بزرگ‌ترین طرفدار خود باشید

درباره خود چه احساسی دارید؟ چه مقدار خودباوری دارید؟ واقعیت را بگویید. اگر کسی در اطرافتان نباشد و در هنگام خواندن این متن تنها باشید، آیا حاضرید با صدای بلند راستش را بگویید؟ آیا بزرگ‌ترین طرفدار خود هستید؟

وقتی‌که امروز به محل کارم می‌رفتم، اولین کسی را که دیدم دوستم بود. او لبخند زیبایی دارد و واقعاً انسان خوبی است. او به‌تنهایی با پسرش زندگی می‌کند و در کار خودش نیز بسیار موفق است. با دیدن او به سمتش رفتم و گفتم امروز موهایت خیلی قشنگ شده است. این حرف را به‌دروغ نمی‌گفتم، زیرا موهایش واقعاً قشنگ بود و حس کردم باید این را به او بگویم. اما جوابی که او داد واقعاً ناراحتم کرد. او خندید و گفت که اشتباه می‌کنم و باید موهایش را کوتاه و رنگ کند. او آن‌قدر به خودش حس بدی داشت که حتی نمی‌توانست تعریف من را قبول کند و واکنش خوبی نشان دهد.

کاش فقط او این‌طور بود، اما افراد بسیاری این‌گونه هستند. دستیارم یک مرد جوان، خوش‌تیپ و خوش‌طبع است. اما اگر از او تعریف کنی، سریع می‌گوید که نه لباس‌هایش اندازه‌اش نمی‌شود و باید وزن کم کند. چرا دیدش نسبت به خودش آن‌قدر منفی است که نمی‌تواند هیچ تعریفی را قبول کند و نسبت به خودش احساس خوبی داشته باشد؟

نه‌تنها برخی افراد بلکه کل جامعه دید منفی پیداکرده‌اند، در صحبت‌هایمان، در رسانه و همه‌جا، نسبت به خود و اطرافیان دید منفی داریم و همیشه از هم انتقاد می‌کنیم. چرا در رسانه و آگهی‌های تلویزیونی فقط به ما یادآوری می‌کنند که باید از خودمان، هیکلمان و ظاهرمان ناراضی باشیم؟ چرا در فیلم‌ها همه به هم آزار می‌رسانند؟ آیا بهتر نیست این دیدگاه را در جامعه تغییر دهیم؟ اما قبل از تغییر جامعه باید بتوانیم خود را تغییر دهیم و اعتمادبه‌نفسمان را تقویت کنیم.

آیا کیم کارداشیان و استیون هاوکینگ نقطه مشترکی دارند؟

چرا کیم کارداشیان مشهور است؟ چرا میلیون‌ها نفر زندگی او را دنبال می‌کنند؟ بله درست است، او زیباست، اما شما هم زیبا هستید. او بااستعداد است، اما شما هم بااستعداد هستید. تنها تفاوت این است که او اعتمادبه‌نفس بالایی دارد. تمام دنیا به او می‌گوید که او زیباست و او هم قبول می‌کند، درنتیجه اعتمادبه‌نفسش افزایش می‌یابد و کارهای بزرگی انجام می‌دهد. بنابراین نسبت به خودش حس مثبتی دارد.

استیون هاوکینگ مشکلات فیزیکی زیادی دارد که ما حتی شاید نتوانیم تصور کنیم. پس چگونه به یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان زمان ما تبدیل‌شده است؟ چگونه توانسته به “تو نمی‌توانی” ها گوش ندهد؟ او به خودش ایمان دارد. دید او نسبت به خودش مثبت است، به همین دلیل توانسته کارهای بزرگی انجام دهد.

بنابراین قبل از هر چیزی باید دیدگاه خود را نسبت به خودتان تغییر دهید. برای این‌که رودروی جهان بایستید در ابتدا باید رودرروی خود ایستاده و نسبت به خود دید مثبتی داشته باشید.

می‌دانم که همه ما در زندگی مشکلاتی داریم، و هرروز هم با مشکلات و چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم. حقیقت این است که مهم نیست بقیه چه فکی می‌کنند، مهم این است که شما در مورد خودتان چه فکری می‌کنید. اگر شما خود را باور نداشته باشید، حتی اگر تمام دنیا هم شما را خوب بدانند بازهم فایده‌ای ندارد. اگر می‌خواهید در روابط خود با خانواده، دوستان، یا در کارتان موفق باشید، اول باید به خودتان ایمان داشته باشید. پس دیدگاه‌های منفی را کنار بزنید. اگر شما نسبت به خود دید مثبتی داشته باشید، حتی اگر تمام دنیا مخالفش را بگویند، بازهم در دیدگاه شما اثری نخواهد داشت.

شما باید بزرگ‌ترین طرفدار خودتان باشید. اما چگونه؟ صادقانه بگویم، من هم دراین‌باره مطمئن نیستم. تنها این را می‌دانم که اگر همیشه بگویید “من به‌اندازه کافی خوب نیستم” یا “من به‌خوبی بقیه مردم نیستم”، هیچ‌وقت موفق نخواهید شد. مزیت انسان این است که می‌تواند بهتر شود، می‌تواند خود را تغییر دهد. شاید کار دشواری باشد، اما تنبلی نکنید. اگر واقعاً به رویاهای خود ایمان داشته باشید و بخواهید آن‌ها را عملی کنید، هیچ‌چیز مانعتان نخواهد شد. پس خود را تغییر دهید، تا با اعتمادبه‌نفس به چهره خود در آینه خیره شوید. احساسات منفی را کنار گذاشته و دید مثبتی داشته باشید. احساسات منفی بزرگ‌ترین دشمن شما هستند، پس در ابتدا باید از دست این احساسات منفی خلاص شوید. نگذارید احساست منفی‌تان پیروز شوند.

و هر وقت که کسی از شما تعریف کرد، آن را با خوش‌رویی قبول کرده، تشکر کنید و از آن تعاریف لذت ببرید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم