راهنمای مهاجرت به بریتانیا، مرحله به مرحله

مهاجرت به بریتانیا دلایل مختلفی دارد: علاقه به فرهنگ بریتانیا، فرصت آموزش حرفه‌ای، تحصیل در آموزشگاه یا تنها سکونت در آنجا. در اینجا اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا ببینید کدام روش مهاجرت برایتان مناسب‌تر است.


بخش اول: یافتن فرصت‌هایی برای مهاجرت به بریتانیا

1. با گزینه‌های مختلف ویزای بریتانیا آشنا شوید. بریتانیا ویزاهای مختلف ارائه می‌دهد که اقامت دائم یا موقت را شامل می‌شود. وب‌سایت دولتی بریتانیا ابزار مفیدی ارائه می‌دهد تا متوجه شوید چه ویزایی برای شما مناسب است و چه مدارکی باید ارائه شود. تقریباً تمام افرادی که به بریتانیا مهاجرت می‌کنند به نوعی به ویزا نیاز دارند و اغلب ویزاها به این بستگی دارد که از کجا مهاجرت می‌کنید و یا قصدتان از ورود به بریتانیا چیست. با در نظر داشتن دلیل اصلی مهاجرت خود می‌توانید گزینه موردنظر ویزا را مشخص نمایید.

  • پس از مشخص نمودن ویزای مناسب برای خود یا مستقیماً درخواست کرده و یا از وب‌سایت واسطه‌ای مانند VisaFirst کمک بگیرید.
  • اگر فراری هستید و از سازمان‌های انسان دوستانه درخواست پناهندگی دارید یا می‌خواهید به خانواده خود بپیوندید، در آن صورت واجد شرایط اقامت دائم هستید. مشاوره با سفارت بریتانیا می‌تواند اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیارتان قرار دهد.
  • در صورتی که می‌خواهید ویزایی درخواست کنید که بیش از شش ماه در بریتانیا اقامت داشته باشید باید کارت اقامت بیومتریک هم داشته باشید که شرایط ویزا و اغلب شماره بیمه ملی را هم مشخص می‌کند.
  • فرایند دریافت ویزا زمان بر است. باید از تاریخ درخواست ویزا تا مهاجرت مدت زمانی را در نظر بگیرید.

2. باید درباره قوانین شهروندان اتحادیه اروپا، اعضای اتحادیه اقتصادی اروپا و کشورها و قلمروهای فرادریایی چیزهایی بدانید. در صورتی که شهروند اتحادیه اروپا، شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اروپا از جمله ایسلند، نروژ، لیختن اشتاین یا سوئیس، و یا شهروند کشورها و قلمروهای فرادریایی هستید، در آن صورت برای زندگی در بریتانیا به ویزا نیاز ندارید.

  • شهروندان اتحادیه اروپا، اعضای اتحادیه اقتصادی اروپا و کشورها و قلمروهای فرادریایی باید تنها پاسپورت خود را نشان دهند، اما درخواست مجوز حقوقی می‌تواند در مسیر سفر به نفعشان باشد. اگر شهروند اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع بوده و یا بریتانیایی باشید حق سکونت دارید.
  • یادتان باشد که بریتانیا در 23 ژوئن 2016 رأی به خروج از اتحادیه اروپا داد که برکسیت نامیده می‌شود، در نتیجه در رفت و آمد شهروندان اتحادیه اروپا تغییراتی به وجود خواهد آمد. از آنجاییکه توافق این رفراندوم دو سال طول می‌کشد بنابراین تغییر در قوانین مربوط به شهروندان اتحادیه اروپا تا اواسط 2018 مشخص خواهد شد.

3. در مراکز آموزشی ثبت‌نام کنید. ویزای تحصیلی در بریتانیا بسیار رایج است اما محدودیت‌هایی دارد. به این معنا که زمان تحصیل شما مشخص است و پیش از شروع تحصیل تنها یک ماه و پس از اتمام آن چهار ماه فرصت دارید که در بریتانیا بمانید.

  • بر اساس ویزای Tier 4 دانش آموزان بالای 16 سال ثبت‌نام شده در مراکز تحت پوشش این ویزا تا چهار ماه پس از اتمام تحصیل می‌توانند در بریتانیا اقامت داشته باشند.
  • بر اساس ویزای Tier 4 (خردسالان و بزرگسالان) افراد 4 تا 17 سال می‌توانند در مراکز آموزشی ثبت‌نام کرده و همراه با یکی از والدین یا مراقب در بریتانیا اقامت داشته باشند.

4. برای ویزای کار درخواست دهید. برای درخواست ویزای کار باید در ابتدا یک کارفرما پیدا کنید که شما را استخدام کند. برای استخدام بلندمدت انواع مختلف ویزا وجود دارد، انتقال بین شرکت‌های بین المللی، استخدام موقت و کار داوطلبانه بدون حقوق. با کارفرما تماس گرفته و یا از وب‌سایت سفارت کمک بگیرید تا ببینید برای کار خود باید کدام ویزا را دریافت کنید.

  • ویزای کار Tier 1 به افرادی تعلق می‌گیرد که در زمینه تخصصی خود مهارت ویژه‌ای دارند، سرمایه گذار مولتی میلیون دلاری هستند یا به عنوان کارآفرین حداقل 67،646 دلار آمریکا سرمایه اولیه دارند.
  • ویزای Tier 2 مخصوص کارفرمایان بامهارت، سلبریتی ها، ورزشکاران یا کاهنان مسیحی است. اغلب ویزاهای Tier 2 به مجوز اسپانسر هم نیاز دارند که شامل جزئیات استخدام و حساب پس انداز 1،278 دلاری برای حداقل 90 روز است.
  • ویزای Tier 5 اغلب استخدام‌های موقت را شامل می‌شود، از کارهای خیریه گرفته تا دوره‌های مهارتی فرادریایی.

5. برای ویزاهای موجود دیگر درخواست دهید. بریتانیا انواع مختلف ویزا در اختیار خانواده‌های شهروندان بریتانیا یا اتحادیه اروپا، و حتی والدینی که فرزندانشان ویزای بریتانیا دارند، قرار می‌دهد. این ویزاها اغلب خاص بوده و ضوابط و مقررات خاص دارند.

  • برای ملحق شدن به خانواده خود در بریتانیا و زندگی در کنارشان درخواست ویزا دهید. اگر همسرتان در بریتانیا زندگی می‌کند، باید مراقب خانواده باشید یا خانواده مراقبتان باشد، در آن صورت درخواست ویزا دهید.
  • اگر فرزندتان در بریتانیا ویزای Tier 4 دریافت کرده است یکی از والدین می‌توانند درخواست ویزا دهند. با داشتن این ویزا می‌توانید 12 ماه در بریتانیا اقامت داشته باشید و این امکان وجود دارد که اقامتتان 12 ماه دیگر هم ادامه یابد.

بخش دوم: آماده شدن برای نقل مکان

1. تا حد امکان انگلیسی یاد بگیرید. اگرچه بریتانیا چندملیتی است اما یک کشور انگلیسی زبان است. اگرچه برای کار و زندگی در آنجا نیاز نیست کاملاً به انگلیسی مسلط باشید اما باید دانش اولیه خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی را بلد باشید. همچنین صحبت کردن به زبان انگلیسی باعث می‌شود زندگی در آنجا و سازگاری فرهنگی‌تان راحت‌تر باشد.

  • پیش از حرکت به کلاس انگلیسی بروید و یا ببینید مرکز آموزشی یا محل کارتان کلاس‌های انگلیسی بین المللی ارائه می‌دهد.
  • برخی از مراکز آموزشی یا شغل‌های تخصصی ایجاب می‌کنند که به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید. اگر مطمئن نیستید که باید آزمون تسلط را انجام دهید با محل کار یا آموزشگاه مربوطه تماس بگیرید.

2. بودجه لازم را مشخص کنید. بودجه بندی مشخص باعث می‌شود که بدانید پیش از مهاجرت باید چه کارهایی را انجام دهید و در حین زندگی در آنجا چقدر مخارج داشته باشید.

  • با انواع و مقدار مالیات‌هایی پرداختی در حین زندگی در بریتانیا آشنا شوید.
  • هزینه زندگی در بریتانیا مختلف است اما به طور کلی در جنوب گران‌تر و در شمال ارزان‌تر است.
  • برای بررسی اینکه پس از مهاجرت چه هزینه‌هایی ممکن است افزایش یابد از ابزار آنلاین مقایسه هزینه زندگی کمک بگیرید.

3. یک شغل پیدا کنید. اگر می‌خواهید با ویزای کاری به بریتانیا مهاجرت کنید پس حتماً شغلی را در نظر دارید. اگر درباره شغل موردنظر مطمئن نیستید میزان تسلط خود به زبان انگلیسی و میزان آشنایی خود با فرهنگ بریتانیا را در نظر بگیرید. یافتن شغل ثابت در بریتانیا باعث می‌شود در اقامت و دریافت ویزا آزادی بیشتری داشته باشید.

  • پس از یافتن شغل کارفرمای شما باید از طرف شما برای پذیرش اجازه کار درخواست کند.
  • برای یافتن شغل می‌توانید از سایت‌های co.uk، reed.co.uk، monster.co.uk یا indeed.co.uk کمک بگیرید.
  • درباره گزینه‌های استخدام به سفارت بریتانیا در کشور خود مراجعه کنید.

4. یافتن محل اقامت برای زندگی. در حین جستجو برای اقامت گاه‌های دائمی به دنبال هتل‌ها یا مسافرخانه‌های موقت هم باشید. در صورت امکان هفته‌ها پیش از سفر به بریتانیا به دنبال محل اقامت باشید و پیش از فهم کامل مقررات هیچ قراردادی را امضا نکنید.

  • هزینه اجاره در بریتانیا به صورت اجازه ماهانه یا هفتگی متغیر است.
  • لندن یکی از گران‌ترین شهرهای جهان از نظر اجاره بهاست. بهتر است خارج از لندن زندگی کرده و با قطار رفت و آمد کنید.

بخش سوم: زندگی در بریتانیا

1. با سیستم بهداشتی بریتانیا آشنا شوید. خدمات پزشکی اورژانسی برای همه بریتانیایی‌ها رایگان است. با این حال بر اساس نوع ویزا ممکن است خدمات پزشکی مختلف ارائه شود. برخی از ویزاها با دریافت مبالغ سالانه هزینه‌های پزشکی را پوشش می‌دهند. برای آگاهی از میزان بهای پرداختی برای مصارف پزشکی به وب‌سایت دولتی بریتانیا مراجعه کنید.

  • دولت مشخص می‌کند که آیا هزینه سلامت عمومی را تقبل می‌کند یا خیر.

2. کارت اویستر خریداری کنید. با داشتن کارت اویستر که کارت اعتباری است دیگر لازم نیست برای استفاده از قطار یا اتوبوس بلیت جداگانه خریداری کنید. می‌توانید در تمام باجه‌های روزنامه فروشی یا ایستگاه‌های قطار لندن کارت اویستر خریداری کنید.

  • سیستم راه آهن بریتانیا بسیار کارآمد است و به کمک آن می‌توانید در قسمت‌های مختلف بریتانیا رفت و آمد کنید.

3. در یک بانک در بریتانیا حساب بانکی باز کنید. با داشتن حساب بانکی در یک بانک در بریتانیا دیگر لازم نیست برای محاسبه حساب مالی خود ساعت‌ها وقت صرف نمایید، به خصوص زمانی که باید مالیات پرداخت کنید. در بسیاری از بانک‌های بریتانیا کارت‌های اعتباری پذیرفته می‌شود. برای دانستن اینکه کدام حساب برایتان مناسب تز است با بانک‌های بزرگی چون NatWest، Barclay یا HSBC مشورت کنید.


4. شماره بیمه ملی خود را دریافت کنید. برای استخدام یا درخواست مزایای مختلف اقامت در بریتانیا با ویزا، باید شماره بیمه ملی داشته باشید. اگر شماره بیمه ملی در پشت کارت اقامت بیومتریک چاپ نشده باشد باید برای دریافت این شماره جداگانه اقدام کنید.


5. با تفاوت‌های فرهنگی آشنا شوید. اگرچه بریتانیا یک کشور چند ملیتی است، مخصوصاً در شهرهای بزرگی چون لندن و منچستر، با این وجود فرهنگ بریتانیا از کشور شما متفاوت می‌باشد.

  • با پرسیدن سؤال درباره عبارات یا رفتارهایی که برایتان ناآشناست، سعی کنید تا جای ممکن با فرهنگ بریتانیا آشنا شوید.
  • درباره فرهنگ بریتانیا یا نحوه مهاجرت به این سرزمین کتاب خریداری کرده و مطالعه کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم