راهنمای سفر به قطب شمال

قطب شمال در وسط اقیانوس منجمد شمالی قرار گرفته و برای رفتن به این منطقه باید به بالاترین نقطه جهان بروید. چه بخواهید به قطب شمال جغرافیایی بروید (نقطه‌ای که محور زمین آن را قطع می‌کند و شمال حقیقی نام دارد) یا قطب شمال مغناطیسی (نقطه‌ای که قطب نما نشان می‌دهد) در هر صورت باید به یک منطقه منجمد سفر کنید. برای سفر به قطب شمال در ماه‌های بهاری که دما و روشنی هوا این سفر را ممکن می‌کند، گزینه‌هایی برای سفر وجود دارد اما بازهم امکان راه رفتن روی یخ منجمد وجود ندارد. در این مقاله می‌خواهیم راه‌های مختلف سفر به قطب شمال را به شما معرفی کنیم.


روش اول: سفر هوایی

1. پرواز را رزرو کنید. سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای سفر به قطب شمال سفر هوایی است، البته اگر از پس پرداخت هزینه آن بربیایید. اغلب پروازها به قطب شمال از نروژ انجام می‌شوند اما اگر به دنبال پروازهای چارتر هستید از کانادا هم امکان پذیر است. کارهای اداری را انجام داده و بلیت‌های خود را رزرو کنید.

  • برای پرواز از نروژ باید بلیت‌های ده تا دوازده هزار دلاری خریداری کنید. برای این کار به وب سایت Polar Explorers مراجعه کرده، کلید سفرها را باز کرده، و پروازهای قطب شمال را بررسی کنید. در این صفحه اطلاعات و فرم‌های لازم برای این سفرها را خواهید دید.
  • بلیت‌های چارتر کانادا حدود ده برابر بلیت‌های نروژ است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه باید با خطوط هوایی Kenn Borek Air از طریق تلفن، ایمیل یا فکس، ارتباط داشته باشید. اطلاعات تماس در این سایت قرار دارد.
  • از آنجاییکه شرایط آب و هوایی قطب شمال دشوار است برای رزرو بلیت به این مکان باید در سلامت به سر برده و بیمه پزشکی خریداری کنید.
  • بهتر است از بیمه‌های دیگر مانند بیمه لغو سفر هم استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید به قطب شمال سفر کنید اما نمی‌خواهید به روی خشکی بروید می‌توانید از پروازهای گردشگری استفاده کنید و از بالا قطب شمال را نگاه کنید. این گزینه ارزان‌تر هم هست و این پروازها در برلین، آلمان بوده و از حدود 500 دلار شروع می‌شوند. برای رزرو این پروازها می‌توانید از وبسایت Air Events استفاده کنید.

2. به کانادا یا نروژ بروید. پروازهای قطب شمال در نروژ از لانگیربین عزیمت می‌کنند، یک روستای شمالی در مدار شمالگان. شرکت Kenn Borek Air مسئول رزرو بلیت‌های چارتر کاناداست که در کلگری قرار دارد اما پروازهایش از نقاط مختلف عزیمت می‌کنند. از محل زندگی خود بلیتی برای پرواز به این نقطه رزرو کنید.

  • پروازهای خطوط هوایی نروژ معمولاً از اسلو به لانگیربین پرواز می‌کنند. بنابراین شما باید دو پرواز رزرو کنید، یکی از محل زندگی‌تان به اسلو و دیگری از اسلو به لانگیربین.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره باید با شرکت Kenn Borek Air تماس بگیرید.

3. به بارنئو بروید. چه از کانادا سفر کنید یا نروژ مقصد بعدی‌تان بارنئو خواهد بود، یک ایستگاه یخی در فاصله 100 کیلومتری قطب شمال.

  • اقامت و غذا در بارنئو معمولاً جز پکیج سفر به قطب شمال است.

4. سوار هلیکوپتر شوید. از بارنئو می‌توانید با سوارشدن بر هلیکوپتر به قطب شمال بروید.

  • این مسیر با هلیکوپتر 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشد و از طریق هلیکوپتر MI-8 انجام می‌شود که در بارنئو قرار دارد.
  • پس از رسیدن به قطب شمال می‌توانید عکس بگیرید و نوشیدنی بنوشید. اما به دلیل هوای سرد و منجمد قطب شمال تنها یک ساعت وقت دارید و پس از آن باید با هلیکوپتر به قطب شمال بازگردید.
  • همچنین می‌توانید در بارنئو اسکی کنید، که”اسکی در پایین‌ترین درجه” نامیده می‌شود. تورهای مخصوص این اسکی با مربی‌های ماهر حدود 25،000 دلار هزینه دارد. همچنین می‌توانید اسنومبیل یا سورتمه سگ را امتحان کنید.
  • در وب سایت Polar Explorers هزینه هر کدام از این فعالیت‌ها و فرم‌های مربوطه برای پر کردن قید شده است. بنابراین به قسمت سفر این سایت مراجعه کرده و گزینه‌های موردنظر را انتخاب کنید.
  • اگر ورزشکار هستید می‌توانید در ماراتون بارنئو در آوریل شرکت کنید. این گزینه حدود 15،000 دلار هزینه دارد اما پرواز رفت و برگشت از سوالبار، نروژ به بارنئو، اقامت و سفر با هلیکوپتر را شامل می‌شود. برای استفاده از این گزینه به این وبسایت رفته و فرم آنلاین شرکت در مسابقه را پر کنید.

روش دوم: سفر دریایی

1. بلیت را رزرو کنید. گزینه دوم سفر به قطب شمال از طریق یخ شکن روسی است، یک کشتی مخصوص که برای عبور از یخ اقیانوس منجمد شمالی طراحی شده است. می‌توانید از این دو طریق بلیت خود را رزرو کنید.

  • برای استفاده از یکی از این کشتی‌ها باید حداقل 26،000 دلار پرداخت کنید. رزرو این بلیت‌ها آسان است، تنها باید به وب سایت Adventure Life بروید، کشتی North Pole Ultimate Adventure را انتخاب کنید، تاریخ عزیمت را وارد کرده و فرم را پر کنید.
  • در این سایت گزینه‌هایی مانند اتاق ساده دو تخت خوابه تا سوئیت‌های لوکس ارائه می‌شود. هزینه سوئیت‌های لوکس از 40،000 دلار تا 45،000 دلار متغیر است.

2. به فنلاند بروید. کشتی‌های یخ شکن معمولاً از هلسینکی، فنلاند عازم می‌شوند. از محل زندگی‌تان بلیت عزیمت به هلسینکی را خریداری کنید. فرودگاه‌های مختلف پرواز به هلسینکی را ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید از بسیاری از نقاط اروپا با قطار به آن جا بروید.


3. به روسیه پرواز کنید. از هلسینکی با پرواز چارتر به مورمانسک روسیه بروید. کشتی‌ها از این نقطه حرکت می‌کنند.

  • این پرواز جز پکیج سفر است.

4. با کشتی به قطب شمال بروید. کشتی موج شکن که دارای اقامت گاه‌های لوکس است از مورمانسک حرکت می‌کند.

  • از آنجاییکه کشتی از اقیانوس منجمد شمالی به قطب شمال حرکت می‌کند بنابراین حدود پنج تا هشت روز در کشتی خواهید بود.
  • کشتی موج شکن 50 Years of Victory برای سرگرم کردن شما در این سفر گزینه‌های مختلف ارائه می‌دهد، گزینه‌هایی چون استخر شنا و بار.

روش سوم: سفر زمینی

1. در تور یا مسابقه ثبت‌نام کنید یا از راهنمای شخصی استفاده کنید. می‌توانید با سفر زمینی از روسیه یا کانادا به قطب شمال بروید، برای این کار می‌توانید از نوعی سورتمه یا کمپ روی یخ استفاده کنید. برای این کار یا باید در تور خصوصی ثبت‌نام کرده و یا به مسابقه وارد شوید.

  • مسابقات مختلفی به قطب شمال منتهی می‌شوند، برخی از مسابقات عبارت‌اند از Polar Challenge و North Pole Race، که با طی کردن مسیر 480 کیلومتری از روی یخ به قطب شمال مغناطیسی ختم می‌شوند. Ice Race که از سال 2016 افتتاح شد هم مسیر مشابهی دارد.
  • برای شرکت در هر کدام از این رویدادها باید حدود 35،000 دلار هزینه کنید. این هزینه‌ها عبارت‌اند از هزینه تمرین، پرواز، تجهیزات، غذا و بیمه.
  • از آنجاییکه این رویدادها تنها برای عده خاصی از افراد امکان پذیر است بنابراین بهتر است زودتر با سازمان مربوطه تماس گرفته و درباره ثبت‌نام، قیمت‌ها و غیره پرس و جو کنید. Ice Race فرم آنلاین دارد که باید پر کنید و یا به سازمان مربوطه ایمیل بزنید.
  • به یاد داشته باشید که این رویدادها شما را به قطب شمال مغناطیسی می‌رساند نه قطب شمال جغرافیایی یا شمال حقیقی.
  • همچنین می‌توانید از مسیرهای طولانی‌تری مانند روسیه یا کانادا راهنمای شخصی استخدام کنید. مسیر 800 کیلومتری سفر به قطب شمال “مسیر کامل” نامیده می‌شود و سفر از آنجا اغلب از ماه فوریه آغاز می‌شود.
  • سفر در مسیر کامل به هزینه زیادی نیاز داشته و دشوار خواهد بود، بنابراین تنها افرادی از پس بودجه آن برمی آیند و باتجربه هستند می‌توانند از آن استفاده کنند. برای اطلاع درباره هزینه‌ها باید با سازمان مربوطه تماس بگیرید.
  • Adventure Consultants شرکتی است که اطلاعات لازم برای سفر در این مسیر را در اختیارتان گذاشته و در وب سایت فرم مربوطه را قرار داده تا در صورت جدی بودن برای این سفر آن را پر کنید. پس از اینکه این فرم را پر کردید با شما تماس گرفته می‌شود تا بدانید آیا برای این سفر واجد شرایط هستید و آیا فرم شما پذیرفته شده است یا خیر.
  • برای انتخاب هر کدام از این گزینه‌های سفر باید در سلامت کامل بوده و توانایی خود را ثابت نمایید. همچنین برخی از راهنماهای این سفرهای زمینی معتقدند که برای این گزینه باید تجربه کوهنوردی داشته و حتی با ابزاری چون یخ شکن و کرامپون آشنا باشید.

2. به روسیه یا کانادا پرواز کنید. از محل زندگی خود تا نقطه برگزاری رویدادهای سفر زمینی پرواز کنید.

  • رویدادهای سازماندهی شده معمولاً از خلیج رزلوت در منطقه شمالی کانادا، نوناووت، آغاز می‌شوند. می‌توانید از پروازهای زمان‌بندی شده شهرهای مهم کانادایی مانند مونترال و اتاوا در خطوط هوایی First Air، Calm Air و Canadian North استفاده کنید.
  • رویدادهای سفرهای زمینی معمولاً از کیپ آرکتیچوسکی، روسیه یا جزیره وارد هانت، کانادا آغاز می‌شوند. برای رسیدن به هر کدام از این مکان‌ها باید از پرواز خصوصی چارتر استفاده کنید که بسیار گران قیمت است. اگر یکی از این سفرها را از طریق شرکت Adventure Consultants انجام دهید، پرواز به جزیره وارد هانت از خلیج رزلوت برنامه ریزی شده است.

3. به سمت شمال اسکی سواری کنید. سفر به شمال را ادامه دهید تا به قطب شمال برسید. این سفرهای زمینی ممکن است خسته کننده باشد. شما و تیمتان باید روزانه 8 تا 10 ساعت را روی یخ یا برف اسکی کنید.

  • این سفر می‌تواند دشوار باشد زیرا باید در مسیرهای یخی دشوار به دنبال مسیرهایی باشید که یخ ذوب شده و روی قالب‌های یخ اردو بزنید.
  • شب‌ها باید شام پخته و با ساختن دیوارهای یخی برای جلوگیری از وزش باد، کمپ بزنید. دمای هوا می‌تواند تا 40- پایین باشد.
  • اگر می‌خواهید در رویدادهای سفر “مسیر کامل” شرکت کنید باید حدود 60 روز صرف نمایید.
  • برخی از رویدادها یا راهنماهای شخصی از مسیرهای کوتاه‌تر استفاده می‌کنند که حدود دو هفته طول می‌کشد. اگر نمی‌توانید یک ماه یا بیشتر روی یخ بمانید بهتر است از گزینه‌های کوتاه‌تر استفاده کنید.
  • پس از رسیدن به قطب شمال بر اساس شرایط یا شب را در آنجا اردو می‌زنید یا با هلیکوپتر به ایستگاه بارنئو رفته و شب را در آنجا می‌مانید. روز بعد در بارنئو شام گرم می‌خورید و به دنیای متمدن بازمی گردید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم