طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مرحله به مرحله

باقالی‌پلو با ماهیچه یکی از محبوب‌ترین غذاهاست که اغلب در مناسبت‌های خاص مانند مراسم عروسی تهیه می‌شود. تاریخچه این غذا به دوران صفویه بازمی‌گردد که از سال‌های ۸۸۰ تا ۱۱۰۱ هجری خورشیدی در ایران حکم‌فرمایی کرده و شاهان آن عادت داشتند ماهیچه و برنج میل کنند. امروزه این غذا هنوز تهیه می‌شود اما جز غذاهای تجملاتی است. در اینجا می‌توانید از گوشت گردن یا دنده گوسفند استفاده کنید اما استفاده از پا هم اشکالی ندارد. مهم‌ترین بخش این است که گوشت دارای استخوان باشد. زیرا استخوان بر مزه غذا تأثیر می‌گذارد. همچنین بهتر است از باقالی تازه استفاده کنید تا طعم برنج شما بهتر شود.

برای 4 نفر

زمان لازم برای تهیه: 10 دقیقه

زمان لازم برای پخت: 2 ساعت

مواد لازم

  • 500 گرم ساق پای گوسفند یا هر ساق پا برای یک نفر
  • 1 عدد پیاز متوسط خردشده
  • 2 فنجان برنج دانه بلند (باسماتی)
  • 200 گرم باقالی
  • 1 فنجان شوید خردشده، تازه یا خشک
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری زعفران ساییده حل‌شده در 4 قاشق غذاخوری آب جوش
  • 1 قاشق چای‌خوری زردچوبه
  • 1 قاشق چای‌خوری نمک (برای گوشت)
  • 2 قاشق غذاخوری نمک (برای برنج)
  • آب
  • روغن گیاهی
  • کره

طرز تهیه

1. برنج را در یک ظرف بزرگ چند بار بشویید تا تمیز شود. دوباره ظرف را با آب ولرم پر کرده و 2 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. اجازه دهید برنج به مدت حدود 20 دقیقه خیس بخورد.

2. 2 قاشق غذاخوری روغن را در تابه ریخته و روی دمای متوسط قرار دهید. سپس پیاز خردشده را به آن اضافه کنید تا نرم شود.

3. گوشت را به ظرف اضافه کرده و بگذارید حدود 3 تا 4 دقیقه پخته و تغییر رنگ دهد.

4. نمک و زردچوبه را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

5. 3 قاشق غذاخوری آب زعفران را اضافه کرده و کمی هم زعفران را برای تزئین برنج نگه دارید.

6. 4 فنجان آب به ظرف اضافه کنید، آب باید به حدی باشد که نصف ظرف را پر کند. بگذارید آب بجوشد، سپس دما را کاهش داده و درب ظرف را قرار دهید تا به مدت 1.5 تا 2 ساعت بپزد.

7. در این حین ظرف دیگر را تا نیمه از آب پر کرده و بگذارید تا بجوشد. سپس باقالی را اضافه کرده و بگذارید چند ثانیه بپزد.

8. برنج را آبکشی کرده و به این مخلوط اضافه کنید و بگذارید بجوشد. پس از 5 تا 7 دقیقه برنج را امتحان کنید تا ببینید آماده است یا خیر. داخل برنج باید کمی سفت و بیرون آن نرم باشد. راه دیگر برای دانستن آماده شدن برنج این است که دانه‌های برنج بر روی سطح آب بیاید.

9. برنج را آبکشی کرده و سپس شوید خردشده را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. مراقب باشید که برنج له نشود.

10. در یک قابلمه 3 قاشق غذاخوری روغن گیاهی ریخته و روی دمای متوسط قرار دهید. مخلوط برنج و سبزیجات را در ظرف ریخته و به حالت مثلثی قرار دهید.

11. کمی کره یا روغن گیاهی و 4 قاشق غذاخوری آب به روی برنج اضافه کنید. دما را کاهش داده و درب را قرار دهید. بگذارید مواد حدود 45 دقیقه بپزد.

12. با یک چنگال گوشت را امتحان کنید تا ببینید پخته است یا خیر. اگر گوشت پخته اما مایع آن آبکی است درب را برداشته و بگذارید بجوشد تا آب کاهش یابد. اگر مایع خشک شده، کمی آب اضافه کرده و بگذارید چند دقیقه دیگر بپزد.

پس از آماده شدن برنج چند قاشق از آن را برداشته، در کاسه ریخته و مخلوط زعفران را به آن اضافه کنید تا برنج از سفید به زرد تبدیل شود.

13. حالا برنج را در بشقاب ریخته، روی آن را با برنج زعفرانی تزئین کرده و ماهیچه را همراه با کمی لیمو در کنار آن قرار دهید. سس گوشت را در کاسه دیگر ریخته و یا روی برنج و گوشت بریزید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم