نحوه تهیه کردن دانه‌های کنجد تست شده در خانه

دانه‌های کنجد تست شده را می‌توان در غذاهای مختلف به کار برد و دسرها را به کمک آن تزئین نمود. اگر مراقب دانه‌های کنجد باشید می‌توانید به سادگی و به سرعت آن‌ها را تست کنید.


روش اول: تست کردن سریع

1. دانه‌های کنجد را روی گاز تست کنید. اگر در دانه‌های کنجد سنگریزه و آشغال وجود نداشت می‌توانید آن‌ها را مستقیماً روی تابه روی حرارت ملایم یا اندک قرار دهید. هرازگاهی دانه‌ها را تفت دهید و بگذارید دو تا سه دقیقه روی حرارت بماند، تا جایی که دانه‌های کنجد قهوه‌ای شده و از داخل تابه به بیرون بپرند.

  • به تابه روغن اضافه نکنید.
  • اگر می‌خواهید دانه‌های کنجد طعم بهتری داشته باشد از روش طولانی استفاده کنید.

2. دانه‌های کنجد را بپزید. فر را در دمای 350 درجه فارنهایت قرار دهید تا گرم شود، سپس دانه‌های کنجد را در ظرف فر چرب نشده قرار دهید. هر از چند دقیقه ظرف را تکان دهید تا تمام دانه‌ها طلایی شوند. این روش بسته به میزان دانه‌های کنجد ممکن است هشت تا پانزده دقیقه طول بکشد.

  • از ظرف گود استفاده کنید تا دانه‌ها بیرون نریزند.
  • اگر دما زیاد باشد دانه‌های کنجد به سرعت خواهند سوخت. پس در آشپزخانه مانده و هرازگاهی دانه‌ها را بررسی کنید.

3. کنجدها را خنک کنید. پس از این که دانه‌های کنجد طی یکی از این روش‌ها تست شدند آن‌ها را به ظرف دیگر منتقل کرده و بگذارید خنک شوند. دانه‌های کنجد در ظرف فلزی سریع‌تر خنک می‌شوند، تا ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای.


روش دوم: تست کردن کامل و دقیق

1. کنجد خام پوسته کنده یا پوست نکنده انتخاب کنید. دانه‌های کنجد پوست نکنده پوشش خشکی دارند که باعث می‌شود سفید تا سیاه رنگ باشند. کنجدهای پوست کنده همیشه سفید، نیمه شفاف و براق هستند. شما می‌توانید یکی از این دو نوع کنجد را انتخاب کنید اما کنجدهای پوست نکنده تردتر بوده و مزه متفاوتی دارند. دانه‌های حاوی پوست کلسیم بیشتری داشته و هضم آن‌ها دشوارتر است، مگر اینکه بخواهید آن را آسیاب کرده و از ارزش‌های غذایی‌اش بهره مند شوید.

  • می‌توانید دانه‌های پوست نکنده را شب در آب خیس داده و با دست پوست آن را جدا کنید، این کار کمی دشوار است و به ندرت در خانه انجام می‌شود. هر دوی این دانه‌ها در اغلب فروشگاه‌ها یافت می‌شود.

2. دانه‌ها را بشویید. دانه‌های کنجد را در آبکش قرار داده و زیر آب بشویید تا آب خروجی از آن شفاف باشد. اگر دانه‌ها مستقیماً از مزرعه آورده شده یا آب همچنان کثیف باشد بهتر است به مدت چند دقیقه آن را در آب قرار دهید. سپس آن را برداشته و آبکشی کنید.

  • خیس دادن کنجد ارزش‌های غذایی آن را از بین نمی‌برد. حتی برخی ترجیح می‌دهند آن را یک شب در آب قرار دهند تا جوانه زده و به راحتی هضم شود. معمولاً کنجد جوانه زده را به صورت خام مصرف می‌کنند نه تست شده.

3. دانه‌های کنجد را روی حرارت قرار دهید تا خشک شود. کنجد خیس شده را در تابه ریخته و روی حرارت زیاد قرار دهید. آن را هرازگاهی با قاشق چوبی تفت دهید زیرا اگر دما زیاد باشد دانه‌های کنجد به سرعت می‌سوزند. این مرحله ده دقیقه طول می‌کشد. پس از خشک شدن دانه‌ها زمانی که آن‌ها را تفت دهید متوجه می‌شوید که خشک شده و روی تابه هم رطوبتی دیده نمی‌شود.


4. دما را کاهش داده و روی حرارت متوسط بگذارید. هفت تا هشت دقیقه دیگر نیز کنجد را تفت دهید تا جایی که دانه‌های کنجد قهوه‌ای شده و از داخل تابه به بیرون بپرند.

  • چند دانه کنجد را با قاشق برداشته و بین دندان‌های خود قرار دهید. دانه‌های تست شده سریع پودر می‌شوند و نسبت به دانه‌های خام تردتر هستند.

5. بگذارید دانه‌ها خنک شوند و سپس آن‌ها را بردارید. دانه‌های کنجد تست شده را در یک ظرف فلزی ریخته و بگذارید در دمای اتاق خنک شوند. دانه‌های باقی مانده که نمی‌خواهید استفاده کنید را در یک ظرف دربسته قرار داده و داخل یخچال یا فریزر بگذارید.

  • دانه‌ها را می‌توان بیش از یک سال در یخچال یا فریزر نگه داشت اما با گذشت زمان طعم و مزه خود را از دست خواهد داد. می‌توانید چند دقیقه آن‌ها را تست کنید تا دوباره طعم خود را به دست آورند.

استفاده از دانه‌های تست شده

1. دانه‌های کنجد را روی غذاهای آماده شده بریزید. از کشورهای کره گرفته تا لبنان، همه جا از دانه‌های کنجد استفاده می‌شود. می‌توانید دانه‌های کنجد را روی سالاد، غذاهای گیاهی، غذاهای همراه با برنج و یا دسر بریزید.

  • می‌توانید دانه‌های کنجد را در آسیاب قرار داده و خوب چرخ کنید و از خمیر آن استفاده نمایید، یا اینکه آن را در اسموتی به کار ببرید.
  • با ترکیب شکر، نمک یا فلفل سیاه با دانه‌های کنجد می‌توانید ادویه جات خود را تهیه کنید.

2. آن را به ارده تبدیل کنید. در اینجا به روغن گیاهی نیاز خواهید داشت. روغن زیتون یک انتخاب سنتی است که می‌تواند طعم خوبی ایجاد کند، اما برای اینکه کنجد مزه بهتری داشته باشد، می‌توانید از روغن کنجد یا کانولا استفاده کنید. دانه‌های کنجد را در آسیاب ریخته و هر بار یک قاشق روغن اضافه نمایید تا یک ماده خمیرمانند اما نه آبکی ایجاد شود.

  • پس از آن ارده را به حمص تبدیل کنید.

3. آن را در دسر به کار ببرید. کنجدهای تست شده می‌توانند به کوکی طعم خوبی ببخشند، به همین دلیل می‌توان آن‌ها را در غذاهای بدون گلاتن به کار ببرند. در بسیاری از قسمت‌های جهان دانه‌های کنجد تست شده را با کره و شکر یا عسل مخلوط کرده و شکلات‌های خوشمزه تهیه می‌کنند.


4. دانه‌ها را می‌توانید در غذاهای دیگر نیز به کار ببرید. می‌توانید کمی از آن را به فلافل های خانگی افزوده، پس از سرخ کردن غذا یک قاشق کنجد اضافه کرده و یا آن را به سالاد بیفزایید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم