نحوه تمیز کردن و جرم گیری توالت فرنگی+ویدیو

تمیز کردن سرویس بهداشتی یک کار دشوار است که اغلب آن را به تعویق می‌اندازیم؛ اما برای نظافت سرویس بهداشتی خود باید آن را انجام دهیم. یک سرویس بهداشتی کثیف ظاهر بدی داشته، بوی بد می‌دهد و باکتری و میکروب را انباشته می‌کند. اما همانند سایر کارهای پر زحمت، بهتر است همین حالا آن را انجام دهید تا تمام مدت نگران نظافت آن نباشید. با این دستورالعمل‌ها می‌توانید به سرعت سرویس بهداشتی خود را تمیز کنید.


روش اول: نظافت کامل

1. دستکش تمیز و پیشبند بپوشید. برای نظافت سرویس بهداشتی، دستکش پلاستیکی مخصوص کنار بگذارید. پیشبند پلاستیکی هم از کثیف شدن لباس‌هایتان جلوگیری می‌کند. از آنجایی که سرویس بهداشتی پر از جرم و باکتری است، پس باید دست‌هایتان حین نظافت تمیز و خشک باشد.

  • دستکش مخصوص سرویس بهداشتی را از سایر دستکش‌ها جدا کنید. بهتر است این دستکش رنگ دیگری داشته باشد تا تصادفاً برای شستن ظرف‌ها از آن استفاده نکنید!

2. با یک اسفنج خیس کاسه توالت را تمیز کنید. بهتر است در ابتدا کاسه توالت را با آب داغ آماده نظافت کنید. در این صورت، زمانی که به تمیز کردن قسمت‌های دیگر مشغول هستید، جرم و باکتری این قسمت خیس شده و به راحتی از بین می‌رود. یک اسفنج ر ابا آب داغ خیس کرده و مخزن، درب، نشیمن‌گاه، پایه و کاسه خارجی را تمیز کنید. در اغلب موارد، همین کار باعث تمیز شدن آن خواهد شد و به مواد شوینده اضافی نیاز نخواهید داشت.


3. در داخل کاسه ماده شوینده مخصوص بریزید. مواد شوینده مخصوص سرویس بهداشتی، لک، جرم و زردی کاسه توالت را از بین می‌برند. ماده شوینده را به داخل کاسه توالت ریخته و اجازه دهید به تمام قسمت‌ها آغشته شود و وارد آب شود. فراموش نکنید که لبه کاسه را نیز به ماده شوینده آغشته کنید؛ در غیر این صورت جرم و باکتری در این قسمت انباشته خواهد شد.

  • پیش از استفاده از ماده شوینده، دستورالعمل استفاده از آن را بخوانید. اغلب مواد شوینده باید چند دقیقه به کاسه آغشته شوند و سپس آن را تمیز کنید. در این صورت پیش از قدم بعدی کمی منتظر بمانید.

4. با یک برس توالت شوی کاسه را تمیز کنید. با استفاده از یک برس توالت شوی زبر، داخل کاسه را به خوبی تمیز کنید و تمام لکه‌ها و زرد شدگی‌ها را از بین ببرید. فراموش نکنید که باید مسیر آب و پشت کاسه را نیز تمیز کنید. هرچقدر بیشتر برس را فشار دهید کاسه توالت تمیزتر خواهد شد.

  • از ماده شوینده خود بیشترین استفاده ببرید؛ از آنجایی که این ماده با آب ته کاسه مخلوط شده، بنابراین در حین تمیز کردن چند بار برس را به داخل آب ببرید تا ماده شوینده بیشتری به آن آغشته شود.

5. شیر آب را باز کنید. با جریان یافتن آب، کاسه و برس خیس می‌شوند. در حین جریان یافتن آب به تمیز کردن کاسه ادامه دهید؛ زیرا با حرکت آب تأثیر برس افزایش می‌یابد و لکه‌ها بهتر از بین می‌روند.

  • اگر هنوز برخی لکه‌ها از بین نرفته‌اند، دوباره از ماده شوینده استفاده کرده و بگذارید کمی بماند، سپس آن ناحیه را با برس تمیز کرده و جریان آب را باز کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام لکه‌ها از بین رفته‌اند.

6. قسمت‌های دیگر توالت را با تمیزکننده و ضدعفونی کننده تمیز کنید. پس از تمیز کردن کاسه توالت باید قسمت‌های دیگر را نیز تمیز کنید، حتی اگر چندان کثیف نباشند. در این صورت نه تنها توالت تمیز و براق می‌شود، بلکه دیگر هیچ میکروب و باکتری روی آن باقی نمی‌ماند. تمیز کننده و ضدعفونی کننده چندمنظوره یا مخصوص سرویس بهداشتی را روی تمام قسمت‌ها اسپری کنید. تمام قسمت‌ها، از قبیل بالا و پایین نشیمن گاه و کاسه خارجی را به این ماده آغشته کنید. هم‌زمان با یک دستمال یا اسفنج این قسمت‌ها را تمیز کنید.


7. دستگیره را کاملاً تمیز کنید. دستگیره آب نیز باید کاملاً تمیز شود؛ زیرا در هر بار استفاده از توالت لمس می‌شود. اگر در این محل میکروب انباشته شود، در این صورت میکروب‌ها به انگشتان شما هم سرایت می‌کنند. حتماً دستگیره را با ماده ضدعفونی کننده تمیز کنید. احتمال سرایت میکروب از دستگیره، از سایر قسمت‌های توالت بیشتر است.


روش دوم: نظافت فوری

1. ابزار خود را آماده کنید. اگر می‌خواهید توالت خانه خود را تمیز کنید، باید از قبل ابزارمناسب را آماده کرده باشید تا به سرعت کارتان تمام شود. دستکش پلاستیکی به دست کنید، زیرا داشتن آن ضروری است، ابزارهای مورد نیاز دیگر که لازمتان خواهد شد نیز عبارتند از: برس توالت شوی، دستمال مرطوب بهداشتی، یک مسواک کهنه و بی استفاده، دستمال تمیز (یا دستمال کاغذی) و شوینده سرویس بهداشتی.

  • همانطور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم، یک دستکش مخصوص سرویس بهداشتی داشته باشید. دستکش مخصوص سرویس بهداشتی را از سایر دستکش‌ها جدا کنید. بهتر است این دستکش رنگ دیگری داشته باشد تا تصادفاً برای شستن ظرف‌ها از آن استفاده نکنید.
  • ماده شوینده و چند منظوره داشته باشید. می‌توانید آن را از سوپرمارکت‌ها خریداری کنید؛ اما برای صرفه جویی می‌توانید با ترکیب 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و 180 میلی لیتر آب، ماده شوینده خود را بسازید.

2. دستکش‌های خود را به دست کنید.


3. کاسه را تمیز کنید. می‌توانید به هر ترتیب و از هر قسمتی که دوست دارید توالت را تمیز کنید، اما بهتر است برای تسریع کار خود از کاسه شروع کنید. در این صورت اگر از کاسه آب کثیف به بیرون ریخت، آن را تمیز کرده‌اید و بخش‌های تمیزشده را نیز کثیف نخواهید کرد. با استفاده از برس توالت شو، لک و کثیفی‌ها را تمیز کنید. با فشار بیشتر به برس کاسه تمیزتر خواهد شد. برای نظافت بهتر کمی ماده شوینده توالت یا تمیزکننده چندمنظوره را به آب ریخته و برس را در آب فرو برده و تمیز کنید.


4. درب‌ها را تمیز کنید. پس از تمیز کردن کاسه باید درب بالایی و پایینی را تمیز کنید که بیش از هر چیز با آن تماس دارید. با استفاده از شوینده چندمنظوره و دستمال یا اسفنج (یا دستمال بهداشتی) درب را تمیز کرده و تمام قسمت‌های آن را بسابید. در صورت تمایل می‌توانید با کمک یک مسواک کهنه، قسمت‌هایی از لولا یا بین در و بدنه توالت که دسترسی به آن مشکل است را تمیز کنید.


5. بدنه توالت را به سرعت تمیز کنید. در پایان باید بدنه کلی توالت را تمیز کرده و برق بیندازید. با استفاده از یک دستمال کاغذی یا اسفنج چینی توالت را تمیز کنید، به خصوص دستگیره آن را. همچنین با خشک شدن و کثیف شدن این پارچه می‌توانید آن را به محلول شوینده یا آب گرم فرو برده و دوباره نظافت را ادامه دهید.

  • در ابتدا بالاترین قسمت را تمیز کنید، در این صورت با پخش شدن آب، قسمت‌های تمیز شده کثیف نخواهند شد.
  • فراموش نکنید که باید قسمت‌های نامشخص مانند پایه توالت و پشت مخزن که رو به دیوار است را نیز تمیز کنید. برای شستشوی بهتر این قسمت‌ها بهتر است از پیپ پاک کن یا مسواک استفاده کنید.

6. جریان آب را باز کنید. اکنون توالت باید از قبل تمیزتر باشد. با باز کردن جریان آب ذرات کثیف باقی مانده از بین خواهند رفت. اگر حین تمیزکاری از کمی دستمال کاغذی استفاده کرده‌اید، آن‌ها را داخل کاسه بیندازید تا با جریان آب برود. البته اگر مقدارش زیاد باشد لوله مسدود خواهد شد.

  • بهتر است پس از درآوردن دستکش‌ها دست‌های خود را بشویید. زیرا ممکن است حین نظافت چند قطره آب وارد دستکش شود.
  • اگر سرویس بهداشتی شما به نظافت مختصر و سریع نیاز داشت پس کارتان تمام است. اما اگر در توالت لکه‌هایی وجود دارد که با این روش از بین نرفتند باید نظافت کامل را با دقت بیشتر انجام دهید.

روش سوم: نظافت نواحی اطراف توالت

1. لوازم بالا یا اطراف توالت را بردارید. پیش از آغاز نظافت بهتر است تمام وسایل و لوازمی که اطراف آن قرار دارد را بردارید؛ زیرا ممکن است طی نظافت کثیف شوند و یا اینکه اجازه ندهند تمام قسمت‌ها را به خوبی تمیز کنید.

  • برداشتن این لوازم – مانند دستمال کاغذی، عکس یا مجسمه – نه تنها به شما کمک می‌کند تا آن قسمت‌ها را به خوبی تمیز کنید بلکه آن‌ها را از مواد شوینده مضر نیز دور کرده و احتمال افتادن تصادفی آن‌ها به درون توالت کاهش می‌یابد.

2. لوازمی که اطراف توالت بودند را تمیز کرده و یا گردگیری کنید. اگر این لوازم کثیف و خاکی باشند با قرار دادن آن‌ها در جای قبلی باز هم آن نقاط لکه می‌شوند و زحماتتان به هدر می‌رود. دستکش به دست کرده و آن لوازم را به سرعت تمیز کنید. اگر ضد آب هستند آن‌ها را با پارچه نم دار تمیز کنید در غیر این صورت گردگیری کافی خواهد بود. این وسایل را تمیز کرده، خشک کنید و در جای قبلی قرار دهید.

  • پس از اتمام کار دستکش خود را درآورده و دست‌های خود را بشویید تا میکروب‌ها سرایت نکنند.

3. با اسپری ضدعفونی کننده، کف زمین و اطراف توالت را تمیز کنید. در اغلب موارد در صورت کثیف بودن توالت، کف زمین هم کثیف خواهد شد. مطمئناً نمی‌خواهید با هر بار ورود به توالت پاهایتان کثیف شود؛ بنابراین باید این قسمت‌ها را نیز تمیز کنید. با یک برس یا طی، زمین را جارو کرده و ذرات ریز آشغال یا مو را تمیز کنید، به خصوص قسمت‌های پشت توالت را. سپس این قسمت‌ها را با دستمال نم دار، دستمال یک بار مصرف یا پارچه تمیز کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم