10 فرضیه و شایعه درباره مرگ کرت کوبین

10 فرضیه و شایعه درباره مرگ کرت کوبین

در 8 آوریل 1994 (19 فروردین 1373) جسد خواننده اصلی گروه نیروانا یعنی کرت کوبین (Kurt Cobain) در گل خانه بالای گاراژ او یافت شد. کوبین را “صدای نسل اش” می‌دانستند. اما یک گلوله به سرش شلیک شده بود و او برای همیشه ساکت بود.

اکنون پس از حدود یک ربع قرن از مرگ او هنوز هم برخی باور ندارند مرگ او خودکشی بوده است. البته این فرضیات مانند شایعات طرفداران دیوانه ای نیست که باور دارند الویس هنوز زنده است. در مستند Soaked In Bleach محصول سال 2015، نورم استمپر، پلیس سابق سیاتل، اظهار پشیمانی نمود که چرا در رابطه با دلیل مرگ کوبین و یافتن افرادی که برای مرگ او انگیزه کافی داشتند، تحقیقات بیشتری انجام نداده است.


10. روی تفنگ هیچ اثر انگشتی مشاهده نشد

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی تفنگی که گفته می‌شود کوبین با آن به خودش شلیک کرد، یا گلوله‌هایی که درون تفنگ گذاشته شد، هیچ اثر انگشتی دیده نمی‌شود. از آنجایی که کرت دستکش نپوشیده بود و تفنگ روی قفسه سینه‌اش قرار داشت و دستش هم در اطراف تفنگ دیده می‌شد باید در چندین نقطه تفنگ اثر انگشت او دیده می‌شد.

همچنین اگر خود کوبین ماشه را کشیده بود باید خاکستر و دود شلیک روی بدنش دیده شود. عجیب‌تر اینکه تفنگی که موجب قتل او شده با سه گلوله پر شده بود. اگرچه این یافته چندان قانع کننده نیست اما اگر کوبین می‌خواست خودش را به قتل برساند آیا گذاشتن تنها یک گلوله کافی نبود؟


9. در بدنش مقدار زیادی هروئین یافت شد

گفته می‌شود مقدار هروئین و دیازپام موجود در بدن کرت آنقدر زیاد بود که نه تنها به او اجازه نمی‌داد ماشه تفنگ را بکشد بلکه می‌توانست جان او را بگیرد. سم شناس کانادایی راجر لویس در مقاله خود به نام “مرده‌ها ماشه را نمی‌کشند” (Dead Men Don’t Pull Triggers) در این باره گفت “در این شرایط فرد یا بی هوش و بی حرکت شده و یا سریعاً از بین می‌رود.”

اگرچه لویس درباره اینکه مواد مخدر به کوبین داده شد و باعث مرگ او شد چیزی نگفت اما بر این عقیده اصرار ورزید که کوبین خودش نمی‌توانست ماشه را بکشد.

برخی از افراد نیز با لویس مخالف بوده و برای این مخالفت به آزمایش دکتر کولین برور تکیه می‌کنند که پس از مصرف دو برابر هروئینی که در بدن کرت یافت شد هنوز می‌توانست بر خود مسلط بوده و بر روی یک پای خود بایستد. با این حال، مصرف دوز مشخصی از مواد با تزریق آن کاملاً متفاوت است و تزریق هروئین خیابانی تأثیر شدیدتری ایجاد می‌کند. درباره این فرضیه بحث‌های بسیاری انجام شده است.


8. نامه خودکشی

نامه خداحافظی که کرت پیش از خودکشی خود به جای گذاشت به نظر می‌رسد یک نوشته کاملاً منسجم و برنامه ریزی شده باشد. افرادی که این نامه را خوانده‌اند معتقدند که اصلاً در آن از خودکشی حرفی به میان نیامده، به جز چهار خط آخرش. تا به آنجا او تنها درباره عشق خود به موسیقی حرف می زند اما دیگر برای اجرای آن انگیزه‌ای ندارد. برخی معتقدند این نامه برای خداحافظی از گروه نوشته شده بود و احتمالاً می‌خواست آن را پس از مدتی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد (به نظر می‌رسد این نظریه درست باشد).

چیزی که باعث جالب بودن این چهار خط آخر می‌شود این است که به نظر می‌رسد توسط فرد دیگری نوشته شده زیرا دست خطش از دست خط کوبین متفاوت است. بسیاری از متخصصان این نامه را بررسی کردند و نظریات آن‌ها متفاوت است. برخی معتقدند آن چهار خط با همان دست خط نوشته شده اما برخی معتقدند دست خط متفاوت بوده و فرد دیگری پس از مرگ کوبین آن را افزوده است.


7. کارت اعتباری او پس از مرگ استفاده شد

تقریباً همه پذیرفته‌اند که کرت کوبین در تاریخ 5 آوریل از دنیا رفت و جسدش را در تاریخ 8 آوریل کشف کردند. عجیب این است که گفته می‌شود در تاریخ 6 آوریل از کارت اعتباری او دو تراکنش انجام شده است.

برخی معتقدند این حقیقت نشانه این است که کارت او پس از مرگ استفاده شد. فردی که کارت او را استفاده کرد بیش از هر کس دیگری از راز مرگ او خبر دارد. برخی هم معتقدند تاریخ مربوط به کارت اعتباری نشان دهنده این است که کارت در آن تاریخ شارژ شد اما تراکنشی صورت نگرفت.

موضوع دیگر این است که در زیرسیگاری موجود در اتاقی که جسد کوبین کشف شد سیگاری قرار داشت که با مارک سیگار کوبین تفاوت داشت (سیگار کوبین هم در زیرسیگاری بود.) فردی که آن سیگار را کشیده بود هرگز شناخته نشد. آیا او کسی بود که از کارت کوبین استفاده کرد – یا با اجازه او یا برداشتن تصادفی کارت پس از کشف جسد او؟


6. وکیل کوبین و ادعای طلاق

تام گرنت یک کارآگاه و مأمور مخفی بود که کورتنی لاو، همسر کرت در تاریخ 3 آوریل او را استخدام کرده بود تا کرت را پیدا کند، زیرا او دو روز قبل از کمپ ترک اعتیاد فرار کرده بود. بر اساس گفته‌های گرنت، تحقیقات او نشان داد که کرت می‌خواست همسرش را طلاق دهد و به عقیده گرنت همین موضوع باعث قتل کرت شد.

گرنت مدعی است که پس از یافتن جسد کرت با وکیل او رزمری کارول صحبت کرد. طبق گفته گرنت کارول هم با عقیده گرنت موافق بود و از او خواسته بود به تحقیقاتش ادامه دهد. همچنین کارول این موضوع را با گرنت در میان گذاشت که در روزهای پیش از مرگ کرت، او از وکیلش خواست تا وصیتش را عوض کرده و نام کورتنی را حذف کند زیرا کرت می‌خواست کورتنی را طلاق بدهد.

با اینکه گرنت درباره این موضوع رسماً صحبت کرد اما کارول چنین کاری نکرد. با این حال برخی مدعی‌اند سکوت کارول درباره این موضوع نشان دهنده تأیید این گفته‌هاست. همچنین در مستند “کرت و کورتنی” (Kurt & Courtney) دایه‌ای که در خانه کوبین کار می‌کرد اظهار داشت که در روزهای مانده به مرگ کرت او دائماً پشت تلفن درباره طلاق صحبت می‌کرد.


5. ادعای مرگ الدن هوک

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات مربوط به مرگ کرت کوبین مرگ الدن هوک (Eldon Hoke) بود. الدن هوک خواننده هوی متال بود که به مستندساز بریتانیایی نیک برومفیلد گفته بود که کورتنی لاو به او مبلغ 50،000 دلار پیشنهاد داد تا در ازای آن کرت را از سر راه او بردارد. طبق گفته او این گفتگو در خارج از Rock Shop هالیوود انجام گرفت.

جالب است بدانید که مدیر این فروشگاه، کاروش سپدجیان، شاهد گفتگوی بین هوک و کورتنی بود، پس احتمالاً ادعای هوک درست است. هوک همچنین تست دروغ سنجی هم انجام داد که طبق آن 99.9 درصد گفته‌هایش حقیقت داشت.

اما دو روز پس از فیلم برداری از هوک برای مستند “کرت و کورتنی” جسد او روی ریل راه آهن نزدیک خانه‌اش در لس‌آنجلس یافت شد. مرگ او تصادفی اعلام شد و گفتند به علت مستی تعادل خود را از دست داده و جان سپرده است. این اتفاق تعجب بسیاری را برانگیخت.


4. تام گرنت

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث شد درباره مرگ کوبین تحقیقات بیشتری انجام شود گفته‌های تام گرنت بود. عجیب اینجاست که تام گرنت کورتنی را مسئول مرگ همسرش می‌داند در حالی که این کورتنی بود که برای اولین بار گرنت را استخدام کرد. گرنت از زمان تحقیقاتش، به خصوص گفتگویش با وکیل کوبین، کاملاً به کورتنی شک داشت و سال‌هاست تلاش کرده که پرونده مرگ کوبین دوباره باز شود.

اگرچه بسیاری معتقدند گرانت به دلیل منفعت مالی این پرونده را ادامه می‌دهد (در حالی که او می‌تواند به شغل خود ادامه دهد و به سود مالی برسد)، اما او به بهای از بین رفتن سابقه، اعتبار و ادامه فعالیتش در این حوزه، هنوز بر این پرونده اصرار می‌ورزد.


3. گریگ سیج

گفتیم که نامه خودکشی کرت بیشتر نشان دهنده انگیزه او برای ترک گروه بود. طبق گفته گریگ سیج (Greg Sage) گیتاریست گروه وایپرز، کرت می‌خواست تابستان آن سال آهنگ‌های آکوستیک لید بلی (Lead Belly) را ضبط کرده و سیج نیز آن را تولید نماید. اگرچه گفته‌های او را باید مد نظر قرار داد اما برخی معتقدند سیج در گفته‌اش که در زیر آمده می‌خواست به این موضوع اشاره کند که مردن کرت برای کمپانی موسیقی‌اش سود بیشتری داشت، تا اینکه بخواهد به تنهایی از گروه خارج شود:

به تنها چیزی که می‌توانم فکر کنم گفته‌های اوست، او اصلاً از این شرایط خوشحال نبود، برای او موفقیت بیشتر مانند یک دیوار آجری بود. او به تمام قله‌های موفقیت دست یافته بود و دیگر همه چیز برایش تصنعی بود، اما او کسی نبود که بتواند چنین شرایطی را تحمل کند. قرار بود دو هفته پس از تاریخ مرگش به اینجا آمده و آهنگ‌های لید بلی را ضبط کند. این کار قرار بود پنهانی انجام شود زیرا مسلماً مردم به او اجازه نمی‌دادند از گروه خارج شود. همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشیم که او در صنعت موسیقی یک ستاره میلیاردی بود که اگر در دوره حیات به راحتی از آن خارج می‌شد قطعاً پس از مدتی او را فراموش می‌کردند، اما اگر از دنیا می‌رفت، جاودانه می‌شد.


2. مایکل دویت و کورتنی لاو

همانطور که گفتیم تام گرانت کورتنی لاو را مسئول مرگ کرت کوبین می‌دانست. گرنت همچنین معتقد بود که پرستار مذکر خانواده، یعنی مایکل دویت با همدستی کورتنی کوبین را از بین برد. کورتنی که مدت‌ها دویت را می‌شناخت او را استخدام کرده بود. اگرچه مکالمه گرنت با کارول، وکیل کوبین، باعث شد که گرنت به این نتیجه برسد اما با دیدن دویت و کورتنی در کنار و مشاهده رفتار مشکوک از جانب آن‌ها، به خصوص لاو، باعث شد که درباره ادعای خود مطمئن باشد.

این مورد می‌توانست مسیر پرونده را تغییر دهد. اگر ادعای گرانت صحیح باشد آیا کورتنی او را استخدام کرد تا کسی به او شک نکند؟ اما باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که بسیاری گرنت را مورد انتقاد قرار می‌دهند، به خصوص در رابطه با پرونده کوبین. در هر صورت باید گفته‌های او را در نظر داشته باشیم.


1. هیچ اقدام قانونی صورت نگرفت

اما عجیب‌ترین نکته این است که با وجود اینکه گرنت کورتنی و دویت را مسئول مرگ کوبین می‌دانست و معتقد بود دویت کسی بود که ماشه را کشید، اما آن دو علیه اتهامات گرنت هیچ اقدام قانونی انجام ندادند.

گرنت هم از همین موضوع استفاده کرده و معتقد است که اگر کورتنی او را به دادگاه بکشاند گرنت علیه او مدارکی دارد که آن‌ها را فاش خواهد کرد. این موضوع جالب است و همانند ادعاهای دیوید آیک (David Icke) و نظریه پردازان دیگر، باید به آن‌ها توجه کرد. نظر شما چیست؟ آیا به نظرتان این یافته‌ها آنقدر بی اساس است که نباید برای اثبات آن‌ها زمان یا هزینه صرف نمود؟

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Yoongi

    دی 13, 1400

    حقیقتا موردی که الان ازش اطمینان داریم اینه که مرگ را خودکشی نبوده و می تونیم بگیم قطعا مرگ کرت توسط فرد دیگری بوده و اینکه مطمئنا کنار گذاشتن این پرونده به شدت مزخرف هست وقتی که چنین مدارک قوی ای وجود داره به نظرتون خیلی مزخرف نیست که این پرونده رو کنار بزارن؟؟؟

    پاسخ

  2. محمد

    آبان 3, 1400

    اگه دقيق به اين موضوع بنگرى ميبينى قتله و من خودمم يكى از اولين طرفداراى كوبين تو دنيام چون شديداً عاشقشم همينطور فنش و وقتى از لحظه اى كه فوت كرد ديگه هيچ چيز رنگ و بوى خاصى برام نداشت چون اون افسانه است

    پاسخ