15 فیلم غمگین اما تاثیرگذار در تاریخ سینمای جهان

آیا شما هم از آن دسته‌ای هستید که دوست دارید هر از گاهی فیلم‌های غمگین تماشا کنید و حتی شاید کمی اشک بریزید؟ خیلی از فیلم‌ها نمی‌توانند چنین تأثیر عمیقی ایجاد کنند. فیلم‌هایی که بتوانند چنان تأثیری ایجاد کنند، فیلم هایی هستند که مخاطب نیز با آن‌ها همزادپنداری کرده و علیرغم ژانر و نارحت کننده بودنشان به برترین فیلم‌های عمرمان تبدیل خواهند شد.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم 15 فیلم غمگین اما ماندگار سینما را به شما معرفی کنیم. این فیلم‌ها تا سال 2017 به روز شده اند.


15. پای چپ من – My Left Foot (IMDB:7.9) – 1989

پای چپ من، یک درام جذاب به کارگردانی جیم شرایدن است. این فیلم درباره مردی به نام کریستی براون است که در یک خانواده فقیر ایرلندی با بیماری فلج مغزی به دنیا آمد. او به یک هنرمند و نویسنده تبدیل شد که با تنها عضو سالمش، یعنی پای چپش به کارهای موردعلاقه‌اش می‌پرداخت.

این فیلم درباره زندگی، خنده و معجزه است. نقش آفرینی برندا فریکر و دنیل دی لوئیس خیره کننده است. اگر به فیلم‌های کلاسیک علاقه دارید پس حتماً این فیلم را از دست ندهید.

دیالوگ ماندگار:

مادر کریستی: یه بدن شکسته در مقابل یه قلب شکسته هیچی نیست.


14. آنا کارنینا – Anna Karenina (IMDB:6.6) – 2012

انا کارنینا یک زن از طبقه اشراف است که در اواخر قرن نوزده روسیه در سن پترزبورگ با کنت الکسی ورنسکی رابطه برقرار می‌کند، رابطه‌ای که زندگی او را دگرگون خواهد ساخت.

تام استاپارد فیلم نامه این اثر اقتباسی را نوشت و جو رایت نیز با هنرمندی آن را کارگردانی نمود. بازیگران موفق این فیلم عبارت‌اند از کیرا نایتلی، جود لاو، آرون تایلر جانسون، کلی مکدونالد، متیو مک‌فادین، الیویا ویلیامز، روث ویلسون، امیلی واتسون، میشل داکری و شرلی هندرسون.

آنا کارنینا یک اقتباس بسیار زیبا از رمان تولستوی است که با بدبیاری های آنا کارنینا اشک در چشمانتان حلقه می زند.

دیالوگ ماندگار:

کُنتــِـس ورونسکایا: ترجیح میدم بدونِ آرزو از دنیا برم تا اینکه آرزوش تو دلم بمونه.


13. تا استخوان – To the Bone (IMDB:6.9) – 2017

آلن بیست ساله با بیماری عصبی آنورکسی دست و پنجه نرم می‌کند. پس از ملاقات با یک پزشک، در یک گروه خانگی عضو میشود تا با افراد دیگری که به سایر بیماری های تغذیه ای مبتلا هستند درمان شود. او سپس با حقایق بیماری خود رو به رو شده و دیدگاه اش به زندگی تغییر می‌کند.

با دیدن این فیلم درام با بیماری‌های عصبی مربوط به تغذیه که اغلب نادیده گرفته می‌شد آشنا خواهید شد. اگرچه موضوع فیلم پیچیده است اما نقش آفرینی تاثیرگذار بازیگران بر زیبایی فیلم می‌افزاید.


12. ستاره فروزان – Bright Star (IMDB:7.0) – 2009

این فیلم زیبا داستان عاشقانه جان کیتس شاعر و فرانی براون را نشان می‌دهد. این زوج با مشکلات مختلفی رودررو هستند از جمله مشکلات شغلی جان کیتس، بیماری‌اش و تلاش آقای براون برای جدا کردن آن دو.

این بیوگرافی-درام نه تنها بازیگران درخشانی دارد بلکه فیلم نامه آن نیز بسیار قوی بوده و تلفیق طنز و غم اثر عمیقتری روی مخاطب می گذارد.


11. ایستگاه فروتویل – Fruitvale Station (IMDB:7.5) – 2013

این فیلم آخرین روز زندگی اسکار گرانت، یک مرد سیاهپوست جوان که در محله Bay از سانفرانسیسکو زندگی می‌کند را نشان می‌دهد. ما با نحوه ارتباط او با دنیای اطرافش، دوستان، خانواده و غریبه‌ها به شخصیت او پی می‌بریم. 31 دسامبر 2008 بی عدالتی بزرگ و تکان دهنده ای رخ داد که چشم آمریکایی‌ها را باز کرد.

کارگردان این فیلم و بازیگران آن بسیار درخشان ظاهر می‌شوند. مایکل بی جردن در نقش اسکار گرانت بسیار خوب عمل کرد. از آن سو رایان کوگلر هم به خوبی کارگردانی آن را بر عهده گرفت. ریتم فیلم، فیلم برداری و موسیقی متن آن بسیار خوب طراحی و انجام شده است.


10. مکانی آن سوی کاج‌ها – The Place Beyond the Pines (IMDB:7.3) – 2012

لوک یک موتور سوار است که شهر به شهر همراه یک کارناوال سفر می‌کند. او پس از دیدن دوباره معشوق قبلی‌اش (رومینا) متوجه می‌شود که وی پسری به نام جیسون دارد. لوک با دانستن این موضوع نگرشش درباره زندگی تغییر پیدا کرده و مسئولیت پذیری‌اش افزایش می‌یابد، اما این بار برای سروسامان دادن خانواده می‌خواهد از بانک دزدی کند! اما زمانی که با یک پلیس بلندپرواز آشنا می‌شود همه چیز تغییر می‌کند..

این فیلم یک درام جذاب و منحصر به فرد است که رایان گاسلینگ، اوا مندس و بردلی کوپر در آن نقش آفرینی می‌کنند. این فیلم به خوبی به موضوعاتی همچون انتقام، خانواده و رؤیاپردازی پرداخته، مخاطب را احساسی کرده و تحت تأثیر قرار می دهد.


9. جاده انقلابی – Revolutionary Road (IMDB:7.3) – 2008

فرانک و آوریل ویلر زمانی به شدت عاشق هم بودند اما اکنون در هفتمین سال ازدواجشان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. زندگی‌شان از بیرون خوب به نظر می‌رسد اما از درون غم انگیز و ناراحت هستند. فرانک از شغلش متنفر است و آپریل هم آرزویش برای بازیگری را رها کرده و یک خانه دار ساده است. اما زمانی که آپریل تصمیم می‌گیرد کاری کند تا دوباره شاد شود، زندگی کل خانواده تغییر می کند.

این فیلم با بازی لئوناردو دی کاپریو و کیت وینسلت نامزد سه جایزه اسکار شد.

دیالوگ ماندگار:

آپریل: همه می دونن حقیقت چقدر خوبه حتی اگه بدون اون مدتها زندگی کرده باشن، هیچ کس حقیقت رو فراموش نمی کنه فقط تو دروغگویی بهتر میشن


8. تاوان – Atonement (IMDB:7.8) – 2007

بریونی نوجوان (سیرشا رونان) شاهد رویدادی بین خواهر و معشوقه خواهرش است، این اتفاق در ذهن او نمی‌گنجد و دروغی می‌گوید که معشوقه خواهرش رابی (جیمز مک آووی) را به زندان می‌فرستد (و در نهایت به ارتش). سپس به مرور متوجه می‌شویم که به چه میزان ادعای بریونی رابطه خواهرش سیلسیا (کیرا نایتلی) را با معشوقه اش دچار مشکل می‌کند.

اقتباس جو رایت از رمان ایوان مک یوون یک درام غنی است که هم نقش آفرینی بسیار خوبی دارد و هم کارگردانی موفق. اگرچه این فیلم یک اثر جنگی نیست اما داستان در دوران جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد و بنابراین تأثیر جنگ در فضا و شخصیت‌ها مشهود است. ریتم فیلم کند است و در جریان شفاف سازی تدریجی داستان و غرق شدن مخاطب در فضای فیلم، بیشتر به شخصیت پردازی پرداخته می‌شود.


7. خانه مکعب‌های کوچک – The House Of Small Cubes (IMDB:8.3) – 2008

یک مرد مسن برای جلوگیری از غرق شدن خانه‌اش در سیل با گذاشتن آجر آن را بلند و بلندتر می‌کند. او در حین گذاشتن آجرها و اضافه کردن طبقات به دلیل افتادن یک لوله و تعمیر آن خاطرات گذشته‌اش را زنده می‌کند.

این فیلم برنده جایزه بهترین انیمیشن کوتاه اسکار شد. نگذارید مدت زمان کوتاه دوازده دقیقه‌ای فیلم شما را فریب دهد. کونیو کاتو با استفاده از یک سبک خاص انیمیشن توجه شما را جلب کرده و مجبورتان می‌کند تا به این پیرمرد و گذشته او فکر کنید. یک جهان زیبا به سرعت ساخته می‌شود و یک داستان نفسگیر به وجود می‌آورد که اشکتان را درمی‌آورد.


6. میلک – Milk (IMDB:6.0) – 2008

این فیلم به زندگی هاروی میلک (شان پن)، نخستین سیاست‌مدار همجنسگرای سان فرانسیسکو می‌پردازد. ما از آغاز پشتیبانی او از حقوق همجنسگرایان تا لحظه پایان زندگی اش که چند ماه پس از انتخابات بود را با او همراه می شویم.

این اثر احساساتی و الهام بخش توسط گاس ون سنت کارگردانی شد. قطعاً با دیدن این فیلم اشکتان درمی‌آید مگر اینکه دلتان از سنگ باشد. موفقیت این فیلم تنها به دلیل مهارت کارگردانی ون سنت نیست بلکه به دلیل اجرای زیبای شان پن هم است (که جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد). اگرچه داستان چهل سال پیش رخ داد اما کشمکش داستان و پیام آن امروز هم حس می‌شود.


5. باشگاه خریداران دالاس – Dallas Buyers Club (IMDB:8.0) – 2013

در سال‌های 80 میلادی در دالاس، ران وودروف یک مرد بی خیال است که هم مواد مخدر مصرف می کند و هم با زنان فاسد رابطه جنسی دارد. اما ناگهان متوجه می‌شود که به ایدز مبتلاست و تنها سی روز دیگر زنده خواهد بود. اما او نمی‌خواهد از زندگی دست بکشد و عاجزانه به دنبال دارو و درمان است.

هیچ کس نمی‌تواند در برابر داستان واقعی این فیلم بی تفاوت بماند. نقش آفرینی متیو مک کانهی و جرد لتو تأثیرگذار و نفس گیر است. علاوه بر آن، این فیلم فیلمنامه زیبایی داشته و به خوبی کارگردانی شده است.

دیالوگ ماندگار:

رونالد وودروف (متیو مک کانهی): بعضی وقتها فکر میکنم اونقدر دارم برایِ زندگی میجنگم، که وقتی برای زندگی کردن ندارم.


4.  سینما پارادیزو – Cinema Paradiso (IMDB:8.5) – 1988

یک فیلم برنده جایزه اسکار فیلم‌های غیر انگلیسی زبان، درباره یک کارگردان مشهور که پس از آگاهی از مرگ دوست قدیمی‌اش به روستای زادگاهش می‌رود تا فیلم بسازد. در نتیجه خاطرات کودکی اش و رابطه‌اش با خانواده، دوستان و سینما را به یاد می‌آورد. او همچنین به یاد می‌آورد که چگونه با تأثیر آلفردو عاشق سینما شد.

این فیلم ایتالیایی باعث می‌شود که دوباره عاشق سینما شوید. فیلم برداری زیبای فیلم و داستان تأثیرگذار آن حقیقتاً اشکتان را درمی‌آورد.

دیالوگ ماندگار:

آلفردو : خسته شدی پدر؟

پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا كمك می‌كنه ولی موقع برگشتن خدا فقط نگاه می‌كنه.


3. جاده – The Road (IMDB:7.3) – 2009

یک مرد تلاش می‌کند تا در یک جهان رو به پایان و خطرناک و در میان قاتلین، آدم خواران و مجرمین، پسرش را نجات دهد.

این فیلم اقتباسی از رمان کورمک کارتی است که به جای پرداخت به پایان بشریت به رابطه یک پدر و پسر در یک مسیر دشوار می‌پردازد. در هر صورت رئالیسم ترس هولوکاست به خوبی به تصویر کشیده شده و نتایج مرگبار آن با مشخصه‌های زیبای انسانی، نمایش داده شده است. کارگردانی و فضای فیلم بسیار دیدنی بوده بازیگران هم درخشان ظاهر شده‌اند. ویگو مورتنسن یک پدر عاشق پیشه و ناامید است.


2. انجمن شاعران مرده – Dead Poets Society (IMDB:8.1) – 1989

جان کیتینگ یک معلم انگلیسی است که به دانش آموزانش کمک می‌کند تا با آگاهی و احساسات متفاوت به شعر نگاه کنند. این معلم مفهوم “دم را غنیمت شمار” را به دانش آموزانی نشان می‌دهد که از مدرسه خسته شده‌اند.

این فیلم از آن فیلم‌هایی است که شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زندگی‌تان را تغییر می‌دهد و دیدگاهتان نسبت به واقعیت را کاملا دگرگون می‌کند. این فیلم یکی از فیلم‌هایی است که امروزه همه باید تماشا کنند نه فقط بزرگسالان یا دانش آموزان. این فیلم نه تنها قلبتان را لرزانده و اشکتان را درمی‌آورد، بلکه شما را به فرد دیگری تبدیل می‌کند تا تحت هر شرایطی رؤیاهای خود را دنبال کنید.

جالب است استیو جابز در کتاب زندگینامه خود اشاره ای به عمق تاثیر این فیلم روی خود داشته:

آنهایی که آنقدر دیوانه (شوریده) هستند که فکر میکنند میتوانند دنیا را تغییر دهند، همان هایی هستتد که به راستی دنیا را تغییر میدهند.

دیالوگ ماندگار:

آقای کیتینگ (رابین ویلیامز): ” …ما شعر رو چون زیباست نمی نویسیم و نمی خونیم؛ … ما شعر رو می نویسیم و می خونیم چون انسانیم و انسان سرشار از احساس و اشتیاقه. … پزشکی، حقوق، تجارت و مهندسی حرفه های خوبی هستن و برای حفاظت از زندگی انسانی لازمند، اما شعر، زیبایی، عاطفه، تخیّل، عشق، چیزایی هستن که ما رو زنده نگه می دارن….”


1. فهرست شیندلر – Schindler’s List (IMDB:8.9) – 1993

این به زندگی یک تاجر ثروتمند به نام اسکار شیندلر می‌پردازد که زندگی و کارش را برای نجات 1100 زن و مرد یهودی، در جامعه اشغال شده لهستان توسط آلمان ها، فدا می کند. این فیلم با بردن هفت جایزه اسکار و سه جایزه گلدن گلوب جزو برترین فیلم های دهه 90 و کل تاریخ سینما شد.

استیون اسپیلبرگ با تولید یک فیلم سه ساعته و نشان دادن وقایع ظالمانه و سرد، قلبتان را به درد می‌آورد. رالف فاینس و لیام نیسون به خوبی چهره ای واقعی از شخصیت های آمون گوت و اسکار شیندلر را به نشان می‌گذارند.

دیالوگ ماندگار:

اسکار شیندلر: این قدرته! اگر توانایی کشتن کسی رو داشته باشی اما ببخشی! این قدرته.

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. اجتمانو

    فروردین 25, 1402

    ممنون از این مطلب کاربردی

    پاسخ

  2. محمد

    آذر 18, 1397

    لیست خوبی بود و فیلم های زیبایی رو معرفی کردید. برام عجیبه که فیلم 12 years a slave (دوازده سال بردگی) داخل این لیست نبود . فیلمی بسیار زیبا, درگیر کننده و درامی بسیار قوی که چندین بار اشکتون رو درمیاره.

    پاسخ

    • رضا در پاسخ به محمد

      مهر 24, 1398

      واقعا راس میگی. البته به نظرم باید جایگاه پیانیست هم محکم می بود در این لیست

      پاسخ

  3. عباس اقا قربون دستت خدا وکیلی لیست معرفی فیلم ها عالی بود ای کاش همه فیلم ها که معرفی کرده بودی دوبله فارسی بود من اسم این فیلم ها را سرچ کردم دوبله فارسی هر کدام بود دانلود لیست کردم با تشکر عباس جان …از این لیست فیلم ها بیشتر بگذار

    پاسخ