9 راه برای افزایش اعتمادبه‌نفس

همه ما در مهمانی، خیابان یا سرکار افرادی را دیده‌ایم که با اعتمادبه‌نفس قدم برمی‌دارند، و هرچه که بخواهند کسی با آن‌ها مخالفت نمی‌کند. دلیلش فقط این است که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، آیا شما هم می‌خواهید مانند آن‌ها شوید و همیشه بهترین باشید؟

وقتی کلمه “موفق” به گوشتان می‌خورد، یاد چه کسی می‌افتید؟ کسی که همیشه درست فکر می‌کند و وظایفش را با اعتمادبه‌نفس انجام می‌دهد، درست است؟ بله موفقیت به اعتمادبه‌نفس افراد بستگی دارد.

معمولاً وقتی شخص با اعتمادبه‌نفسی را می‌بینید تصور می‌کنید که به همان صورت به دنیا آمده‌اند، و به‌طور ذاتی می‌توانند چیزی را بگویند یا کاری را انجام دهند که شما نمی‌توانید. موفقیت آن‌ها و اعتمادبه‌نفسشان یک موهبت ذاتی است که شما از آن بی‌بهره‌اید.

اما خوشبختانه اشتباه می‌کنید! اعتمادبه‌نفس یک مهارت اکتسابی است. هیچ‌کس با اعتمادبه‌نفس به دنیا نمی‌آید. بلکه در طول زمان و با کمک روابط اجتماعی مختلف می‌توان اعتمادبه‌نفس بالایی کسب کرد. پس اگر به شما بگویم همین‌الان می‌توانید به شخص با اعتمادبه‌نفسی تبدیل شوید، تعجب نکنید. اما اگر به همین سرعت کلید اعتمادبه‌نفس خود را فعال کنید، به همان سرعت هم خاموش می‌شود. بنابراین باید یاد بگیرید که همیشه و درهمه حال، اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنید. در انتهای این مقاله یاد می‌گیرید که چگونه در همه حال اعتمادبه‌نفس را حفظ کنید.

همه ما تصور می‌کنیم که افراد با اعتمادبه‌نفس هرگز نمی‌ترسند. اما این فرضیه کاملاً اشتباه است. این افراد هم عواطف و احساسات ما را دارند و ممکن است در شرایطی دچارتر و استرس شوند، اما عاملی که آن‌ها را متمایز می‌کند این است که آن‌ها زودتر از بقیه به خود آمده و مسیرشان را ادامه می‌دهند.

تصور غلط دیگر ما این است که فکر می‌کنیم این افراد تحت هر شرایطی اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، اما کاملاً اشتباه است. کسی که به‌راحتی درباره افزایش حقوق با رئیسش صحبت می‌کند، ممکن است نتواند به‌راحتی از کسی بخواهد که باهم بیشتر آشنا شوند.

اعتمادبه‌نفس به این معنا نیست که پاسخ تمام سؤال‌ها را می‌دانید؛ به این معناست که می‌دانید چطور باید از پس کارها بربیایید. در این مقاله مواردی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که اعتمادبه‌نفستان را افزایش می‌دهند، اما درصورتی‌که همیشه آن‌ها را رعایت کنید، تا در وجودتان نهفته شوند.

 1. نسبت به توانایی‌های خود آگاه باشید

ما از تمام توانایی‌هایمان آگاه نیستیم. دانستن این‌که چه توانایی‌هایی دارید، باعث می‌شود که اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشید. منابع آنلاین و کتاب‌های فراوانی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند، نسبت به توانایی‌های خود آگاهی پیدا کنید. کلید موفقیت این استراتژی این است که شما نقاط قوتتان را پیداکرده و همیشه آن‌ها را به خودتان یادآوری کنید. از نقاط قوت خود فهرستی تهیه‌کرده و آن را همیشه همراه خود داشته باشید. درنتیجه درهمه حال به خودتان یادآوری می‌کنید که توانایی‌های مهمی دارید و اعتمادبه‌نفستان افزایش می‌یابد.

2. تکرار و تمرین

هرچقدر کاری را بیشتر انجام دهید، در انجام آن موفق‌تر خواهید شد. وقتی اولین بار سوار دوچرخه شدید، چند بار افتادید تا اینکه سرانجام یاد گرفتید. پس هرچه بیشتر تلاش کنید، موفق‌تر می‌شوید. اگر از قرارگرفتن در شرایطی واهمه دارید، خود را در آن شرایط قرار دهید. برای مثال اگر از تنها غذا خوردن در رستوران متنفر هستید، تا 2 یا 3 هفته آینده هرروز این کار را انجام دهید. شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد، یا احساس ناراحتی کنید. اما تضمین می‌کنم که بعد از هفته سوم به این کار عادت کنید و این کار را با اعتمادبه‌نفس انجام دهید. اگر از صحبت کردن در جمع می‌ترسید، آن‌قدر این کار را انجام دهید تا ترستان از بین برود.

3. بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد چیست؟

معمولاً همه ما وقتی می‌خواهیم کاری انجام دهیم، صدایی در سرمان می‌شنویم که ما را از انجام آن کار منع می‌کند، مانند:

“آیا در انجام این کار مطمئنم؟ آیا از پسش برمی‌آیم؟ آیا می‌دانم که باید چگونه آن را انجام دهم؟ اگر نتوانستم چه؟ اگر همه مسخره‌ام کردند چه؟”

در این لحظات تنها کاری که باید انجام دهید این است که از خودتان بپرسید، بدترین اتفاقی که ممکن است رخ دهد چیست؟ آن‌وقت این صداها خاموش می‌شوند. اگر می‌خواهید از کسی تقاضای ازدواج کنید، از خودتان این سؤال را بپرسید، خوب، ممکن است طرف مقابل بگوید نه. آیا در آن صورت دنیا به آخر می‌رسد؟ معلوم است که نه. پس هر وقت از انجام کاری واهمه داشتید این سؤال را از خودتان بپرسید، تا صداهایی که مانعتان می‌شود را خاموش‌کنید.

4. موفقیت‌های گذشته

هرچقدر نسبت به موفقیت‌های آینده خود آگاهی بیشتری داشته باشید، اعتمادبه‌نفستان بیشتر شده و قدم‌های جدید برمی‌دارید.” – جک کنفیلد

این جمله گویای همه‌چیز است. باید قدر موفقیت‌های کوچک و بزرگ خود را بدانید. برای رسیدن به هدف خود هر قدم کوچکی که بردارید، یعنی یک‌قدم روبه‌جلو برداشته‌اید، پس باید قدر آن را بدانید. گاهی اوقات آن‌قدر در رویای رسیدن به هدف خود غرق می‌شویم که متوجه قدم‌های کوچک نمی‌شویم. اما اگر این موفقیت‌های کوچک را قدر بدانیم، در حافظه‌مان ثبت‌شده، به ما یادآوری می‌کنند که چه توانایی‌هایی داریم و درنتیجه اعتمادبه‌نفسمان را افزایش می‌دهند.

5. آمادگی

در انجام برخی کارها، اگر از قبل خود را آماده کنید، در آن صورت دیگر از چیزی نخواهید ترسید و هیچ صدایی شما را منع نمی‌کند. برای مثال اگر قبل از سخنرانی در جمع خوب آماده شوید، یا برای ملاقات با رئیستان خود را آماده کنید، در آن صورت دیگر چیزی شما را نمی‌ترساند.

6. در مقابل تعریف دیگران تشکر کنید.

هنگامی‌که در انجام کاری موفق می‌شوید و دیگران از شما تعریف می‌کنند چه واکنشی نشان می‌دهید؟ آیا می‌گویید، ” من که کاری نکردم” یا “من لایق این‌همه تعریف نیستم، فقط این بار شانس آوردم”… اگر این‌گونه است پس اعتمادبه‌نفستان پایین است.

آن‌قدر خودتان را قبول ندارید که خود را لایق تعریف و تشویق بدانید.

پس این طرز فکر را تغییر دهید و پذیرای تعریف دیگران باشید. یاد بگیرید که اگر کسی از کارتان تعریف کرد، با اعتمادبه‌نفس تشکر کنید، با این کار از اینکه طرف مقابل به توانایی‌هایتان پی برده تشکر می‌کنید. با این کار نشان می‌دهید که به خودتان ایمان‌دارید و به‌تدریج اعتمادبه‌نفستان افزایش می‌یابد.

7. تظاهر کنید که اعتمادبه‌نفس دارید

درباره این استراتژی دو نظریه مختلف وجود دارد. گروه اول اعتقاد دارند که با تظاهر به اعتمادبه‌نفس، به آن عادت کرده و رفته‌رفته اعتمادبه‌نفستان افزایش می‌یابد. گروه دوم اعتقاد دارند که تظاهر کردن کار درستی نیست. اما به نظر من، می‌توان میان دو نظریه تعادل ایجاد کرد.

حتماً دیده‌اید کسی که برای مصاحبه شغلی می‌رود خود را آماده می‌کند، تلاش می‌کند خود را موفق و آماده نشان دهد. اما این تظاهر به این دلیل است که به توانایی‌های خودش ایمان دارد و مطمئن است که می‌تواند در این کار موفق شود. پس شبیه یک فرد موفق و آماده رفتار می‌کند. از سوی دیگر با آواز خواندن زیر دوش نمی‌توانید تظاهر کنید که خواننده موفقی هستید، به‌جای این کار باید به دنبال فرصتی باشید تا توانایی‌های خود را نشان دهید.

8. قدرت جملات مثبت

جملات تأکیدی، جملات ساده، کوتاه و مثبتی هستند که بر روی افکارتان تأثیر می‌گذارند. باعث می‌شوند به خودتان بیشتر ایمان داشته باشید و به موفقیت نزدیک شوید. همچنین این جملات افکار منفی را از ما دور می‌کنند. بهترین خاصیت این جملات این است که هیچ محدودیتی ندارند و تا هرچقدر که دلتان بخواهد می‌توانید از این جملات استفاده کرده و اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید.

راز موفقیت این جملات این است که همیشه آن‌ها را تکرار کنید و یادتان نرود که باید آن را پشت‌هم تکرار کنید. پس روبروی آینه بایستید و جملات الهام‌بخش را تکرار کنید. برخی جملات تأکیدی مثبت از این قبیل هستند:

  • من به توانایی‌هایم ایمان‌دارم.
  • هرروز چیزهای جالبی را درباره خودم کشف می‌کنم.
  • من خودم را دوست دارم درنتیجه دیگران هم من را دوست خواهند داشت.
  • من کاملاً به خودم ایمان‌دارم.
  • ایمان‌دارم که به هر چیزی که می‌خواهم می‌رسم.
  • توانایی‌هایم برای مقابله با مشکلات نامحدود است.
  • ظرفیتم برای موفقیت بی‌نهایت است.
  • من به ارزش خود پی برده‌ام.
  • اعتمادبه‌نفس نفسم هرروز بیشتر می‌شود.

9. شکرگزاری

امروزه همه ما آن‌قدر در مسائل روزانه خود غرق‌شده‌ایم که نعمت‌ها و زیبایی‌های زندگی را نمی‌بینیم. اما اگر به زیبایی‌های اطراف خود توجه کنیم و قدر آن‌ها را بدانیم، زندگی‌مان زیباتر خواهد شد.

بنابراین برای اینکه خود را به این کار عادت بدهید، دفترچه‌ای برداشته و هر شب 2 الی 3 دقیقه وقت صرف کنید و نعمت‌های زندگی خود را یادداشت کنید. باور کنید که قدرت نوشتن از گفتن خیلی بیشتر است. حتماً نباید نعمت‌های بزرگی داشته باشید که آن‌ها را عنوان کنید. از چیزهای کوچک مانند عطر یک کیک خوش‌طعم، در آغوش گرفتن فرزندان، تا چیزهای بزرگ مانند پیشرفت کاری یا مطالعه یک کتاب، می‌تواند شما را خوشحال کند، پس قدر آن‌ها را بدانید و شکرگزار باشید. حتی برای این‌که زنده هستید و نفس می‌کشید، باید شکرگزار باشید. پس این عادت را به یک عادت هرروزه تبدیل کنید، تا تأثیر آن را در زندگی خود مشاهده کنید. آن‌وقت خواهید دید که چقدر خوشحال و با اعتمادبه‌نفس خواهید شد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم