بیوگرافی کامل وین دیزل، بازیگر فیلم سریع و خشن

وین دیزل (Vin Diesel) یک بازیگر، تولیدکننده، فیلم نامه نویس و کارگردان آمریکایی است که تاکنون چندین جوایز فیلم MTV را دریافت کرده است. او به دلیل نقش آفرینی در سری فیلم‌های “سریع و خشن” (The Fast and Furious)، “سرگذشت ریدیک” (The Chronicls of Riddick” و “تریپل ایکس” (xXx) شهرت دارد.

اطلاعات کلی

نام مارک سینکلر (Mark Sinclair)
نام مستعار وین دیزل (Vin Diesel)
متولد 18 جولای 1967 (۲۷ تیر ۱۳۴۶)
سن 50 سال
محل تولد آلامدا کانتی، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
قد 180
شغل بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس
وضعیت تأهل متأهل

فهرست مطالب

  • بیوگرافی
  • سال‌های اولیه زندگی
  • آغاز حرفه سینمایی
  • اوج فعالیت سینمایی
  • زندگی شخصی وین دیزل
  • زندگی امروز وین دیزل

کودکی وین دیزل

سال‌های اولیه زندگی

وین دیزل یا مارک سینکلر در 18 جولای 1967 (27 تیر 1346) در آلامدا در کالیفرنیا به دنیا آمد. در سال‌های اولیه زندگی‌اش مادرش، دلورا شرلین (سینکلر) وینسنت، او و برادر دوقلویش پل را باهم بزرگ کرد زیرا پسرها نمی‌دانستند پدرشان کیست.

دیزل اغلب گفته است که نژاد او ترکیبی است: مادرش اجداد انگلیسی، آلمانی و اسکاتلندی دارند و پدرش هم قطعاً از نژاد دیگری است که آن هم ترکیبی است.

در سال 1970 مادرش مجدداً ازدواج کرد و پدرخوانده سیاهپوستش، ایروینگ وینسنت هرسه آن‌ها را به نیویورک برد. این پدرخوانده مدیربرنامه تئاتر و مدرس بازیگری بود و اغلب آن‌ها را به اجرای تئاتر اکران فیلم‌ها می‌برد که این مسئله در علایق آینده کودکان تأثیر داشت.

وین دیزل و برادر دوقلویش پل

مارک اولین بار در سن 7 سالگی و بر اثر یک اتفاق به روی صحنه رفت. او در تئاتر شهر را شکست و به همراه برادرش پل و پسرهای دیگر وارد شد. همانطور که بعدها مشخص شد آن روز زمان تمرین بود و کریستال فیلد کارگردان پلیس را خبر نکرد، به جای آن پسرها را دعوت کردند تا بازیگری را امتحان کرده و متن را بخوانند. مارک در این آزمون از همه بهتر بود، درنتیجه فیلد در نمایش The Dinosaur Door از او استفاده کرد و به او قول داد در ازای هر نمایش 20 دلار به او پرداخت کند. این هنرمند جوان 17 سال روی صحنه این تئاتر رفت و مهارت‌های بازیگری خود را تقویت کرد.

وین دیزل در کودکی لاغر و قدبلند بود و به همین دلیل اعتماد به نفس نداشت

مارک جوان قدبلند و لاغر بود، به همین دلیل لقب “کرم” را به او دادند و هرگز در روابش با دخترها موفق نبود. او که از ظاهر لاغرش شرمگین بود به شدت ورزش کرد و ماهیچه‌های قدرتمند ساخت. او در سن 17 سالگی درحالی که ظاهر قوی هیکلی داشت تئاتر را رها کرد و در یکی از کلوپ‌های شبانه منهتن به نام تونل به عنوان گارد فعالیت نمود.

در اینجا بود که این مرد جوان ظاهرش را کاملاً تغییر داد: او موهایش را تراشید و خود را وین دیزل نامید. او در سه سالی که در این حرفه فعالیت داشت هم در رابطه با جنس مخالف تجربیاتی به دست آورد و هم در دعواهای خیابانی. تجربیات دعواهای خیابانی در این سال‌ها باعث شد که در فیلم‌های خود همیشه در نقش یک مرد سرسخت ظاهر شود.

“500 دعوا، این عددی بود که در کودکی برای خودم مشخص کرده بودم. پس از 500 دعوای خیابانی می‌توان خود را یک مرد سرسخت رسمی نامید.”

وین دیزل زمانی که در بار کار می کرد

اما وین دیزل زندگی به عنوان یک گارد در بار را دوست نداشت، به همین دلیل به کالج هانتر در دانشگاه شهر نیویورک رفت. او در آنجا در رشته ادبیات و نگرش خلاقانه تحصیل کرد و توانست به حرفه فیلم نامه نویسی مسلط شود. اما دیزل در سال 1987 دانشگاه را ترک کرد، به لس انجلس رفت تا در حرفه بازیگری در هالیوود فعالیت کند.

اما دنیای هالیوود با دیزل جوان مهربان نبود و او با وجود تمام تلاش‌های خود نتوانست هیچ نقشی دریافت کند، به جای آن در صنعت بازاریابی تلفنی یک شغل پیدا کرد. او یک سال در این حرفه فعالیت کرد و به موفقیت‌هایی هم رسید، اما در این زمان نتوانست رویای بازی در فیلم را فراموش کند و به نتیجه‌ای هم نرسید. در نتیجه تصمیم گرفت لس آنجلس را ترک کرده و به نیویورک بازگردد.

آغاز حرفه سینمایی

وین دیزل برای اولین بار در سال 1990 در فیلم “بیداری‌ها” (Awakenings) از پنی مارشال شرکت کرد اما نقشش آنقدر کوچک بود که اصلاً به چشم نیامد. بنابراین با وجود تمام تلاش‌های وین دیزل درهای سینما به روی این بازیگر جوان بسته بود، به همین دلیل مادرش کتاب Feature Filmmaking at Used-Car Prices از ریک اشمیت را به او هدیه کرد و به او نشان داد که باید خودش حرفه‌اش را در دست بگیرد.

او طرح فیلم “استری‌ها” (Strays) را در ذهن داشت و فیلمنامه آن را نگارش کرد اما به زودی متوجه شد که نمی‌تواند از پس تولید این فیلم بربیاید، به همین دلیل فیلمنامه ای دیگری برای فیلم کوتاه “چند وجهی” (Multi-Facial) نوشت. او فیلم برداری فیلم را برعهده داشت، نقش اصلی را برعهده گرفت و حتی موسیقی آن را نیز خودش نوشت.

وین دیزل در سال های اولیه با وجود تلاش زیاد در هالیوود جایی نداشت

تولید این فیلم در سال 1994 به اتمام رسید و یک اثر بیوگرافی بود، زیرا قهرمان داستان به نام مایک، نمی‌توانست به دلیل چهره خاصش که نژاد مشخصی را تداعی نمی‌کرد هیچ نقشی را به دست آورد. این فیلم پس از اکران خصوصی برای شرکت در فستیوال فیلم کن سال 1995 انتخاب شد.

دیزل سپس دوباره به هالیوود آمد و یک کانال تلویزیونی راه اندازی کرد تا هزینه فیلم برداری ایده فیلم “استری‌ها” را به به دست آورد. او این فیلم را تولید کرد و در این درام بلند هم نقش اصلی را برعهده داشت. شخصیت او یک قاچاق چی مواد مخدر بود که با آشنایی با عشق واقعی‌اش به شخصیت دیگری تبدیل شد.

فیلم چند وجهی یک فیلم کوتاه بیوگرافی بود

این فیلم در فیلم فستیوال ساندنس سال 1996 نمایش داده شد اما با وجود استقبال از آن موفقیت مالی خاصی کسب نکرد. اما تولید این فیلم باعث شد که این بازیگر جوان توجه استیون اسپیلبرگ، کارگردان مشهور را به خود جلب کرده و از او دعوت شود تا در در فیلم “نجات سرباز رایان” (Saving Private Ryan) در کنار تام هنکس و مت دمون نقش دوم را داشته باشد.

وین دیزل در کنار تام هنکس در فیلم نجات سرباز رایان شرکت داشت

این اولین حضور دیزل در یک فیلم بزرگ بود و باعث خوشحالی او شد. این فیلم 5 جایزه اسکار به دست آورد و دیزل به همراه عوامل فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین گروه بازیگران جشنواره آمریکایی گیلد شد. این بار هم فیلم “استری‌ها” به این بازیگر کمک کرد. حضور در فستیوال فیلم ساندنس باعث شد که در کارتون “آهن غول پیکر” (The Iron Giant) به کارگردانی برد برد در سال 1999 در نقش اصلی صداپیشگی کند.

اوج فعالیت سینمایی

وین دیزل در سال 2000 در درام بن یانگر به نام “اتاق بخار” (Boiler Room) و فیلم “قیرگون” (Pitch Black) از دیوید تویل، نقش آفرینی کرد که در آن نقش ریدیک ضدقهرمان را ایفا می‌کرد. این فیلم آغاز سری فیلم‌های “سرگذشت ریدیک” بود که باعث شهرت این بازیگر شد.

“در حین فیلم بردای این فیلم شانه دیزل آسیب دید و استفاده از لنز تماسی خاص که باعث درخشش چشمان او می‌شد باعث شد که چشم‌هایش نیز آسیب ببیند، در نتیجه به سختی توانست فیلم برداری این فیلم را به پایان برساند.”

وین دیزل در فیلم های ریدیک از لنز خاصی استفاده می کرد که به چشمش آسیب رساند

سال 2001 سال موفقیت دیزل بود. در این سریال تریلر جنایی “سریع و خشن” به کارگردانی راب کوهن اکران شد که او در کنار پل واکر نقش اصلی را برعهده داشت. منتقدان با بررسی نقش آفرینی او بر این باورند که شخصیت او می‌تواند در عین حال خشونت غیرقابل کنترل و آرامش محض را در کنار هم داشته باشد.

این فیلم جوایز بسیاری کسب کرد و در جشنواره‌های مختلف نامزد شد، دیزل و واکر به عنوان بهترین تیم بازیگری جوایز فیلم MTV را دریافت کردند و دیزل هم نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد شد. اما در ادامه فیلم برداری سری بعد وین دیزل نتوانست بر سر دستمزد به توافق برسد در نتیجه در “سریع 2 خشن 2” تنها پل واکر ظاهر شد.

وین دیزل به دلیل عدم توافق مالی در سریع و خشن 2 حضور نیافت

در همان سال درام گنگستری Dodgeball: A True Underdog Story به روی صحنه آمد و وین دیزل در کنار جان مالکوویچ، ست گرین و دنیس هاپر نقش اصلی را برعهده داشت. در سال 2002 تریلر ماجراجویی “تریپل ایکس” به کارگردانی راب کوهن اکران شد و او در کنار ساموئل آل جکسون ظاهر شد. اگرچه این بازیگر بازی در این فیلم را همانند نقش‌های جاسوسی “007” می‌دانستند اما منتقدین این فیلم را چندان جاسوسی نمی‌دانستند.

“این فیلم از نظر سطحی نگری در نوع خود بی نظیر بوده و وین دیزل هم فراتر از نیاز این نقش ظاهر شده است اما تلاش برای ایجاد موج جدیدی در ژانر تریلر جاسوسی شکست خورده است.”

با این حال این بازیگر بار دیگر در بخش جایزه بهترین بازیگر مرد MTV نامزد شد و این فیلم هم در گیشه بسیار موفق بود.

وین دیزل در فیلم استری ها

در سال 2003 تریلر آلمانی آمریکایی “مرد جدا” (A Man Apart) اکران شد که وین دیزل در آن نقش اصلی را برعهده داشت و مدیر تولید هم بود. در سال 2004 سری دوم “سرگذشت ریدیک” اکران شد و وین دیزل بار دیگر هم بازیگر اصلی فیلم بود و هم مدیر اجرایی.

پس از مدتی کارتون و بازی کامپیوتری این فیلم تولید شد و وین دیزل در آن صداپیشگی کرد. پس از آن دیزل برای مدتی نقش‌هایش را تغییر داد و در فیلم‌های کمدی ظاهر شد. در نتیجه فیلم‌های “پستونک” (The Pacifier) از آدم شنکمن در سال 2005 و “مرا گناهکار بدان” (Find Me Guilty) از سیندی لومت در سال 2006 اکران شد.

وین دیزل در فیلم های کمدی هم موفق ظاهر شد

کارگردان این فیلم برخلاف کارگردان‌های دیگر که او را تنها برای نقش‌های اکشن مناسب می‌دیدند به پتانسیل او برای فیلم‌های کمدی پی برد و تصمیم گرفت دومین کمدی خود را نیز با حضور دیزل بسازد. پس از مدتی سری سوم سریع و خشن به نام ” سریع و خشمگین: توکیو دریفت” (The Fast and the Furious: Tokyo Drift) اکران شد و برخلاف انتظار تماشاگران شخصیت وین دیزل در اپیزود پایانی فیلم ظاهر شد.

پس از مدتی این بازیگر مجبور شد یک انتخاب دشوار داشته باشد و از بین این دو فیلم یکی را انتخاب کند: تریلر “هیتمن” (Hitman) به کارگردانی ژاویر ژینس یا تریلر علمی تخیلی “بابل پس از میلاد” (Babylon A.D) به کارگردانی متیو کاسوویتس. دیزل مجبور شد طی یک تصمیم ناخواسته “هیتمن” را رها کند و تیموتی اولیفانت در این نقش اصلی با موفقیت ظاهر شد. این بازیگر پروژه “بابل پس از میلاد” (2008) را انتخاب کرد که با وجود فیلم برداری دشوار و زمان طولانی برای تولید، با شکست مواجه شد و هرگز نتوانست بودجه 70 میلیون دلاری برای تولید را احیا کند، حتی کارگردان فیلم بعدها اعتراف کرد که این فیلم ارزش تماشا کردن ندارد.

وین دیزل در کنار پل واکر در سریع و خشن

وین دیزل در سال 2009 بر اپیزود بعدی “سریع و خشن” تمرکز نمود و در آن کارگردانی و بازی در نقش اصلی دومینیک تورتو را برعهده داشت که دوباره به نقش اصلی تبدیل شد. بنابراین در سال 2009 فیلم کوتاه تبلیغاتی “راهزنان” (Los Bandoleros) و “سریع و خشن 4″، و در سال 2010 “سریع و خشن 5” را ارائه داد، در سال 2013 فیلم “سریع و خشن 6” را تولید کرد و در کنار دوین جانسون در آن نقش آفرینی داشت و در سال 2015 هم در فیلم “سریع و خشن 7” بازی کرد.

قرار بود هفت اپیزود دیگر این فیلم هم در اوایل سال 2014 آماده شود اما مرگ غم انگیز پل واکر در تصادف رانندگی، که بازیگر نقش دوم فیلم و دوست صمیمی وین دیزل بود تولید آن را به تعویق انداخت.

“سریع و خشن 8” در سال 2017 اکران شد و جیسون استاتهام جایگزین پل واکر شد. بازیگرانی چون کرت راسل و شارلیز ترون نیز در این فیلم بازی کردند.

وین دیزل در کنار جایگزین پل واکر به بازی در سریع و خشن ادامه داد

در سال 2013 سری سوم ریدیک اکران شد و در سال 2015 هم تریلر فانتزی “آخرین شکارچی جادوگر” (The Last Witch Hunter) تولید شد که وین دیزل در کنار رز لزلی و الیجا وود نقش آفرینی کرده بود. نشریات این فیلم را “کند و گزنده” می‌دانستند.

وین دیزل در آخرین شکارچی جادوگر

در سال 2017 سری جدید ” سه ایکس: بازگشت ژاندر کیج” (xXx: Return of Xander Cage) اکران شد. این سری سوم فیلم بود که وین دیزل به عنوان تولیدکننده و بازیگر نقش اصلی ظاهر شد، اما او در سری دوم فیلم در سال 2005 شرکت نداشت.

او همچنین در سری فیلم‌های مارول هم حضور داشت: “نگهبانان کهشکشان” (2014) و “نگهبانان کهشکشان 2” (2017). او در این فیلم‌ها در نقش گوروت ظاهر شد، یک شخصیت انمیمیشنی که دیزل مدل نمونه انیمیشنی آن بود و در این نقش صداپیشگی نیز داشت.

وین دیزل و شخصیت گوروت مارول

زندگی شخصی وین دیزل

وین دیزل در سال‌های جوانی روابط عاشقانه داشت که درباره آن اطلاعات چندانی در دسترس نیست. با این حال افرادی که با او ارتباط داشتند عبارت‌اند از مدل‌های پلی بوی لیلا رابرتز در سال 1997 و سامر آلتیس در سال 2000، کارمن الکترا (بازیگر)، کایا جونز (رهبر گروه پوسی کت دالز)، میشل روبن (بازیگر)، شنل ریان (مدل و بازیگر)، آزیا آرجنتو (مدل مشهور)، ماریا منوس (مجری تلویزیون) و غیره.

وین دیزل در سال 2001 در صحنه فیلم برداری “سریع و خشن” با میشل رودریگز آشنا شد اما رابطه عاشقانه‌شان چندین ماه طول کشید.

در سال 2003 پس از اکران فیلم “تریپل ایکس” با مدل جمهوری چک پلا هاراوی که او هم در این فیلم شرکت داشت وارد رابطه شد اما این رابطه هم دیری نپایید. وین دیزل در مصاحبه‌ای در سال 2006 اعلام کرد که دوست ندارد زندگی شخصی‌اش را فاش کند.

وین دیزل و زندگی شخصی اش

“زندگی شخصی باید شخصی بماند. من سیاست سکوت هریسون فورد، مارلون براندو، رابرت دنیرو و آل پاچینو را دنبال می‌کنم.”

این بازیگر از سال 2007 با مدل مکزیکی پالوما خیمنز (متولد 1983) ازدواج کرد. آن‌ها در یک مهمانی باهم آشنا شدند و تا مدت‌ها کسی از رابطه‌شان خبر نداشت. آن دو روابط خود را از خبرنگاران دور نگه داشته و باهم در انظار عمومی ظاهر نمی‌شدند.

وین دیزل و همسرش

این زوج سه فرزند دارند: دختری به نام هانیا ریلی (متولد 2 آوریل 2008)، پسری به نام وینسنت (متولد 2010، والدین تاریخ تولد او را پنهان نگه داشتند) و دختر دیگری به نام پائولین که به یاد پل واکر نام گذاری شده (متولد 16 مارس 2015).

وین دیزل در کنار همسر و فرزندانش

وین دیزل یک پدر مسئول و عاشق پیشه است که تمام اوقات بیکاری را با خانواده‌اش می‌گذراند. دختر بزرگ‌ترش هانیا دوست دارد شبیه پدرش شود و به همین دلیل در ورزش‌های مختلف شرکت کرده و در حرفه جوجیتسو برزیلی و جودو فعالیت می‌کند. پسرش وینسنت در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کرد، از نظر ظاهر شبیه پدرش است و در تئاتر مدرسه فعالیت دارد. همچنین این بازیگر پدرخوانده میدو واکر، دختر پل واکر مرحوم، دوست و همکارش، است.

وین دیزل با مادر، برادران و خواهرش رابطه بسیار خوبی دارد. برادر دوقلویش پل و برادر و خواهر خوانده‌اش تیم و سامانتا هم در فیلم‌ها به او کمک می‌کنند: پل در کارهای مربوط به صحنه و تیم و سامانتا در تولید به او کمک می‌کنند.

وین دیزل در زندگی واقعی و فیلم هایش

این بازیگر به شدت مراقب سلامت و ظاهرش است: او مدت زمان زیادی را در باشگاه سپری کرده، پوست خود را برنزه می‌کند و رژیم خاصی را دنبال می‌کند که سرشار از پروتئین و سبزیجات است.

سرگرمی او بازی‌های ویدیویی است، به خصوص بازی مشهور Dungeons & Dragons. او در سال 2002 کمپانی Tigon Studios را راه اندازی نمود و بازی Wheelman را تولید نمود که در آن در نقش اصلی صداپیشگی می‌کرد. مجله فوربس در سال 2017 نام وین دیزل را در جایگاه سوم فهرست گران قیمت‌ترین بازیگران قرار داد زیرا او در آن سال 54 میلیون دلار درآمد داشت. او پس از مارک والبرگ (68 میلیون دلار) و دوین جونز (65 میلیون دلار) در جایگاه سوم قرار گرفت.

وین دیزل سومین مرد گران قیمت سال 2017 بود

زندگی امروز وین دیزل

وین دیزل از سال 2017 تا 2020 در فیلم‌های جدیدی که بر اساس داستان‌های مارول تولید می‌شود نقش آفرینی کرده و در نقش گوروت ظاهر خواهد شد. این فیلم‌ها عبارت‌اند از “انتقام جویان: جنگ ابدیت” (Avengers: Infinity War)، “انتقام جویان 4” (4 Avengers) و “نگهبانان کهکشان 3” (Guardians of the Galaxy.Vol.3).

آخرین سری فیلم های سریع و خشن در سری دهم پایان خواهد یافت

در سال 2020 قرار است سری نهم “سریع و خشن” تولید شود و پس از آن هم سری دهم اکران خواهد شد. قرار است که سری دهم این فیلم این اکشن پرسرعت را به پایان برساند.

در هر دو سری وین دیزل همانند گذشته تولیدکننده و بازیگر نقش اصلی خواهد بود. با این حال در پاییز 2017 نشریات از تنش جدی میان دیزل و دوین جانسون که قرار است چهره جدید این فیلم باشد خبر دادند؛ بنابراین ممکن است که برنامه‌ها عوض شوند.

وین دیزل در مقابل دوین جانسون

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم