لیست بهترین فیلم‌های “کیانو ریوز” که باید تماشا کنید

کیانو ریوز (Keanu Reeves) یکی از پسرهای خوب هالیوود است که به تازگی تولد ۵۶ سالگی‌اش را جشن گرفته و یکی از پرطرفدارترین بازیگران سینما در جهان است.او که شروع دشواری در حرفه بازیگری و زندگی شخصی داشت، با تلاش و کوشش بسیار به جایگاه امروزی دست یافت. او همچنین یکی از خیّرهای هالیوودی است. گفته می‌شود که پس از موفقیت سه گانه ماتریکس، 80 میلیون از 114 میلیون دلار درآمد خود را به عوامل جلوه‌های ویژه و گریم فیلم اهدا کرد.

او علاوه بر شخصیت فوق‌العاده خود، بازیگر با استعدادی نیز هست. در اینجا می‌خواهیم 15 فیلم برتر کیانو ریوز که باعث موفقیت او در عرصه بازیگری شدند را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


۱۵. بیل و تد با موسیقی مواجه می‌شوند – ۲۰۲۰ – Bill and Ted Face the Music

این فیلم به عنوان سومین قسمت از مجموعه فیلم های “بیل و تد” در نظر گرفته شده است که در دهه ی هشتاد و نود میلادی منتشر شده اند. داستان این فیلم درباره ی دو دوست به نام “بیل” (با بازی الکس وینتر) و “تد” (با بازی کیانو ریوز) است که این بار طبق گفته ی یک پیشگو، موسیقی می‌سازند که زندگی و دنیای آنها را زیر و رو خواهد کرد! بیل و تد که هیچ شانسی ندارند و تمام ایده‌هایشان هم به پایان رسیده است، تصمیم می‌گیرند که در زمان سفر کنند تا آهنگی را پیدا کنند که دنیا را درست کند و هارمونی در جهان‌ها را بازگرداند. بیل و تد به کمک دخترهایشان، یک سری شخصیت‌های تاریخی جدید و همچنین برخی افسانه‌های دلسوز موسیقی، توانستند خیلی بیشتر از یک موسیقی را پیدا کنند.


14. جان ویک: بخش ۳ – پارابلوم ‒ John Wick: Chapter ۳ – Parabellum

کیانو ریوز بازیگر دو فیلم اکشن زیبای سه گانه ماتریکس و جان ویک بوده است. پس از موفقیت بزرگ دو قسمت قبلی جان ویک، قسمت سوم آن هم مورد ستایش سازندگان ان قرار گرفت. جان ویک ۳ تنها چند سال بعد از جان ویک ۲ و در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و بلافاصله علاقه مردم را به خود جذب کرد. رویداد های این فیلم تنها یک ساعت پس از پایان قسمت دوم آن آغاز می شود. جان ویک در حال حاضر خود را به عنوان هدف بهترین قاتلان جهان می بیند آن هم پس از اینکه جایزه ‌ای بالغ بر ۱۴ میلیون دلار توسط  حلقه بین المللی قتل به نام های تیبل برای سر او در نظر گرفته می شود. صحنه‌های اکشن طراحی‌شده در این فیلم واقعا عالی هستند.


۱۳. کپی‌ها – ۲۰۱۸ – Replicas

فیلم “کپی‌ها” داستان مردی به نام “ویلیام فاستر” با بازی “کیانو ریوز” را روایت می‌کند که دانشمند زیست‌شناسی مصنوعی و متخصص جاسازی مدارهای عصبی در ربات‌ها است. او بعد از اینکه خانواده‌اش در یک تصادف کشته می‌شوند، از تخصصش استفاده می‌کند و آنها را در قالب ربات‌هایی کلون شده به زندگی باز می‌گرداند ولی آنها را از ربات بودنشان با خبر نمی‌کند. این اتفاق باعث می‌شود کمپانی بایودون، که “ویلیام فاستر” برای آن کار می‌کند، مدعی شود خانواده‌ای که او ساخته است متعلق به این شرکت می‌باشند؛ تا جایی که فاستر با این کمپانی به مشکل برمی‌خورد و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد بدل خود را هم بسازد و با کمک شکل رباتی خودش سعی در آزاد کردن خانواده‌اش کند.


12. وکیل مدافع شیطان – The Devil’s Advocate – 1997

این فیلم در نگاه اول یک فیلم فانتزی و تخیلی به نظر می‌رسد، اما باید بدانید که در لایه زیرین آن معانی عمیقی نهفته است. شاید مسخره به نظر برسد که در داستان حقیقی و یا در صحنه‌های دادگاه با عناصر ماورالطبیعه مواجه شویم؛ اما در زیر لایه سطحی فیلم، یک تریلر الهام بخش و شوکه کننده قرار دارد. شیطان در زمان‌های مختلف در قالب اشکال مختلف نشان داده شده است. در اغلب موارد او را به عنوان یک هیولای کریه با چشمان سرخ نشان می‌دهند. اما با دیدن این فیلم متوجه می‌شویم که شیطان در این جهان وجود دارد، او بر انتخاب‌های ما تأثیر می‌گذارد و سعی می‌کند با تحریک طمع، شهوت، نهاد، حسادت و بی اعتمادی‌مان، کنترل ما را به دست بگیرد. ارزش نمادین فیلم بسیار زیاد است که البته اغلب تماشاگرانی که برای اولین بار فیلم را می‌بینند آن را نادیده می‌گیرند. کیانو ریوز، آل پاچینو و شارلیز ترون در این فیلم بسیار موفق ظاهر شدند.


11. لبه رودخانه – River’s Edge – 1986

لبه رودخانه یکی از اولین فیلم‌های کیانو ریوز بود. همچنین این فیلم، یکی از غم انگیزترین، شوکه کننده ترین و رئال‌ترین فیلم‌های اوست. این فیلم سکون فضای خارج از شهر را به شیوه‌ای نشان داده که در هیچ فیلم دیگری نمی‌بینیم. در نتیجه می‌توان آن را یک مطالعه روان شناسانه دانست که شیوه رویارویی و رفتار مردم در شرایط مختلف را نشان می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم، شخصیت‌های آن است که به خوبی می‌توان با آن‌ها همدردی کرد. داستان فیلم پیام مشخصی ندارد؛ اما شخصیت‌هایی را نشان می‌دهد که آنقدر واقعی هستند که دوست دارید با آن‌ها همراه شوید. یک فیلم الهام گرفته از حوادث واقعی که چندان موردتوجه قرار نگرفته است.


10. پدر و مادری – Parenthood – 1989

این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های دوران حرفه‌ای استیو مارتین با بازی کیانو ریوز است. یک فیلم زیبای طنز و درام که با یک نگاه متفاوت به بررسی یک موضوع ظریف می‌پردازد. در حقیقت وظایف پدر و مادری به گونه‌ای نمایش داده شده که باعث می‌شود به هر زاویه آن خوب فکر کرده و در عین حال لبخند بر لبانتان بنشیند. شخصیت‌ها رفته رفته رشد کرده و مشکلات خود را حل می‌کنند. برخلاف فیلم‌های دیگر این ژانر، در این فیلم معجزه یا تغییر ناگهانی در شخصیت‌ها رخ نمی‌دهد. این فیلم به خوبی در مقابل زمان ایستادگی کرده و همیشه می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید. یک کمدی زیبا، جالب و دقیق.


9. ماتریکس: بارگذاری مجدد – The Matrix Reloaded – 2003

بسیاری از طرفداران فیلم‌های سه‌گانه ماتریکس به قسمت دوم و سوم آن چندان توجهی نمی‌کنند؛ زیرا پس از تولید اولین فیلم کیفیت آن کاهش یافت. فیلم اول سه‌گانه ماتریکس از لحاظ کیفیت با دو سری دیگر آن قابل مقایسه نیست و جز بهترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود. اگرچه دو فیلم دیگر هم قابل قبول بودند، اما برای طرفداران دشوار بود که بتوانند با فیلم‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. این فیلم از پایان فیلم اول ادامه پیدا کرده و نئو و سایر انقلابی‌ها را نشان می‌دهد که علیه ماشین‌ها دست به کار شده و می‌خواهند کنترل سیاره را به دست بگیرند. در زمان اکران این فیلم طرفداران با هیجان هر چه بیشتر منتظر آن بودند، اما با وجود فیلم برداری غنی و صحنه‌های زیبای اکشن، این فیلم نتوانست انتظار مخاطبین را چندان برآورده کند. با این حال این فیلم ارزش تماشا کردن را دارد.


8. کنستانتین – Constantine – 2005

اولین و تنها فیلم کیانو ریوز در دنیای فیلم‌های DC. یک فیلم تیره و تاریک با یک داستان ترسناک که به کمک جلوه‌های ویژه و فیلم برداری موفق شما را به دنیای اسطوره‌ها می‌کشاند. کیانو ریوز در این فیلم در نقش جان کنستانتین جن گیر ظاهر می‌شود. اگرچه در زمان اکران، برخی از منتقدین اجرای ریوز را زیر سؤال بردند؛ اما بازی او موفق بود. او به خوبی توانسته کنستانتین را در نقش یک شخصیت خشمگین و سرد نشان دهد که چندان احساسات ندارد. کنستانتین تمام عناصر یک فیلم موفق را داراست؛ زیرا شما را به یک دنیای متفاوت و فانتزی برده و باعث می‌شود در طی 2 ساعت فیلم، دنیای واقعی خود را فراموش کنید.


7. هدیه – The Gift – 2000

اگرچه بازی کیت بلانشت در این فیلم بسیار درخشان است، اما کیانو ریوز هم توانست بازی قابل قبولی را ارائه دهد. البته اجرای خوب بازیگران تنها یکی از نقاط قوت این فیلم است. این فیلم یک تریلر رازآلود است که تنها به دنبال هیجان زده کردن مخاطب نیست. مخاطب فیلم از طریق ذهن قهرمان داستان، آنی (بلانشت)، یک سفر عاطفی را آغاز می‌کند. او می‌خواهد با توانایی ماورالطبیعه خود به یافتن یک دختر گمشده کمک کند. به راحتی می‌توانید با این فیلم ارتباط برقرار کنید و با جریان داستان پیش بروید. این فیلم را می‌توان یک فیلم نوستالژیک دانست که داستان بدیع آن شما را با خود همراه می‌کند.


6. نقطه شکست – Point Break – 1991

بازسازی اخیر این فیلم آنقدر ضعیف بود که باید قدر نسخه اصلی با بازی کیانو ریوز را بیشتر بدانیم. این فیلم از آن فیلم‌هایی است که همه دوست دارند، اما عده کمی درباره آن صحبت می‌کنند. کارگردانی کاترین بیگلو (از فیلم مهلکه The Hurt Locker) باعث شده که صحنه‌های اکشن و مهیج آن تاثیرگذار و جذاب باشند. داستان فیلم چند لایه است و بین قهرمان داستان و شخصیت منفی رابطه عمیقی وجود دارد. نقطه شکست یک تریلر اکشن خوش ساخت است که آدرنالین شما را افزایش می‌دهد. در این فیلم با سبک زندگی دهه 90 آشنا شده و می‌توانیم جامعه آن دوره را بررسی کنیم. جالب اینجاست که بدون استفاده از جلوه‌های ویژه کامپیوتری یک اکشن مدرن خلق شده است.


5. یک پوینده تاریک – A Scanner Darkly – 2006

یک فیلم انیمیشن 100 درصد منحصر به فرد که با تکنولوژی روتوسکپی ساخته شده است؛ تکنیکی که طی آن تصویر از فیلم اکشن واقعی به انیمیشن تبدیل می‌شود. این فیلم از رمانی به همین نام اقتباس شده و به خوبی توانسته پیام فیلم را منتقل کند و در عین حال پارانویا، مشکلات ادراکی و لذت طلبی مفرط را نشان دهد. برخلاف فضای تاریک فیلم در برخی لحظات دیالوگ‌ها طنز بوده و بار فیلم را سبک می‌کند. در این فیلم رؤیا مانند که تأثیر ویران گر مواد مخدر بر جامعه را می‌بینیم، بازیگرانی چون وودی هارلسون، کیانو ریوز و رابرت داونی جونیور نقش آفرینی می‌کنند. اگر می‌خواهید یک فیلم منحصربه فرد و متفاوت را تماشا کنید پس این گزینه برای شما مناسب است.


4. جان ویک 2 – John Wick: Chapter 2 – 2017

به ندرت رخ می‌دهد که یک اکشن موفق در نسخه بعدی هم موفقیت خود را همچنان حفظ کند. این فیلم هم در گیشه موفق بود و هم با استقبال منتقدین مواجه شد، حتی بسیاری آن را از نسخه اول هم بهتر می‌دانستند. این فیلم در مقایسه با فیلم اول، هم به داستان توجه بیشتری داشت و هم هیجان فیلم را حفظ کرده بود. اساطیر داستان افزایش یافته و داستان چند لایه می‌شود و می‌بینیم که جامعه تروریست‌ها سرسخت، لوکس، جذاب و مرگبار است. سومین نسخه این فیلم هم قرار است ساخته شود و با در نظر گرفتن این فیلم، حتماً نسخه سوم حتی بهتر از نسخه دوم نیز خواهد بود.


3. سرعت – Speed – 1994

این فیلم یکی از فیلم‌های موفق سال 1994 بود که اغلب به عنوان اثری شناخته می‌شود که ساندرا بولاک را به یک ستاره تبدیل کرد. موفقیت این فیلمِ برنده جایزه اسکار، در سادگی آن و دوری از زرق و برق نهفته است. طی یک حرکت انتقام جویانه، یک بمب در یک اتوبوس گذاشته می‌شود که اگر زیر 80 کیلومتر در ساعت رانندگی کند این بمب منفجر خواهد شد. فیلم نامه پر از صحنه‌های اکشن و اتفاقات غیرمنتظره است که به شما اجازه نفس کشیدن نمی‌دهد. یک تریلر مهیج که بر مخاطب تأثیر گذاشته و او را تا پایان داستان بر صندلی سینما میخکوب می‌کند. در این فیلم به مفهوم انسانیت هم پرداخته می‌شود، زیرا آنی (با بازی بولاک) رانندگی این اتوبوس را بر عهده می‌گیرد تا آن را نجات دهد. فیلم سرعت بدون شک یکی از خاص‌ترین فیلم‌های اکشن سینماست.


2. جان ویک – John Wick – 2014

جان ویک نماد یک اکشن مدرن و موفق است. در هالیوود فیلم‌های اکشن فراوانی وجود دارد که پر از داستان‌های فرعی بوده و به جایی نمی‌رسند. اما جان ویک یک اثر متفاوت است. فیلم “ربوده شده” (Taken) را تصور کنید که به جای دختر لیام نیسون، سگ کیانو ریوز قرار دارد. نقطه قوت این فیلم در عدم وجود صحنه‌های ملودراماتیک است، درنتیجه همه چیز مشخص بوده و در جای خود قرار دارد. کیانو ریوز ستاره این فیلم است و با وجود اینکه ریوز در فیلم‌های احساسی هم موفق عمل می‌کند؛ اما باید گفت که فیلم‌های اکشن خوراک اوست. صحنه‌های اکشن خلاقانه و فیلم برداری موفق باعث درخشش این فیلم شده است.


1. ماتریکس – The Matrix – 1999

یک فیلم موفق و افسانه‌ای که توانست بر سایر فیلم‌های علمی تخیلی دوره خود تأثیر بگذارد. ماتریکس، تکنولوژی و مفاهیم مختلف را با خود ادغام می‌کند. در این اثر، فلسفه اگزیستانسیالیسم به گونه‌ای نمایش داده می‌شود که واقعیت جهان را زیر سؤال می‌بریم. صحنه‌های زیبای اکشن و فیلم برداری خاص این فیلم باعث موفقیت آن شده است. چه کسی می‌تواند صحنه‌ای را که نئو به سرعت از شلیک گلوله‌ها گریخته و جا خالی می‌دهد را فراموش کند؟ آیا واقعی کسی ما را کنترل می‌کند؟ آیا اعمال و کردارمان از پیش تعیین شده است؟ فیلم پر از جلوه‌های ویژه است که از زمان خود جلوتر بوده و موسیقی متن زیبای آن می‌تواند باعث شگفتی مخاطب شود. آیا ما در یک ماتریکس زندگی می‌کنیم؟


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. Nilaaa

    فروردین 19, 1400

    عماد راس میگه

    پاسخ

  2. مصطفی

    مهر 8, 1399

    شما اصلا فیلم نگاه میکنید واقعا این فیلم جز بهترین فیلم های ریوز هستش؟؟بیل و تد با موسیقی مواجه می‌شوند

    پاسخ

  3. Sam Asi

    شهریور 14, 1399

    واقعا من نمیفهمم چرا فیلمِ Replicas تو این لیست هست ، فیلمی که به عقیده اکثرِ منتقدان و تماشاگران بدترین فیلم سال بود ” فقط برای درک ذره ای از این فاجعه به نمرش تو سایت متاکریتیک نگاه کنید “

    پاسخ

  4. عماد

    شهریور 14, 1399

    نمیدونم واقعا چجوری طبقه بندی کردید که به وکیل مدافع شیطان و کنستانتین رو اونجا گذاشتیو رتبه اونا باید خیلی بهتر میبود

    پاسخ