آموزش طرز تهیه زرشک پلو مجلسی

زرشک‌پلو به دلیل استفاده از زرشک٬ جواهر پلو هم نامیده می‌شود. زرشک ازجمله موادی است که در اغلب غذاهای ایرانی استفاده می‌شود و می‌توان آن را در فروشگاه‌ها یافت. ازآنجایی‌که طعم زرشک تقریباً ترش‌مزه است برخی از افراد که به طعم شیرین علاقه‌مندند کمی شکر به آن اضافه می‌کنند تا طعم آن شیرین شود، اما اگر شما به غذای ترش علاقه‌مندید از شکر استفاده نکنید. این غذا با مرغ تهیه می‌شود.

برای 4 نفر

زمان لازم برای تهیه: 20 دقیقه

زمان لازم برای پخت: 1 ساعت

مواد لازم

  • 2 فنجان برنج
  • 2 قاشق غذاخوری نمک
  • یک‌دوم فنجان زرشک خشک، خیس شده
  • 2 قاشق غذاخوری شکر
  • یک‌دوم قاشق چای‌خوری زعفران ساوییده
  • 5 قاشق غذاخوری کره
  • 1 عدد سیب‌زمینی بزرگ
  • آب

طرز تهیه

1. برنج را چند بار بشویید تا کاملاً تمیز شود. سپس برنج را به مدت نیم ساعت در آب قرار دهید و کمی نمک اضافه کنید.

2. در همین حین زعفران را در فنجان ریخته و یک‌چهارم فنجان را با آب داغ پر کنید و کنار بگذارید.

3. یک قابلمه آب را روی دما بگذارید تا بجوشد سپس برنج خیس خورده و نمک را اضافه کنید.

4. برنج را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی دما بگذارید تا بجوشد، زمانی که برنج نرم شد باید آن را آبکشی کنید. درصورتی‌که برنج بیش‌ازحد نرم شود به هم می‌چسبد. بهترین زمان برای آبکشی برنج زمانی است که برنج از بیرون نرم و از داخل کمی سفت باشد. این کار باعث می‌شود برنج در زمان سرو کردن ظاهر خوبی داشته باشد. سپس برنج را در یک آبکش بزرگ آبکشی کنید.

نکته: در زمان جوشیدن برنج آن را هم نزنید.

5. دوباره قابلمه را روی گاز قرار داده و 2 قاشق غذاخوری کره اضافه نمایید. سیب‌زمینی‌ها را همانند تصویر یا به هر شکلی که خودتان دوست دارید خرد کرده و در کف قابلمه قرار دهید. با این کار برنج به کف قابلمه نمی‌چسبد، همچنین ته‌دیگ سیب‌زمینی خوشمزه‌ای خواهید داشت.

6. برنج را اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید. بگذارید برنج پخته و بخارش بلند شود (حدود 3 تا 5 دقیقه)، سپس دما را کاهش دهید. یک قاشق غذاخوری کره به روی برنج اضافه کرده و بگذارید تا یک ساعت در دمای کم بپزد.

7. دو قاشق غذاخوری کره را در تابه ریخته و روی دما بگذارید. زرشک‌ها را آبکشی کرده و به تابه اضافه کنید. شکر و یک قاشق غذاخوری زعفران را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا زرشک خوب با کره و شکر مخلوط شود. یک یا دو دقیقه این مخلوط را هم بزنید زیرا در غیر این صورت زرشک می‌سوزد.

8. 4 یا 5 قاشق غذاخوری برنج را از قابلمه برداشته و با زرشک و آب زعفران باقی‌مانده مخلوط کنید. آن را برای تزئین کنار بگذارید.

برنج را در بشقاب ریخته و برنج همراه با زعفران و زرشک را بر بالای آن قرار دهید. ته‌دیگ سیب‌زمینی را هم به آن اضافه کرده و سرو کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم