اگر می‌خواهید کتاب‌های بیشتری بخوانید تا زندگی خود را متحول کنید، این 4 ترفند را یاد بگیرید

کتاب‌های سرگرم‌کننده، دانستنی‌ها و حتی گاهی اوقات کتاب‌های طنز می‌توانند زندگی شما را متحول کنند. می‌توانید همیشه در کنار خود، در کیف خود و  همه‌جا کتاب به همراه داشته باشید، اما تا زمانی که آن را باز نکرده و نخوانید، نمی‌توانید از اطلاعات آن استفاده کنید. افراد عادت‌های مطالعاتی مختلفی دارند. در این مقاله 4 ترفند کتاب‌خوانی را به شما معرفی می‌کنیم که به کمک آن کتاب‌های بیشتری مطالعه کنید.

همه افراد شانس این را ندارند که ساعت‌های بیکاری زیادی داشته باشند و مطالعه کنند. قرار نیست در این مقاله یک فرمول جادویی به شما معرفی کنیم که سرعت مطالعه شما را افزایش دهد، زیرا همان‌طور که ثابت‌شده، سرعت بالای مطالعه باعث می‌شود که چیز زیادی متوجه نشویم. اما در اینجا 4 ترفند اثبات‌شده برایتان آورده‌ایم که سرانه مطالعه‌تان را افزایش می‌دهد.

 1. بعد از هر 20 دقیقه مطالعه استراحت کنید

مطالعه کتاب‌های سرگرم‌کننده راحت است زیرا این کار را با لذت انجام می‌دهید، اما متن‌های پیچیده و سنگینی مانند روانشناسی، تجاری و یا کتاب‌های پیچیده دیگر  خسته‌تان می‌کند و تمرکزتان را کاهش می‌دهد. برای مطالعه این‌گونه کتاب‌ها بهتر است که بعد از 20 دقیقه مطالعه، 5 الی 10 دقیقه استراحت کنید. منظورمان از استراحت این نیست که بنشینید، بلکه بلند شده و کمی راه بروید. با این کار در هنگام خواندن کتاب‌های خسته‌کننده خوابتان نمی‌برد. می‌توانید از یک زنگ هشدار استفاده کنید تا پایان این فواصل 20 دقیقه‌ای را به شما یادآوری کند و سپس با تمرکز بیشتری به مطالعه خود ادامه دهید.

در هنگام مطالعه هر چیز کوچکی می‌تواند حواستان را پرت کند، بنابراین مواردی که ممکن است تمرکزتان را به هم بزنند از خود دور کنید. گوشی خود را در حالت سکوت قرار دهید. در جای خلوت و ساکتی مطالعه کنید. در گوشه کتاب‌خانه، زیر یک درخت یا یک جای خلوت و با نور مناسب. اگر سروصدای اطرافتان هنوز زیاد باشد می‌توانید از هدفون استفاده کنید. اما آن‌قدر فضا را گرم و نرم نکنید که خوابتان ببرد.

 2. از کتاب‌های صوتی استفاده کنید

درست است که استفاده از کتاب‌های صوتی مطالعه محسوب نمی‌شود، اما بازهم همان کلمات و اطلاعات را به شما منتقل می‌کند. کتاب‌های صوتی برای افرادی که همیشه مشغول و در حال رفت‌وآمد هستند بسیار مفید است. زمانی که در حال رانندگی هستید، خانه را تمیز می‌کنید یا در حال دویدن هستید، می‌توانید به این کتاب‌ها گوش دهید. اما چگونه؟ می‌توانید کتاب‌های صوتی را دانلود کنید. اما ازآنجایی‌که ممکن است کتاب موردنظر شما در فرمت صوتی موجود نباشد، پس قبل از برنامه‌ریزی از موجود بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 3. از تلفن همراه خود استفاده کنید.

امروزه همه مردم ساعات زیادی را با تلفن همراه خود مشغول‌اند. اکثریت ما بلافاصله بعد از بیدار شدن و قبل از خواب با تلفن همراه مان مشغول می‌شویم. می‌توانید کتاب‌ها را در تلفن خود ذخیره کنید. و به‌جای وقت گذراندن در اینستاگرام یا فیس بوک، کتاب خود را مطالعه کنید. اگر به این کار عادت کنید، هیچ‌وقت گوشی خود را کنار نخواهید گذاشت.

خوبی این کار این است که می‌توانید اندازه متن را تغییر دهید تا چشمتان اذیت نشود. حتی می‌توانید نوع فونت را نیز تغییر دهید. درحالی‌که در کتاب‌های کاغذی این امکان وجود ندارد. بااین‌حال فرمت الکترونیکی تمام کتاب‌ها موجود نیست.

یکی از بهترین سایت‌ها برای دانلود کتاب‌های الکترونیکی کلاسیک لاتین، Project Gutenberg است که بیش از 53000 کتاب لاتین را در اختیارتان قرار می‌دهد. کتابخانه‌ها هم معمولاً کتاب‌های الکترونیکی در اختیارتان قرار می‌دهند.

 4. کلمات را کلمه به کلمه در مغز خود تکرار نکنید

و در آخر، اگر عادت دارید کلمات را کلمه به کلمه در مغز خود تکرار کنید، وقت آن رسیده که این عادت را ترک کنید، زیرا با این کار مغز شما بر تلفظ و تکرار کلمات تمرکز می‌کند نه بر معنی متن. علاوه بر این سرعت مطالعه شما نیز کاهش می‌یابد. پس به‌جای این‌که کلمات را بلندبلند تکرار کنید و آن‌ها را حلاجی کنید، بهتر است که مداد و کاغذی در کنار خود قرار دهید و کلمات دشوار را یادداشت کنید و بعد از مطالعه درباره آن‌ها فکر کنید.

اگر واقعاً نمی‌توانید دهان خود را بی‌حرکت بگذارید و حتماً باید کلمات را بلندبلند ادا کنید، پس آدامس بجوید یا هم‌زمان لقمه‌ای در دست بگیرید تا دهانتان مشغول باشد و کلمات را هجی نکند.

 

این 4 ترفند به شما کمک می‌کند تا سرانه مطالعه خود را افزایش دهید. کتاب‌های نخوانده بسیاری وجود دارند که منتظرتان هستند. منتظر چه هستید؟ همین امروز شروع کنید!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم