5 ترفند جالب که باعث بهبود تمرکز می‌شود

یکی از موانع سد راه موفقیت ما، عدم تمرکز است. هرکجا که باشید فرقی نمی‌کند، چه در خانه یا محیط کار، همیشه چیزهایی وجود دارد که حواستان را پرت می‌کند. بنابراین باید تلاش کنیم تا جای ممکن و با برنامه‌ریزی صحیح، این موانع را از پیش رو برداشته تا بتوانیم کارهایمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. با بهبود تمرکز می‌توانیم کارها را به‌سرعت انجام داده و در پایان روز به همه وظایفمان رسیدگی کنیم.

به‌ احتمال‌ زیاد تابه‌حال راه‌های زیادی برای افزایش تمرکز به شما پیشنهادشده است، بااین‌حال مواردی را برایتان آورده‌ایم که شاید تابه‌حال نشنیده باشید.

 1. کاغذی برداشته و چیزهایی رسم کنید

اکثر افراد در حین صحبت کردن با تلفن، گوش دادن به یک سخنرانی و یا تماشا کردن فیلم، چیزهایی رسم می‌کنند. شاید این کار عادت بدی باشد و وقتتان را تلف کند، اما باعث می‌شود که در آن لحظه فقط به یک‌چیز فکر کنید و روی آن تمرکز کنید. این کار، علاوه بر افزایش تمرکز، خلاقیت و بازدهی مغزتان را نیز بیشتر می‌کند.

بنابراین دفعه بعد که حوصله ندارید کارتان را شروع کنید، یا نسبت به آن حس خوبی ندارید، کاغذی برداشته و چیزهایی رسم کنید. با این کار ایده‌های مختلفی به ذهنتان خطور می‌کند.

 2. فهرستی از کارهایی که نباید انجام دهید تهیه کنید

تهیه فهرستی از کارهایی که باید انجام دهیم، بازدهی ما را افزایش می‌دهند. اما چطور است که فهرستی از کارهایی که نباید انجام دهیم هم تهیه کنیم؟

بنابراین در کنار وظایف روزانه‌تان و تیک زدن کارهای انجام‌شده، بهتر است کارهایی که نباید انجام دهید را نیز بنویسید، مانند عادت‌های بد یا کارهایی که تمرکزتان را کاهش می‌دهد. بنابراین در درجه اول باید ببینید که چه چیزهایی بیش از بقیه، حواستان را پرت می‌کند.

این کار چگونه به شما کمک می‌کند؟ با انجام این کار متوجه خواهید شد که چه چیزهایی حواستان را پرت می‌کند، درنتیجه از آن‌ها اجتناب می‌کنید. زیرا گاهی اوقات لازم است کسی یا چیزی به ما یادآوری کند که نباید کاری انجام دهیم.

می‌توانید در این لیست این موارد را قرار دهید: چک کردن مداوم ایمیل‌ها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی حین انجام کارهای مهم، فکر کردن زیاد درباره یک پروژه پیش از شروع آن، به عهده گرفتن چند کار به‌طور هم‌زمان، فکر کردن زیاد به کارهایی که باید انجام دهید (به‌جای آن روی کارهایی که مشغول انجام آن هستید تمرکز کنید).

3. کار متفاوتی انجام دهید

اگر قرار است کاری انجام دهید اما نمی‌توانید تمرکز کنید، پس آن را رها کرده و خود را به کار دیگری مشغول کنید. حتماً این باور عمومی را شنیده‌اید که وقتی روی چیزی تمرکز نکنی، ایده‌های زیادی به فکرت خطور می‌کند. این کار هم دقیقاً به همین صورت است.

بنابراین زمانی که حواستان پرت شد، به‌جای تلاش زیاد برای تمرکز، برای چند لحظه کار را رها کرده، با دوستتان تماس بگیرید، صحبت کوتاهی داشته باشید، اتاق خود را مرتب کنید، و یا موسیقی گوش‌داده و برقصید. سپس اگر کار خود را دوباره شروع کنید، تمرکزتان افزایش‌یافته و حال و هوای بهتری به کارتان رسیدگی خواهید کرد.

4. آدامس بجوید

تحقیقات انجام‌شده ثابت کرده که جویدن آدامس بازدهی مغز ما را افزایش داده و تمرکزمان را طولانی‌تر می‌کند، مخصوصاً زمانی که چند ساعت مداوم به انجام کاری مشغول باشید. بنابراین دفعه بعد که به انجام کاری مشغول شدید اما حوصله‌تان سر رفت یا تمرکزتان را از دست دادید، آدامس بجوید.

5. مدیتیشن کنید

حتماً تابه‌حال درباره فواید مدیتیشن چیزهای زیادی شنیده‌اید، اما بیشتر افراد فقط درباره فواید بلندمدت آن سخن می‌گویند. مدیتیشن برای سلامتی بسیار مفید است زیرا سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، فشارخون را کاهش می‌دهد، علائم افسردگی و بیش فعالی را کنترل می‌کند.

اما مدیتیشن تمرکز ما را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین اگر مدیتیشن را به عادت روزانه‌تان تبدیل کنید، تمرکزتان افزایش می‌یابد (با کنترل تنفس) و می‌توانید افکار مزاحم (که حواستان را پرت می‌کند) را از خود دور کنید. اما می‌توانید از مدیتیشن به‌عنوان یک راه‌حل سریع استفاده کنید. به این صورت که قبل از شروع کار 5 دقیقه مدیتیشن نموده و سپس در آرامش کار خود را آغاز کنید.

پس نفس عمیق بکشید، تنها بر روی یک‌چیز تمرکز کرده و فقط به زمان حال فکر کنید. به‌مرورزمان ضربان قلبتان کندتر می‌شود. تنفس عمیق اکسیژن‌رسانی به قلب را افزایش داده و کارایی مغز را بهبود می‌بخشد.

 قدرت مغزتان را افزایش دهید

حالا که تکنیک‌های جدیدی یاد گرفتید پس دیگران را به خاطر متوقف کردن کارتان سرزنش نکنید، نسبت به خود و عدم موفقیت در انجام وظایفتان احساس بدی نداشته باشید و منتظر ننشینید که همه‌چیز خودبه‌خود بهتر شود. خوشبختانه تمرکز می‌تواند روزبه‌روز بهتر شود، بنابراین اگر در طول روز فقط 5 دقیقه تمرکز کنید، بعد از مدتی تمرکزتان افزایش خواهد یافت.

بعدازاینکه قدرت و بازدهی مغزتان افزایش پیدا کرد، در زندگی خود تغییرات زیادی را شاهد خواهید شد. حافظه‌تان قوی‌تر شده، در روابط اجتماعی خود موفق‌تر خواهید شد (زمانی که جزئیات مربوط به اطرافیان را به خاطر بسپارید و سخنان گذشته آن‌ها را فراموش نکنید، در نزد آن فرد باارزش‌تر خواهید شد)، در کارتان موفق‌تر خواهید شد و دیگران نیز متوجه آن می‌شوند و دیگر هرگز نگران انباشته شدن کارهایتان نخواهید بود.

با قوی شدن حافظه‌تان، در یادگیری مهارت‌های مختلف نیز موفق‌تر خواهید بود. زیرا میزان تمرکزتان رفته‌رفته افزایش می‌یابد و یادگیری مطالب مختلف برایتان آسان خواهد شد.

بسیار خوب، امروز چگونه تمرکزتان را افزایش می‌دهید؟

 

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم