن ماندگاری بالایی داشته باشند. خوشبختانه در اغلب مدل‌ها می‌توان لنزهای خراب شده را تعویض کرد.


بخش دوم: انتخاب مدل عینک آفتابی

1. اندازه عینک را انتخاب کنید. عینک های آفتابی در اندازه و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. باید بین مدل عینک و فرم صورت شما تناقض وجود داشته باشد. برای مثال، اگر صورتتان گرد است باید از فریم‌های زاویه دار استفاده کنید، و اگر صورتتان زاویه دار است فریم‌های گردتر حالت صورتتان را بهتر نشان می‌دهد. برخی از مدل‌های محبوب عبارت‌اند از:

  • عینک آفتابی آینه ای – لنز این عینک‌ها آیینه‌ای هستند. اغلب افسران پلیس در ایالات متحده از این نوع عینک استفاده می‌کنند. این عینک‌ها در مدل aviator یا wraparound عرضه می‌شوند.
عینک آفتابی آینه ای
  • عینک آفتابی خلبانی و فریم‌های فلزی باریک. این مدل اغلب توسط خلبان‌ها، پرسنل نظامی و پرنسل حقوقی ایالات متحده استفاده می‌شود. این مدل به تمام صورت‌ها می‌آید، مخصوصاً صورت‌های بیضی. در ایران به این نوع عینک ها، عینک خلبانی می گوییم.
عینک آفتابی خلبانی
  • عینک آفتابی ویفری یا پلیس که در سال‌های 1950 و 1960 محبوب بودند. آدری هیپبورن در فیلم صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany’s) در سال 1961 این عینک را به چشم می‌زد.
عینک آفتابی ویفری یا پلیس
  • عینک آفتابی Teashades – این عینک توسط جان لنون و آزی آزبورن محبوب شد. اما این مدل در دور کردن نور خورشید از چشم چندان مؤثر نیست.
عینک آفتابی Teashades
  • عینک آفتابی بیس دار یا Wraparounds – استفاده شده توسط ورزشکاران و به خصوص در ورزش‌های دشوار.
عینک آفتابی بیس دار
  • Oversized – استفاده شده توسط مدل‌ها و ستارگان سینما. جذاب و فریبنده.
عینک آفتابی اورسایز

 


2. برای انتخاب مدل عینک آفتابی به فرم صورت خود توجه کنید. در اینجا انواع فرم‌های صورت و مدل‌های مناسب عینک برای هر کدام را به شما معرفی می‌کنیم:

  • صورت بیضی: صورت بیضی اغلب فرم ایده آل محسوب می‌شود و هر مدلی به آن می‌آید. از مدل‌های خیلی ضخیم یا خیلی باریک دوری کنید. از فرم‌هایی که از عرض صورت پهن‌تر هستند استفاده نکنید.
  • صورت مربعی: از آنجایی که این صورت‌ها کاملاً زاویه دار است، فک و چانه زوایای صاف داشته و مربعی شکل می‌باشند بنابراین باید از عینک‌های گرد استفاده کنید تا تعادل ایجاد شود. البته فریم‌ها نباید بیش از حد ضخیم باشند. از عینک‌های پهن‌تر استفاده کنید و از عینک‌های مستطیلی شکل با گوشه‌های تیز اجتناب کنید.
  • صورت گرد: صورت‌های گرد گونه و چانه برجسته دارند. عینک‌های چند ضلعی یا مربعی انتخاب کنید که زاویه دار هستند و می‌توانند در صورتتان تعادل ایجاد کنند. به دنبال فریم‌های ضخیم باشید.
  • صورت کشیده: برای ایجاد تعادل در صورت کشیده باید از لنزهای بزرگ و فریم‌های چندضلعی استفاده کرد. عینک‌های محبوب retro و اسپرت می‌توانند مفید باشند.
  • صورت تخت: از لنزها و فریم‌های تیره‌تر استفاده کنید تا خطوط صورت برجسته‌تر نشان داده شوند. رنگ‌های روشن هم می‌تواند حالت‌های صورت را بهتر نشان دهد.

3. اطمینان حاصل کنید که عینک به خوبی روی صورتتان می‌نشیند. عینک را به چشم بزنید و مطمئن شوید که روی صورت خوب می‌ماند. وزن آن باید بین گوش و بینی تقسیم شده و مژه نباید با فریم یا لنز تماس داشته باشد و عینک باید با قرار گرفتن روی پل بینی و گوش ها متعادل شود. اگر حس می‌کنید وزن آن روی یکی از این قسمت‌ها بیشتر احساس می‌شود باید آن را تنظیم کنید.

  • اگر عینک روی صورتتان خوب نمی‌ماند می‌توانید به یک عینک فروشی بروید تا آن را برایتان تنظیم کند.
  • اطمینان حاصل کنید که لنزها چندان کوچک نباشند تا بتوانند نور خورشید را مسدود کنند.

بخش سوم: انتخاب عاقلانه رنگ لنز

1. توجه داشته باشید که رنگ لنز نه تنها بر استایل شما بلکه بر توانایی‌تان در تشخیص تفاوت رنگ‌ها و تضاد آن‌ها تأثیر می‌گذارد. برخی از لنزها تضاد رنگ‌ها را افزایش می‌دهند که می‌تواند مفید باشد؛ با این حال این مسئله می‌تواند بر تشخیص رنگ‌ها تأثیر بگذارد، که گاهی اوقات مشکل ساز است (برای مثال، در حین رانندگی باید بتوانید رنگ‌های چراغ ترافیک را تشخیص دهید). برخی از عینک‌ها دارای لنزهای قابل تعویض هستند که می‌توانید بر اساس فعالیت خود لنز را تعویض کنید.

بهترین لنزها برای کاربردهای عمومی لنزهای خاکستری و قهوه ای هستند، در صورتی که علاقه دارید در مورد انتخاب رنگ لنز بیشتر بدانید بخش زیر مفید است:

  • لنزهای خاکستری شدت نور را کاهش می‌دهند اما بر تضاد و تغییر رنگ تأثیر ندارند.
  • لنزهای قهوه‌ای با مسدود کردن رنگ آبی، تضاد رنگ‌ها را افزایش می‌دهند و به همین دلیل برای ورزش‌های برفی مناسب هستند. همچنین برای شکار در نور روشن و در فضای باز می‌توانند مناسب باشند.
  • لنزهای زرد/کهربایی با مسدود کردن تمام یا بخشی از نور آبی، تضاد را افزایش داده و برای شکارچیانی که باید در زمینه آبی آسمان شکار کنند، مناسب است. اما برای فعالیت‌هایی که به تشخیص نور نیاز دارید (مانند رانندگی) مناسب نیست. این لنزها برای ورزش‌های برفی نیز مناسب هستند.
  • لنزهای نارنجی و قرمز برای روزهای برفی مناسب‌اند اما در روزهای غیربرفی فقط برای هوای ابری مناسب اند. اگر شکارچی هستید لنز نارنجی می‌تواند در تشخیص شکارهای قهوه‌ای در زمینه سبزرنگ مؤثر باشد.
  • لنزهای بنفش برای شکارچیانی مناسب هستند که باید شکارهای قهوه‌ای خود را در زمینه سبزرنگ تشخیص دهند. (مناسب شکارچیان جنگلی)
  • لنزهای مسی رنگ، آسمان و چمن را در برابر توپ گلف خنثی می‌کنند. (قابل اوجه گلف بازها)
  • لنزهای سبز و آبی تضاد رنگ توپ زرد تنیس را در برابر رنگ‌های دیگر افزایش می‌دهند.(مناسب ورزش تنیس)

2. کژتابی عینک را بررسی کنید. لنزها را در مقابل لامپ فلورسانت نگه دارید. با بالا و پایین آوردن عینک توجه کنید که کژتابی رخ ندهد. اگر این مورد دیده نشود پس نشانه خوبی است.


بخش چهارم: انتخاب جنس صحیح لنز

1. لنزهای ضد خش را انتخاب کنید. خش دار شدن شیشه عینک باعث می‌شود که دیگر نتوانید از آن استفاده کنید. لنزهای ساخته شده از پلی‌اورتان NXT ضد خش، انعطاف پذیر، سبک و شفاف هستند اما قیمت بالایی دارند.

  • این نوع شیشه ها سنگین‌تر و گران قیمت بوده و در صورت شکستن پخش می‌شود.
  • پلی‌اورتان چندان ضد خش نیست و نسبت به پلی‌اورتان NXT یا شیشه شفافیت کمتری دارد اما مقرون به صرفه‌تر است.
  • پلی‌اورتان کمتر استفاده می‌شود، اما شفافیت آن همانند شیشه بوده و با شکسته شدن پخش نمی‌شود.
  • میزان ضد خش بودن لنزهای پلی‌اورتان بسته به فرایند تکمیلی ساخت می‌تواند متفاوت باشد.
  • آکریلیک هم مقرون به صرفه است اما ماندگاری و شفافیت آن از بقیه کمتر است. همچنین در برابر گرما ضعیف بوده و تغییر شکل می‌دهد. بنابراین لنزهای شیشه‌ای یا صمغی بهترین انتخاب محسوب می‌شوند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم