آیا عصبانیت نشانه افسردگی است؟

نکات کلیدی:

  • خشم و عصبانیت می‌تواند یکی از نشانه‌های ابتلا به افسردگی باشد.
  • پزشک شما می‌تواند در کنترل عصبانیت و درمان افسردگی به شما کمک کند.
  • اگر احساس می‌کنید ممکن است به خودتان یا دیگری آسیب برسانید، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

همه افراد در مراحلی از زندگی به خشم و عصبانیت دچار می‌شوند. هرچند که این لحظات کوتاه هستند، اما ممکن است که در شرایطی طولانی‌تر شوند. عصبانیت بلندمدت می‌تواند نشانه افسردگی باشد. محققان میان عصبانیت و ابتلا به افسردگی ارتباطی کشف کرده‌اند. در تحقیقات قدیمی‌تری که در سال 1998 انجام‌گرفته شده نشان می‌دهد که یک‌سوم افراد افسرده خشم و عصبانیت ناگهانی بروز می‌دهند.

 علائم خشم و افسردگی

احساس خشم و عصبانیت به‌سرعت از بین می‌رود. علائم آن عبارت‌اند از:

  • ضربان قلب سریع
  • افزایش فشارخون
  • خشم و غضب
  • رفتارهای خشونت‌آمیز

افسردگی احساس ناراحتی و ناامیدی عمیق است که ممکن است هفته‌ها یا بیشتر طول بکشد. علائم افسردگی عبارت‌اند از:

  • عصبانیت
  • احساس گیجی، ناراحتی یا ناامیدی
  • کاهش وزن یا افزایش وزن شدید
  • بی‌علاقگی نسبت به چیزهایی که قبلاً به آن علاقه داشتید
  • کاهش انرژی
  • احساس درد و ناراحتی بی‌دلیل (بدون اینکه فعالیت خاصی انجام داده باشید یا اتفاقی افتاده باشد)
  • احساس آسیب رساندن به خود یا پایان دادن به زندگی خود

افرادی که به خشم و افسردگی مبتلا هستند، ممکن است این احساسات را سرکوب کنند. اما از سوی دیگر این خشم و عصبانیت را به‌صورت خشونت نسبت به کسی که دوستش دارند، مثلاً همسرشان، نشان می‌دهند. اگر احساس می‌کنید ممکن است خود یا دیگری را آزار دهید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

پیشگیری از خودکشی

اگر احساس می‌کنید کسی ممکن است به خود یا دیگری آزار برساند:

  • با شماره‌های اضطراری تماس بگیرید.
  • در کنار آن فرد بمانید تا نیروهای کمکی بیایند.
  • تفنگ، چاقو، دارو یا هر چیزی که ممکن است به شما یا فرد آسیب برساند را از دسترس خارج کنید.
  • به سخنان او گوش دهید، اما قضاوت نکنید، بحث نکنید، تهدید نکنید یا فریاد نزنید.

اگر حس می‌کنید فردی ممکن است دست به خودکشی بزند، حتماً با نیروهای کمکی تماس بگیرید.

 آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر احساس افسردگی یا عصبانیت می‌کنید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. پزشک می‌تواند به شما راهنمایی کند که آیا این حالت خودبه‌خود از بین می‌رود یا اینکه باید درمان شوید. عصبانیت می‌تواند نشانه بیماری فیزیکی یا بیماری‌های روانی دیگری نیز باشد. برای به دست آوردن پاسخ حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

در هنگام مراجعه به پزشک یادتان نرود که فهرستی از مواردی که نگرانتان می‌کند تهیه‌کرده و به دکتر نشان دهید، تا موردی را فراموش نکنید. سپس پزشک موردنظر تغییرات رخ‌داده را بررسی می‌کند، درباره هر چیزی که بر احساسات و عواطف شما تأثیر می‌گذارد سؤال می‌کند، مانند روابط، کار یا خانواده. پزشک شما باید بداند که آیا به‌ندرت خوشحال می‌شود یا عصبانیتتان همیشگی است. با پزشکتان صادق باشید و به سؤال‌هایش پاسخ بدهید. زیرا هدف پزشک شما این است که به شما کمک کند، بنابراین باید دلیل ناراحتی و عصبانیتتان را بداند. همچنین باید از خانواده شما نیز اطلاعاتی داشته باشد تا متوجه شود کسی از نزدیکان شما این علائم را داشته است یا خیر.

درمان عصبانیت یا افسردگی

اگر پزشک موردنظر تشخیص دهد که قرار گرفتن در شرایط خاص یا رودررو شدن با افراد خاص مشکل شما را تشدید می‌کند، به شما تجویز می‌کند که از آن فرد دور بمانید. او همچنین ممکن است عادت‌های جدیدی مانند تنفس عمیق را به شما توصیه کند. یا اینکه از شما بخواهد بیشتر از قبل بیرون بروید و در هوای آزاد به مغز خود استراحت دهید. این موارد به شما کمک می‌کنند که خشم خود را کنترل کنید و افکار منفی را از خود دور کنید.

اگر خشم و عصبانیت شما بعد از هفته‌ها از بین نرفت، باید اقدامات درمانی دیگری هم انجام دهید. شاید دکتر به شما توصیه کند که به یک روان‌پزشک مراجعه کنید. این افراد به شما کمک می‌کنند که عصبانیت خود را کنترل کنید. همچنین در کنترل افسردگی نیز به شما کمک می‌کنند.

اگر به افسردگی مبتلا باشید، ممکن است پزشک برایتان دارو تجویز کند. ممکن است داروهای مختلفی مصرف کنید تا سرانجام داروی مؤثر را پیدا کنید. پس صبور باشید و بدون مشورت با پزشک دارو مصرف نکنید.

دورنما

اگر احساس می‌کنید عصبانیت و افسردگی زندگی‌تان را نابود می‌کند و به‌تنهایی از پس آن برنمی‌آیید، از دوستان مورد اعتماد، خانواده و پزشک کمک بگیرید. تمرینات کاهش استرس را انجام دهید و داروی تجویزشده را قطع نکنید. درواقع برای درمان افسردگی هیچ دارویی وجود ندارد. اما با راهکارهای مناسب و حمایت دیگران، می‌توانید علائم آن را کنترل کنید.

کنترل عصبانیت و افسردگی

علاوه بر رعایت تجویزهای پزشک خود، با انجام این موارد می‌توانید علائم این مشکل را برطرف کنید.

با کسی صحبت کنید: صحبت کردن با یکی از اعضای خانواده یا دوست مورد اعتماد می‌تواند به شما کمک کند که احساسات خود را بشناسید. حتی ممکن است ترجیح دهید با افرادی که به آن‌ها نزدیک نیستید صحبت کنید. گروه‌های مددکاری بسیاری هم وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. پزشکتان می‌تواند برخی از این گروه‌ها را به شما معرفی کند.

ورزش کردن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید: شاید ورزش کردن در حین افسردگی کار مشکلی باشد اما حال و هوایتان را عوض می‌کند. زیرا در هنگام ورزش کردن بدن ما اندورفین آزاد می‌کند، این هورمون باعث می‌شود که احساس شادی و نشاط موقتی داشته باشیم.

هر شب به‌اندازه کافی بخوابید: هر شب هفت الی هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید. استراحت کردن انگیزه‌تان را افزایش داده و حالتان را بهتر می‌کند. اگر مشکل بی‌خوابی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما با درمان خاص یا دارو، این مشکل را حل می‌کند.

بخشی از وقت خود را به انجام کارهای موردعلاقه‌تان اختصاص دهید: حتماً باید بخشی از شبانه‌روز را به انجام کارهای موردعلاقه‌تان اختصاص دهید. برای انجام کارهای موردعلاقه خود برنامه‌ریزی کنید، حتی اگر این کار فقط کمی قدم زدن یا کتاب خواندن باشد. با انجام کارهای موردعلاقه، حس و حالتان بهتر می‌شود.

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم